Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 115 Bilag 4, L 115 A Bilag 4, L 115 B Bilag 4, L 115 C Bilag 4
Offentligt
2536368_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [2. marts 2022]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(Udmøntning af trepartsaftale om mangel på arbejdskraft vedrørende forsøg med jobrettet indsats for unge, ydelsesmæssige
sanktioner og forbud mod, at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Enhedslisten har stillet ændringsfroslag nr. 1-4 og be-
skæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforlsag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats (Forsøg med jobrettet indsats for unge)« om-
fattende § 1 og § 5, stk. 1, 3 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om aktiv social politik
og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Sanktion for job-
parate ledige, der ikke søger job i en hel kalendermåned)«
omfattende § 2, § 3 og § 5, stk. 1 og 2.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (Forbud mod,
at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres
alder)« omfattende § 4 og § 5, stk. 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
I
stk. 1
udgår »4 og«.
[Konsekvens af deling af forslag om deling lovforslaget]
DokumentId
Journalnummer
L 115a - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2536368_0002.png
2
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 5
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 4 og 5«.
[Konsekvens af deling af forslag om deling lovforslaget]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 5
4)
I
stk. 4
ændres »§ 4« til »Loven«.
[Konsekvens af deling af forslag om deling lovforslaget]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
e
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 5
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5.
Loven træder i kraft den 1. april 2022, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
§ 4 træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, ophæves den 31. december 2023.
Stk. 4.
Den hidtil gældende regel i § 39, nr. 8, i lov om ak-
tiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar
2021 med senere ændringer, finder fortsat anvendelse for
hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden, og indtil der
er givet vejledning efter § 35 a i lov om aktiv socialpolitik
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4.
Stk. 5.
For personer, der inden den 31. december 2023 er
påbegyndt et tilbud som led i forsøg med en jobrettet indsats
efter denne lovs § 1, nr. 1, kan tilbuddet færdiggøres efter
forsøgets udløb den 31. december 2023.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i tre lovforslag.
Det første lovforslag vedrører forsøg med jobrettet ind-
sats for unge. Forslaget indebærer, at der skal igangsættes et
forsøg, hvor alle jobcentre vil få mulighed for at give en job-
rettet indsats frem for en uddannelsesrettet indsats til visse
personer under 30 år, bortset fra åbenlyst uddannelsesparate,
uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som mod-
tager uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som ikke
er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationslo-
ven. Disse personer vil, efter en konkret vurdering og de
pågældendes eget ønske, kunne undtages fra uddannelsespå-
lægget og i stedet få en jobrettet indsats. Formålet med
forsøget er at få flere unge i job på den korte bane og skabe
styrket viden om arbejdet med en jobrettet indsats. Forsøget
løber fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022 og
ophæves den 31. december 2023.
Det andet lovforslag vedrører en skærpelse af rådigheds-
og sanktionsreglerne for jobparate ledige. Forslaget indebæ-
rer, at dagpengemodtagere, åbenlyst uddannelsesparate og
jobparate modtagere af kontanthjælp m.v. skal indkaldes
hurtigst muligt til en rådighedssamtale og have en sanktion,
hvis de ikke har levet op til rådighedsreglerne og søgt job
i en hel kalendermåned. Den nye sanktion vil være midlerti-
dig og gælde fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022, og
loven ophæves den 31. december 2023.
Det tredje lovforslag vedrører et forbud mod, at arbejds-
giver må anmode om oplysninger om en ansøgers alder
ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af
jobansøgning. Forslaget indebærer, at en arbejdsgiver i for-
bindelse med rekruttering ikke må anmode om oplysninger
om en ansøgers alder – hverken i jobansøgningen eller gen-
nem elektroniske rekrutteringssystemer. Lovforslaget skal
understøtte, at jobansøgere ikke bliver fravalgt på grund af
alder. Det vil dog være muligt at lægge vægt på alder, hvis
det har et sagligt formål f.eks. ved ansættelse af ungarbejde-
re. Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2022.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene er konsekvensrettelser i ikrafttrædel-
sesbestemmelserne som følge af delingen af lovforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 5 nyaffattes.
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1.
april 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at § 4 træder i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslås i stk. 3, at § 1, nr. 1, ophæves den 31.
december 2023.
Det foreslås i stk. 4, at den hidtil gældende regel i §
39, nr. 8, i lov om aktiv socialpolitik, om nedsættelse af
hjælpen, hvis en person uden rimelig grund ikke har regi-
streret sine jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den
af kommunen fastsatte frist, jf. § 13 a, stk. 3, 5. pkt., fin-
der anvendelse for hændelser, som er indtrådt inden lovens
ikrafttræden, og indtil der er givet vejledning efter § 35 a i
lov om aktiv socialpolitik som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 4. Det præciseres i det foreslåede stk. 4, at henvisningen
til § 35 a er til bestemmelsen i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås i stk. 5, at for personer, der inden den 31. de-
cember 2023 har påbegyndt et tilbud som led i forsøget med
en jobrettet indsats, jf. § 1 i L 115 2021-2022 som fremsat,
vil tilbuddet kunne færdiggøres efter forsøgets udløb den
31. december 2023. Henvisningen i stk. 5 til ”en jobrettet
indsats” er præciseret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 5 i L 115
2021-2022 som fremsat.
Der er tale om lovtekniske ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. februar 2022 og var til
1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget blev efter
L 115a - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2536368_0003.png
3
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 14.
december 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 96. Den 2. februar sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10