Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 Bilag 3
Offentligt
2532433_0001.png
vælg
ede i
Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 - Bilag 3
Offentligt
L118 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om
investeringsforeninger m.v. og flere andre love.
Reglerne om accessorisk virksomhed & skovdrift
sider
yttes
PFA – 23. februar 2022
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
2532433_0002.png
Forsikrings- og pensionsbranchen ønsker at understøtte den grønne omstilling.
Branchen ønsker derfor et ændringsforslag om at styre drift af skov, der kan
sikre, at skove binder mest mulig CO2
Forsikrings- og pensionsbranchens kunder efterlyser grønne investeringer
• For at imødekomme behovet hos kunderne samt det politiske ønske om reduktion af CO2, fx afspejlet i
COP26 konklusionerne, er investeringer i bæredygtig skov ikke til at komme uden om.
• Der er to overordnede forudsætninger som skal være i orden, før branchen kan investere i skov:
1. For det første skal investeringen give godt afkast til pensionsmidlerne (være langsigtet og økonomisk
rentabel) for at leve op til pensionsformålet med højest muligt afkast til kunderne.
2. For det andet ønsker branchen at kunne styre centrale driftsmæssige beslutninger, der bl.a. sikrer CO2
bindingen og en generel ansvarlig omgang med naturens ressourcer, plante- og dyreliv i skovene.
• Det kræver, at branchen har bestemmende indflydelse på skovdriften, da der ellers vil være eksterne
partnere, der har fuld kontrol. Eksterne partnere øger omkostningerne betragteligt, og samtidig vil de
typisk have en helt anderledes investeringsstrategi, der hverken understøtter branchens behov for
langsigtede investeringer eller det bæredygtige element, fx ved at fælde skov for at opnå kortsigtet afkast
uden hensyn til binding af CO2.
2
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
2532433_0003.png
De nye regler i L 118 sikrer, at kundernes risiko nedbringes betydeligt, når investeringen ligger i et
datterselskab med begrænset hæftelse
• Som noget nyt vil investeringer og drift af ejendomme og infrastruktur være omfatte af det nye begreb
accessorisk servicevirksomhed, som skal ligge i et datterselskab med begrænset hæftelse. Det vil være
nyt for investeringer og drift af fx ejendomme, infrastruktur mv., at risikoen skal være isoleret i et
datterselskab. Den potentielle risiko ved driften af disse investeringer vil derfor blive betydeligt nedbragt i
forhold til de gældende regler.
• Branchen har derfor udarbejdet et ændringsforslag, der kan sikre, at de nye regler også kommer til at
gælde for skovdrift, da risikoen ved fx skovdrift bliver isoleret fra forsikrings- eller pensionsvirksomheden.
Branchen håndterer allerede risici i alternative investeringer – og Finanstilsynet kan kontrollere setup
• Branchen har allerede et velkendt set up for alternative investeringer, herunder fx ejendomme og
infrastruktur.
• Det ledelsesmæssige fokus på investeringer i skov er sammenligneligt med dét at foretage investeringer i
infrastruktur og ejendomme, hvor branchen allerede i dag har bestemmende indflydelse over driften.
Derudover skal investeringerne ligge i et datterselskab med begrænset hæftelse og driften vil typisk blive
outsourcet til en samarbejdspartner med særlig ekspertise. Dette indkapsler risikoen ved både
investeringen og ved driften.
• Som ved alle andre alternative investeringer vil Finanstilsynet have mulighed for at føre tilsyn med og
kontrollere at setup’et er betryggende.
3