Transportudvalget 2021-22
L 122 Bilag 5
Offentligt
2553284_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. april 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ombygning af Aarhus H
[af transportministeren (Trine Bramsen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at Nye
Borgerlige er en del af den politiske aftale om Infrastruktur-
plan 2035 fra juni 2021, og partiet støtter derfor de elemen-
ter af lovforslaget, der følger af denne aftale, som f.eks.
forlængelse af nogle af perronerne. Der er dog også nogle
dele af lovforslaget, som implementerer tidligere politiske
aftaler, som partiet ikke har været en del af. Derfor ender
Nye Borgerlige samlet set med at ville stemme gult til for-
slaget, idet partiet understreger, at det fortsat er en del af
aftalen om Infrastrukturplan 2035.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 4
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Transportministeren kan beslutte at overtage kom-
munalbestyrelsens beføjelser efter byggeloven, lov om na-
turbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om vandløb
med undtagelse af kapitel 13, lov om miljøbeskyttelse, lov
om forurenet jord eller lov om bygningsfredning og beva-
ring af bymiljøer eller regler udstedt i medfør af disse love i
en nærmere bestemt sag, der vedrører anlægsprojektet nævnt
i § 4.
Stk. 2.
Transportministerens afgørelser i sager, hvor mi-
nisteren har overtaget kommunalbestyrelsens kompetence
efter stk. 1 kan ikke påklages til anden administrativ myn-
dighed.
Stk. 3.
Transportministeren kan til brug for behandlingen
af sager efter stk. 1 fastsætte regler om kommunalbestyrel-
sens pligt til at tilvejebringe oplysninger til brug for en
vurdering af forhold, der reguleres efter lovene nævnt i stk.
1 inden for Aarhus Kommune, herunder om at oplysninger
skal afgives i en bestemt form.«
[Afskaffelse af indskrænkning i klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, kunne kommu-
nalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelse vedrø-
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2021-22 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2553284_0002.png
2
rende anlægsprojektet nævnt i lovforslagets § 1, som træffes
efter byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om vandløb
med undtagelse af kapitel 13, lov om miljøbeskyttelse, lov
om forurenet jord eller lov om bygningsfredning og beva-
ring af bygninger og bymiljøer eller regler udstedt af disse
love, ikke påklages til anden administrativ myndighed. Efter
det fremsatte lovforslags § 4, stk. 2, kunne kommunalbesty-
relsens afgørelser efter de nævnte love vedrørende anlægs-
projektet dog påklages af anlægsmyndigheden til transport-
ministeren.
Med ændringsforslaget bortfalder disse bestemmelser,
hvilket betyder, at muligheden for at klage over kommunal-
bestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser efter de
love, der er nævnt i lovforslagets § 4, stk. 1, ikke afskæres,
og at anlægsmyndighedens klage over kommunalbestyrel-
sens afgørelser ikke kan ske til transportministeren, men
skal følge de almindelige klageregler, som der på overordnet
niveau er redegjort for i de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 4, stk. 1.
Konkret i projektet vil der således f.eks. kunne klages
over Aarhus Kommunes afgørelser vedrørende boretilladel-
se og grundvandssænkning efter vandforsyningslovens §§
20-21 og § 26. En klage efter vandforsyningsloven vil for
visse typer tilladelser som udgangspunkt have opsættende
virkning i forhold til anlægsarbejdet. Ændringsforslaget be-
tyder endvidere, at de kommunale tilsynsmyndigheder fører
tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser efter de nævnte
love.
Ændringsforslaget betyder yderligere, at de økonomiske
forudsætninger for gennemførelse af projektet, som fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, ikke længere vil gælde,
idet klagesager erfaringsmæssigt er forbundet med, at pro-
jekter bliver forsinket og fordyret. Det vurderes med bety-
delig usikkerhed, at projektets totaludgift skal forøges med
460 mio. kr., svarende til at projektets reserver øges fra 30
til 70 procent.
Lovforslagets § 4, stk. 3, om transportministerens mulig-
hed for at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter
de love, der er nævnt i lovforslagets § 4, stk. 1, videreføres
ved ændringsforslagets § 4, stk. 1. Lovforslagets § 4, stk.
4, om, at transportministerens afgørelser i disse sager ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed, videreføres
ved ændringsforslagets § 4, stk. 2. Ændringsforslagets § 4,
stk. 3, viderefører lovforslagets § 4, stk. 5, for så vidt angår
sager omfattet af ændringsforslagets § 4, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2022 og var til
1. behandling den 3. marts 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væ-
ret sendt i høring, og transportministeren sendte den 31.
januar 2022 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del –
bilag 155. Den 9. februar 2022 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <12> spørgs-
mål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Lise Bech (UFG)
Alex Ahrendtsen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
3
L 122 - 2021-22 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2553284_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
39
15
14
13
13
10
4
3
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
1
10