Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 117 Bilag 9, L 117 A Bilag 9, L 117 B Bilag 9
Offentligt
2551123_0001.png
Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [31. marts 2022]
2. udkast
(Supplerende ændringsforslag fra erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, søloven, E-
handelsloven, CVR-loven og forskellige andre love
(Skærpede krav om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn samt styrket grænseoverskridende håndhævelse over
for tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 14 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhversministeren,
tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af selskabsloven, årsregn-
skabsloven og forskellige andre love (Skærpede krav om
måltal og politikker for det underrepræsenterede køn)« om-
fattende § 1, nr. 4 og 6, og §§ 2-10, 16 og 17.
B.
»Forslag til lov om ændring af selskabsloven, søloven,
lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel og forskellige andre love
(Styrket grænseoverskridende håndhævelse over for tjene-
steudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.)« omfattende §
1, nr. 1-3 og 5, og §§ 11-15, 16 og 17.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 139 c ændres
i stk. 3 »beregningen i stk. 2« til: »beregningen af store
kapitalselskaber efter stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
DokumentId
Journalnummer
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0002.png
2
Til § 2
3)
I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 18 a, ændres
i stk. 3 »beregningen i stk. 2« til: »beregningen af store
virksomheder efter stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
4)
I den under nr. 1 foreslåede § 18 a, stk. 5, ændres
»Det øverste henholdsvis ledelsesorgan« til: »Henholdsvis
det øverste og det centrale ledelsesorgan«.
[Fejlrettelse]
Til § 5
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 198
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirk-
somheder og forsikringsholdingvirksomheder omfattet af §
79 a, stk. 1, skal årligt foretage indberetninger til Finanstil-
synet om oplysninger relateret til de forpligtelser til at op-
stille måltal og udarbejde politikker for det underrepræsen-
terede køn i ledelsen, der følger af § 79 a. Indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstil-
synet i elektronisk form.««
[Krav til finansielle virksomheder, finansielle holdingvirk-
somheder og forsikringsholdingvirksomheder om indberet-
ninger til Finanstilsynet om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 7
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 97
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Investeringsforeninger og SIKAV’er omfattet af §
58, stk. 1, skal årligt foretage indberetninger til Finanstilsy-
net om oplysninger relateret til de forpligtelser til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen, der følger af § 58. Indberetningerne skal ske i
overensstemmelse med skemaer og vejledninger udfærdiget
af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstilsynet i elek-
tronisk form.««
[Krav til investeringsforeninger og SIKAV’er om indberet-
ninger til Finanstilsynet om måltal og politikker for det un-
derrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 9
7)
Som nyt nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »§ 28, stk. 1 og 9,« til: »§ 28, stk. 1
og 10,«.«
Nr. 1-2 bliver herefter nr. 2-3
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 131
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Forvaltere af alternative investeringsfonde omfat-
tet af § 28, stk. 1, skal årligt foretage indberetninger til
Finanstilsynet om oplysninger relateret til de forpligtelser til
at opstille måltal og udarbejde politikker for det underrepræ-
senterede køn i ledelsen, der følger af § 28. Forvalteren skal
for hver af de fonde, som forvalteren er ansvarlig for, jf. §
28, stk. 2, foretage tilsvarende årlige indberetninger. Indbe-
retningerne skal ske i overensstemmelse med skemaer og
vejledninger udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes
til Finanstilsynet i elektronisk form.««
[Krav til forvaltere af alternative investeringsfonde om ind-
beretninger til Finanstilsynet om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 10
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 159
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholding-
virksomheder omfattet af § 71, stk. 1, skal årligt foretage
indberetninger til Finanstilsynet om oplysninger relateret til
de forpligtelser til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger af §
71. Indberetningerne skal ske i overensstemmelse med ske-
maer og vejledninger udfærdiget af Finanstilsynet og skal
indsendes til Finanstilsynet i elektronisk form.««
[Krav til fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirk-
somheder om indberetninger til Finanstilsynet om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 16
10)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
§ 4 har virkning for regnskabsår, der begynder den
1. januar 2023 eller senere. Ved den første indberetning efter
den 1. januar 2023 skal en virksomhed i oversigten efter års-
regnskabslovens § 99 b, som affattet ved § 4, nr. 1, medtage
oplysninger for det pågældende regnskabsår. Ved indberet-
ning for følgende regnskabsår skal i oversigten medtages
oplysninger for de foregående regnskabsår, indtil oversigten
opfylder kravene i § 99 b, som affattet ved § 4, nr. 1.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
11)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§§ 1-10 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0003.png
3
Stk. 3.
§§ 5-10 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.«
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 11
12)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 12, stk. 4, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Med undtagelse af § 10, stk. 3, § 15, stk. 3, 2. pkt., og
stk. 4, §§ 22-27, § 39, stk. 1-3, §§ 45-46 a, § 46 b, stk. 2
og 3, og § 46 e, finder bestemmelserne i kapitlerne 2 og
2 b-2 d med de fornødne lempelser tilsvarende anvendelse
ved registrering i fartøjsfortegnelsen. Kapitel 2 a finder ikke
anvendelse ved registrering i fartøjsfortegnelsen.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 16
13)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 11, nr. 2, 4-9, og § 15, nr. 1-3. Ministe-
ren kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskelli-
ge tidspunkter.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
14)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1 og §§ 11-14 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
§ 14 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøs-
ke forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes i kraft på
forskellige tidspunkter.«
[..... ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om ændring af selskabslo-
ven, årsregnskabsloven, søloven, E-handelsloven, CVR-lo-
ven og forskellige andre love (Skærpede krav om måltal
og politikker for det underrepræsenterede køn samt styrket
grænseoverskridende håndhævelse overfor tjenesteudbydere
etableret i øvrige EU-lande m.v.) (L 117) deles i to lovfor-
slag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser
om skærpede krav om måltal og politikker for det under-
repræsenterede køn, mens den anden del (B) omfatter de
øvrige forslag.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring. Ændringsforslaget
præciserer, at henvisningen til stk. 2 i forhold til beregnin-
gen alene vedrører beregningen af størrelsen af et kapitalsel-
skab. Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Ændringsforslaget
præciserer, at henvisningen til stk. 2 i forhold til beregnin-
gen alene vedrører beregningen af størrelsen af en virksom-
hed. Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 4
Der er tale om en fejlrettelse. Lovteksten skal henvise
til henholdsvis det øverste og det centrale ledelsesorgan,
men ved en fejl manglede ordet »centrale«. Det rettes op
med ændringsforslaget. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 5
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for virk-
somhederne på det finansielle område på samme måde som
for de øvrige virksomheder i de generelle regnskabsregler
i årsregnskabslovens § 99 b fastsættes krav om, hvordan
der skal foretages indberetninger af oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for ændringen er, at det er blevet klart, at
Finanstilsynets eksisterende bemyndigelse til at fastsætte
krav om indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om indberet-
ning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget
er det forudsat, at de relevante finansielle regnskabsregler på
området tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse
med den foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af indberetningsplig-
ten for virksomhederne på det finansielle område indgår så-
ledes også allerede i den samlede vurdering af lovforslagets
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den gældende § 198 i lov om finansiel virksomhed fast-
sætter, at finansielle virksomheder, finansielle holdingvirk-
somheder og forsikringsholdingvirksomheder skal foretage
regelmæssige regnskabsindberetninger til Finanstilsynet i
overensstemmelse med skemaer og vejledninger hertil ud-
færdiget af Finanstilsynet. Indberetningerne skal indsendes
til Finanstilsynet i elektronisk form.
Det foreslås, at der i § 198 indsættes et nyt stk. 3, der
særskilt fastsætter regler for indberetning af oplysninger re-
lateret til forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0004.png
4
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen i § 79
a, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 198, stk. 3,
1. pkt.,
at finansielle virksomheder, finansielle holdingvirk-
somheder og forsikringsholdingvirksomheder omfattet af §
79 a, stk. 1, årligt skal foretage indberetninger til Finans-
tilsynet om oplysninger relateret til de forpligtelser til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det underrepræ-
senterede køn i ledelsen, der følger af § 79 a.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter en ny indberet-
ningspligt for virksomheder, der i medfør af forslaget til §
79 a, stk. 1, omfattes af anvendelsesområdet for forpligtel-
serne til at opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomhe-
der og forsikringsholdingvirksomheder omfattes kun af den
foreslåede indberetningspligt, hvis virksomheden har finan-
sielle instrumenter optaget til handel på et reguleret marked
i et EU/EØS-land, eller har en balancesum på 500 mio. kr.
eller derover i to på hinanden følgende regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, herunder oplys-
ninger om antal ledelsesmedlemmer, kønssammensætning,
måltal m.v. De pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det foreslås i
§ 198, stk. 3, 2. pkt.,
at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstil-
synet i elektronisk form.
Med forslaget angives det påkrævede format for indberet-
ningerne.
Til nr. 6
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for virk-
somhederne på det finansielle område på samme måde som
for de øvrige virksomheder i de generelle regnskabsregler
i årsregnskabslovens § 99 b fastsættes krav om, hvordan
der skal foretages indberetninger af oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for ændringen er, at det er blevet klart, at
Finanstilsynets eksisterende bemyndigelse til at fastsætte
krav om indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om indberet-
ning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget
er det forudsat, at de relevante finansielle regnskabsregler på
området tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse
med den foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af indberetningsplig-
ten for virksomhederne på det finansielle område indgår så-
ledes også allerede i den samlede vurdering af lovforslagets
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den gældende § 97 i lov om investeringsforeninger
m.v. fastsætter, at danske UCITS skal foretage regelmæssi-
ge regnskabsindberetninger til Finanstilsynet i overensstem-
melse med skemaer og vejledninger hertil udfærdiget af
Finanstilsynet. Indberetninger skal sendes til Finanstilsynet i
elektronisk form.
Det foreslås, at der i § 97 indsættes et nyt stk. 3, der
særskilt fastsætter regler for indberetning af oplysninger re-
lateret til forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen i § 58 i
lov om investeringsforeninger m.v.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 97, stk. 3, 1.
pkt.,
at investeringsforeninger og SIKAV’er omfattet af § 58,
stk. 1, årligt skal foretage indberetninger til Finanstilsynet
om oplysninger relateret til de forpligtelser til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen, der følger af § 58.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter en ny indberet-
ningspligt for investeringsforeninger og SIKAV’er, der i
medfør af § 58, stk. 1, omfattes af anvendelsesområdet for
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen.
Investeringsforeninger og SIKAV’er omfattes kun af den
foreslåede indberetningspligt, hvis værdien af foreningens
eller SIKAV’ens aktiver er mindst 500 mio. kr. eller derover
i to på hinanden følgende regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, herunder oplys-
ninger om antal ledelsesmedlemmer, kønssammensætning,
måltal m.v. De pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det foreslås i
§ 97, stk. 3, 2. pkt.,
at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstil-
synet i elektronisk form.
Med den foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring. Med ændringsfor-
slaget ændres en henvisning i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., som nødvendiggøres
af nyaffattelsen i L 117 af lovens § 28. Forslaget indebærer
ingen materielle ændringer.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for virk-
somhederne på det finansielle område på samme måde som
for de øvrige virksomheder i de generelle regnskabsregler
i årsregnskabslovens § 99 b fastsættes krav om, hvordan
der skal foretages indberetninger af oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for ændringen er, at det er blevet klart, at
Finanstilsynets eksisterende bemyndigelse til at fastsætte
krav om indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om indberet-
ning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0005.png
5
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget
er det forudsat, at de relevante finansielle regnskabsregler på
området tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse
med den foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af indberetningsplig-
ten for virksomhederne på det finansielle område indgår så-
ledes også allerede i den samlede vurdering af lovforslagets
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den gældende § 131 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. (FAIF-loven) fastsætter nærmere reg-
ler for forvalteres aflæggelse af årsrapporter og bemyndiger
bl.a. Finanstilsynet til at fastsætte regler for indberetninger
af regnskabsoplysninger.
Det foreslås, at der i § 131 indsættes et nyt stk. 7, der
særskilt fastsætter regler for indberetning af oplysninger re-
lateret til forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen i § 28 i
FAIF-loven.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 131, stk.
7, 1. pkt.,
at forvaltere af alternative investeringsfonde om-
fattet af § 28, stk. 1, årligt skal foretage indberetninger til
Finanstilsynet om oplysninger relateret til de forpligtelser til
at opstille måltal og udarbejde politikker for det underrepræ-
senterede køn i ledelsen, der følger af § 28.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter en ny indberet-
ningspligt for forvaltere af alternative investeringsfonde, der
i medfør af § 28, stk. 1, omfattes af anvendelsesområdet for
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for underrepræsenterede køn i ledelsen.
Forvaltere af alternative investeringsfonde omfattes kun
af den foreslåede indberetningspligt, hvis forvalteren har re-
gistreret hjemsted i Danmark og har finansielle instrumenter
optaget til handel på et reguleret marked i et land inden
for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, eller som har
en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i to på hinanden
følgende regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, herunder oplys-
ninger om antal ledelsesmedlemmer, kønssammensætning,
måltal m.v. De pågældende forvaltere vil årligt skulle ind-
berette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af års-
regnskabets afslutning.
Det foreslås i
§ 131, stk. 7, 2. pkt.,
at forvalteren for hver
af de fonde, som forvalteren er ansvarlig for, jf. § 28, stk. 2,
skal foretage tilsvarende regelmæssige indberetninger.
Bestemmelsen sikrer, at forvaltere også forpligtes til at
indberette oplysninger på vegne af de alternative investe-
ringsfonde, som de er ansvarlige for, og som også er forplig-
tet til at opstille måltal og udarbejde politikker, jf. § 28, stk.
2, i FAIF-loven.
Det foreslås i
§ 131, stk. 7, 3. pkt.,
at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstil-
synet i elektronisk form.
Med den foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 9
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for virk-
somhederne på det finansielle område på samme måde som
for de øvrige virksomheder i de generelle regnskabsregler
i årsregnskabslovens § 99 b fastsættes krav om, hvordan
der skal foretages indberetninger af oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for ændringen er, at det er blevet klart, at
Finanstilsynets eksisterende bemyndigelse til at fastsætte
krav om indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om indberet-
ning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget
er det forudsat, at de relevante finansielle regnskabsregler på
området tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse
med den foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af indberetningsplig-
ten for virksomhederne på det finansielle område indgår så-
ledes også allerede i den samlede vurdering af lovforslagets
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den gældende § 159 i lov om fondsmæglerselskaber
og investeringsservice og –aktiviteter (fondsmæglerloven)
fastsætter, at Finanstilsynet kan kræve, at fondsmæglersel-
skaber og fondsmæglerholdingvirksomheder skal foretage
regelmæssige indberetninger af regnskabsdata på skemaer,
der er udformet af Finanstilsynet.
Det foreslås, at der i § 159 indsættes et nyt stk. 2, der
særskilt fastsætter regler for indberetning af oplysninger re-
lateret til forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen i § 71 i
fondsmæglerloven.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
§ 159, stk.
2, 1. pkt.,
at fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholding-
virksomheder omfattet af § 71, stk. 1, årligt skal foretage
indberetninger til Finanstilsynet om oplysninger relateret til
de forpligtelser til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger af §
71.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter en ny indberet-
ningspligt for fondsmæglerselskaber og fondsmæglerhol-
dingvirksomheder, der i medfør af § 71, stk. 1, omfattes af
anvendelsesområdet for forpligtelserne til at opstille måltal
og udarbejde politikker for underrepræsenterede køn i ledel-
sen.
Fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksom-
heder omfattes kun af den foreslåede indberetningspligt,
hvis virksomheden har finansielle instrumenter optaget til
handel på et reguleret marked i et land inden for Den Euro-
pæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale
med på det finansielle område, eller har en balancesum på
500 mio. kr. eller derover i to på hinanden følgende regn-
skabsår.
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0006.png
6
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, herunder oplys-
ninger om antal ledelsesmedlemmer, kønssammensætning,
måltal m.v. De pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det foreslås i
§ 159, stk. 2, 2. pkt.,
at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstil-
synet i elektronisk form.
Med den foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 10
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta-
ges en ændring af lovforslagets § 16. Lovforslagets bestem-
melser om skærpede krav om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn indgår i det under A nævnte for-
slag. Ifølge ændringsforslaget træder lovforslagets bestem-
melser om skærpede krav om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn i kraft den 1. januar 2023, og §
4 har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar
2023 eller senere. Ved den første indberetning efter den 1.
januar 2023 skal en virksomhed i oversigten efter årsregn-
skabslovens § 99 b, som affattet ved § 4, nr. 1, medtage
oplysninger for det pågældende regnskabsår. Ved indberet-
ning for følgende regnskabsår skal i oversigten medtages
oplysninger for de foregående regnskabsår, indtil oversigten
opfylder kravene i § 99 b, som affattet ved § 4, nr. 1. Der er
tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 11
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta-
ges en ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i §
17. Lovforslagets bestemmelser om skærpede krav om mål-
tal og politikker for det underrepræsenterede køn indgår i
det under A nævnte forslag. Ifølge ændringsforslaget gælder
loven som udgangspunkt ikke for Færøerne og Grønland,
men §§ 1-10 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger. Der er mulighed for, at loven kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Det fremgår endvi-
dere, at §§ 5-10 ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Der er ligeledes mulighed for, at
loven kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Der er
tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 11, nr. 2, foreslås det, at sølovens § 12, stk. 4, 1. pkt., ny-
affattes. Nyaffattelsen indeholder imidlertid to punktummer.
Det foreslås på den baggrund at affatte lovforslagets §
11, nr. 2, på ny med henblik på at ophæve § 12, stk. 4, 1.
pkt., og i stedet indsætte to punktummer. Der foretages ikke
nogen materiel ændring. Nyaffattelsen foreslås alene med
henblik på lovteknisk korrektion.
Til nr. 13
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta-
ges en ændring af lovforslagets § 16 vedr. ikrafttræden. Be-
stemmelserne om styrket grænseoverskridende håndhævelse
over for tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.
udskilles i det under B nævnte forslag. Denne del skal træde
i kraft den 1. juli 2022. Dog fastsætter erhvervsministeren
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 11, nr. 2, 4-9, og § 15,
nr. 1-3. Ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder i
kraft på forskellige tidspunkter Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 14
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta-
ges en ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i §
17. Bestemmelserne om styrket grænseoverskridende hånd-
hævelse over for tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lan-
de m.v. udskilles i det under B nævnte forslag. Ifølge æn-
dringsforslaget gælder loven som udgangspunkt ikke for
Færøerne og Grønland. Lovforslagets § 1 og §§ 11-14 kan
dog ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Der er mulighed for, at loven kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter. Lovforslagets § 14 kan endvidere
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsi-
ger. Der er ligeledes mulighed for, at loven kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter. Der er tale om en lovteknisk
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2022 og var til
1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [ ] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 22. decem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bi-
lag 120. Den 9. februar 2022 sendte erhvervsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den 21. februar
2022 sendte erhvervsministeren et justeret høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [ 9 ] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
L 117 - 2021-22 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2551123_0007.png
7
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10