Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 Bilag 3
Offentligt
Bilag A
Udkast til ændringer i lov om finansiel virksomhed,
vedr. forsikringsselskabers adgang til at udøve accessorisk virk-
somhed
Forslag til ændringsforslag til L118
Efter lovforslagets §1, nr. 10 indsættes:
I §29, stk. 4 indsættes efter »2) Accessorisk servicevirksomhed gennem en
dattervirksomhed med begrænset hæftelse«:
1: », herunder ejerskab og drift af ejendomme, infrastruktur og skov mv«
Bemærkninger til lovforslaget
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Det foreslåede stk. 4, nr. 2, oplister »Accessorisk servicevirksomhed gennem
en dattervirksomhed med begrænset hæftelse, herunder ejerskab og drift af
ejendomme, infrastruktur og skov mv.«
Den foreslåede bestemmelse er ny i forhold til den gældende § 29, stk. 1, i lov
om finansiel virksomhed. Forslaget indeholder også en præcisering i forhold
til det oprindelige fremsatte lovforslag således, at det nu præciseres direkte i
loven, hvilke aktiviteter der kan indgå i definitionen af accessorisk service-
virksomhed. Opremsningen er dog ikke udtømmende men sikre en ensartet
fortolkning af ligestillet virksomhed og driften heraf. Det foreslåede indebæ-
rer således, at forsikringsselskaber i en dattervirksomhed med begrænset
hæftelse til forsikringsselskabet kan drive accessorisk servicevirksomhed.
Virksomheden kan således ikke drives som f.eks. et interessentskab eller på
en anden måde, der medfører, at forsikringsselskabet kommer til at hæfte for
virksomhedens gæld.
Kravet om at dattervirksomheden skal drives i et selskab med begrænset hæf-
telse skal ses i sammenhæng med, at forsikringsselskaber i henhold til Sol-
vens II-direktivets artikel 18, stk. 1, litra a, skal begrænse deres formål til for-
sikringsvirksomhed og direkte forbundne forretninger med udelukkelse af
enhver anden erhvervsmæssig virksomhed.
Hvis virksomhed udover kerneforretningen, direkte forbundne forretninger
til kerneforretningen, eller accessorisk virksomhed, kunne drives i en datter-
virksomhed uden begrænset hæftelse, så ville forsikringsselskabet kunne
hæfte for gæld og andre forpligtelser fra dattervirksomheden, hvilket be-
grænser beskyttelsen af forsikringsselskabets kerneforretning.
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
Kravet afspejler hensynet til direktivets formål om at beskytte forsikringssel-
skabets kerneforretning, således at der ikke drives virksomhed, der ikke er
omfattet af kerneforretningen, direkte forbundne forretninger til kernefor-
retningen, eller accessorisk virksomhed, i selve forsikringsselskabet.
Definitionen af en accessorisk servicevirksomhed fremgår af artikel 1, nr. 53,
i Kommissionens delegerede forordning 2015/35/EU af 10. oktober 2014 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF
om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Sol-
vens II), hvorefter accessorisk servicevirksomhed er et ikkereguleret selskab,
hvis hovedaktivitet består i besiddelse og forvaltning af fast ejendom, admi-
nistrering af databehandlingstjenester, sundheds- og plejeydelser eller
enhver anden lignende aktivitet af accessorisk karakter i forhold til et eller
flere forsikrings- eller genforsikringsselskabers hovedaktivitet.
Med det foreslåede stk. 4, nr. 2, får forsikringsselskaber mulighed for, i en
dattervirksomhed med begrænset hæftelse, at drive accessorisk servicevirk-
somhed. Accessorisk servicevirksomhed skal forstås i overensstemmelse
med definitionen på accessorisk servicevirksomhed i Solvens II forordnin-
gen. Accessorisk servicevirksomhed kan eksempelvis bestå i at besidde og
forvalte fast ejendom, at administrere
databehandlingstjenester og drive sundheds- og plejeydelser.
Fast ejendom omfatter blandt andet grunde, skove, agerbrug og bygninger,
sædvanligt tilbehør (særlige installationer), men ikke besætning, inventar,
maskiner og andet driftsmateriel. Drift af fast ejendom indeholder en vis
driftsmæssig risiko, som dog indkapsles, når den accessoriske virksomhed
bliver udøvet i et datterselskab.
At ændringsforslaget specifikt inkluderer skov i definitionen af fast ejendom,
gør det muligt for forsikringsselskaber at bidrage til at bibeholde de eksiste-
rende skove og til yderligere gode muligheder for at tilplante nye arealer. Det
har samfundsmæssig interesse på samme måde som etablering af infrastruk-
tur, da skov bidrager til at imødegå de generelle klimamæssige udfordringer.
Endvidere er investering i skov karakteriseret ved at have en langsigtet tids-
horisont, og at selve udførelse af driften kan outsources. Derfor foreslås det,
at det bliver muligt at outsource industriel skovdrift på samme måde, som
det er muligt at outsource driften af infrastruktur.
Infrastruktur omfattende tekniske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg
foreslås omfattet af definitionen af accessorisk servicevirksomhed, som en
anden lignende aktivitet af accessorisk karakter, da disse infrastrukturakti-
ver har samme karakteristika som fast ejendom.
Ved infrastruktur, omfattende tekniske anlæg, transportanlæg og bygnings-
anlæg, forstås besiddelse og forvaltning af de fysiske anlæg, der er nødven-
Side 2
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
dige for, at samfundet kan fungere. Som fysiske anlæg kan eksempelvis næv-
nes veje, jernbaner, havne, broer, tunneller, dæmninger, kanaler, kabelnet,
fibernet, telefonforbindelser, vandrør, elkabler, fjernvarme m.v. Infrastruk-
turinvesteringer i tekniske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg er ken-
detegnet ved en lang tidshorisont, og såvel konstruktion som drift kan out-
sources.
Den foreslåede bestemmelses stk. 4, nr. 2, betyder derfor, at forsikringssel-
skaber også kan drive infrastruktur i form af tekniske anlæg, transportanlæg
og bygningsanlæg som accessorisk servicevirksomhed i en dattervirksomhed
med begrænset hæftelse i tillæg til de øvrige aktiviteter nævnt i
definitionen på accessorisk servicevirksomhed.
Forskellen på accessorisk virksomhed efter det foreslåede stk. 1. 1. pkt., og
accessorisk servicevirksomhed efter det foreslåede stk. 4, nr. 2, er, at acces-
sorisk virksomhed efter stk. 1 skal være direkte forbundet til forsikringssel-
skabers kerneområde, mens accessorisk servicevirksomhed efter stk. 4, nr.
2, skal være i tilknytning til forsikringsselskabers kerneområde. Det vil sige,
at accessorisk virksomhed skal ligge tættere på forsikringsselskabets kerne-
forretningen end accessorisk servicevirksomhed. Kravet om, at forsikrings-
selskaber skal begrænse deres formål til forsikringsvirksomhed og direkte
forbundne forretninger med udelukkelse af enhver anden erhvervsmæssig
virksomhed medfører, at det lovlige område for både accessorisk virksomhed
og accessorisk servicevirksomhed i tilknytning til forsikringsselskabet vil
blive fortolket restriktivt.
En række livsforsikringsvirksomheder driver allerede i dag ovenstående ty-
per af virksomhed. Kravet om, at dette skal ske via en dattervirksomhed med
begrænset hæftelse, gælder kun fremadrettet, hvorfor virksomhederne fort-
sat kan drive allerede eksisterende ejendomme m.v.
Side 3