Erhvervsudvalget 2021-22
L 118
Offentligt
2547868_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 118 stillet af udvalget den 14. marts
2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren bekræfte, at nabotjekket af reglerne om forsikringsbran-
chens mulighed for at eje og drive skov har vist; 1) at forsikringsbranchen
i Sverige har denne mulighed, 2) at de danske regler er udtryk for overim-
plementering, og 3) at det dermed, som pointeret af F&P, er mere attraktivt
for de svenske forsikrings- og pensionsselskaber at investere i skove end
for de danske selskaber?
Svar:
Som opfølgning på F&P's høringssvar til L 118 er der foretaget et nabotjek
hos Tyskland, Sverige, Norge, Finland og Holland i forhold til forsikrings-
virksomheders mulighed for at
drive
industriel skovdrift i henhold til EU-
reglerne. De tre spørgsmål adresseres separat nedenfor.
Ad 1)
Nabotjekket viser, at der er overensstemmelse blandt Danmark og alle
fem lande, inklusiv Sverige, i fortolkningen af, at det ikke er muligt at
drive
industriel skovdrift i selve forsikringsselskabet på baggrund Solvens
II-direktivets begrænsning af "anden virksomhed" i selve forsikringssel-
skabet.
1
Sverige giver dog som det eneste blandt de adspurgte lande mulighed for
at eje og
drive
skov i et datterselskab.
Ad 2)
Det vurderes ikke på det foreliggende grundlag, at de foreslåede danske
regler i L 118 og Finanstilsynets fortolkning af EU-reglerne på området
indebærer overimplementering.
EU-reglerne tager dog ikke eksplicit stilling til, om forsikringsselskaber
kan
drive
skov industrielt
i et datterselskab.
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Solvens II-direktivets artikel 18, stk. 1, litra a og b, fastsætter, at forsikringsselskaber skal "be-
grænse deres formål til forsikringsvirksomhed og direkte forbundne forretninger med udelukkelse
af enhver anden erhvervsmæssig virksomhed".
L 118 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad ministerens holdning er til at stille ændringsforslag, som giver pensionsselskaberne mulighed for at drive direkte investeringer i skov, og som samtidig sikrer, at pensionsselskaberne får mulighed for at bevare en bestemmende indflydelse på skovdriften, til erhvervsministeren
2/2
Nabotjekket viser, at det i Tyskland, Norge, Finland og Holland ikke er
muligt for forsikringsselskaber at eje og drive skov industrielt, hverken i
selve forsikringsselskabet (som accessorisk virksomhed) eller i et datter-
selskab (som accessorisk servicevirksomhed), mens Sveriges fortolkning
af reglerne tillader drift af skov industrielt i et datterselskab.
I lyset af de forskellige fortolkninger af reglerne har Erhvervsministeriet
spurgt EU-Kommissionen om en konkret vurdering af, om forsikringssel-
skaber i henhold til EU-reglerne kan eje og
drive
skov i et datterselskab
som såkaldt accessorisk servicevirksomhed.
Hvis EU-Kommissionen vurderer, at EU-reglerne tillader forsikringssel-
skaber at eje og
drive
skov i et datterselskab, vil jeg tage initiativ til at af-
spejle denne fortolkning i dansk ret.
Ad 3)
Danske forsikrings- og pensionsselskaber kan på lige fod med svenske for-
sikrings- og pensionsselskaber
investere
i skov.
Hvorvidt en investering i skov bedst placeres i fonde, selskaber eller i et
datterselskab afhænger af, hvad de forskellige investeringsmuligheder til-
byder investorerne i forhold til bl.a. omkostninger og afkast. Placering i et
datterselskab kræver dog, at selskabet må drive den type virksomhed, som
datterselskab udøver.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup