Kulturudvalget 2021-22
L 119 Bilag 1
Offentligt
2526192_0001.png
Kulturudvalget 2021-22
Notat
9. februar 2022
HMB
Høringsnotat vedr. forslag om lov om ændring af lov om indhentelse af bør-
neattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v.
(Indførsel af oriente-
ringspligt for politiet)
Kulturministeriet sendte den 11. november 2021 et udkast til lovforslag om ændring
af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. i
høring.
Med lovforslaget ønsker regeringen at sikre en endnu bedre beskyttelse af og sikre
trygge rammer for børn og unge i idrætslivet. Det sker ved at etablere en hjemmel,
så idrættens Udelukkelsesnævn får bedre mulighed for at kontrollere og eventuelt
sanktionere i forhold til idrætsforeningers håndtering af børneattester med an-
mærkninger.
Høringsfristen var den 9. december 2021.
Ved fristens udløb var der indkommet 10 høringssvar. Der henvises til vedlagte bilag
med oversigt over indkomne høringssvar.
Bemærkninger, der ikke vedrører de forslåede ændringer i lovforslaget, gengives
ikke.
****
Følgende høringsparter har ingen bemærkninger til lovforslaget:
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Anti Doping Danmark, Rigsrevi-
sionen og Rigsarkivet.
Følgende høringssvar indeholder bemærkninger til lovforslaget:
Børnerådet, Danmarks Idrætsforbund, Datatilsynet, DGI, Dansk Firmaidræt, KL og
Red Barnet.
Generelle bemærkninger
KL bemærker, at de støtter lovændringen og dermed ministerens mulighed for at
forpligte den attestudstedende myndighed til at orientere idrættens Udelukkelses-
nævn.
Børnerådet bemærker, at de støtter lovforslaget og intentionen om at sikre tryggere
rammer for børn og unge.
Jour. nr. 17111
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526192_0002.png
Red Barnet bemærker, at de hilser lovforslaget velkomment, da lovforslaget kan
være med til at øge børnebeskyttelsen i dansk idræts- og kulturliv. I den forbindelse
mener Red Barnet at styrkelse af børnebeskyttelsen ikke kun vil øge sikkerheden,
men også give børnene en større tryghed. Red Barnet gør opmærksom på en række
andre initiativer på børneområdet, som de mener vil gøre sikringen af børn imod
krænkelser endnu stærkere.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet bemærker, at de ovenstående høringssvar har karakter af kom-
mentarer og forslag. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage justeringer i lovforslaget.
Specifikke bemærkninger
Datatilsynet fremhæver, at de er enige i Kulturministeriets vurdering af, ”at
pas-
sende og specifikke foranstaltninger og garantier til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser, som skal sikres i medfør af databeskyttel-
sesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, og artikel 10, bl.a. iagttages ved, at Udeluk-
kelsesnævnet kun orienteres om lokale idrætsforeningers indhentelse af børneattester
med anmærkninger, og dermed umiddelbart ikke direkte modtager personoplysnin-
ger om den registrerede.”
Datatilsynet fremhæver samtidig, at det må anses for tvivl-
somt, at en ordning, hvorefter Udelukkelsesnævnet modtager oplysninger om de om-
handlede personer direkte fra den attestudstedende myndighed, vil kunne fastsæt-
tes inden for rammerne af de databeskyttelsesretlige regler.
Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firmaidræt har indsendt et samlet hø-
ringssvar. I høringssvaret fremgår et ønske om, at justere lovforslagets hjemmel,
således at attestudstedende myndighed skal orientere idrættens hovedorganisatio-
ner (Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firmaidræt) frem for Udelukkelses-
nævnet for seksuelle krænkelser mv. Dette begrundes med, at Udelukkelsesnævnet
ikke er en formel fælles juridisk enhed men et samarbejdsorgan, som de tre organi-
sationer har etableret. Nævnets primære opgave er – på organisationernes vegne –
at tage stilling til konkrete sager om tilladelse af engagering af personer med børne-
attester med anmærkninger. Dette uddybes med, at adressaten for underretning
skal være de juridiske enheder. Det er således de tre hovedorganisationer og dermed
forskellige medarbejdere i de tre hovedorganisationer, der grundlæggende varetager
opgaverne på dette område, herunder også at vejlede medlemsforeningerne. Derfor
skal der være hjemmel til, at alle tre organisationer kan orienteres om børneattester
med anmærkninger udstedt til medlemsforeninger, så organisationerne efter nær-
mere indbyrdes aftale kan fastlægge den interne arbejdsgang bl.a. i forhold til tilsyn
og vejledning af foreningerne.
Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firmaidræt har ligeledes i deres samlede
høringssvar bemærket, at idrættens interne regelsæt indebærer, at en person, der
er dømt for en seksuel krænkelse, ikke kan varetage hverv i idrættens hovedorgani-
sationers medlemsforeninger, men at Udelukkelsesnævnet efter en konkret vurde-
ring dog kan give tilladelse hertil på baggrund af en ansøgning fra den pågældende
Side 2
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526192_0003.png
person. Det bemærkes desuden, at Udelukkelsesnævnet ikke involveres, hvis en per-
son med en børneattest med anmærkninger alligevel ikke ønsker at varetage et
hverv i foreningen. Det understreges, at hvis en forening ikke ønsker at engagere en
person med børneattest med anmærkninger, men personen undtagelsesvist alligevel
søger om nævnets tilladelse, vil nævnet normalt ikke give en sådan tilladelse, og
foreningen vil aldrig være forpligtet til at engagere en person med anmærkning på
børneattesten. Det bemærkes desuden, at børneattesten også omfatter anmærknin-
ger vedr. voldtægt uanset offerets alder, samt domme for terror.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet bemærker hertil, at det ikke har været Kulturministeriets inten-
tion, at Udelukkelsesnævnet skulle overtage idrættens hovedorganisationers gene-
relle arbejde på området såsom generelt tilsyn og vejledning af foreningerne. Kul-
turministeriet har derimod med lovforslaget en intention om, at lovforslaget vil
støtte op om Udelukkelsesnævnets funktion som ”tilladelsesorgan”.
Kulturministeriet finder på den baggrund anledning til at foretage en række mindre
ændringer i lovforslagets formuleringer. Dette omfatter, at lovforslagets § 4 a juste-
res, således at det fremgår, at det er hovedorganisationerne, der via Udelukkelses-
nævnet orienteres, når idrættens hovedorganisationers medlemmer i form af de lo-
kale idrætsforeninger indhenter børneattester med anmærkninger.
Kulturministeriet bemærker desuden, at de øvrige, ovenstående høringssvar har ka-
rakter af specificeringer og uddybninger, som alene bidrager til forståelsen for Ude-
lukkelsesnævnets virkemåde og børneattestens beskaffenhed. Kulturministeriet fin-
der på den baggrund ikke anledning til at foretage justeringer i lovforslaget.
Datatilsynets bemærkning om, at det må anses for tvivlsomt, at en ordning, hvoref-
ter Udelukkelsesnævnet modtager oplysninger om de omhandlede personer direkte
fra den attestudstedende myndighed, vil kunne fastsættes inden for rammerne af de
databeskyttelsesretlige regler, ikke er relevant for dette lovforslag, da den attestud-
stedende myndighed kun orienteres om den pågældende forening, der har indhentet
en børneattest med anmærkninger.
Side 3
L 119 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2526192_0004.png
Bilag:
(organisationer der har afgivet høringssvar er markeret med gult)
Organisationer mv.
Advokatrådet
Anti Doping Danmark
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Danmarks Idrætsforbund
Dansehallerne
Dansk Erhverv
Dansk Firmaidræt
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Handicapidrætsforbund
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Advokater
Danske Handicaporganisationer
Danske Koncert- og Kulturhuse
Danske Regioner
Danske Sportsfaciliteters Brancheforening
Datatilsynet
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Aalborg universitet
DGI
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Friluftsrådet
Handicapidrættens Videnscenter
Idrættens Analyseinstitut
Institut for Idræt (Københavns Universitet)
Institut for Idræt og Biomekanik (Syddansk Universitet)
Institut for Menneskerettigheder
KL
Københavns Kommune, Børne og Ungdomsforvaltningen
Lokale og Anlægsfonden
Oplysningsforbundenes Fællesråd
Producentforeningen
Red Barnet
Rigsarkivet
Rigsrevisionen
Sektion for Idræt (Aarhus Universitet)
Sport Event Danmark
Side 4