Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2021-22
Fremsat den 9. februar 2022 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne i
landdistrikterne
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
I denne lov forstås ved:
1) Boligejendom: En ejerbolig, hvor mindst 80 pct. af
ejendommens samlede bruttoetageareal på handelstids-
punktet kan henføres til ejendomskategorien ”ejerboli-
ger til helårsbrug”, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om realkre-
ditlån og realkreditobligationer.
2) Ejendomskreditaftale: En aftale hvormed en ejendoms-
kreditgiver yder, eller giver tilsagn om at yde, kredit
sikret ved pant i en boligejendom til brug for erhvervel-
se af ejendommen.
3) Ejendomskreditgiver: En virksomhed omfattet af § 3,
der som led i udøvelsen af sin erhvervsmæssige virk-
somhed yder ejendomskreditaftaler.
4) Forbruger: En fysisk person, der i forbindelse med
transaktioner, som er omfattet af denne lov, ikke hand-
ler som led i sin erhvervsmæssige virksomhed.
5) Kreditværdighedsvurdering: En grundig vurdering af
forbrugerens kreditværdighed foretaget af ejendoms-
kreditgiver før indgåelse af en ejendomskreditaftale,
som er omfattet af denne lov, og i overensstemmelse
med kreditaftalelovens § 7 c samt regler fastsat i med-
før af § 43, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed og § 8
a, stk. 2, i lov om ejendomskreditselskaber.
Kapitel 2
Betingelser for statsgaranti
§ 2.
Statsgarantiordningen omfatter kun ejendomskredit-
aftaler indgået med forbrugere i forbindelse med køb af en
ny boligejendom.
§ 3.
Statsgaranti kan stilles for ejendomskreditaftaler, som
er ydet af
1) penge- og realkreditinstitutter, som har hjemsted i Dan-
mark,
kreditinstitutter, som har hjemsted i et land inden for
Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område, og
som driver virksomhed her i landet, herunder gennem
filialetablering eller grænseoverskridende tjenesteydel-
sesvirksomhed, eller
3) ejendomskreditselskaber, som i medfør af § 3 i lov
om ejendomskreditselskaber har tilladelse til at udøve
virksomhed som ejendomskreditselskab.
Stk. 2.
I situationer, hvor ejendomskreditaftalen er ydet
af et realkreditinstitut, og en anden ejendomskreditgiver har
stillet garanti, indgået en modregningsaftale omfattende tab
på ejendomskreditaftalen, eller på anden måde indestår over
for realkreditinstituttet for tab på den statsgaranterede del
af ejendomskreditaftalen, kan statsgarantien ydes til denne
anden ejendomskreditgiver.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
om statsgarantiordningens anvendelse på tilfælde omfattet af
stk. 2, herunder regler der tager højde for, at det kan være en
anden ejendomskreditgiver end realkreditinstituttet, der ind-
sender ansøgningen og varetager opkrævning og afregning
af garantiprovisionen, samt at betaling under statsgarantien i
disse tilfælde skal ske til en anden ejendomskreditgiver end
realkreditinstituttet.
§ 4.
Statsgarantiordningen omfatter følgende boligejen-
domme beliggende i Danmark, jf. dog stk. 2:
1) Boligejendomme med en handelspris på under 8.000
kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal).
2) Boligejendomme med en handelspris på mellem 8.000
kr. og 10.000 kr. pr. kvadratmeter (vægtet areal), hvis
boligejendommen er beliggende i et postnummer om-
fattet af bilag 1.
Stk. 2.
Boligejendomme med tilladelse som fleksbolig, jf.
§ 41 a i lov om planlægning, er ikke omfattet af statsgaranti-
ordningen.
2)
CQ002085
Erhvervsmin.,
Finansiel Stabilitet, j.nr. 2021 – 18701 (EM)