Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 Bilag 3
Offentligt
2532431_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Notat til Erhvervsudvalget vedr. ændringsforslag til L118
til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov
om Kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v.
og flere andre love
Pensionsbranchen ønsker at foretage direkte investeringer i skov
for at kunne opnå højest muligt afkast og imødekomme kunder-
nes ønsker om bæredygtighed – det forhindrer lovgivning og
praksis i dag
Den danske forsikrings- og pensionsbranche arbejder hver dag med løsnin-
ger og tiltag, der både på kort og lang sigt kan skabe udvikling i samfundet –
og tryghed for danskerne. Som led i samfundskontrakten ønsker forsikrings-
og pensionsbranchen at bidrage til den grønne omstilling i endnu højere
grad, end vi har mulighed for i dag.
De danske forsikrings- og pensionsselskaber er internationalt set blandt de
absolutte frontløbere, når det gælder om at investere i bæredygtige løsninger
og udvikle nye grønne produkter til gavn for klimaet. Lovgivningen hindrer i
dag branchen i at investere direkte i skov og sikre, at skove binder mest mulig
CO2, hvorfor branchen ønsker et ændringsforslag til L 118, jf. bilag A.
Forsikrings- og pensionsbranchens kunder efterlyser grønne in-
vesteringer
For at imødekomme behovet hos kunderne, og samtidig imødekomme det
politiske ønske om reduktion af CO2, som fx er afspejlet i COP26 konklusio-
nerne, er bevarelse og udvikling af skove ikke til at komme uden om. Skov-
drift er - helt ubestrideligt - et vigtigt bidrag til den grønne omstilling i både
Danmark og verden. Beskyttelse af verdens skove var et højt prioriteret emne
på COP26, hvor det blev identificeret som et essentielt tiltag for at nå verdens
klimamål, herunder Parismålene. Over 100 af verdens lande - inklusive Dan-
mark - bakkede op om at prioritere skovdrift.
23.02.2022
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Karen Gjølbo
Juridisk chefkonsulent
Dir.
41919045
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00043
440289
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
Hvis branchen skal kunne investere i skove, er der to overordnede forudsæt-
ninger som skal være i orden.
For det første skal investeringen være langsigtet og økonomisk rentabel for
at leve op til pensionsformålet om højest muligt afkast til kunderne. Bran-
chen er underlagt reglerne i Solvens II, som forudsætter, at alle investeringer
er rentable – også selvom investeringerne fremover skal tage hensyn til kun-
dernes bæredygtighedspræferencer. Branchen har derfor et stort behov for
at holde omkostningerne nede for at sikre kunderne det bedst mulige afkast.
For det andet ønsker branchen at kunne styre centrale driftsmæssige beslut-
ninger, der bl.a. sikrer CO2 bindingen og en generel ansvarlig omgang med
naturens ressourcer, plante- og dyreliv i skovene.
De to forudsætninger kræver, at branchen har bestemmende indflydelse på
skovdriften, da der ellers vil være eksterne parter (ofte amerikanske kapital-
forvaltere), der har fuld kontrol over investeringen. En ekstern partner kan
have helt anderledes strategi og interesser, der ikke understøtter branchens
behov for langsigtede investeringer og det bæredygtige element, fx ved at
fælde skov af hensyn til at opnå kortsigtet afkast uden at tage højde for bin-
ding af CO2 i træet.
Alternativet kunne være, at flere af branchens selskaber går sammen om at
drifte investeringer i skove. Den nuværende konkurrencemæssige situation
er dog en udfordring herfor, ligesom at omkostningerne til set-up for flere
selskaber bliver unødigt høje.
Det eneste reelle alternativ i dag til partnerskaber om skovdriften er indirekte
investeringer via fonde, som er meget uhensigtsmæssig. En fondskonstruk-
tion indeholder en række fordyrende elementer, som udfordrer det langsig-
tede afkast, og dertil deler fondsforvalterne ikke nødvendigvis de samme øn-
sker om at bidrage til en sund samfundsudvikling.
Derfor ser branchen behov for at kunne have bestemmende indflydelse på
skovdriften, hvis der investeres i skove. I praksis vil en driftsopgave blive out-
sourcet til en professionel ekstern samarbejdspartner, som organiserer drif-
ten i overensstemmelse med selskabets strategi for skovinvesteringerne.
Finanstilsynets nuværende praksis hindrer direkte skovinveste-
ringer
Finanstilsynet har tilkendegivet, at branchen ikke må have bestemmende
indflydelse på skovdriften. Denne praksis har tilsynet bl.a. som følge af hen-
syn til kundernes risiko og ønsket om, at branchens ledelse bør have fokus på
at drive hovedforretningen og ikke industriel skov. Branchen vurderer, at de
nuværende ledelsesmæssige regler tager hånd om denne risiko og endvidere
vil de nye regler i L 118 støtte op om, at risikoen minimeres.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00043
440289
Side 2
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
De nye foreslåede regler om accessorisk virksomhed i L 118 indfører et krav
om, at accessorisk servicevirksomhed, som skovdrift vil høre ind under, skal
foregå i et datterselskab med begrænset hæftelse. Det vil være nyt for drift af
investeringer, herunder drift af ejendomme, infrastruktur og skov, at risi-
koen er begrænset til datterselskabet. Den potentielle risiko ved driften af
disse investeringer vil derfor blive betydeligt nedbragt med L 118 i forhold til
de gældende regler, da drift af investeringerne ikke vil kunne ske direkte i
forsikrings- eller pensionsselskabet.
Det ledelsesmæssige fokus på investeringer i skov er sammenligneligt med
dét at foretage investeringer i infrastruktur og ejendomme, hvor branchen
allerede i dag har bestemmende indflydelse over driften. Det understøttes af,
at denne type investeringer fremover skal ligge i et datterselskab med be-
grænset hæftelse, og at driften typisk vil blive outsourcet til en professionel
samarbejdspartner med særlig ekspertise fx indenfor driften af ejendomme.
Dette indkapsler risikoen ved både investeringen og driften. Som ved alle an-
dre ejendoms- og alternative investeringer vil Finanstilsynet have mulighed
for at føre tilsyn med og kontrollere, at branchens set-up for skove er betryg-
gende.
Ministeren har i høringsnotat af 12. januar 2022 oplyst, at Finanstilsynet kan
ændre praksis, såfremt der kan findes evidens for at andre EU-lande fortol-
ker reglerne i Solvens II anderledes [Note: Erhvervsministeriets notat L 118
bilag 1, side 48, 2. sidste afsnit ff.].
Branchen kan bidrage bedst muligt til den grønne omstilling via
direkte investeringer i skov
Det er som nævnt ovenfor helt oplagt, at branchen kan og skal bidrage, når
det kommer til investering i skov og særligt driften heraf, så branchen får
mulighed for at bidrage positivt til at modvirke klimaforandringerne via di-
rekte skovinvesteringer.
Vi vil meget gerne opfordre Folketingets partier til at bruge branchens æn-
dringsforslag (bilag A) til at skabe helt klare og entydige rammer for, at for-
sikrings- og pensionsbranchen må have bestemmende indflydelse på driften
af investeringer i skove. De foreslåede regler i L 118 forudsætter, at drift af
ejendomme, infrastruktur mv. sker i et datterselskab med begrænset hæf-
telse. Hvis skovdrift også tillades, vil det sikre, at en eventuel risiko ved skov-
drift begrænses til dette datterselskab. Derudover vil drift af skov ske ved
outsourcing til en professionel partner, hvilket begrænser en eventuel poten-
tiel risiko ved driften yderligere.
Det er selvfølgelig en forudsætning at drift af skov naturligvis ikke må ske på
bekostning af en rentabel drift. Heldigvis ligner drift af skov på mange måder
tilsvarende muligheder for drift som findes for investeringer i ejendomme og
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00043
440289
Side 3
L 118 - 2021-22 - Bilag 3: Materiale fra F&P til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
infrastruktur som solceller eller vindmøller. I alle disse tilfælde er investerin-
gerne langsigtede - og risikoen moderat – og derfor bør skov også kunne dri-
ves som accessorisk servicevirksomhed i et datterselskab.
Skov er oplagt ift. at investere langsigtet og bidrage positivt til at modvirke
klimaforandringerne, fordi:
-
Skove har lang levetid med høj stabilitet og lav risiko
-
Skovens værdi stiger med inflationen, så pensionskunder bibeholder
deres købekraft
-
Rentabel skovdrift bidrager samtidig til at begrænse de globale tem-
peraturstigninger og ekstreme vejrforhold.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00043
440289
Bilag A
Udkast til ændringsforslag vedlægges som bilag.
Side 4