Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. e-mail til
og
Den 18. august 2021
Høringssvar til udkast til ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
investeringsforeninger mv. – J.nr. 21-003801
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden.
FA har følgende bemærkninger, som primært vedrører de foreslåede ændringer til
hvidvasklovens § 51 a, stk. 1, der er beskrevet i lovforslagets nr. 24.
Den foreslåede ændring medfører, at Finanstilsynet kan påbyde en virksomhed omfattet af §
1, nr. 1-8, 11, 19, 23 og 24 at afsætte den person, der er udpeget i henhold til § 7, stk. 2,
inden for en frist fastsat af Finanstilsynet, hvis personen efter § 7, stk. 2, 3. og 4. pkt., ikke
længere kan anses for at have tilstrækkeligt kendskab til virksomhedens risiko for hvidvask
og terrorfinansiering til at kunne træffe beslutninger, der kan påvirke virksomhedens
risikoeksponering.
Det fremgår af bemærkningerne til nr. 24 i lovforslaget, at den forventes anvendt: ”i
situationer, hvor
personens adfærd
indebærer, at der er grund til at antage, at personen
ikke vil varetage stillingen på forsvarlig måde…”
(FA’s fremhævning).
FA ønsker uddybet, hvorfor Finanstilsynet ikke mener, at den gældende bestemmelse
allerede regulerer tilfældet, hvor en person omfattet af bestemmelsens ordlyd: ”ikke
har
tilstrækkelig godt omdømme eller personens adfærd.”.
Efter FA’s opfattelse ville det være vanskeligt for virksomheden at vide, om Finanstilsynet
vurderer, at den ansvarlige ikke lever op til kravene om at have tilstrækkeligt kendskab til
virksomhedens risiko for hvidvask og terrorfinansiering.
Den gældende bestemmelse medfører, at:
”Finanstilsynet kan påbyde en virksomhed
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-8, 10, 11, 19, og 23-27, at afsætte den person, der er udpeget i
henhold til § 7, stk. 2, inden for en frist fastsat af Finanstilsynet, hvis personen ikke har
tilstrækkelig godt omdømme eller personens adfærd giver grund til at antage, at personen
ikke vil varetage stillingen på forsvarlig måde, jf. § 7, stk. 2, 4.”
FA noterer sig, at lovgiver, ud fra den foreslåede ændring, ikke finder, at ”omdømme
og
personens adfærd”
må indebære, at personen har tilstrækkeligt kendskab til virksomhedens
risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Såfremt dette ikke er tilfældet, ønsker FA nærmere
beskrevet, hvad den gældende bestemmelse i så fald har reguleret.
FA henviser i kontekst til de tidligere rejste problematikker vedr. hvidvasklovens § 51 a, stk.
1, som FA pointerede tilbage i vores høringssvar af 8. december 2017 vedr. udkast til forslag
om ændring af lov om finansiel virksomhed.
FA noterer med tilfredshed, at den foreslåede udvidelse af udbetalingsperioden finder
anvendelse for variabel løn, der optjenes i optjeningsperioden efter lovens ikrafttræden.