Transportudvalget 2021-22
L 122
Offentligt
2549900_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1 til L 122:
Vil ministeren sørge for, at myndighedernes administration af for-
slagets aspekter omkring kompensation og genhusning af geneli-
dende naboer til projektet vil være smidig, herunder særligt ift. de
accepterede støjgrænser, især om natten, og at støjniveauer be-
dømmes ud fra ”peaks” frem for et gennemsnit af støjniveauet over
et længere timestræk?
Svar:
Det er vigtigt, at det på den ene side sikres, at de planer, der er lagt
for jernbanen i Danmark, kan holde, og på den anden side, at hen-
synet til de mange naboer til jernbanen i Aarhus bliver varetaget
forsvarligt.
Med det fremsatte lovforslag sikres en god balance mellem disse
hensyn. Jeg kan forsikre om, at det vil blive tilstræbt at gøre myn-
dighedernes administration af lovforslagets aspekter vedrørende
kompensation og genhusning for støjpåvirkede naboer så smidig
som mulig.
Det er med lovforslagets § 6 foreslået, at transportministeren får
adgang til at regulere den maksimalt tilladte forurening og gener
(støj m.v.) fra anlægsprojektet. I så fald skal der samtidig fastsæt-
tes regler om kompensation til særligt støjbelastede naboer til pro-
jektet, jf. lovforslagets § 7.
Adgangen efter lovforslagets § 6 til at regulere den maksimalt til-
ladte støj m.v. fra anlægsprojektet tænkes udmøntet i grænsevær-
dier, men således at reglerne er specifikt rettet mod anlægsprojek-
tet.
L 122 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sørge for, at myndighedernes administration af forslagets aspekter omkring kompensation og genhusning af genelidende naboer til projektet vil være smidig, herunder særlig i forhold til de accepterede støjgrænser, især om natten, og at støjniveauer bedømmes ud fra peaks frem for et gennemsnit af støjniveauet over et længere timestræk, til transportministeren
2549900_0002.png
Side 2/2
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt støjniveauerne vil blive
bedømt ud fra ”peaks” frem for et gennemsnit af støjniveauet over
et længere timestræk, kan det oplyses, at den konkrete regulering
først vil blive fastsat ved bekendtgørelse på et senere tidspunkt, når
projektet er længere i detailprojekteringen.
Men det er forventningen, at reguleringen vil være i tråd med den
regulering, der er anvendt i forbindelse med anlæggelse af Cityrin-
gen i København samt Femern Bælt-forbindelsen. De fastsatte støj-
niveauer i forbindelse med opførelsen af Cityringen i København
og Femern Bælt-forbindelsen forholder sig til impulsstøj/”peaks”.
Der henvises til henholdsvis bekendtgørelse nr. 1804 af 21. decem-
ber 2018 om forurening og gener fra anlægget af Cityringen § 6,
stk. 3 og til bekendtgørelse nr. 1197 af 4. juni 2021 om forurening
og gener fra visse arbejder i forbindelse med anlæg af Femern
Bælt-tunnelen § 6, stk. 2.
Således følger det eksempelvis af § 6, stk. 2, i bekendtgørelse nr.
1197 af 4. juni 2021 om forurening og gener fra visse arbejder i for-
bindelse med anlæg af Femern Bælt-tunnelen, at ”peaks” fra bygge-
og anlægsarbejdet i natperioden ikke må overstige 10 dB(A) i for-
hold til de fastsatte støjgrænser for natperioden.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen