Kulturudvalget 2021-22
L 119 Bilag 4
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2021-22
L 119 - Bilag 4
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med an-
sættelse af personale m.v.
(Indførelse af orienteringspligt for politiet)
§1
I lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 362 af 2. april 2014, som ændret ved lov nr.
742 af 1. juni 2015 og § 30 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 foretages følgende
ændring:
1.
§ 4 affattes således:
Ȥ 4.
Kulturministeren kan efter forhandling med justitsministeren fast-
sætte regler om at politiet skal orientere Udelukkelsesnævnet for seksuelle
krænkelser, hvis medlemmer af Danmarks Idrætsforbund, DGI eller Dansk
Firmaidræt indhenter børneattester med anmærkninger.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
1
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Idrætsforeningslivet udgør en meget stor del af foreningslivet i Danmark,
og idrætten er organiseret på en helt særlig måde sammenlignet med det
øvrige foreningsliv. Idrætten har i kraft af stærke hovedorganisationer og
idrættens organisering indgået i tætte samarbejder på flere områder. Idræt-
tens hovedorganisationers samarbejde består blandt andet af den tværgående
kontrolinstans på børneattestområdet i form af Udelukkelsesnævnet for sek-
suelle krænkelser (Udelukkelsesnævnet).
Kulturministeriet lægger med lovforslaget op til at ændre reglerne således,
at politiet får pligt til at orientere Udelukkelsesnævnet, når en af idrættens
hovedorganisationers (Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Fir-
maidræt (DFIF)) medlemmer indhenter børneattester med anmærkninger.
Denne regel- ændring vil understøtte idrættens kontrolinstans og dermed
skabe et endnu bedre værn for at forhindre krænkelser af børn og unge i
idrætslivet.
Kulturministeriet vil med dette lovforslag støtte op om Udelukkelsesnæv-
net, der består af én repræsentant fra hver af de førnævnte hovedorganisati-
oner.
I henhold til Udelukkelsesnævnets interne regler er lokale idrætsforeninger
forpligtede til at forelægge sager om personer med en børneattest med an-
mærkninger (plettet børneattest) for Udelukkelsesnævnet, når foreningerne
på trods af anmærkningerne ønsker at engagere eller ansætte den pågæl-
dende person. Udelukkelsesnævnet giver derefter tilladelse til om forenin-
gen må ansætte eller engagere vedkommende. Forelægger idrætsforeningen
ikke sagen for Udelukkelsesnævnet, risikerer foreningen eksklusion af ho-
vedforbundet, jf. DIF, DGI og DFIFs interne regler.
Formålet med lovforslaget er at etablere en hjemmel, som giver kulturmini-
steren bemyndigelse til efter forhandling med justitsministeren at fastsætte
2
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
nærmere regler i bekendtgørelse om, at politiet skal orientere idrættens Ude-
lukkelsesnævn, når lokale idrætsforeninger indhenter børneattester med an-
mærkninger.
Politiets orientering af Udelukkelsesnævnet vil kunne give nævnet et over-
blik over børneattester med anmærkninger på idrættens område. Idrættens
hovedorganisationer vil dermed bedre kunne bistå lokale foreninger med
hjælp og vejledning. Samtidig vil idrættens hovedorganisationer få et over-
blik over, om lokalforeninger foretager problematiske vurderinger, samt
mulighed for at sanktionere foreninger, som ikke forelægger engagerings-
og ansættelsessager for Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet børneat-
tester med anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere
være afhængig af, at den lokale idrætsforening orienterer Udelukkelsesnæv-
net. Idrættens hovedorganisationer vil kunne kontakte og eventuelt eksklu-
dere de idrætsforeninger, der ikke af egen drift orienterer nævnet om enga-
gerings- og ansættelsessager, hvor personen har en børneattest med an-
mærkninger.
2. Styrket kontrol med børneattester i idrætslivet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Børneattestloven
Lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. (børneattestloven) blev vedtaget i 2005 og har
til formål at skabe grundlag for en yderligere styrkelse af indsatsen over for
seksuelle overgreb mod børn.
Siden børneattestlovens indførsel har det været lovpligtigt for idrætsforenin-
ger, spejderklubber, daginstitutioner osv. at indhente en børneattest, inden
de ansætter eller engagerer en person, der skal have direkte kontakt med
børn under 15 år.
Den 1. juni 2012 blev børneattestloven udvidet, så pligten til at indhente
børneattester også gælder ved ansættelse eller engagering af personer, der
fast færdes blandt børn under 15 år, og som derved har mulighed for at opnå
direkte kontakt med børn.
En børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger om afgørelser,
det vil sige domme m.v., om visse seksualforbrydelser begået mod børn un-
der 15 år. Endvidere omfatter attesten afgørelser om voldtægt uanset offe-
rets alder samt domme for terror. De afgørelser, der fremgår af en børneat-
test, er oplysninger fra kriminalregisterets efterforskningsdel, som er, eller
3
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
har været optaget i kriminalregisterets afgørelsesdel. Ud over domme kan
det for eksempel være tiltalefrafald eller bøder vedtaget udenretligt.
Det er politiet, der i medfør af kriminalregisterbekendtgørelsen udsteder
børneattester. Udstedelsen sker efter anmodning fra en arbejdsgiver eller
engagerende instans og forudsætter accept fra den person, som attesten ved-
rører.
Børneattesten minder om en straffeattest. I modsætning til en straffeattest,
der indeholder oplysninger om flere typer forbrydelser, indeholder en bør-
neattest dog kun de oplysninger, der fremgår af kriminalregisterbekendtgø-
relsens § 36, det vil sige oplysninger om visse seksualforbrydelser begået
mod børn under 15 år. Oplysningerne på en børneattest fremgår desuden
typisk i længere tid
men aldrig i kortere tid
end det er tilfældet ved en
traditionel straffeattest. Det nærmere tidsrum varierer afhængigt af, hvilken
type krænkelse og sanktion der er tale om. Domme for grove sædeligheds-
forbrydelser fremgår af børneattesten, indtil den registrerede fylder 80 år.
I henhold til børneattestloven er det selve indhentelsen af børneattesten, der
er lovpligtig. Det betyder, at det ikke er ulovligt at ansætte en person med
en børneattest med anmærkninger, når børneattesten er indhentet. Formålet
med bestemmelsen er således, at ansættelse og engagering skal ske på et
oplyst grundlag.
Børneattestloven indeholder flere bemyndigelsesbestemmelser, og der i den
forbindelse fastsat en række bemyndigelser til vedkommende ressortmini-
stre, så disse kan fastsætte nærmere regler på børneattestområdet på deres
respektive ressortområder. Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1, un-
der hvilke omstændigheder vedkommende ministre kan fastsætte regler på
børneattestområdet, og i § 3, stk. 1, at regler om indhentelse af børneattester
skal ske i overensstemmelse med de regler, der gælder for sådanne attester.
Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1, at vedkommende minister kan
fastsætte nærmere regler om indhentelse af børneattest, inden myndigheder
og private fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer,
der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med
børn under 15 år, såfremt ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har ka-
rakter af fast tilknytning. Det
4
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
fremgår endvidere af § 2, stk. 1, 2 pkt., at vedkommende minister endvidere
fastsætter nærmere regler om indhentelse af børneattest, inden myndighe-
der, fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer, der
som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn, såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknytning.
Vedkommende minister kan samtidig fastsætte regler om tilsyn.
Ti forskellige ministerier har udstedt bekendtgørelser med hjemmel i børne-
attestloven: Børne- og Under- visningsministeriet, Erhvervsministeriet, For-
svarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kultur- ministeriet,
Miljøministeriet, Social- og Ældreministeriet, Sundhedsministeriet og
Transportministeriet.
2.1.2. Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser
Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser blev oprettet i 2013. Udeluk-
kelsesnævnet består af repræsentanter med fagkundskab på området fra DIF,
DGI og DFIF, der regelmæssigt mødes for at gennemgå de engagerings- og
ansættelsessager, som forelægges for Udelukkelsesnævnet af idrættens ho-
vedorganisationers medlemmer. Udelukkelsesnævnet kan efter gennem-
gang af en sag afgøre, hvorvidt en lokalforening må engagere eller ansætte
personen, som sagen drejer sig om.
Hver af idrættens hovedorganisationer udpeger et bestyrelsesmedlem samt
en suppleant til på organisationens vegne at træffe afgørelser i det fælles
nævn. Nævnet træffer afgørelser på møde eller ved skriftlig votering. Næv-
net kan selv fastsætte en forretningsorden. Ansøgeren er berettiget til at give
møde for nævnet for at fremlægge sine bemærkninger og synspunkter om
sagen. Nævnets afgørelse kan indebære, at ansøgningen fuldt ud imødekom-
mes, at den delvist imødekommes eller at der gives afslag.
Hvis lokalforeninger ikke forelægger engagerings- eller ansættelsessager,
hvor der har været indhentet en børneattest med anmærkninger, kan lokal-
foreningen risikere eksklusion af foreningens hovedforbund, jf. idrættens
interne regler.
2.3. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at sikre bedre beskyttelse af børn og unge i idrætsforeninger mod kræn-
kelse fra trænere, frivillige og ansatte m.v. er der behov for, at Udelukkel-
5
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
sesnævnet kan få direkte besked, når lokale idrætsforeninger indhenter bør-
neattester med anmærkninger, og at idrættens hovedorganisationer dermed
kan kontrollere, at lokalforeningerne forelægger engagerings- og ansættel-
sessagerne for Udelukkelsesnævnet som reglementeret i idrættens interne
regler.
Idrættens hovedorganisationer har i flere år kunnet konstatere, at der bliver
udstedt langt flere børneattester med anmærkninger til foreninger end det
antal sager, der bliver forelagt for Udelukkelsesnævnet. Der bliver årligt
indhentet ca. 340.000 børneattester i alt på landsplan. Heraf blev der i 2020
indhentet 149 børneattester med anmærkninger, hvoraf 24 blev indhentet på
idrætsområdet. Der bliver årligt forelagt cirka 4-7 sager for Udelukkelses-
nævnet, hvor foreninger på trods af en børneattest med anmærkninger vil
ansætte eller engagere den pågældende.
Problemstillingen er, at Udelukkelsesnævnet med de nuværende regler ikke
er i stand til at kontrollere, om de frivillige idrætsforeninger rent faktisk ind-
sender oplysninger til Udelukkelsesnævnet, når de engagerer eller ansætter
ansøgere med børneattester med anmærkninger. Det skyldes, at Udelukkel-
ses-
nævnet ikke modtager denne oplysning direkte fra politiet, når foreninger
indhenter en børneattest med anmærkninger. Udelukkelsesnævnet er derfor
afhængigt af, at foreningen indsender oplysninger om den indhentede bør-
neattest med anmærkninger.
En anden udfordring i den nuværende lovgivning er, at børneattestens ind-
hold kan være vanskelig at forstå for medlemmer i frivillige foreninger, der
ikke nødvendigvis har stiftet bekendtskab med børneattester med anmærk-
ninger før. Stadigt flere børneattester vedrører særlige billeddelingssager
(for eksempel ”Umbrella-sagen”), som i nogle tilfælde kan kræve en mere
generel stillingtagen, som kræver en vis fagkundskab.
Idrættens hovedorganisationer har i et længere stykke tid haft et ønske om
etablering af en hjemmel som den ovenfor beskrevne. Det skyldes, at idræt-
tens hovedorganisationer mener, at hvis Udelukkelsesnævnet orienteres di-
rekte af politiet ved foreningers rekvireringer af børneattester med anmærk-
ninger, vil Udelukkelsesnævnet bedre kunne sikre en ensartet og fair be-
handling i de pågældende sager. Organisationer, der arbejder for børns vil-
kår, herunder Red Barnet og Barnets Vilkår, har ligeledes efterspurgt, at
6
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
idræt- tens Udelukkelsesnævn orienteres direkte af politiet, når idrætsfor-
eninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Det foreslås, at der med lovforslaget indsættes en ny bestemmelse i børne-
attestloven, således at kulturministeren efter forhandling med justitsministe-
ren bemyndiges til at sikre, at Udelukkelsesnævnet får direkte besked, når
idrætsforeninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet vil med ordningen kun modtage en orientering om,
hvilken konkret lokalforening, der har rekvireret en børneattest med an-
mærkninger, så Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke modtage selve børne-
attesten.
Den forslåede § 4 i børneattestloven, vil understøtte en mere ensartet praksis
og vurdering af ansættelses- og engageringssager på idrætsområdet i til-
fælde, hvor der er indhentet en børneattest med anmærkninger.
Bemyndigelsen kan udmøntes i bekendtgørelse om indhentelse af børneat-
test ved ansættelse og beskæftigelse af personer i myndigheder, institutio-
ner, foreninger m.v. inden for Kulturministeriets ressort. Udmøntningen af
reglerne i bekendtgørelsen vil give politiet pligt til at orientere idrættens
Udelukkelsesnævn.
Lovforslaget omfatter en stor gruppe foreninger og medlemmer, da DIF,
DGI og DFIF til sammen har ca. 11.534 lokale medlemsforeninger med i alt
ca. 2.536.000 medlemmer.
Idrætsområdet er særligt godt egnet til denne ordning, da idrætten synes at
have særlige udfordringer, som idrætten har anmodet om at få hjælp til at
løse, samt at der eksisterer en fælles struktur - Udelukkelsesnævnet - der på
tværs af idrættens hovedorganisationer meningsfuldt kan varetage opgaven
med at kontrollere engagerings- og ansættelsessager og bidrage med infor-
mation, således at idrættens hovedorganisationer kan vejlede og sanktionere
på børneattestområdet.
På denne baggrund vurderes det, at der er behov for at ændre reglerne, såle-
des at der skabes en hjemmel, som kan hjælpe idrætslivet med at få et endnu
mere fintmasket værn mod krænkelser af børn og unge.
7
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed omfattet af Europa-Par-
lamentets og Rådets Forordning 2016/679/EU af 27. april 2015 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Med den forslåede bestemmelse i børneattestlovens § 4, foreslås det, at po-
litiet skal orientere idrættens Udelukkelsesnævn, når idrættens hovedorga-
nisationers medlemmer i form af de lokale idrætsforeninger indhenter bør-
neattester med anmærkninger.
Spørgsmålet om, hvorvidt der må behandles personoplysninger, er som ud-
gangspunkt reguleret i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, om
behandling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger, artikel 9, stk.
2, om behandling af følsomme personoplysninger og databeskyttelseslovens
§ 8 om behandling af oplysninger om strafbare forhold samt databeskyttel-
seslovens § 11 om behandling af personnumre.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er det muligt at
opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anven-
delsen af dele af artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra c,
hvorefter behandling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger kan
ske, når behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige.
Behandling af ikke-følsomme personoplysninger efter de foreslåede be-
stemmelser børneattestloven § 4 a, kan ske inden for rammerne af forord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra c. Det skyldes, at behandling af oplysningerne
for politiet og Udelukkelsesnævnet er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige i forbindelse med at sikre børn
og unge mod seksuelle krænkelser i idrætslivet.
Den foreslåede bestemmelse i børneattestlovens § 4 fastsættes som natio-
nale særregler for behandling af almindelige personoplysninger inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, jf. artikel
6, stk. 1, litra c.
8
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
I de tilfælde, hvor en behandling af følsomme oplysninger omfattet af data-
beskyttelsesforordningens artikel 9 er nødvendig, vil dette også kunne ske i
medfør af de foreslåede bestemmelser. Det vurderes, at der med de foreslå-
ede bestemmelser vil være hjemmel hertil, idet behandlingen i sådanne til-
fælde vil være nødvendig af hensyn til en væsentlig samfundsinteresse, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, hvilket understøttes
af de vigtige målsætninger om at forebygge seksuelle overgreb mod børn og
unge i idrætslivet, der forfølges med lovforslaget. Den foreslåede bestem-
melse vurderes således at kunne fastsættes inden for rammerne af forord-
ningens artikel 9, stk. 2, litra g.
De nærmere betingelser for behandling af personoplysninger vedrørende
straffedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerhedsforanstaltnin-
ger er reguleret i databeskyttelsesforordningens artikel 10, der suppleres af
databeskyttelseslovens § 8. Databeskyttelseslovens § 8, angiver, hvornår
personoplysninger om strafbare forhold må behandles. Det følger f.eks. af
databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, at der for offentlige myndigheder ikke må
behandles oplysninger om strafbare forhold, medmindre det er nødvendigt
for varetagelsen af myndighedens opgaver. Det følger herudover af databe-
skyttelseslovens § 8, stk. 3, 1. led, at private må behandle oplysninger om
strafbare forhold, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke
hertil. Behandling kan desuden ske, hvis det er nødvendigt til varetagelse af
en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger hensynet til den
registrerede, jf. lovens § 8, stk. 3,
2. led.
Det vurderes i den forbindelse, at den foreslåede bestemmelse kan rummes
inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 10, 1. pkt.,
hvorefter behandling af de førnævnte oplysninger på baggrund af artikel 6,
stk. 1, bl.a. kan ske med hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes natio-
nale ret, som giver passende garantier for registreredes rettigheder og fri-
hedsrettigheder. Det vurderes ligeledes, at den foreslåede bestemmelse kan
rummes inden for rammerne af databeskyttelseslovens § 8.
Overordnet vurderes de foreslåede bestemmelser at stå i et rimeligt forhold
til de legitime mål, der forfølges, samt respektere det væsentligste indhold
af retten til databeskyttelse.
9
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra
g, at der i forbindelse med fastsættelsen af nationale regler skal sikres pas-
sende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
Forordningens artikel 10, 1. pkt., sidste led, stiller som nævnt ligeledes krav
om, at der i national ret skal gives passende garantier for den registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder. Det vurderes, at disse foranstaltninger og
garantier bl.a. er sikret ved, at Udelukkelsesnævnet kun orienteres om, lo-
kale idrætsforeningers indhentelse af børneattester med anmærkninger, og
dermed umiddelbart ikke direkte modtager personoplysninger om den regi-
strerede. Oplysninger om børneattester er dermed pseudonymiseret i data-
beskyttelsesforordningens forstand.
Vurderingen af de foreslåede bestemmelser har generelt taget udgangspunkt
i de kriterier, som fremgår af betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttel-
sesforordningen
og de retlige rammer for dansk lovgivning, jf. betænkning
nr. 1565/2017, del I
bind 1, side 168 ff. og side 229 ff.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i databeskyttelsesfor-
ordningen, herunder de grund- læggende principper i forordningens artikel
5, også skal iagttages, når der behandles personoplysninger i medfør af de
foreslåede bestemmelser.
4. FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning for opfyldelsen af
delmål 16.2 i FN's verdensmål.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative implementeringskon-
sekvenser for det offentlige. Der rekvireres årligt ganske få børneattester
med anmærkninger på idrætsområdet, hvorfor den ændrede arbejdsgang
ikke vil have økonomiske og administrative implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
10
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
2546347_0011.png
UDKAST
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. november 2021 til den 9.
december 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.: Advokatrådet, Anti Doping Danmark, Børnerådet, Børnesa-
gens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Idræt og Arkitektur, Danmarks
Idrætsforbund, Dansehallerne, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Handicapidrætsforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Dan-
ske Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Koncert- og Kul-
turhuse, Danske Regioner, Danske Sportsfaciliteters Brancheforening, Da-
tatilsynet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Aalborg Universitet),
DGI, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Friluftsrådet, Handicap-
idrættens Videnscenter, Idrættens Analyseinstitut, Institut for Idræt (Køben-
havns Universitet), Institut for Idræt og Biomekanik (Syddansk Universitet),
Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Kommune, Børne og
Ungdomsforvaltningen, Lokale og Anlægsfonden, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Producentforeningen, Public Work, Red Barnet, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, Sektion for Idræt (Aarhus Universitet) og Sport Event Dan-
mark.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Det vil ikke have nogle konsekvenser
af betydning, da der rekvireres gan-
ske få børneattester med anmærknin-
ger på idrætsområdet.
11
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
2546347_0012.png
UDKAST
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente- Ja
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring
Nej
X
12
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 2 i lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af per-
sonale m.v. indeholder regler, der fastsætter bemyndigelser for relevante mi-
nister til at fastsætte regler på børneattestområdet på deres respektive res-
sortområder. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit
3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede § 4, at kulturministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at politiet skal orientere Udeluk-
kelsesnævnet for seksuelle krænkelser, hvis medlemmer af Danmarks
Idrætsforbund, DGI eller Dansk Firmaidræt indhenter børneattester med an-
mærkninger.
Den foreslåede bestemmelse § 4 vil medføre, at Udelukkelsesnævnet, så-
fremt bemyndigelsen anvendes af kulturministeren efter forhandling med
justitsministeren, vil kunne fastsætte regler om, at politiet skal orientere
Udelukkelsesnævnet om, at en medlemsforening under idrættens hovedor-
ganisationer har indhentet en børneattest med anmærkninger. Idrættens ho-
vedorganisationer vil dermed bedre kunne bistå lokale frivillige foreninger
med hjælp og vejledning. Samtidig vil Udelukkelsesnævnet få et overblik
over, om lokalforeninger foretager problematiske vurderinger samt mulig-
hed for at sanktionere foreninger, som ikke forelægger engagering- og an-
sættelsessager for Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet en børneattest
med anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere være af-
hængig af, at den lokale idrætsforening orienterer nævnet.
Der skal med "orientering" forstås, at politiet meddeler idrættens Udeluk-
kelsesnævn om, at en medlemsforening under idrættens hovedorganisatio-
ner har indhentet en børneattest med anmærkninger. Det betyder, at Ude-
lukkelsesnævnet alene orienteres om, at der er sket en indhentelse af børne-
attest med anmærkninger i en forening, som er medlem i en eller flere af
idrættens hovedorganisationer. Det betyder således ikke, at Udelukkelses-
nævnet modtager selve børneattesten med anmærkninger. Det vil fortsat
13
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
være den pågældende idrætsforening, som har indhentet børneattesten, der
modtager denne.
Det vil med lovforslaget ikke længere være muligt for idrætsforeninger ikke
at forelægge engagerings- og ansættelsessager for Udelukkelsesnævnet,
uden at Udelukkelsesnævnet vil være opmærksom på det, da Udelukkelses-
nævnet vil være orienteret om foreningens rekvirering af en børneattest med
anmærkninger. Idrættens hovedorganisationer vil dermed kunne kontakte
og eventuelt sanktionere de idrætsforeninger, der ikke af egen drift oriente-
rer Udelukkelsesnævnet om engagerings- og ansættelsessager, hvor perso-
ner har børneattester med anmærkninger.
Der vil ikke blive rejst en sag for Udelukkelsesnævnet, hvis en person med
en børneattest med anmærkninger alligevel ikke ønsker at varetage et hverv
i foreningen. Hvis en lokal idrætsforening ikke ønsker at engagere eller
ansætte en person efter indhentelse af en børneattest med anmærkninger,
men personen undtagelsesvist alligevel søger om nævnets tilladelse, vil
Udelukkelsesnævnet normalt ikke give en sådan tilladelse, og foreningen vil
aldrig være forpligtet til at ansætte eller engagere en person med anmærk-
ning på børneattesten.
Det bemærkes, at Udelukkelsesnævnet er etableret af idrættens hovedorga-
nisationer, som tager stilling til nævnets funktion mv. Udelukkelsesnævnet
er således ikke med lovforslaget tiltænkt anden rolle end den, som organi-
sationerne bag Udelukkelsesnævnet beslutter.
Formålet med at indføre den nye bestemmelse er, at der skabes en hjemmel,
som kan hjælpe idrættens kontrolinstans på børneattestområdet (Udelukkel-
sesnævnet) med at forhindre krænkelser af børn og unge i idrætslivet.
Kulturministeren vil med den nye bestemmelse, efter forhandling med
justitsministeren, kunne udmønte regler vedrørende politiets orientering af
Udelukkelsesnævnet i bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved an-
sættelse og beskæftigelse af personer i myndigheder, institutioner, forenin-
ger m.v. inden for Kulturministeriets ressortområde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
14
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
UDKAST
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022. Loven gælder ikke
for Grønland og Færøerne, da loven der ændres, ikke gælder for Grønland
og Færøerne og heller ikke ved kongelig anordning vil kunne sættes i kraft
for Grønland og Færøerne.
15
L 119 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra kulturministeren
2546347_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om indhentelse af børneattest
i forbindelse med ansættelse af per-
sonale m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 362 af 2. april 2014, som ændret
ved lov nr. 742 af 1. juni 2015 og §
30 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 fo-
retages følgende ændring:
Ȥ 4. Kulturministeren kan efter
forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om at politiet skal
orientere Udelukkelsesnævnet for
seksuelle krænkelser, hvis medlem-
mer af Danmarks Idrætsforbund,
DGI eller Dansk Firmaidræt ind-
henter børneattester med anmærk-
ninger.«
16