Transportudvalget 2021-22
L 122 Bilag 4
Offentligt
Aarhus H er en sækbanegård, og i forbindelse med diskussionen af ombygning pga
elektrificering og timeplanmodellen er er kommet forskellige forslag til alternative
placeringer.
I argumentationen for at fastholde placeringen refereres blandt andet til at hovedparten af
rejsende, starter/slutter deres rejse på Aarhus H. Der er nævnt tal mellem 80 og 95%.
Den relevante information mener jeg dog er, hvorfra de startede deres rejse inden
de stod på toget i Aarhus, eller hvor de skal hen, når de står af.
Jeg har haft kontakt til Hjalmar Christiansen, Projektleder, Transportvaneundersøgelsen
for at høre om der i undersøgelsen findes sådanne informationer. Han har svaret: “Den
slags kan besvares med Transportvaneundersøgelsen. Men spørgsmålet ligger udover
hvad vi normalt leverer gratis. - Jeg kan dog fortælle at togpassagerer som slutter deres
togrejse på Århus H har som gennemsnit 3.8 km til deres slutdestination og 61% indenfor
2 km. Dvs. det hurtige svar er "diverse steder i Århus by" og "de fleste indenfor
Ringgaden”. “
Da jeg adspurgte til prisen for yderligere informationer fik jeg oplyst. “Den slags vil blive
takseret til mindsteprisen for betalte udtræk, som er 10.000 kr plus moms”.
Jeg vil høre om udvalget har kendskab til disse informationer og taget dem med i
overvejelserne om placering af Aarhus H.
Hvis de er med i baggrunden for at fastholde den nuværende placering, synes jeg, de skal
ud i offentligheden, så vi kan få stoppet diskussionen.
Hvis derimod de ikke er taget med, mener jeg, at udvalget bør få belyst, hvorledes
rejsemønstrene er og vurdere om det giver overvejelser om placering af en banegård med
gennemgående tog i Aarhus og med tilhørende muligheder for omstigninger til offentlig
transport og nærliggende parkering.
Venlig hilsen
Jan Mølgaard
Engdalsvej 80A
8220 Brabrand