Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
L 116 Bilag 11
Offentligt
2568339_0001.png
Til lovforslag nr.
L 116
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den [4. maj 2022]
2. udkast
(betænkingsbidrag fra Venstre)
Betænkning
over
Forslag til lov om etablering af statsgaranti på en del af
ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte regerin-
gens lovforslag om etablering af statsgaranti på en del af
ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne. V mener, at stats-
lig indgriben i et frit marked er betænkeligt, og hvis et så-
dant indgreb gennemføres, skal det med sikkerhed fastslås,
at der er tale om en markedsfejl, som man ønsker at rette op
på. Den åbenhed har ministeren ikke ønsket at give under
Folketingets behandling af lovforslaget på trods af gentagne
spørgsmål og tidligere samråd og høring. Hvis et indgreb,
som denne ordning omfatter, skal gennemføres, skal det
efter V’s opfattelse være en gennemtænkt løsning, således at
der ikke skabes nye og større problemer for beboere i vores
landdistrikter.
For V er det afgørende at sikre, at de, der ønsker at
bosætte sig i landdistrikterne, har mulighed for det. At dan-
skerne har mulighed for at bo, hvor de har lyst. Men den
model, der rummes af det foreliggende lovforslag fra rege-
ringen, gør det dyrere at optage lån i landdistrikterne. Mo-
dellen er samtidig så kompleks og administrativ tung og dyr
i drift, at der bør være en reel bekymring for, om modellen
kommer til at virke i virkeligheden, og om de eventuelle og
usikre positive effekter står mål med de negative effekter.
For V er det en bekymring, at regeringen med lovforsla-
get skaber sorte pletter på landkortet, der gør det sværere
at låne til erhverv eller mindsker lysten til at investere i et
lokalsamfund. Det er desuden en bekymring, at områder, der
ikke er omfattet af lovforslaget, men ligger tæt på regerin-
gens sorte pletter, bliver påvirket, og at det for disse områder
kan være sværere at opnå en belåning, så der skabes en
negativ spiral.
Ydermere mener V ikke, at regeringen forholder sig til
gældende regler for vurdering af et pants værdi. Dermed
forholder regeringen sig ikke til de regler, som realkreditin-
stitutterne er forpligtet til at overholde via gældende lovgiv-
ning.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
nr. 3
ændres »§ 3« til: »§ 3, stk. 1«.
DokumentId
Journalnummer
L 116 - 2021-22 - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2568339_0002.png
2
[Korrektion af henvisning]
Til § 2
2)
Ordene »køb af en ny« ændres til: »nyerhvervelse af
en«.
[Præcisering]
Til § 14
3)
I
stk. 1
udgår »og overtagelsen sker inden ordningens
ophør i medfør af § 23,«.
[Materiel korrektion]
4)
I
stk. 5
ændres »ejendomskreditoraftaler« til: »ejen-
domskreditaftaler«.
[Korrektion af trykfejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 1, nr. 3,
til § 3 korrigeret, således at der i stedet henvises specifikt
til § 3, stk. 1, hvoraf den afgrænsning, der henvises til,
fremgår. Forslaget indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 2
Med § 2 i det fremsatte lovforslag foreslås det, at ord-
ningen med statsgaranti kun omfatter ejendomskreditaftaler
indgået med forbrugere i forbindelse med køb af en ny
boligejendom.
Formuleringen »køb af en ny boligejendom« kan fortol-
kes som et krav om, at ordningen med statsgaranti kun om-
fatter ejendomskreditaftaler indgået med forbrugere i forbin-
delse med køb af nybyggeri. Dette har ikke været hensigten
med bestemmelsen.
For at undgå fortolkningstvivl foreslås det med ændrings-
forslaget at præcisere lovforslagets § 2, så det klart fremgår,
at ordningen med statsgaranti kun omfatter ejendomskredit-
aftaler indgået med forbrugere i forbindelse med nyerhver-
velse af en boligejendom.
Til nr. 3
Ændringen foretages for at sikre, at omsætningen af fast
ejendom ikke hæmmes unødigt. Ved realkreditbelåning kan
realkreditinstituttet godkende køberen til gældsovertagelse,
og det har ikke været hensigten at begrænse muligheden for
gældsovertagelse til den periode, hvor ordningen med stats-
garanti, jf. § 23, er i kraft. Uanset tidspunktet for køberens
gældsovertagelse er det dog fortsat et krav, at betingelserne
for at opnå statsgaranti efter §§ 2-6, 10 og 11 er opfyldt.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget til § 14, stk. 5, foreslås en korrek-
tion af en trykfejl. I lovforslagets § 14, stk. 5, rettes »ejen-
domskreditoraftaler« til »ejendomskreditaftaler«. Forslaget
indebærer ikke materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2022 og var til
1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 9. februar
dette udkast, høringssvarene og et høringsnotat til udvalget,
jf. L 116 – bilag 1.
Teknisk gennemgang
Embedsmænd fra Erhvervsministeriet har den 23. marts
2022 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <10> bilag på lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse[, som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Brian Bressendorff (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Troels Ravn (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Henning Hyllested (EL) Jette Gottlieb (EL) Susanne Zimmer (FG) Maja Torp (V) Peter Juel-Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anni Matthiesen (V) Heidi Bank (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Mette Hjermind Dencker (DF) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (UFG) Niels Flemming Hansen (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF)
Mette Thiesen (NB)
L 116 - 2021-22 - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2568339_0003.png
3
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10