Kulturudvalget 2021-22
L 119 Bilag 1
Offentligt
2526194_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Lovforslag nr.
L 119
Folketinget 2021-22
Fremsat den 9. februar 2022 af kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v.
(Indførsel af orienteringspligt for politiet)
§1
I lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 362 af
2. april 2014, som ændret ved lov nr. 742 af 1. juni 2015
og § 30 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Kulturministeren kan efter forhandling med justits-
ministeren fastsætte regler om, at politiet skal orientere Ude-
lukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser, hvis medlemmer
af Danmarks Idrætsforbund, DGI eller Dansk Firmaidræt
indhenter børneattester med anmærkninger.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
DokumentId
Journalnummer
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Idrætsforeningslivet udgør en meget stor del af foreningsli-
vet i Danmark, og idrætten er organiseret på en helt særlig
måde sammenlignet med det øvrige foreningsliv. Idrætten
har i kraft af stærke hovedorganisationer og idrættens orga-
nisering indgået i tætte samarbejder på flere områder. Idræt-
tens hovedorganisationers samarbejde består blandt andet
af den tværgående kontrolinstans på børneattestområdet i
form af Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser (Ude-
lukkelsesnævnet).
Kulturministeriet lægger med lovforslaget op til at ændre
reglerne således, at politiet får pligt til at orientere Ude-
lukkelsesnævnet, når en af idrættens hovedorganisationers
(Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI og Dansk Firmaidræt
(DFIF)) medlemmer indhenter børneattester med anmærk-
ninger. Denne regelændring vil understøtte idrættens kon-
trolinstans og dermed skabe et endnu bedre værn for at
forhindre krænkelser af børn og unge i idrætslivet.
Kulturministeriet vil med dette lovforslag støtte op om Ude-
lukkelsesnævnet, der består af én repræsentant fra hver af de
førnævnte hovedorganisationer.
I henhold til Udelukkelsesnævnets interne regler er loka-
le idrætsforeninger forpligtede til at forelægge sager om
personer med en børneattest med anmærkninger (plettet
børneattest) for Udelukkelsesnævnet, når foreningerne på
trods af anmærkningerne ønsker at engagere eller ansætte
den pågældende person. Udelukkelsesnævnet giver deref-
ter tilladelse til om foreningen må ansætte eller engagere
vedkommende. Forelægger idrætsforeningen ikke sagen for
Udelukkelsesnævnet, risikerer foreningen eksklusion af ho-
vedforbundet, jf. DIF, DGI og DFIFs interne regler.
Formålet med lovforslaget er at etablere en hjemmel, som
giver kulturministeren bemyndigelse til efter forhandling
med justitsministeren at fastsætte nærmere regler i bekendt-
gørelse om, at politiet skal orientere idrættens Udelukkelses-
nævn, når lokale idrætsforeninger indhenter børneattester
med anmærkninger.
Politiets orientering af Udelukkelsesnævnet vil kunne give
nævnet et overblik over børneattester med anmærkninger
på idrættens område. Idrættens hovedorganisationer vil der-
med bedre kunne bistå lokale foreninger med hjælp og vej-
ledning. Samtidig vil idrættens hovedorganisationer få et
overblik over, om lokalforeninger foretager problematiske
vurderinger, samt mulighed for at sanktionere foreninger,
som ikke forelægger engagerings- og ansættelsessager for
Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet børneattester med
anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længe-
re være afhængig af, at den lokale idrætsforening orienterer
Udelukkesesnævnet. Idrættens hovedorganisationer vil kun-
ne kontakte og eventuelt ekskludere de idrætsforeninger,
der ikke af egen drift orienterer nævnet om engagerings-
og ansættelsessager, hvor personen har en børneattest med
anmærkninger.
2. Styrket kontrol med børneattester i idrætslivet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Børneattestloven
Lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v. (børneattestlo-
ven) blev vedtaget i 2005 og har til formål at skabe grundlag
for en yderligere styrkelse af indsatsen over for seksuelle
overgreb mod børn.
Siden børneattestlovens indførsel har det været lovpligtigt
for idrætsforeninger, spejderklubber, daginstitutioner osv. at
indhente en børneattest, inden de ansætter eller engagerer en
person, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år.
Den 1. juni 2012 blev børneattestloven udvidet, så pligten
til at indhente børneattester også gælder ved ansættelse eller
engagering af personer, der fast færdes blandt børn under 15
år, og som derved har mulighed for at opnå direkte kontakt
med børn.
En børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger
om afgørelser, det vil sige domme m.v., om visse seksual-
forbrydelser begået mod børn under 15 år. Endvidere om-
fatter attesten afgørelser om voldtægt uanset offerets alder
samt domme for terror. De afgørelser, der fremgår af en
børneattest, er oplysninger fra kriminalregisterets efterforsk-
ningsdel, som er, eller har været optaget i kriminalregisterets
afgørelsesdel. Ud over domme kan det for eksempel være
tiltalefrafald eller bøder vedtaget udenretligt.
Det er politiet, der i medfør af kriminalregisterbekendtgø-
relsen udsteder børneattester. Udstedelsen sker efter anmod-
ning fra en arbejdsgiver eller engagerende instans og forud-
sætter accept fra den person, som attesten vedrører.
Børneattesten minder om en straffeattest. I modsætning til
en straffeattest, der indeholder oplysninger om flere typer
forbrydelser, indeholder en børneattest dog kun de oplysnin-
ger, der fremgår af kriminalregisterbekendtgørelsens § 36,
det vil sige oplysninger om visse seksualforbrydelser begå-
et mod børn under 15 år. Oplysningerne på en børneattest
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0003.png
3
fremgår desuden typisk i længere tid – men aldrig i kortere
tid – end det er tilfældet ved en traditionel straffeattest. Det
nærmere tidsrum varierer afhængigt af, hvilken type kræn-
kelse og sanktion der er tale om. Domme for grove sæde-
lighedsforbrydelser fremgår af børneattesten, indtil den regi-
strerede fylder 80 år.
I henhold til børneattestloven er det selve indhentelsen af
børneattesten, der er lovpligtig. Det betyder, at det ikke
er ulovligt at ansætte en person med en børneattest med
anmærkninger, når børneattesten er indhentet. Formålet med
bestemmelsen er således, at ansættelse og engagering skal
ske på et oplyst grundlag.
Børneattestloven indeholder flere bemyndigelsesbestemmel-
ser, og der i den forbindelse fastsat en række bemyndigel-
ser til vedkommende ressortministre, så disse kan fastsætte
nærmere regler på børneattestområdet på deres respektive
ressortområder. Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk.
1, under hvilke omstændigheder vedkommende ministre kan
fastsætte regler på børneattestområdet, og i § 3, stk. 1, at
regler om indhentelse af børneattester skal ske i overens-
stemmelse med de regler, der gælder for sådanne attester.
Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1, at
vedkommende minister kan fastsætte nærmere regler om
indhentelse af børneattest, inden myndigheder og private
fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger
personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år, såfremt ansæt-
telses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast til-
knytning. Det fremgår endvidere af § 2, stk. 1, 2 pkt., at
vedkommende minister endvidere fastsætter nærmere reg-
ler om indhentelse af børneattest, inden myndigheder, fy-
siske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger per-
soner, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes
fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for
at opnå direkte kontakt med disse børn, såfremt ansættel-
ses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknyt-
ning. Vedkommende minister kan samtidig fastsætte regler
om tilsyn.
Ti forskellige ministerier har udstedt bekendtgørelser med
hjemmel i børneattestloven: Børne- og Undervisningsmini-
steriet, Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsmini-
steriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Social- og Ældreministeriet, Sundhedsministeriet og Trans-
portministeriet.
2.1.2. Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser
Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser blev oprettet
i 2013. Udelukkelsesnævnet består af repræsentanter med
fagkundskab på området fra DIF, DGI og DFIF, der regel-
mæssigt mødes for at gennemgå de engagerings- og an-
sættelsessager, som forelægges for Udelukkelsesnævnet af
idrættens hovedorganisationers medlemmer. Udelukkelses-
nævnet kan efter gennemgang af en sag afgøre, hvorvidt
en lokalforening må engagere eller ansætte personen, som
sagen drejer sig om.
Hver af idrættens hovedorganisationer udpeger et bestyrel-
sesmedlem samt en suppleant til på organisationens vegne
at træffe afgørelser i det fælles nævn. Nævnet træffer afgø-
relser på møde eller ved skriftlig votering. Nævnet kan selv
fastsætte en forretningsorden. Ansøgeren er berettiget til at
give møde for nævnet for at fremlægge sine bemærkninger
og synspunkter om sagen. Nævnets afgørelse kan indebære,
at ansøgningen fuldt ud imødekommes, at den delvist imø-
dekommes eller at der gives afslag.
Hvis lokalforeninger ikke forelægger engagerings- eller an-
sættelsessager, hvor der har været indhentet en børneattest
med anmærkninger, kan lokalforeningen risikere eksklusion
af foreningens hovedforbund, jf. idrættens interne regler.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
For at sikre bedre beskyttelse af børn og unge i idrætsfor-
eninger mod krænkelse fra trænere, frivillige og ansatte
m.v. er der behov for, at Udelukkelsesnævnet kan få direkte
besked, når lokale idrætsforeninger indhenter børneattester
med anmærkninger, og at idrættens hovedorganisationer der-
med kan kontrollere, at lokalforeningerne forelægger enga-
gerings- og ansættelsessagerne for Udelukkelsesnævnet som
reglementeret i idrættens interne regler.
Idrættens hovedorganisationer har i flere år kunnet konsta-
tere, at der bliver udstedt langt flere børneattester med an-
mærkninger til foreninger end det antal sager, der bliver
forelagt for Udelukkelsesnævnet. Der bliver årligt indhentet
ca. 340.000 børneattester i alt på landsplan. Heraf blev der i
2020 indhentet 149 børneattester med anmærkninger, hvoraf
24 blev indhentet på idrætsområdet. Der bliver årligt fore-
lagt cirka 4-7 sager for Udelukkelsesnævnet, hvor forenin-
ger på trods af en børneattest med anmærkninger vil ansætte
eller engagere den pågældende.
Problemstillingen er, at Udelukkelsesnævnet med de nuvæ-
rende regler ikke er i stand til at kontrollere, om de frivil-
lige idrætsforeninger rent faktisk indsender oplysninger til
Udelukkelsesnævnet, når de engagerer eller ansætter ansø-
gere med børneattester med anmærkninger. Det skyldes, at
Udelukkelsesnævnet ikke modtager denne oplysning direkte
fra politiet, når foreninger indhenter en børneattest med an-
mærkninger. Udelukkelsesnævnet er derfor afhængigt af, at
foreningen indsender oplysninger om den indhentede børne-
attest med anmærkninger.
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0004.png
4
En anden udfordring i den nuværende lovgivning er, at
børneattestens indhold kan være vanskelig at forstå for
medlemmer i frivillige foreninger, der ikke nødvendigvis
har stiftet bekendtskab med børneattester med anmærknin-
ger før. Stadigt flere børneattester vedrører særlige billedde-
lingssager (for eksempel ”Umbrella-sagen”), som i nogle
tilfælde kan kræve en mere generel stillingtagen, som kræ-
ver en vis fagkundskab.
Idrættens hovedorganisationer har i et længere stykke tid
haft et ønske om etablering af en hjemmel som den oven-
for beskrevne. Det skyldes, at idrættens hovedorganisatio-
ner mener, at hvis Udelukkelsesnævnet orienteres direkte af
politiet ved foreningers rekvireringer af børneattester med
anmærkninger, vil Udelukkelsesnævnet bedre kunne sikre
en ensartet og fair behandling i de pågældende sager. Orga-
nisationer, der arbejder for børns vilkår, herunder Red Bar-
net og Barnets Vilkår, har ligeledes efterspurgt, at idrættens
Udelukkelsesnævn orienteres direkte af politiet, når idræts-
foreninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Det foreslås, at der med lovforslaget indsættes en ny be-
stemmelse i børneattestloven, således at kulturministeren
efter forhandling med justitsministeren bemyndiges til at
sikre, at Udelukkelsesnævnet får direkte besked, når idræts-
foreninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet vil med ordningen kun modtage en ori-
entering om, hvilken konkret lokalforening, der har rekvire-
ret en børneattest med anmærkninger, så Udelukkelsesnæv-
net vil dermed ikke modtage selve børneattesten.
Den forslåede § 4 a i børneattestloven, vil understøtte en
mere ensartet praksis og vurdering af ansættelses- og enga-
geringssager på idrætsområdet i tilfælde, hvor der er indhen-
tet en børneattest med anmærkninger.
Bemyndigelsen kan udmøntes i bekendtgørelse om indhen-
telse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af per-
soner i myndigheder, institutioner, foreninger m.v. inden for
Kulturministeriets ressort. Udmøntningen af reglerne i be-
kendtgørelsen vil give politiet pligt til at orientere idrættens
Udelukkelsesnævn.
Lovforslaget omfatter en stor gruppe foreninger og medlem-
mer, da DIF, DGI og DFIF til sammen har ca. 11.534 lokale
medlemsforeninger med i alt ca. 2.536.000 medlemmer.
Idrætsområdet er særligt godt egnet til denne ordning, da
idrætten synes at have særlige udfordringer, som idrætten
har anmodet om at få hjælp til at løse, samt at der eksiste-
rer en fælles struktur - Udelukkelsesnævnet - der på tværs
af idrættens hovedorganisationer meningsfuldt kan varetage
opgaven med at kontrollere engagerings- og ansættelsessa-
ger og bidrage med information, således at idrættens hoved-
organisationer kan vejlede og sanktionere på børneattestom-
rådet.
På denne baggrund vurderes det, at der er behov for at
ændre reglerne, således at der skabes en hjemmel, som kan
hjælpe idrætslivet med at få et endnu mere fintmasket værn
mod krænkelser af børn og unge.
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
2016/679/EU af 27. april 2015 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og
lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til
forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Med den forslåede bestemmelse i børneattestlovens § 4 a,
foreslås det, at politiet skal orientere idrættens Udelukkel-
sesnævn, når idrættens hovedorganisationers medlemmer i
form af de lokale idrætsforeninger indhenter børneattester
med anmærkninger.
Spørgsmålet om, hvorvidt der må behandles personoplys-
ninger, er som udgangspunkt reguleret i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, om behandling af almindelige
ikke-følsomme personoplysninger, artikel 9, stk. 2, om be-
handling af følsomme personoplysninger og databeskyttel-
seslovens § 8 om behandling af oplysninger om strafbare
forhold samt databeskyttelseslovens § 11 om behandling af
personnumre.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er
det muligt at opretholde og indføre mere specifikke bestem-
melser for at tilpasse anvendelsen af dele af artikel 6, stk.
1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra c, hvorefter behand-
ling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger kan
ske, når behandling er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige.
Behandling af ikke-følsomme personoplysninger efter de
foreslåede bestemmelser børneattestloven § 4 a, kan ske
inden for rammerne af forordningens artikel 6, stk. 1, litra
c. Det skyldes, at behandling af oplysningerne for politiet
og Udelukkelsesnævnet er nødvendig for at overholde en
retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige i forbin-
delse med at sikre børn og unge mod seksuelle krænkelser i
idrætslivet.
Den foreslåede bestemmelse i børneattestlovens § 4 a fast-
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0005.png
5
sættes som nationale særregler for behandling af almindeli-
ge personoplysninger inden for rammerne af databeskyttel-
sesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, jf. artikel 6, stk. 1,
litra c.
I de tilfælde, hvor en behandling af følsomme oplysninger
omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9 er nød-
vendig, vil dette også kunne ske i medfør af de foreslåede
bestemmelser. Det vurderes, at der med de foreslåede be-
stemmelser vil være hjemmel hertil, idet behandlingen i så-
danne tilfælde vil være nødvendig af hensyn til en væsentlig
samfundsinteresse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel
9, stk. 2, litra g, hvilket understøttes af de vigtige målsætnin-
ger om at forebygge seksuelle overgreb mod børn og unge
i idrætslivet, der forfølges med lovforslaget. Den foreslåede
bestemmelse vurderes således at kunne fastsættes inden for
rammerne af forordningens artikel 9, stk. 2, litra g.
De nærmere betingelser for behandling af personoplysninger
vedrørende straffedomme og lovovertrædelser eller tilknyt-
tede sikkerhedsforanstaltninger er reguleret i databeskyttel-
sesforordningens artikel 10, der suppleres af databeskyttel-
seslovens § 8. Databeskyttelseslovens § 8, angiver, hvornår
personoplysninger om strafbare forhold må behandles. Det
følger f.eks. af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, at der for
offentlige myndigheder ikke må behandles oplysninger om
strafbare forhold, medmindre det er nødvendigt for vareta-
gelsen af myndighedens opgaver. Det følger herudover af
databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 1. led, at private må be-
handle oplysninger om strafbare forhold, hvis den registre-
rede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Behandling
kan desuden ske, hvis det er nødvendigt til varetagelse af
en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger
hensynet til den registrerede, jf. lovens § 8, stk. 3, 2. led.
Det vurderes i den forbindelse, at den foreslåede bestemmel-
se kan rummes inden for rammerne af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 10, 1. pkt., hvorefter behandling af de
førnævnte oplysninger på baggrund af artikel 6, stk. 1, bl.a.
kan ske med hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret, som giver passende garantier for registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder. Det vurderes ligeledes, at
den foreslåede bestemmelse kan rummes inden for rammer-
ne af databeskyttelseslovens § 8.
Overordnet vurderes de foreslåede bestemmelser at stå i
et rimeligt forhold til de legitime mål, der forfølges, samt
respektere det væsentligste indhold af retten til databeskyt-
telse.
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens arti-
kel 9, stk. 2, litra g, at der i forbindelse med fastsættelsen
af nationale regler skal sikres passende og specifikke foran-
staltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggen-
de rettigheder og interesser.
Forordningens artikel 10, 1. pkt., sidste led, stiller som
nævnt ligeledes krav om, at der i national ret skal gives
passende garantier for den registreredes rettigheder og fri-
hedsrettigheder. Det vurderes, at disse foranstaltninger og
garantier bl.a. er sikret ved, at Udelukkelsesnævnet kun ori-
enteres om, lokale idrætsforeningers indhentelse af børneat-
tester med anmærkninger, og dermed umiddelbart ikke di-
rekte modtager personoplysninger om den registrerede. Op-
lysninger om børneattester er dermed pseudonymiseret i
databeskyttelsesforordningens forstand.
Vurderingen af de foreslåede bestemmelser har generelt
taget udgangspunkt i de kriterier, som fremgår af betænk-
ning nr. 1565/2017 om databeskyttelsesforordningen – og
de retlige rammer for dansk lovgivning, jf. betænkning nr.
1565/2017, del I – bind 1, side 168 ff. og side 229 ff.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i data-
beskyttelsesforordningen, herunder de grundlæggende prin-
cipper i forordningens artikel 5, også skal iagttages, når
der behandles personoplysninger i medfør af de foreslåede
bestemmelser.
4. FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning
for opfyldelsen af delmål 16.2 i FN�½s verdensmål.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige. Der rekvireres
årligt ganske få børneattester med anmærkninger på idræts-
området, hvorfor den ændrede arbejdsgang ikke vil have
økonomiske og administrative implementeringskonsekven-
ser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0006.png
6
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Universitet), Institut for Menneskerettigheder, KL, Køben-
havns Kommune, Børne og Ungdomsforvaltningen, Lokale
og Anlægsfonden, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Pro-
ducentforeningen, Public Work, Red Barnet, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, Sektion for Idræt (Aarhus Universitet) og
Sport Event Danmark.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. novem-
ber 2021 til den 9. december 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Advo-
katrådet, Anti Doping Danmark, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Idræt og Arkitektur,
Danmarks Idrætsforbund, Dansehallerne, Dansk Erhverv,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicapidrætsfor-
bund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Koncert- og Kulturhu-
se, Danske Regioner, Danske Sportsfaciliteters Branchefor-
ening, Datatilsynet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
(Aalborg Universitet), DGI, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Friluftsrådet, Handicapidrættens Videnscenter,
12. Sammenfattende skema
Idrættens Analyseinstitut, Institut for Idræt (Københavns
Universitet), Institut for Idræt og Biomekanik (Syddansk
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konse- Ingen
Det vil ikke have nogle konsekvenser af
kvenser for stat, kom-
betydning, da der rekvireres ganske få bør-
muner og regioner
neattester med anmærkninger på idrætsom-
rådet.
Implementerings-
Ingen
Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon- Ingen
Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
Ingen
sekvenser for borger-
ne
Klimamæssige kon- Ingen
Ingen
sekvenser
Miljø- og naturmæs- Ingen
Ingen
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
ten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af er-
hvervsrettet EU-regu-
lering
Ja
Nej
x
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526194_0007.png
7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 2 i lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. indeholder regler, der fastsætter
bemyndigelser for relevante minister til at fastsætte regler på
børneattestområdet på deres respektive ressortområder. For
en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til afsnit
3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede
§ 4 a,
at kulturministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om,
at politiet skal orientere Udelukkelsesnævnet for seksuelle
krænkelser, hvis medlemmer af Danmarks Idrætsforbund,
DGI eller Dansk Firmaidræt indhenter børneattester med
anmærkninger.
Den foreslåede bestemmelse § 4 a vil medføre, at Ude-
lukkelsesnævnet, såfremt bemyndigelsen anvendes af kul-
turministeren efter forhandling med justitsministeren, vil
kunne fastsætte regler om, at politiet skal orientere Udeluk-
kelsesnævnet om, at en medlemsforening under idrættens
hovedorganisationer har indhentet en børneattest med an-
mærkninger. Idrættens hovedorganisationer vil dermed bed-
re kunne bistå lokale frivillige foreninger med hjælp og
vejledning. Samtidig vil Udelukkelsesnævnet få et overblik
over, om lokalforeninger foretager problematiske vurderin-
ger samt mulighed for at sanktionere foreninger, som ikke
forelægger engagering- og ansættelsessager for Udelukkel-
sesnævnet, når der er indhentet en børneattest med anmærk-
ninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere være
afhængig af, at den lokale idrætsforening orienterer nævnet.
Der skal med "orientering" forstås, at politiet meddeler
idrættens Udelukkelsesnævn om, at en medlemsforening
under idrættens hovedorganisationer har indhentet en børne-
attest med anmærkninger. Det betyder, at Udelukkelsesnæv-
net alene orienteres om, at der er sket en indhentelse af bør-
neattest med anmærkninger i en forening, som er medlem i
en eller flere af idrættens hovedorganisationer. Det betyder
således ikke, at Udelukkelsesnævnet modtager selve børne-
attesten med anmærkninger. Det vil fortsat være den pågæl-
dende idrætsforening, som har indhentet børneattesten, der
modtager denne.
Det vil med lovforslaget ikke længere være muligt for
idrætsforeninger ikke at forelægge engagerings- og ansættel-
sessager for Udelukkelsesnævnet, uden at Udelukkelsesnæv-
net vil være opmærksom på det, da Udelukkelsesnævnet
vil være orienteret om foreningens rekvirering af en børne-
attest med anmærkninger. Idrættens hovedorganisationer vil
dermed kunne kontakte og eventuelt sanktionere de idræts-
foreninger, der ikke af egen drift orienterer Udelukkelses-
nævnet om engagerings- og ansættelsessager, hvor personer
har børneattester med anmærkninger.
Der vil ikke blive rejst en sag for Udelukkelsesnævnet, hvis
en person med en børneattest med anmærkninger alligevel
ikke ønsker at varetage et hverv i foreningen. Hvis en lokal
idrætsforening ikke ønsker at engagere eller ansætte en per-
son efter indhentelse af en børneattest med anmærkninger,
men personen undtagelsesvist alligevel søger om nævnets
tilladelse, vil Udelukkelsesnævnet normalt ikke give en så-
dan tilladelse, og foreningen vil aldrig være forpligtet til
at ansætte eller engagere en person med anmærkning på
børneattesten.
Det bemærkes, at Udelukkelsesnævnet er etableret af idræt-
tens hovedorganisationer, som tager stilling til nævnets
funktion mv. Udelukkelsesnævnet er således ikke med lov-
forslaget tiltænkt anden rolle end den, som organisationerne
bag Udelukkelsesnævnet beslutter.
Formålet med at indføre den nye bestemmelse er, at der ska-
bes en hjemmel, som kan hjælpe idrættens kontrolinstans på
børneattestområdet (Udelukkelsesnævnet) med at forhindre
krænkelser af børn og unge i idrætslivet.
Kulturministeren vil med den nye bestemmelse, efter for-
handling med justitsministeren, kunne udmynte regler vedø-
rende politiets orientering af Udelukkelsesnævnet i bekendt-
gørelse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og
beskæftigelse af personer i myndigheder, institutioner, for-
eninger m.v. inden for Kulturministeriets ressortområde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.1. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022. Lo-
ven gælder ikke for Grønland og Færøerne, da loven der
ændres, ikke gælder for Grønland og Færøerne og heller
ikke ved kongelig anordning vil kunne sættes i kraft for
Grønland og Færøerne.