Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
L 116 Bilag 17
Offentligt
2582821_0001.png
Til lovforslag nr.
L 116
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 18. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om etablering af statsgaranti på en del af
ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 11 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, FG og Bent Bøgsted
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med ændringsforslag nr. 2, 3, 10 og 11. Min-
dretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Bent Bøgsted (UFG)
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres, Enhedslistens og Dansk Folkepartis medlemmer
af udvalget samt Bent Bøgsted (UFG) bakker op om lovfor-
slaget. Det er ikke rimeligt, at nogle mennesker får nej til et
lån i banken på grund af postnummeret, de bor i.
Lovforslaget skal skabe bedre adgang til boliglån i land-
distrikterne og derved være en håndsrækning til vores land-
distrikter, så vi ikke risikerer at fortsætte en spiral, hvor
dele af landet bliver affolket. Ordningen med statsgaranti
er en håndsrækning til at købe en bolig i de områder, hvor
banken siger nej, fordi ejendommen ligger i det forkerte
postnummer, selv om man har orden i økonomien. Modellen
er udarbejdet, så den vil blive brugt i tilfælde, hvor marke-
det i dag ikke tilvejebringer finansiering til boligkøb. Den
beskedne merpris for kunden, der ligger i ordningen, skal
netop sikre, at ordningen kun bruges der, hvor markedet i
dag ikke tilvejebringer finansiering.
S, SF, RV, EL, DF og Bent Bøgsted (UFG) er enige om,
at den foreslåede ordning indebærer en god balance, i og
med at der bliver bedre adgang til lån i landdistrikterne,
uden det bliver for administrativt tungt og dyrt for institut-
terne eller for risikabelt for staten.
Det er også væsentligt, at de statsgaranterede låneaftaler
bliver indgået på baggrund af en forsvarlig opgørelse af
ejendommens værdi. Derfor skal alle ejendomme naturlig-
vis værdiansættes efter gældende regler. Det understøtter
en ansvarlig og fornuftig kreditgivning, både af hensyn til
institutterne, staten og forbrugerne.
Med ordningen vil flere danskere, der før har fået nej til
et lån på grund af deres postnummer, fremover kunne få et
ja til drømmehuset. Det bidrager til et opgør med den skæv-
vridning, der er sket på vores boligmarked, ligesom det er et
skridt, der tages for at understøtte sammenhængskraften på
tværs af Danmark.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte regerin-
gens lovforslag om etablering af statsgaranti på en del af
ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne. V mener, at stats-
lig indgriben i et frit marked er betænkeligt, og at hvis et så-
dant indgreb gennemføres, skal det med sikkerhed fastslås,
at der er tale om en markedsfejl, som man ønsker at rette
op på. Den imødekommenhed har ministeren ikke ønsket
AX027858
L 116 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 18. maj 2022
2582821_0002.png
2
at udvise under Folketingets behandling af lovforslaget på
trods af gentagne spørgsmål og tidligere samråd og en hø-
ring. Hvis et indgreb, som denne ordning omfatter, skal gen-
nemføres, skal det efter V’s opfattelse være en gennemtænkt
løsning, således at der ikke skabes nye og større problemer
for beboere i vores landdistrikter.
For V er det afgørende at sikre, at de, der ønsker at
bosætte sig i landdistrikterne, har mulighed for det – at
danskerne har mulighed for at bo, hvor de har lyst. Men
den model, der rummes af det foreliggende lovforslag fra re-
geringen, gør det dyrere at optage lån i landdistrikterne. Mo-
dellen er samtidig så kompleks og administrativt tung og dyr
i drift, at der bør være en reel bekymring for, om modellen
kommer til at virke i virkeligheden, og om de eventuelle og
usikre positive effekter står mål med de negative effekter.
For V er det en bekymring, at regeringen med lovforsla-
get skaber sorte pletter på landkortet, der gør det sværere
at låne til erhverv eller mindsker lysten til at investere i et
lokalsamfund. Det er desuden en bekymring, at områder, der
ikke er omfattet af lovforslaget, men ligger tæt på regerin-
gens sorte pletter, bliver påvirket, og at det for disse områder
kan være sværere at opnå en belåning, så der skabes en
negativ spiral.
Ydermere mener V ikke, at regeringen forholder sig til
gældende regler for vurdering af et pants værdi. Dermed
forholder regeringen sig ikke til de regler, som realkreditin-
stitutterne er forpligtet til at overholde via gældende lovgiv-
ning.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF i årevis har argumenteret for, at der skal findes en
løsning på lånekrisen i landdistrikterne, og SF har ligeledes
argumenteret for, at markedskræfterne alene ikke kan løse
problemerne. Staten må bidrage til at løse problemet. Derfor
hilser SF det velkommen, at vi endelig får en løsning for
dem, der ikke kan få et lån, fordi de bor i det forkerte post-
nummer. SF har fem gange tidligere fremsat beslutningsfor-
slag om en løsning på lånekrisen – først i 2014 og senest i
2020 – fordi SF mener, at det skal være muligt at bo og leve
alle steder i Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL
under udvalgsbehandlingen af lovforslaget har bestræbt sig
på at få boligkollektiver, der er organiseret som andelsbolig-
foreninger, omfattet af statsgarantiordningen.
Der eksisterer imidlertid, jf. ministerens svar på spørgs-
mål 9 og spørgsmål 13 til lovforslaget, allerede en ordning
under Indenrigs- og Boligministeriet, hvor boligkollektiver,
der er organiseret som mindre andelsboligforeninger, kan
opnå lån med en kommunal garanti. Den kommunale garan-
tiordning gælder for en ejendom med tre eller flere beboel-
seslejligheder.
EL havde således gerne set, at små boligkollektiver
(under tre beboelseslejligheder) organiseret som andelsbo-
ligforeninger, kunne blive omfattet af statsgarantiordningen
med andelsboligforeningen som »ejer« af statsgarantien og
ikke det enkelte medlem af boligkollektivet.
EL er dog meget tilfreds med, at erhvervsministeren har
lyttet til og imødekommet EL’s ønske. Statsgarantiordningen
udvides således til at omfatte ejendomskreditaftaler indgået
med boligkollektiver (andelsboligforeninger), som opfylder
følgende betingelser:
1) Ejendommen indeholder højst tre beboelseslejligheder.
2) Antallet af medlemmer overstiger ikke 15.
3) Beslutninger vedrørende kollektivet, herunder om opta-
gelse af nye medlemmer, kræver enstemmighed hos
medlemmerne.
4) Medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejen-
dommens pantegæld.
5) Medlemmerne er lodtagne i formuen i forhold til deres
andelsbevis.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
i udvalget (udval-
get med undtagelse af DF og NB):
1)
I
nr. 1
indsættes efter »realkreditobligationer m.v.«: »,
medmindre § 2, stk. 01, finder anvendelse.«
[Udvidelse af definition]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
i udvalget (udval-
get med undtagelse af NB):
2)
I
nr. 3
ændres »§ 3« til: »§ 3, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 2
3)
Ordene »køb af en ny« ændres til: »nyerhvervelse af
en«.
[Præcisering]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
i udvalget (udval-
get med undtagelse af DF og NB):
4)
Efter »boligejendom« indsættes: », jf. dog stk. 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Statsgarantiordningen omfatter ligeledes ejen-
domskreditaftaler indgået med boligkollektiver (andelsbo-
ligforeninger), som opfylder følgende betingelser:
1) Ejendommen indeholder højst tre beboelseslejligheder.
2) Antallet af medlemmer overstiger ikke 15.
3) Beslutninger vedrørende kollektivet, herunder om opta-
gelse af nye medlemmer, kræver enstemmighed hos
medlemmerne.
4) Medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejen-
dommens pantegæld.
L 116 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 18. maj 2022
2582821_0003.png
3
Medlemmerne er lodtagne i formuen i forhold til deres
andelsbevis.«
[Udvidelse af personkreds]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Når en ejendomskreditaftale indgås med et
boligkollektiv, foretages kreditværdighedsvurderingen i hen-
hold til § 10, stk. 3, for hvert enkelt af de medlemmer,
som hæfter personligt og solidarisk for ejendommens pante-
gæld.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
5]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Et boligkollektiv betaler garantiprovision efter
reglen i § 12, stk. 2.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
5]
8)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 04.
Et boligkollektiv, som har modtaget garantitil-
sagn i henhold til § 160 n i lov om almene boliger m.v., kan
ikke gøre brug af ordningen efter denne lov.«
[Forhindring af dobbelt garantistillelse]
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 05.
Bestemmelserne i denne lov om behandlingen
af forbrugere finder i øvrigt tilsvarende anvendelse på bolig-
kollektiver.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
5]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
i udvalget (udval-
get med undtagelse af NB):
Til § 14
10)
I
stk. 1
udgår »og overtagelsen sker inden ordningens
ophør i medfør af § 23«.
[Materiel korrektion]
11)
I
stk. 5
ændres »ejendomskreditoraftaler« til: »ejen-
domskreditaftaler«.
[Korrektion af trykfejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås definitionen i § 1, nr. 1,
udvidet, således at boligkollektiver (små andelsboligforenin-
ger) også kan indeholdes i ordningen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 1, nr. 3,
til § 3 korrigeret, således at der i stedet henvises specifikt
til § 3, stk. 1, hvoraf den afgrænsning, der henvises til, frem-
går. Ændringsforslaget indebærer ikke materielle ændringer.
5)
Til nr. 3
Med § 2 i det fremsatte lovforslag foreslås det, at ord-
ningen med statsgaranti kun omfatter ejendomskreditaftaler
indgået med forbrugere i forbindelse med køb af en ny
boligejendom.
Formuleringen »køb af en ny boligejendom« kan fortol-
kes som et krav om, at ordningen med statsgaranti kun om-
fatter ejendomskreditaftaler indgået med forbrugere i forbin-
delse med køb af nybyggeri. Dette har ikke været hensigten
med bestemmelsen.
For at undgå fortolkningstvivl foreslås det med ændrings-
forslaget at præcisere lovforslagets § 2, så det klart fremgår,
at ordningen med statsgaranti kun omfatter ejendomskredit-
aftaler indgået med forbrugere i forbindelse med nyerhver-
velse af en boligejendom.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 5. Det foreslås i ændringsforslag nr. 5,
at ordningens personkreds udvides til også at omfatte ejen-
domskreditaftaler indgået med boligkollektiver (små andels-
boligforeninger).
Til nr. 5
Der er et politisk ønske om at udvide ordningens per-
sonkreds til også at omfatte ejendomskreditaftaler indgået
med boligkollektiver (små andelsboligforeninger). Den fore-
slåede ændring har til formål at udmønte dette politiske
ønske. De af ændringsforslaget omfattede boligkollektiver
foreslås afgrænset efter samme kriterier, som anvendes ved
vurderingen af, om en andelsboligforening er et selvstæn-
digt skattesubjekt. De fem kriterier er beskrevet i afsnit
C. D. 1.1.12 i Den juridiske vejledning på Skatteministeriets
område (version 2022-1) og er gengivet med samme ord-
lyd i ændringsforslaget. Et boligkollektiv, hvor ejendommen
ifølge tinglyst skøde ejes af en forening, foreslås således
at kunne omfattes af statsgarantiordningen, hvis følgende
betingelser er opfyldt: 1) Ejendommen indeholder højst tre
beboelseslejligheder, 2) antallet af medlemmer overstiger
ikke 15, 3) beslutninger vedrørende kollektivet, herunder
om optagelse af nye medlemmer, kræver enstemmighed hos
medlemmerne, 4) medlemmerne hæfter personligt og solida-
risk for ejendommens pantegæld, og 5) medlemmerne er
lodtagne i formuen i forhold til deres andelsbevis. Det an-
slås, at udvidelsen af ordningen til også at omfatte sådanne
boligkollektiver vil betyde, at et begrænset antal boligkol-
lektiver vil vælge at benytte sig af ordningen, hvis de i
øvrigt opfylder betingelserne for at anvende ordningen.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 og 5. Det fremgår af lovforslagets §
10, stk. 3, at ejendomskreditgiveren før indsendelsen af
en ansøgning om statsgaranti skal have foretaget en kredit-
værdighedsvurdering af forbrugeren. I tilfælde, hvor ejen-
domskreditaftalen er indgået med et boligkollektiv omfattet
af ændringsforslag nr. 5, hæfter samtlige de i boligkollekti-
vet deltagende medlemmer personligt og solidarisk for ejen-
L 116 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 18. maj 2022
2582821_0004.png
4
dommens pantegæld. I sådanne tilfælde foreslås det derfor,
at ejendomskreditgiveren før indsendelsen af en ansøgning
om statsgaranti skal have foretaget en kreditværdighedsvur-
dering af samtlige de i boligkollektivet deltagende medlem-
mer.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 og 5. Det fremgår af lovforslagets § 12,
stk. 2, at forbrugeren skal betale en garantiprovision, som
opkræves af ejendomskreditgiveren på vegne af staten. I
tilfælde, hvor ejendomskreditaftalen er indgået med et bolig-
kollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 5, påhviler pligten
til at betale garantiprovision ikke en enkelt forbruger, men
det samlede boligkollektiv. For at tydeliggøre dette foreslås
det at indsætte en udtrykkelig bestemmelse om, at et bolig-
kollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 5 betaler garanti-
provision efter reglen i § 12, stk. 2.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til formål at forhindre dobbelt ga-
rantistillelse. Der findes allerede en ordning under Inden-
rigs- og Boligministeriet, hvor boligkollektiver organiseret
som mindre andelsboligforeninger kan opnå lån med ga-
ranti, hvis der er tale om en ejendom med tre eller flere
beboelseslejligheder. Indenrigs- og Boligministeriet har om
den eksisterende ordning oplyst, at en kommunalbestyrelse
kan give tilsagn om at yde garanti for lån til etablering af
andelsboliger for den del af restgælden, der på låneoptagel-
sestidspunktet ligger ud over 60 pct. af ejendommens værdi,
jf. kapitel 11 b i lov om almene boliger m.v. Disse boliger
er omfattet af kapitel II i lov om andelsboligforeninger og
andre boligfællesskaber (andelsboligloven), hvilket indebæ-
rer, at andelsboligforeningens ejendom skal bestå af tre eller
flere beboelseslejligheder. Den allerede eksisterende ordning
under Indenrigs- og Boligministeriet betyder, at et boligkol-
lektiv omfattet af ændringsforslag nr. 5 og bestående af net-
op tre beboelseslejligheder vil have mulighed for at anvende
begge garantiordninger, dels den eksisterende ordning under
Indenrigs- og Boligministeriet, dels den med lovforslaget
foreslåede ordning under Erhvervsministeriet. For at undgå
muligheden for dobbelt garantistillelse foreslås det at ind-
sætte en udtrykkelig bestemmelse om, at boligkollektiver,
som har modtaget garantitilsagn i henhold til § 160 n i lov
om almene boliger m.v., ikke samtidig kan gøre brug af
Erhvervsministeriets garantiordning.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 og 5, og som følge af at det fremsatte
lovforslag var målrettet lån til forbrugere. Ændringsforslaget
har således til formål at sikre, at lovforslagets bestemmelser
om forbrugere finder tilsvarende anvendelse på boligkollek-
tiver.
Til nr. 10
Ændringen foretages for at sikre, at omsætningen af fast
ejendom ikke hæmmes unødigt. Ved realkreditbelåning kan
realkreditinstituttet godkende køberen til gældsovertagelse,
og det har ikke været hensigten at begrænse muligheden for
gældsovertagelse til den periode, hvor ordningen med stats-
garanti, jf. § 23, er i kraft. Uanset tidspunktet for køberens
gældsovertagelse er det dog fortsat et krav, at betingelserne
for at opnå statsgaranti efter §§ 2-6, 10 og 11 er opfyldt.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget til § 14, stk. 5, foreslås en kor-
rektion af en trykfejl. I lovforslagets § 14, stk. 5, rettes
ejendomskreditoraftaler til ejendomskreditaftaler. Ændrings-
forslaget indebærer ikke materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2022 og var til
1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 9. februar
2022 dette udkast, høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget, jf. L 116 – bilag 1.
Tekniske gennemgange
Embedsmænd fra Erhvervsministeriet har den 23. marts
og den 16. maj 2022 over for udvalget foretaget tekniske
gennemgange af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Brian Bressendorff (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Tanja Larsson (S) Troels Ravn (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV) Henning Hyllested (EL)
L 116 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet den 18. maj 2022
2582821_0005.png
5
Jette Gottlieb (EL) Susanne Zimmer (FG) Maja Torp (V) Peter Juel-Jensen (V) Erling Bonnesen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Kenneth Mikkelsen (V) Mette Hjermind Dencker (DF)
Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (UFG) Niels Flemming Hansen (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10