Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 120 Bilag 1
Offentligt
2531990_0001.png
NOTAT
KL's høringssvar vedr. ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning
KL takker for muligheden for at komme med bemærkninger til udkast til
ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning.
KL tager forbehold for den politiske behandling af høringssvaret, som kan
føre til yderligere bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Overordnet støtter KL op om ændringsforslaget i lov om varmeforsyning og
lov om planlægning. Det er dog vigtigt, at de borgere, der foresætter med
naturgas som opvarmningsform, ikke skal betale uforholdsmæssige høje
priser.
Derudover er det vigtigt, at kommunerne ikke pålægges tunge administrative
forpligtigelser med at ændre alle lokalplaner, projektforslag mv., men kan
nøjes med at tilrette dem i takt med, at de udgår.
Ophævelse af tilslutningspligt til naturgas
KL støtter den forslåede ændring af varmeforsyningsloven og planloven, der
har til formål at ophæve eksisterende tilslutnings- og forblivelsespligt til
naturgas.
Det er vigtigt, at borgerne har frit valg i forhold til at vælge en grøn
opvarmningsform, hvilket vil være med til at understøtte kommunernes
klimamål i DK2020.
Kommunerne har gennem de sidste par år afholdt mange kampagner med
Energistyrelsen for at få borgerne til at vælge grønne opvarmningsformer,
der også var økonomisk fordelagtige for borgeren.
Planloven
Muligheden for i en lokalplan at fastsætte bestemmelser om tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg blev ophævet ved ændringsloven fra
2018, der trådte i kraft den 1. januar 2019.
KL anser det ikke for problematisk at følge op med den foreslåede
bestemmelse i planlovens § 15, stk. 13, om at bestemmelser i lokalplaner,
der medfører tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg til
fremføring af naturgas, vil være uden virkning.
Borgerne
Energistyrelsen skriver, at ophævelsen af tilslutningspligten til naturgas ikke
har nogen økonomiske konsekvenser, da gasdistributionsselskabet, Evida,
ikke i dag opkræver det berettigede faste bidrag, hvis en gasforbruger
underlagt tilslutningspligt fravælger naturgas.
Dato: 26. november 2021
Sags ID: SAG-2021-05826
Dok. ID: 3153961
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3846
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0002.png
NOTAT
Dato: 26. november 2021
KL er ikke enig i denne betragtning, hvad angår de borgere, der vælger
fremadrettet at opvarme med naturgas.
Det må formodes, at jo flere borgere, der vælger en grøn opvarmningsform
og vælger naturgas fra, desto færre borgere er der tilbage til at betale for
den kollektive løsning. Det kan betyde, at nogle borgere kommer til at stå
tilbage med en uforholdsmæssig dyr opvarmningsform og samtidig ikke har
råd til at udskifte gas/oliefyret, da en udskiftning slet ikke står mål med
prisen på huset eller med den indkomst, borgeren har.
KL mener, at hvis det overstående scenarie skulle ske, bør der laves en
løsning for de mest udsatte, der bør kunne få et større tilskud til at få ændret
deres varmeforsyning end der foreligger i dag i de fire tilskudspuljer,
regeringen har, hvor alle uanset lønindkomst kan få det samme tilskud. En
ordning, der minder om den nye varmepakke, hvor der bliver afsat 100 mio.
kr. til at hjælpe de socialt udsatte med at dække omkostninger i forbindelse
med stigende varmepriser. Her med fokus på en ny forsyningskilde.
Kommunernes forpligtigelse til at revidere varmeplaner og lokalplaner
Konsekvensen af lovforslaget er, at krav om forsyningspligt i de kommunale
lokalplaner, projektforslag og servitutter vil være uden virkning efter lovens
ikrafttræden.
KL er positive over, at dette ikke medfører, at kommunerne skal ind og
revidere samtlige lokalplaner mv., men at de kan udgå i takt med, at der i
anden sammenhæng vedtages nye lokalplaner og projektforslag samt en
ejendoms tingbog opdateres.
Der kan være nogle kommuner, der kan have indskrevet noget i deres
varmeplan og her er det vigtigt, at kravene om tilslutningspligt fra naturgas
ligeledes kan udgå i takt med, at de bliver revideret
96 kommuner er i forbindelse med DK2020 i gang med at genbesøge deres
energi- og varmeplaner, samt lokalplaner mv. KL forventer, at revisionen vil
ske over de næste par år.
Sammenspil med de andre energiaktører og Energinet
I forbindelse med at flere borgere vil skifte over til fjernvarme og
varmepumper, så er det vigtigt, at kommunerne og Energinetselskaberne får
et endnu tættere arbejde. Kommunerne skal vide at elnettet kan holde til de
varmeplaner som kommunerne skal vedtage. Kommunerne burde blive
officielle høringspartnere i forhold til de netudviklingsplaner som
netselskaberne skal lave fra 2023 og frem.
Med venlig hilsen
Maja Clemmensen
Specialkonsulent i Center for Klima og Erhverv
KL
Sags ID: SAG-2021-05826
Dok. ID: 3153961
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3846
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0003.png
Energistyrelsen
Center for forsyning
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Journalnummer: 2021-198
med kopi til Ida Waagepetersen
25. november 2021
Lov om varmeforsyning og lov om planlægning - ophævelse af
tilslutningspligt til naturgas og øget adgang til oplysninger
Rådet for Grøn Omstilling takker for at have fået lejlighed til at kommentere ovennævnte
lovudkast.
Ændring af loven kommer på baggrund af Regeringens Klimaaftale for energi og industri
mv. fra 22. juni 2020, hvor vi har forpligtet os til en energisektor fri for olie, kul og naturgas i
2030. Klimaaftalen gør fossil varme dyrere og grøn varme billigere ved at hæve afgifter på
varme fra naturgas og olie og give tilskud til fjernvarme og varmepumper. Med cirka
380.000 husstande med individuelle naturgasfyr i Danmark er regulering vigtig for at få
dem over på en emissionsfri varmekilde som fjernvarme eller varmepumper.
Rådet for Grøn Omstilling er positivt stemte over ophævelsen af tilslutningspligten til
naturgas. Det vil fjerne et incitament for at tilslutte sig naturgasnettet og give forbrugeren
mulighed for at vælge en grøn varmeløsning i stedet.
Det viser sig, at mindst halvdelen af lokalplaner i landets kommuner henviser til tilslutning til
naturgasnettet, hvilket betyder, at varmeplanlægningen fortsat er fossil i en større del af
landets kommuner. Den grønne varme skal være det nemme valg, derfor skal
tilslutningspligten ophæves hurtigt og træde i kraft snarest muligt.
Vi finder det positivt og en nødvendighed, at varmeforsyningsvirksomheders energiforbrug
og drivhusgasudledninger bliver mere transparente.
CO
2
-emissionen for biomasse bør også medregnes. Det bør indgå både i nationale og
energiselskabers/virksomheders CO
2
-regnskaber de steder, hvor det pt. angives, at
biomasse er CO
2
-neutralt. Træ med mellemlang og lang CO
2
-cyklus bidrager til varig CO
2
-
koncentration i atmosfæren. En ny opgørelse fra EA Energianalyse sætter biomasses
nettoudledning til 35 kg CO
2
/GJ.
Rådet for Grøn Omstilling vil gerne foreslå, at loven skal træde i kraft hurtigst muligt og
dermed allersenest 1. juli 2022.
Der er andre værktøjer, der også bør bruges, og som vil have langt større effekt for
udfasning af den fossile varme. I Rådet for Grøn Omstilling mener vi, at en kombination af
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0004.png
regulering, økonomiske incitamenter, information og rådgivning er nødvendig for at sikre
udfasning af fossile varmekilder. Først og fremmest er det oplagt at lave forbud mod salg
af nye olie- og naturgasfyr snarest muligt, når fossile fyr har en levetid på ca. 20 år. Det har
været fremført, at et sådant forbud ville være i strid med det indre marked. Vi tror ikke, at
Kommissionen ville rejse en sag ved domstolen for at sikre, fortsat salg af fossile fyr. Men
hvis dette alligevel er den juridiske vurdering, bør der lægges en betydelig afgift på nye
olie- og gasfyr, som vil minimere salget.
Herefter vil en slutdato for brug af eksisterende olie- og naturgasfyr være vigtig. I første
omgang kan det være et krav ifm. salg af bolig, så der leves op til nye krav i
Bygningsreglementet.
Det internationale Energiagentur anbefaler i deres Net-zero Roadmap, at salget af nye
fossile fyr til opvarmning skal stoppe i 2025. Rådet for Grøn Omstilling støtter denne
anbefaling. En slutdato for brug af eksisterende oliefyr skal være 2025, mens naturgasfyr
skal være i 2030 (2035 hvis der er planlagt fjernvarme som erstatning). I områder, hvor der
er planlagt fjernvarme, bør energiselskaber snarest muligt forpligtes til at tilbyde udlejning
af gasfyr til kunder, hvis gasfyr er udtjent - så ingen tvinges til at købe nye fyr.
Danmark har gode forhold for hurtigt at få en fossilfri varmesektor sammenlignet med
andre europæiske lande grundet stor tilslutning til fjernvarme og gode muligheder for
varme baseret på VE. Derfor skal Danmark også være et foregangsland, der ambitiøst og
hurtigt får reduceret udledninger fra varme.
Skulle der være spørgsmål til vores høringssvar, står vi naturligvis til rådighed for en
drøftelse.
Venlig hilsen
Julie Bangsgaard Abrahams
Rådgiver i Energi, Byggeri og Klima
Rådet for Grøn Omstilling
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0005.png
Til Energistyrelsen
Høringssvar vedr. lovforslag om ophævelse af tilslutningspligt til naturgas.
Med det fremsendte lovforslag ophæves tilslutningspligter til naturgas, men idet lokalplaner ikke har haft
hjemmel til at angive opvarmningsform, kan det i visse tilfælde være uklart hvilke tilslutningspligter, der
gælder. Derfor ønskes det præciseret i forbindelse med vedtagelse af lovforslaget.
Eksempler:
1) I et område er en lokalplan med tilslutningspligt til kollektiv opvarmning godkendt. Dette følges op
med et projektforslag for fjernvarme. Dermed er der tilslutningspligt til fjernvarme. Denne
tilslutningspligt vil således ikke blive ophævet med lovforslaget.
2) Et område er udpeget til naturgas fx via en ældre varmeplan eller et projektforslag. Lokalplan
udarbejdes efterfølgende med tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning. Senere godkendes et
nyt projektforslag for konvertering til fjernvarme i området. Vil tilslutningspligten her blive
ophævet med lovforslaget?
3) Et område er udpeget til naturgas fx via en ældre varmeplan eller et projektforslag. Lokalplan
udarbejdes efterfølgende med tilslutningspligt til naturgas (hvilket planloven aldrig har givet
hjemmel til, men det er i høj grad skrevet således). Senere godkendes et nyt projektforslag for
konvertering til fjernvarme i området. Vil tilslutningspligten her blive ophævet med lovforslaget?
Kernen i ovenstående er, hvorvidt et projektforslag godkendt efter projektbekendtgørelsen kan ændre
virkningen af bestemmelser i en lokalplan godkendt efter planloven? Særligt fordi lokalplanen ikke kan
regulere opvarmningsformen.
I vejledning for projektgodkendelse (afsnit 3.3.3) står følgende:
Hvis et kollektivt forsynet området er pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt, ophæves disse, hvis der
godkendes et nyt projekt for varmeforsyning af området. Hvis kommunalbestyrelsen godkender et
projektforslag for konvertering af et naturgasområde til fjernvarme, ophæves en evt. tilslutnings- og
forblivelsespligt til naturgas. Tilslutnings- og forblivelsespligt kan således ikke overføres til en anden
kollektiv forsyningsform, såfremt pligten er pålagt ved et godkendt projektforslag efter
tilslutningsbekendtgørelsen.
I sidste sætning står kun nævnt, at tilslutningspligt pålagt med tilslutningsbekendtgørelsen ikke kan
overføres – forholdet til en tilslutningspligt i en lokalplan er ikke nævnt.
Det ønskes præciseret, hvordan kommunerne identificerer hvilke tilslutningspligter, der skal ophæves.
Dette vil give et bedre grundlag for at administrere reglerne efter hensigten og ensartet på tværs.
Venlig hilsen
Sønderborg Kommune
Plan & Myndighed
Marie Grove Ingildsen
Civilingeniør, kommune- og energiplanlægger
M 27 90 51 69
[email protected]
www.sonderborgkommune.dk
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0006.png
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0007.png
3
Sendt pr. mail til [email protected]
med kopi til [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 25. november 2021
Side 1/3
Journalnummer 2021-198
Høring om udkast til lovforslag om ændring af lov om varmeforsy-
ning og lov om planlægning
Energistyrelsen har med brev af 28. oktober 2021 fremsendt udkast til lovforslag
om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning i høring og bedt om
kommentarer senest den 25. november 2021.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at formålet med lovændringen bl.a. er at mo-
dernisere lov om varmeforsyning og andre love, der danner såvel de strukturelle
som økonomiske rammer for den grønne omstilling, som samfundet skal gen-
nemgå de kommende år.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Det foreslås at udvide ministerens bemyndigelse i § 23 d, stk. 3, i varmeforsy-
ningsloven til, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af
en række oplysninger, som virksomhederne skal gøre tilgængelige for offentlighe-
den.
Det fremgår af afsnit 2.3.2 i lovforslagets alm. bemærkninger, at det kan være
vanskeligt for varmeforbrugerne, andre interessenter og offentligheden generelt
at få oplysninger om, hvor grøn den enkelte varmeforsyningsvirksomhed er. TEK-
NIQ Arbejdsgiverne vurderer, at hvis oplysningerne skal give værdi for den enkelte
kunde, vil det være nødvendigt at oplysningerne også indeholder information om
fx et landsgennemsnit, så kunderne let kan se, hvordan deres varmeforsyningssel-
skab ligger i forhold til andre varmeforsyningsselskaber. Derfor anbefaler TEKNIQ
Arbejdsgiverne, at lovforslagets alm. bemærkninger udbygges med en beskrivelse
af, at oplysningerne også kan omfatte oplysninger om andre varmeforsyningsvirk-
somheder, så det dermed gøres let for forbrugeren sammenligne sin varmeforsy-
ningsvirksomhed med andre. Alternativt bør varmeselskaberne indberette oplys-
ningerne til Energistyrelsen, som udstiller data. På den måde får forbrugerne mu-
lighed for at benchmarke oplysningen for deres fjernvarmeselskab med andre, li-
gesom nye potentielle kunder har mulighed for at se det konkrete varmeselskabs
CO2-aftryk og sammenligne med alternative opvarmningsmuligheder.
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0008.png
3
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at der er en række andre oplysninger, der tillige vil
kunne understøtte den grønne omstilling såvel som effektivisering i fjervarmein-
stallationer i bygningerne, og som man derfor også bør sikre at varmeforbrugerne
oplyses om. Fx er oplysninger om fremløbstemperaturer i områder eller på enkelt-
adresser væsentlige oplysninger i forhold til at levere den bedste løsning for kun-
dernes opvarmnings- og brugsvandsinstallation, hvilket bliver særlig udfordret
med de fremtidige fjernvarme-lavtemperatursystemer. En anden oplysning, som
vil kunne understøtte forbrugerne i at træffe et oplyst valg af opvarmningsform,
er oplysninger om evt. afkoblingspris, som bør fremgå af fjernvarmeselskabernes
hjemmeside. Disse er i dag ofte svært tilgængelige og skaber derfor uklarhed om-
kring de samlede omkostninger ved at anvende den ene frem for den anden op-
varmningsform. Det vil samtidig betyde en ensretning af forbrugeroplysning ved-
rørende pris på afkobling fra kollektivt net, idet prisen på afkobling fra gasnettet i
dag allerede oplyses af Evida fx på virksomhedens hjemmeside.
TEKNIQ Arbejdsgiverne noterer, at der ikke foreslås ændringer i hyppigheden af
oplysninger om forbrug til slutbrugerne, og at det stadig ikke klart fremgår, at må-
lerdata tilhører forbrugeren. TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at det klart præcise-
res i loven hvem der ejer disse målerdata.
På bygningsniveau giver målerdata mulighed for intelligent styring af energifor-
bruget i bygninger. Der er i dag teknisk set muligt for at hente data, som genere-
res af bygningens målere af forbruget af vand, el og varme. En undersøgelse fra
2019
1
viste, at 93% af fjernvarmemålerne i dag er fjernaflæste og uden større om-
kostninger kan levere data i realtid. Disse målere kan dermed give flere og mere
detaljerede oplysninger om forbruget for den samlede bygning eller husstand og
data kan i nogen grad hentes digitalt i dag.
Det er dog ofte alt for vanskeligt i praksis at få adgang til målerdata for bygnings-
ejerne og deres samarbejdspartnere. Data fra fjernvarmeunitten er data, der i dag
primært aflæses, når installatøren står i bygningen.
Data fra målerne giver installatøren mulighed for dataanalyse til fx service af eksi-
sterende installationer, bl.a. fejlfinding, indregulering efter fjernvarmens frem-
løbstemperatur, forbedringer af kundens afkøling i fjernvarmeinstallationen og
sikring af korrekte temperaturer i brugsvandsanlægget.
Med adgang til data kan installatører således erstatte faste servicebesøg med fo-
rebyggende service, når data viser, at der er behov. Data kan også skabe nye ser-
viceydelser til bygningsejerne ved at bruge data fra energimålere til fx at fordele
energiforbrug bedre over et døgn, bruge energien, når den er grøn og billig samt
skræddersy løsninger, der optimerer energiforbruget, fremfor at dimensionere og
projektere efter behov baseret på estimater og erfaringer.
TEKNIQ Arbejdsgiverne ønsker yderligere at understrege behovet for, at fritstil-
lede data nemt kan tilgås gennem eksempelvis et API, der kan tilgås af udviklere af
1
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 25. november 2021
Side 2/3
kommuner_og_regioners_adgang_til_egne_forsyningsdata_0.pdf (ens.dk)
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 120 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2531990_0009.png
3
IT-værktøjer og apps. De data, slutbrugere typisk modtager i dag, er et udvalg af
kundens målerdata og kan ikke bruges til at styre forbruget på intelligent måde.
Ønsker man som kunde selv at modtage forbrugsdata eksempelvis i form af
rådata
eller at ens installatør kan gøre det samme
skal der som regel betales
særskilt til forsyningsselskabet for dem, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Derfor
bør det tydeligt fremgå af lovgivningen, at målerdata tilhører den enkelte forbru-
ger. TEKNIQ Arbejdsgiverne noterer, at der ikke foreslås ændringer i hyppigheden
af forbrugeroplysninger til forbrugerne. Det mener TEKNIQ Arbejdsgiverne er en
fejl. Det bør tydeligt fremgå af lovgivningen, at der skal være adgang til såvel hi-
storiske som aktuelle målerdata i realtid i via API-adgang.
TEKNIQ Arbejdsgiverne har noteret, at de nærmere regler om forbrugeroplysnin-
ger skal udstedes i en bekendtgørelse. Vi stiller os naturligvis til rådighed i forbin-
delse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen. Derudover står TEKNIQ Arbejdsgi-
verne til rådighed, hvis der opstår spørgsmål til ovenstående.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 25. november 2021
Side 3/3
Med venlig hilsen
Simon O. Rasmussen
Underdirektør
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.