Lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2021-22
Fremsat den 9. februar 2022 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, søloven, E-
handelsloven, CVR-loven og forskellige andre love
(Skærpede krav om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn samt styrket grænseoverskridende håndhævelse
overfor tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.)
§1
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1952 af 11.
oktober 2021, som ændret ved § 16 i lov 2601 af 28.
december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
§ 80, stk. 1
og
2,
affattes således:
Ȥ 80.
Kapitalejere har ret til at møde på generalfor-
samlingen ved fuldmægtig. Fuldmægtigen skal fremlægge
skriftlig og dateret fuldmagt. En nominee, jf. § 104, stk. 3,
anses ikke for at være fuldmægtig for de fysiske eller juridi-
ske personer (klienter), som nominee�½en i erhvervsmæssig
sammenhæng handler på vegne af.
Stk. 2.
En fuldmagt skal kunne tilbagekaldes til enhver
tid. Tilbagekaldelsen skal ske skriftligt og kan ske ved hen-
vendelse til kapitalselskabet. Kapitalejere kan udpege en
fuldmægtig og tilbagekalde fuldmagten elektronisk.«
2.
I
§ 104, stk. 3,
ændres »juridiske personer (klienter),«
til: »juridiske personer (klienter) (nominee), ret til at udøve
stemmerettigheder på vegne af klienterne i tilknytning til ak-
tier, som ikke er ejet af nominee’en, men som er registreret i
ejerbogen i nominee’ens navn, og«
3.
I
§ 104, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Nominee’en, jf. 1. pkt. indestår for, og er på begæring
fra selskabet forpligtet til hurtigst muligt at dokumentere,
at nominee’en udøver stemmerettighederne efter udtrykkelig
bemyndigelse og instruks fra ejeren af aktien.«
4.
§ 139 c
affattes således:
Ȥ 139 c.
I statslige aktieselskaber, i selskaber, som har
kapitalandele, gældsinstrumenter eller andre værdipapirer
optaget til handel på et reguleret marked i et land inden
for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område, og i store
kapitalselskaber, jf. stk. 2, skal
1) det øverste ledelsesorgan opstille måltal for andelen
af generalforsamlingsvalgte medlemmer af det underre-
præsenterede køn i det øverste ledelsesorgan, medmin-
dre der er en ligelig fordeling af kvinder og mænd
blandt generalforsamlingsvalgte medlemmer i det øver-
ste ledelsesorgan,
2) det centrale ledelsesorgan opstille måltal for andelen af
det underrepræsenterede køn på kapitalselskabets øvri-
ge ledelsesniveauer, medmindre der er en ligelig forde-
ling af kvinder og mænd på de øvrige ledelsesniveauer,
jf. dog stk. 7, og
3) det centrale ledelsesorgan udarbejde en politik for at
øge andelen af det underrepræsenterede køn på kapi-
talselskabets øvrige ledelsesniveauer, medmindre der er
en ligelig fordeling af kvinder og mænd på de øvrige
ledelsesniveauer, jf. dog stk. 7.
Stk. 2.
Store kapitalselskaber er selskaber, der er omfattet
af årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, jf. årsregnskabslo-
vens § 7, stk. 3 og 4.
Stk. 3.
For moderselskaber, der udarbejder koncernregn-
skab, skal beregningen i stk. 2 foretages på baggrund af
koncernregnskabet.
Stk. 4.
Ved øvrige ledelsesniveauer forstås to ledelsesni-
veauer under det øverste ledelsesorgan, jf. § 5, nr. 5. I
selskaber, der har en direktion og en bestyrelse, jf. § 111,
stk. 1, nr. 1, og i selskaber, der har en direktion og et
tilsynsråd, jf. § 111, stk. 1, nr. 2, omfatter det første ledel-
sesniveau under det øverste ledelsesorgan direktionen og
de personer, der organisatorisk er på samme ledelsesniveau
som direktionen. Det andet ledelsesniveau omfatter person-
er med personaleansvar, som refererer direkte til det første
CQ002083
Erhvervsmin.,
Erhvervsstyrelsen, j.nr. 2021-10313