Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 114 Bilag 8, L 114 A Bilag 8, L 114 B Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 114
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 2. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Mulighed for kommunal beslutning om, at dieseldrevne personbiler skal være omfattet af eksisterende miljøzoner, og
fremrykning af trinkrav for dieseldrevne varebiler)
[af miljøministeren (Lea Wermelin)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 6, herunder om deling af lovforsla-
get. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-5 og 7.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det
under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag og det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, DF, LA og Lise Bech
(UFG)) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedta
gelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
(NB) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Lise Bech (UFG)
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dansk Folke-
partis medlemmer af udvalget og Lise Bech (UFG) mener, at
det er problematisk, at lovforslaget fremrykker ikrafttrædel-
sen af de eksisterende krav om partikelfiltre til dieseldrevne
varebiler med 2 år til den 1. juli 2023. Fremrykningen tvin-
ger små erhvervsdrivende med ældre varebiler til at ændre
de planer om afskrivninger og nye investeringer, som de har
lagt i tillid til de gældende krav om partikelfiltre fra den 1.
juli 2025. Mindretallet har stillet ændringsforslag om deling
af lovforslaget, fordi mindretallet dermed får mulighed for
at stemme mod fremrykningen af ikrafttrædelsen af de eksi-
sterende krav om partikelfiltre til dieseldrevne varebiler med
2 år til den 1. juli 2023.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V og DF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Mulighed for kommunal beslutning om, at dieseldrevne
personbiler skal være omfattet af eksisterende miljøzoner)«
omfattende § 1, nr. 1-14 og 16-32, og § 2, stk. 1 og 3.
AX027483