Erhvervsudvalget 2021-22
L 118
Offentligt
2547863_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 118 stillet af udvalget den 10. marts 2022.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9. marts 2022 fra Forsikring og
Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed, jf. L 118 - Bilag
6?
Svar:
Forsikring & Pension (F&P) spørger i henvendelse af 9. marts (L 118
bilag 6)
til fem punkter. De fem punkter adresseres individuelt nedenfor.
1) skovdrift
ejerskab og drift i samfundets interesse
Der henvises til mit svar på spørgsmål 1 og spørgsmål 7 ad L 118.
2) Finanstilsynets praksis i henhold til § 29
F&P spørger konkret til to områder i forhold til Finanstilsynets praksis i henhold
til den foreslåede § 29, der erstatter og viderefører den nuværende § 24, stk. 1,
om accessorisk virksomhed for forsikringsselskaber.
F&P anmoder således om, at det bliver præciseret at:
-
det forhold, at fortolkningen af ”accessorisk virksomhed” naturligvis
skal ske under hensyntagen til den samfundsmæssige udvikling, ikke
indebærer, at Finanstilsynets hidtidige fortolkning af reglerne indskræn-
kes som følge af lovforslaget.
- en finansiel virksomhed fortsat som accessorisk virksomhed helt eller
delvist kan administrere finansielle virksomheder og forsikringshol-
dingvirksomheder i samme koncern.
I forhold til første punkt henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 29,
hvoraf det fremgår, at der ikke tiltænkt en ændring af Finanstilsynets praksis.
Der henvises til punkt 2.7.2. i høringsnotatet vedr. L 118 for en nærmere be-
skrivelse.
Andet punkt er adresseret i høringsnotatet vedr. L 118 under punkt 2.7.3 (side
32-35). Der er også her tale om en videreførelse af eksisterende praksis ift.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 118 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-22 fra Forsikring & Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed, til erhvervsministeren
2547863_0002.png
2/3
spørgsmålet om, hvorvidt et forsikringsselskab helt eller delvist kan admini-
strere finansielle virksomheder og forsikringsholdingvirksomheder i samme
koncern. Mulighederne vil være de samme som i dag, hvor det vil være en kon-
kret vurdering i den enkelte sag, om der er tale om accessorisk virksomhed.
3) Skadesbegrænsende virksomhed
Forsikringsselskaber har som accessorisk virksomhed mulighed for at udøve
skadebegrænsende/skadeforebyggende aktiviteter.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at forsikringsselskaber
”kan
tilbyde skadesbegrænsende virksomhed i tilknytning til forsikringsskader”.
Lovforslaget viderefører på dette punkt gældende regulering, og der er ikke lagt
op til, at indskrænke selskabernes nuværende muligheder for at drive skadebe-
grænsende/skadeforebyggende virksomhed.
F&P foreslår konkret, at det præciseres, at formuleringen "i tilknytning til for-
sikrede skader" ikke begrænser forsikringsselskabernes mulighed for også at
drive skadebegrænsende/skadeforebyggende virksomhed i de situationer, hvor
der ikke konkret er dækning for den pågældende skade i henhold til forsikrings-
vilkårene.
Finanstilsynet vurderer, at en imødekommelse af F&P´s forslag om en præcise-
ring af, hvordan "i tilknytning til forsikrede skader" skal fortolkes, vil indebære
en udvidelse af muligheden for at tilbyde skadesbegrænsende/skadesforebyg-
gende aktiviteter til personer, der ikke allerede har tegnet en forsikring hos sel-
skabet. F&P's ønskede præcisering ville derfor udvide mulighederne for at drive
accessorisk virksomhed i forhold til gældende ret i dag. Det er ikke hensigten
med lovforslaget, da udgangspunktet i EU-reglerne
1
er, at et forsikringsselskabs
primære aktiviteter og fokus skal være på kerneforretningen, dvs. at betjene og
leve op til forpligtelserne overfor deres egne forsikringskunder. En af betingel-
serne for at opnå tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed er, at man alene
fokuserer på at drive forsikringsvirksomhed og hermed direkte forbundne for-
retninger. Når der i dag er krav om, at den skadesbegrænsende/skadesforebyg-
gende virksomhed sker "i tilknytning til forsikrede skader", vil denne type virk-
somhed være knyttet til betjeningen af forsikringskunderne og imødegåelsen af
selskabets egen risiko og udgifter til erstatninger. En udbredelse af skadesbe-
grænsende virksomhed til at omfatte skader, som ikke er forsikret i selskabet,
vil ikke være en del af kerneforretningen og dermed ikke accessorisk virksom-
hed. Den af F&P foreslåede præcisering vurderes på den baggrund ikke at være
i overensstemmelse med EU-reglerne.
4) Samlet overblik over pensionsopsparinger
1
Solvens II-direktivets artikel 18, stk. 1, litra a, fastsætter, at forsikringsselskaber skal "begrænse deres
formål til forsikringsvirksomhed og direkte forbundne forretninger med udelukkelse af enhver anden er-
hvervsmæssig virksomhed".
L 118 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-22 fra Forsikring & Pension om afklaring af reglerne for accessorisk virksomhed, til erhvervsministeren
3/3
F&P anfører, at det i bemærkningerne til § 29 om accessorisk virksomhed er
anført, hvad der må medtages i pensionskundens IT-baserede overblik over pen-
sionsordninger, som selskaberne stiller til rådighed for kunderne.
F&P foreslår konkret, at det i den foreslåede bestemmelse bliver præciseret, at
der for pensionsselskaber kan være tale om digitale løsninger, der giver kun-
derne et overskueligt overblik over deres forsikrings- eller pensionsforhold, og
at der i dette overblik kan inddrages offentlige ordninger, når det efter praksis
og god skik er fornuftigt at inddrage disse i en kundes samlede overblik.
Det fremgår af høringsnotat og bemærkningerne, at det
ikke
er en del af kerne-
forretningen at skabe det samlede overblik, hvis der er behov for at inkorporere
systemer fra andre
private
forsikringsselskaber. Derimod vil inkorporering af
oplysninger fra det offentlige, som bl.a. også vil indgå som en del af rådgivnin-
gen af den enkelte kunde, være en del af kerneforretningen.
5) Lovtekniske bemærkninger
F&P bemærker, at der er en forkert reference i ikrafttrædelsesbestemmelserne.
Det er korrekt og vil blive håndteret med et ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup