Erhvervsudvalget 2021-22
L 118 Bilag 10
Offentligt
2554502_0001.png
Til lovforslag nr.
L 118
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og flere andre love
(Udpegelse af afviklingsmyndigheder for nødlidende centrale modparter og regler for livsforsikringsvirksomheder, der udbyder
syge- og ulykkesforsikringer m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Frie Grønne og Hans Kristian Skibby (UFG)
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL
og LA) bakker op om forsikrings- og pensionsselskabernes
ønske om at bidrage til investeringer i den grønne omstil-
ling. Flertallet finder det derfor også vigtigt, at det både
med de gældende og de foreslåede regler i lovforslaget er
muligt for forsikrings- og pensionsselskaber at investere i
skov, herunder i andre virksomheder, der driver industriel
skovdrift.
Flertallet har i forbindelse med behandlingen af lovfor-
slaget noteret sig, at brancheorganisationen Forsikring &
Pension på vegne af deres medlemmer er kommet med et
ændringsforslag til lovforslaget, der vil gøre det muligt for
selskaberne at eje og drive skov industrielt i et datterselskab
som såkaldt accessorisk servicevirksomhed.
Flertallet ønsker, at forslaget fra Forsikring & Pension
skal imødekommes, hvis det kan rummes inden for EU-reg-
lerne, men noterer sig i den sammenhæng, at der i henhold
til svaret på spørgsmål 7 er forskellige fortolkninger af EU-
reglerne på området i forskellige EU-lande.
Flertallet noterer sig i forlængelse heraf, at erhvervsmini-
steren i svaret på spørgsmål 7 oplyser, at Erhvervsministeri-
et har spurgt Europa-Kommissionen til en fortolkning af, om
Forsikring & Pensions forslag kan rummes inden for EU-
reglerne. Flertalletnoterer sig endvidere, at det forventes, at
Europa-Kommissionen vil svare snarest muligt.
Flertallet er enige om, at hvis Europa-Kommissionen
vurderer, at EU-reglerne tillader forsikringsselskaber at eje
og drive skov i et datterselskab, så skal der tages initiativ
til at afspejle denne fortolkning i dansk ret hurtigst mu-
ligt. Flertallet konstaterer i den forbindelse, at erhvervsmini-
steren i svaret på spørgsmål 7 har forpligtet sig til at tage et
sådant initiativ, hvis Europa-Kommissionen vurderer, at EU-
reglerne tillader forsikringsselskaber at eje og drive skov i et
datterselskab.
Flertallet er endvidere enige om, at det forventes, at er-
hvervsministeren/regeringen hurtigst muligt orienterer parti-
erne om den videre proces, når der er kommet svar fra
Europa-Kommissionen. Endelig er flertallet enige om, at
spørgsmålet senest skal genbesøges om 6 måneder, uanset
om der er kommet svar fra Europa-Kommissionen eller ej.
AX027578
L 118 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31/3-22
2554502_0002.png
2
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkepar-
ti støtter lovforslaget. I Venstres og Det Konservative Folke-
partis regeringstid blev der indført mulighed for, at festivaler
m.fl. kunne ansøge om at blive kontantfrie. At disse regler
nu lempes, så der ikke skal ansøges, finder partierne ganske
fornuftigt. Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk
Folkeparti hæfter sig dog ved, jf. Dansk Lives foretræde for
udvalget, at reglerne med fordel kunne lempes yderligere i
forhold til salgssteder uden for indhegnede områder i forbin-
delse med eksempelvis festivaler.
Partierne har under udvalgsarbejdet spurgt ind til lovfor-
slagets elementer i forhold til, om lovforslaget indeholder
en overimplementering af solvens II-reglerne. Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti finder ikke, at
regeringen har svaret tilfredsstillende på de rejste spørgsmål,
og er fortsat bekymrede for, om lovforslaget går videre end
nødvendigt i forhold til EU-reglerne på området.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 100, nr. 4,
ændres »formue.« til: »formue, og«.«
[Korrektion af trykfejl]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af LA):
2)
Nr. 35
affattes således:
»35.
I
§ 438
indsættes som
stk. 6
og
7:
»Stk. 6.
De dele af § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, som i
medfør af stk. 1 er sat i kraft for Færøerne, kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft på ny for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 7.
De dele af § 1, stk. 3-5, § 16 a, stk. 3, § 30, stk.
11, § 31, stk. 4, § 33, stk. 1, § 38, stk. 2, 3, 6 og 7, § 39,
stk. 1, 4 og 6, § 61, stk. 5, nr. 2, § 71 a, stk. 2, § 71 b, stk.
3, nr. 2-4, § 177 b, stk. 1, § 182 d, stk. 1, nr. 6-8, § 206, stk.
3, § 243, stk. 1, § 245 b, stk. 2, § 247 g, stk. 1, § 259, stk.
4, § 260, stk. 1, § 262, stk. 3, § 264, stk. 1, § 271, stk. 2 og
3, § 343 c, stk. 2, nr. 2, § 343 e, § 343 f, stk. 1, og § 346,
stk. 4 og 5, som er sat i kraft for Færøerne, kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft på ny for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.««
[Anordningshjemmel til at gennemføre konsekvensændrin-
ger i færøsk lovgivning på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
35]
Til § 3
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 63, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres
»stk. 4« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
4)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
overskriften
til
afsnit VII
ændres »central investorin-
formation« til: »central information«, og i
overskriften
før §
103,
§ 175, stk. 3, nr. 11,
og
§ 177, stk. 1, nr. 11,
ændres
»Central investorinformation« til: »Central information«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 5
og
stk. 9, 1. pkt.,
og
§ 6, stk. 3,
ændres »104«
til: »104, 104 a«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
6)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 224, stk. 3,
ændres »Uni-
onen« to steder til: »Den Europæiske Union«.
[Præcisering]
Til § 7
7)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »jf. § 2, nr. 13« til: »jf. § 2, nr. 14, jf.
dog stk. 4«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 7, nr. 7]
8)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »jf. § 2, nr. 15« til: »jf. § 2, nr. 16, jf.
dog stk. 4«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 7, nr. 7]
9)
I
nr. 7
ændres i den indledende tekst »efter nr. 7« til:
»efter nr. 8«, det foreslåede nye nummer betegnes nr. 9, og
den angivne konsekvens affattes således:
»Nr. 9-23 bliver herefter nr. 10-24.«
[Ændring i nummerering]
10)
I
nr. 9
ændres i den indledende tekst »§ 2, nr. 23,« til:
»§ 2, nr. 23, der bliver nr. 24,«, og det nyaffattede nummer
betegnes nr. 24.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 8
11)
I
nr. 1
ændres »§ 5, og« til: »§ 5 og,«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 13
12)
I
stk. 6
ændres »§ 1, nr. 13« til: »§ 1, nr. 14«.
[Korrektion af trykfejl]
L 118 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31/3-22
2554502_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 19, indsættes et nyt nr. 5 i § 100 i lov om finansiel
virksomhed. Lovforslagets § 1, nr. 18, foreslår en ændring af
§ 104, nr. 4, der skal sikre, at oplistningen i § 104, nr. 1-5, er
korrekt, såfremt der indsættes et nyt nr. 5 i § 104. Ved en fejl
tager lovforslagets § 1, nr. 18, ikke højde for, at § 104, nr. 4,
indeholder et punktum.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensrette ordly-
den af lovforslagets § 1, nr. 8, hvilket skal sikre, at oplistnin-
gen i § 104, nr. 1-5, bliver grammatisk korrekt.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det at indsætte et
nyt § 438, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. Forslaget er
en hjemmel til at anordne § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, i lov
om finansiel virksomhed som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning på ny.
Når § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, anordnes på ny, er
det nødvendigt også at ændre de henvisninger, der er til de
to bestemmelser i andre bestemmelser i lov om finansiel
virksomhed som sat i kraft på Færøerne ved kongelig anord-
ning. Dette skal også gøres ved at anordne bestemmelserne
på ny.
Det foreslås derfor, at der i § 438, stk. 7, indsættes hjem-
mel til at anordne konsekvensrettelserne af § 30, stk. 1, og §
31, stk. 1, på ny, jf. § 438, stk. 6.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovforslagets
§ 1, nr. 35. Forslaget giver hjemmel til at anordne dele af
lov om finansiel virksomhed som sat i kraft på Færøerne
ved kongelig anordning, i det omfang det er nødvendigt som
konsekvens af, at § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, anordnes på
ny.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 3, nr. 8, foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 i § 63 i lov om
finansiel virksomhed, hvorefter stk. 2-5 bliver stk. 3-6. Dette
medfører, at eventuelle henvisninger til § 63, stk. 2-5, skal
konsekvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det at ændre § 63, stk. 5, 1.
pkt., så henvisningen til stk. 4 bliver til stk. 5.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring. Lovforlagets § 3,
nr. 10, ændrer »central investorinformation« til »central in-
formation« i en række bestemmelser i lov om investerings-
foreninger m.v. Der er imidlertid ikke taget højde for, at
»central investorinformation« i flere af bestemmelserne er
skrevet med stort forbogstav, altså »Central investorinforma-
tion«. Herudover henviser lovforslagets § 3, nr. 10, til over-
skriften før 102, hvor der rettelig burde havde være henvist
til titlen til afsnit VII.
På den baggrund foreslås det at nyaffatte lovforslagets §
3, nr. 10, således at ændringen fra »central investorinforma-
tion« til »central information« kan gennemføres.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. Lovforslagets § 5,
nr. 1, tilpasser oplistningen i en række bestemmelser i lov
om betalinger. Det bliver gjort som følge af lovforslagets §
5, nr. 9, der ophæver den gældende § 104 i lov om betalin-
ger, og i stedet indsætter §§ 104 og 104 a.
Lovforslagets § 5, nr. 1, medfører, at oplistningen i § 1,
stk. 5, og § 1, stk. 9, 1. pkt., indeholder et »og« for meget.
På den baggrund foreslås det at nyaffatte lovforslagets §
5, nr. 1.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. Lovforslagets §
6, nr. 3, der indsætter § 224, stk. 2 og 3, i lov om fonds-
mæglerselskaber, indeholder en henvisning til Unionen. Der
bør sikres klarhed om, at der henvises til Den Europæiske
Union.
På den baggrund foreslås det at ændre »moderinveste-
ringsholdingselskabet i Unionen« til »moderinvesteringshol-
dingselskabet i Den Europæiske Union« i den foreslåede §
224, stk. 3.
Til nr. 7 og 8
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 7, nr. 7, indsættes et nyt nummer i § 2 i lov om restruktu-
rering og afvikling af visse finansielle virksomheder, og som
følge heraf rykkes de efterfølgende numre i bestemmelsen.
På den baggrund foreslås en konsekvensændring af § 1,
stk. 2 og 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, som henviser til henholdsvis § 2,
nr. 13, og § 2, nr. 15, i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 7, nr. 7, indsættes en definition af centrale modparter
(CCP) i § 2 i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder. § 2 i lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder indeholder defi-
nitioner af en række begreber, som er anvendt i loven.
Det foreslås af ordensmæssige grunde, at den nye defi-
nition indsættes som et nyt nr. 9 i stedet for et nyt nr.
8. Forslaget indebærer, at rykningsklausulen alene omfatter
§ 2, nr. 9-23, i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 7, nr. 7, foreslås et nyt nummer indsat i § 2 i lov om re-
strukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder,
og som følge heraf rykkes de efterfølgende numre i bestem-
melsen. Med lovforslagets § 7, nr. 9, foreslås den gældende
§ 2, nr. 23, nyaffattet.
Det foreslås præciseret, at lovforslagets § 7, nr. 9, nyaf-
fatter § 2, nr. 23, der bliver nr. 24.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 8, nr. 1, foreslås en ændring til § 3, stk. 1, nr. 3, i lov
L 118 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31/3-22
2554502_0004.png
4
om ejendomskreditselskaber, der skal sikre, at oplistningen
i bestemmelsens § 3, stk. 1, nr. 1-4, er korrekt, efter et nyt
nummer er tilføjet ved lovforslagets § 8, nr. 3.
Det foreslås at ændre lovforslagets § 8, nr. 1, så gengivel-
sen af § 3, stk. 1, nr. 3, er korrekt og ændringen dermed kan
foretages.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 14, bliver § 29 i lov om finansiel virksomhed ny-
affattet med den konsekvens, at forsikringsselskaber frem-
adrettet vil skulle drive virksomhed bestående i at opføre,
eje og drive fast ejendom og infrastruktur omfattende tekni-
ske anlæg, transportanlæg og bygningsanlæg i et dattersel-
skab. Dette er til forskel fra de hidtil gældende regler, hvor
sådan virksomhed kunne drives i selve forsikringsselskabet.
Lovforslagets § 13, stk. 6, fastsætter, at de pågældende
typer virksomheder fortsat kan drives i forsikringsselskabet,
hvis de på tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden er dre-
vet i forsikringsselskabet. Grundet en trykfejl henviser lov-
forslagets § 13, stk. 6, til lovforslagets § 1, nr. 13, frem for
lovforslagets § 1, nr. 14.
På den baggrund foreslås det at ændre § 13, stk. 6, såle-
des at der henvises til lovforslagets § 1, nr. 14.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2022 og var til
1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministerens sendte den 18. okto-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
25. Den 9. februar 2022 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
49
39
15
14
13
13
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
3
1
1
1
1
1
L 118 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31/3-22
2554502_0005.png
5
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
10
4
3
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
10