Erhvervsudvalget 2021-22
L 118
Offentligt
2547774_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. marts 2022
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 118 stillet af Erhvervsudvalget den 4.
marts 2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvilke elementer i lovforslaget der indebærer
ekstra omkostninger og byrder for erhvervslivet og det nærmere indhold
heraf samt regeringens begrundelse for disse forslag?
Svar:
Lovforslaget indeholder fire ændringer, der indebærer administrative kon-
sekvenser m.v.
Med lovforslaget foreslås det, at investeringsforeninger og investeringsfor-
valtningsselskaber omfattet af hhv. lov om investeringsforeninger og lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde skal tage hensyn til bære-
dygtighedsrisici som led i deres virksomhedsstyring. Lovforslaget imple-
menterer derved EU-Kommissionens delegerede direktiv om bæredygtig-
hedsrisici og bæredygtighedsfaktorer, der skal tages hensyn til i institutter
for kollektiv investering i værdipapirer. Det vurderes, at reglen vil medføre
mindre byrder for erhvervslivet.
Det foreslås med lovforslaget, at ejendomskreditselskaber skal dokumen-
tere, at de har en forretningsgang for kreditværdighedsvurdering for at få
tilladelse. Kravet pålægges virksomheder, der ansøger om tilladelse som
ejendomskreditselskab og virksomheder, der allerede har tilladelse. Lov-
forslaget implementerer bestemmelser i boligkreditdirektivet. Det vurde-
res, at reglen vil medføre mindre byrder for erhvervslivet.
Det foreslås, at forsikringsselskaber vil skulle opføre, samt eje og drive fast
ejendom og infrastruktur, omfattende tekniske anlæg, transportanlæg og
bygningsanlæg, i et datterselskab frem for i selve forsikringsselskabet. De
økonomiske konsekvenser heraf er ikke kvantificerbare, da det ikke er
kendt hvor mange selskaber, der fremadrettet vil opføre, eje og drive fast
ejendom og infrastruktur i et datterselskab. Derudover vil de økonomiske
konsekvenser afhænge af hvilken selskabstype der vælges (f.eks. ApS eller
A/S). De forsikringsselskaber, der ved lovens ikrafttrædelse allerede driver
anden tilladt virksomhed bestående i opførelse, eje og drift af fast ejendom
og infrastruktur omfattende tekniske anlæg, transportanlæg og bygnings-
anlæg efter de hidtil gældende regler, kan fortsætte med at drive den på-
gældende virksomhed i selskabet. Lovforslaget har baggrund i den bagved-
læggende EU-regulering.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 118 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke elementer i lovforslaget der indebærer ekstra omkostninger og byrder for erhvervslivet, og det nærmere indhold heraf samt regeringens begrundelse for disse forslag, til erhvervsministeren
2/2
Det foreslås, at penge- og realkreditinstitutter samt fondsmæglerselskaber
samlet skal betale yderligere 850.000 kr. i afgift til Finanstilsynet. Afgiften
er fordelt på virksomhederne. Virksomhederne pålægges den forøgede af-
gift som konsekvens af, at Finanstilsynet fik øget bevilling ved Finanslo-
ven af 2021. Den øgede bevilling er begrundet i en øget arbejdsbyrde i
forbindelse med implementeringen af nye regler om afvikling- og genop-
retning for de pågældende virksomheder i EU-reguleringen, navnlig
BRRD II.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup