Skatteudvalget 2021-22
L 121 Bilag 2
Offentligt
2528071_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2021 - 6814
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 121 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Afskaffelse af fradragsret for
håndværksydelser efter boligjobordningen).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
DI anfører, at organisationen støt-
ter, at den midlertidige udvidelse af
BoligJobordningen i 2021 rulles til-
bage med virkning fra 2022, men
beklager, at energirenoveringsde-
len af boligjobordningen afskaffes
helt pr. 1. april 2022.
Det følger af aftalen om finanslo-
ven for 2022, at håndværksdelen i
BoligJobordningen afskaffes med
virkning fra 1. april 2022. Afskaf-
felsen af håndværksdelen skal ses i
sammenhæng med den aktuelle si-
tuation med høj efterspørgsel efter
håndværkere.
DI anerkender, at der konjunktur-
betinget ikke længere er særlig be-
hov for at understøtte beskæftigel-
se i håndværksbranchen. Det på-
peges imidlertid, at BoligJobord-
ningens håndværksdel har positive
strukturvirkninger i form af redu-
ceret sort arbejde og øget arbejds-
udbud.
Skatteministeriets analyse af Bolig-
Jobordningen viser, at fradraget
for håndværksydelser har væsent-
ligt lavere positive strukturvirknin-
ger end servicedelen samt at de
positive strukturvirkninger (målt
ved selvfinansieringsgraden) er la-
vere end hvis andre personskatter
blev lempet på en måde, hvor det
havde tilsvarende fordelingsvirk-
ninger, jf. Skatteøkonomisk Rede-
gørelse 2021.
DI anfører, at organisationen fin-
der det stærkt kritisabelt, at forligs-
parterne bag aftalen om finanslo-
ven for 2022 med afskaffelsen af
håndværksdelen af BoligJobord-
ningen fjerner et vigtigt privatøko-
nomisk incitament til at energire-
novere boligen. Der henvises bl.a.
til, at det primære formål med Bo-
ligJobordningens håndværksdel si-
den 2016 har været at bidrage til
den grønne omstilling ved at mål-
rette fradragsretten mod energire-
noveringer. Det anføres i denne
forbindelse, at lovforslagets nega-
tive klimakonsekvenser ikke er
kvantificeret nærmere, og at aftale-
parterne skylder svar på, hvordan
husholdningerne fortsat sikres en
Skatteministeriets seneste analyse
af BoligJobordningen viser, at for
håndværksydelser generelt er det
en relativt lille andel af brugerne,
som svarer, at de ikke ville have
fået arbejdet udført, hvis der ikke
kunne opnås fradrag for lønom-
kostninger, jf. Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021.
Desuden er energiafgifterne på
rumvarme senest med klimaaftalen
fra 2020 blevet øget, hvormed der
er et afgiftsmæssigt incitament til
energirenovering. Herudover er
der er i regi af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet mulighed
for tilskud til en række boligfor-
bedringer, der sparer energi.
Side 2 af 7
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilskyndelse til at få gennemført
samfundsgavnlige investeringer
som fx afmontering af brænde-
ovne og gamle oliefyr, til fordel for
klima og grøn omstilling.
DI anfører herudover, at afskaffel-
sen af fradraget for håndværks-
ydelser pr. 1. april 2022 formentlig
vil medføre en vis ”hamstring” af
opgaver i 1. kvartal 2022, hvilket
isoleret set bidrager til et uhen-
sigtsmæssigt stop-and-go-forløb
indenfor energirenovering. Effek-
ten forventes dog at være af yderst
begrænset betydning.
DI anfører endelig, at DI
gerne konstruktivt bidrager til
fremtidige drøftelser af den mest
hensigtsmæssige indretning af ord-
ningen, hvor man bl.a. vil anbefale
at arbejde mod en mere simpel
ordning med ét samlet fradrag for
både håndværks- og serviceydelser.
Hamstringseffekten vurderes at
være meget begrænset. Der er dog
i vurderingen af de provenumæs-
sige konsekvenser af afskaffelsen
taget højde for en vis fremryk-
ningseffekt.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
OBR har i forbindelse med præhø-
ringen af lovforslaget afgivet be-
mærkninger til Skatteministeriets
vurdering af efterlevelsen af prin-
cipperne for agil erhvervsrettet re-
gulering. OBR har ingen yderligere
bemærkninger.
OBR vurderer, at bekendtgørelses-
udkastet ikke medfører
Side 3 af 7
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrative konsekvenser for
erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR - Danske Revisorer anfører,
at udkastet ikke giver organisatio-
nen anledning til bemærkninger.
Landbrug & Fødeva-
rer
Landbrug & Fødevarer anfører, at
organisationen i lyset af efter-
spørgslen på arbejdskraft i bygge-
branchen overordnet har politisk
forståelse for, at man ønsker at re-
gulere fradragsretten for
håndværksydelser.
Landbrug & Fødevarer havde dog
gerne set en mere klimavenlig løs-
ningsmodel, hvor den skatteplig-
tige f.eks. selv kunne vælge at an-
vende sit fradrag til enten service-
eller håndsværksydelser samt en
udvidelse af de omfattede service-
ydelser med reparationsydelser.
Der henvises bl.a. til, at der heri-
gennem fortsat ville være et incita-
ment til energiforbedringer og an-
dre ydelser, der tilskynder den
grønne omstilling.
Med aftalen om finansloven for
2022 er regeringen (Socialdemo-
kratiet), Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Enhedslisten, Al-
ternativet og Kristendemokraterne
bl.a. enige om en permanent af-
skaffelse af håndværksdelen i Boli-
gJobordningen. Afskaffelsen af
håndværksdelen skal ses i sam-
menhæng med den aktuelle situa-
tion med høj efterspørgsel efter
håndværkere. Det indgår ikke i af-
talen om finansloven at ændre på
fradragsretten for serviceydelser.
Den foreslåede særlige henførings-
regel i § 8 V, stk. 4, skal sikre, at
indkomståret 2022 i alle tilfælde er
sidste år med fradrag for hånd-
værksydelser efter BoligJobordnin-
gen. Uden bestemmelsen vil en
person, hvis indkomstår 2023 ikke
følger kalenderåret (person med
forskudt indkomstår) og påbegyn-
des den 1. marts 2022, kunne få
henført fradrag for
Landbrug & Fødevarer bemærker
vedrørende det foreslåede nye 4.
pkt. i ligningslovens § 8 V, stk. 4,
at organisationen som udgangs-
punkt er enige i den foreslåede æn-
dring, da det uanset indkomstårets
begyndelse dermed er sikret, at
indkomståret 2022 er sidste år med
fradrag for håndværksydelser efter
BoligJobordningen. Det kan efter
Side 4 af 7
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarers opfattelse
dog medføre, at skatteydere med
bagudforskudt indkomstår inden
1. april stilles dårligere end andre
skatteydere, idet der kan opstå si-
tuationer, hvor disse skatteydere
ikke opnår fradrag for håndværks-
ydelser der er udført i marts 2022.
Eksempel:
En skatteyder har bagudforskudt
indkomstår, så indkomståret 2022
består af perioden 1. marts 2021
28. februar 2022. Efter den fore-
slåede ændring skal fradraget fra
arbejde udført i marts 2022 henfø-
res til indkomståret 2022. Hvis
denne skatteyder i fx efteråret
2021 har fået udført håndværks-
ydelser omfattet af BoligJobord-
ningen, hvor udgifterne til arbejds-
lønnen inkl. moms udgør mini-
mum 12.900 kr., vil skatteyderen
have opbrugt fradragsmulighe-
derne for indkomståret 2022.
Denne skatteyder vil på grund af
den foreslåede regel dermed ikke
kunne få fradrag for håndværks-
ydelser, der er udført i marts 2022,
da disse udgifter også skal henfø-
res til indkomståret 2022, selvom
arbejdet først er udført i skatteyde-
rens indkomstår 2023.
Eksemplet kan efter Landbrug &
Fødevarers opfattelse sammenlig-
nes med den problemstilling der
opstod for skatteydere med bagud-
forskudt indkomstår i forbindelse
med L 95 (2015-16), hvor skatte-
ydere med bagudforskudt ind-
komstår fik mulighed for at vælge,
om de for indkomståret 2016 ville
anvende beløbsgrænsen, der var
håndværksarbejde udført i en en-
kelt måned (marts 2022) til ind-
komståret 2023, hvor ordningen er
ophørt for håndværksarbejde.
Løsningen er valgt for at sikre, at
de
relativt få
personer med
bagudforskudt indkomstår, hvis
indkomstår 2023 starter allerede
den 1. marts 2022, ikke afskæres
for fradrag for håndværksarbejde
udført i marts 2022, samtidig med
at løsningen sikrer, at ordningen
ikke for en begrænset person-
gruppe forlænges til indkomståret
2023. Det vurderes, at der herved
er taget et rimeligt hensyn til de
pågældende personer med bagud-
forskudt indkomstår, samtidig med
at de administrative udfordringer,
muligheden for forskudt ind-
komstår giver, begrænses.
Der er med den valgte løsning mu-
lighed for fradrag for håndværks-
arbejde udført i marts 2022 for alle
skattepligtige
også for personer
med bagudforskudt indkomstår,
der uden den valgte løsning ville
kunne få henført fradrag for ar-
bejde udført i en enkelt måned til
indkomståret 2023, hvor ordnin-
gen er ophørt for håndværksar-
bejde. De særlige overgangsregler
for personer med forskudt ind-
komstår, der blev indført med L
95 (2015-16), kan ikke umiddelbart
sammenlignes hermed.
Side 5 af 7
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gældende for kalenderåret 2015 el-
ler 2016. Det foreslås derfor, at der
i lovforslaget tilføjes en bestem-
melse der sikrer, at skatteydere
med bagudforskudt indkomstår,
hvor indkomståret 2023 starter in-
den 1. april 2022, stadig har ret til
fradrag for håndværksydelser, hvor
arbejdet er udført i marts 2022.
Ledernes Hovedorganisa-
tion (Lederne)
Lederne anfører, at organisationen
bakker op om, at servicefradraget i
ordningen bevares, og ser meget
gerne, at det gøres permanent,
som det har været tidligere.
Fradrag for serviceydelser efter
BoligJobordningen vil efter forsla-
get fremover fortsat være perma-
nent i den forstand, at der ikke er
fastsat en udløbsdato for ordnin-
gen.
Lederne foreslår, at servicedraget
forbedres ved at fradraget øges
markant fra det samlede fradrag på
i dag 6.400 kr. (2022) til 40.000 kr.
pr. voksen i husstanden, alternativt
til 25.000 kr. som i 2021. Tilskud-
det til lønudgiften skal endvidere
øges fra 26 pct. (2022) til 50 pct.,
og fradraget bør fratrækkes beta-
lingen med det samme, så man
ikke skal vente måneder på at få
fradraget tilbagebetalt. Lederne
henviser bl.a. til, at et servicefra-
drag er en vigtig brik i vejen til at
få flere kvinder i ledelse, idet ser-
vicefradraget - særligt hvis det for-
bedres - kan bidrage til, at flere
kvinder får frigjort mere af deres
tid, som kan bruges på arbejdsmar-
kedet i stedet for.
Det følger af aftalen om finanslo-
ven for 2022, at fradragsretten for
håndværksydelser efter Bolig-
Jobordningen afskaffes med virk-
ning fra den 1. april 2022. Det ind-
går ikke i aftalen at ændre på fra-
dragsretten for serviceydelser eller
de generelle betingelser for at
kunne tage fradrag efter Bolig-
Jobordningen.
Skatteministeriets analyser viser, at
en forøgelse af fradragsværdien til
50 pct. som foreslået vil være for-
bundet med betydelige negative
strukturvirkninger, jf. Skatteøko-
nomisk Redegørelse 2021. Forsla-
get vil desuden kræve finansiering.
Der er ikke planer om at ændre
boligjobordningens administrative
løsning, der har fungeret uden sær-
lige systemmæssige eller praktiske
problemer.
Side 6 af 7
L 121 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2528071_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældre Sagen
Ældre Sagen anfører, at det efter
organisationens opfattelse er rigtigt
at bevare fradraget for serviceydel-
ser. Det gælder særligt for pensio-
nister, der oplever forringelser i
den offentlige hjælp. Samtidig kan
servicefradraget være med til at be-
grænse sort arbejde.
Ældre Sagen foreslår, at fradraget
for serviceudgifter forbedres ved,
at beløbsgrænsen for enliges fra-
drag fordobles, så der gælder
samme fradrag som for par. Der
henvises bl.a. til, at med en gen-
nemsnitspris for ”praktisk hjælp”
på ca. 450 kr. pr. time, rækker det
nuværende fradrag kun til godt 1
times praktisk hjælp om måneden.
Med aftalen om finansloven for
2022 ændres ikke på de alminde-
lige betingelser for at anvende Bo-
ligJobordningen, herunder at fra-
draget gives pr. person over 18 år,
uanset antallet af medlemmer i
husstanden. Det vurderes, at
450 kr. i timen er et overkants-
skøn, jf. bl.a. Evaluering af den
svenske BoligJobordning fra 2017.
Ældre Sagen anfører, at det vil
være teknisk muligt at forhøje fra-
draget for enlige, idet der i den so-
ciale lovgivning skelnes mellem
enlige og ikke-enlige pensionister,
ligesom det er muligt at identifi-
cere enlige forsørgere, der er beret-
tiget til børnetilskud. Det er en op-
deling, som skattemyndighederne
kan anvende, uden at det kræver
oplysninger, der ikke allerede fin-
des i Udbetaling Danmark.
Afvigelse af princippet om, at fra-
draget er ens for alle personer over
18 år, uanset antallet af medlem-
mer af husstanden, vil komplicere
ordningen og medføre administra-
tive udfordringer, der ikke er til
stede i dag, hvor fradraget er let at
administrere ud fra den enkelte
skattepligtiges cpr-nummer.
Side 7 af 7