Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 114 Bilag 3, L 114 A Bilag 3, L 114 B Bilag 3
Offentligt
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk autocamperturisme ved at
støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Danmarks Frie AutoCampere
er trods sine kun 6 år Danmarks
næststørste autocamperforening.
Dato:
04. februar 2022
Til: Miljø- og Fødevareudvalget
Lovforslag L 114: ”Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse”
DFAC støtter op om intentionerne om at nedbringe mængden af partikelforurening i de tæt befolkede
områder i de store byer. Dette har beviseligt en helbredsmæssigt positiv effekt for de mennesker, der bor
her.
Det vil være logisk, om restriktioner om begrænsning af partikler udledt af køretøjer og af brændeovne,
som er markante forurenere, behandles ligebyrdigt i miljøzonerne. Kun at satse på at fjerne én
forureningskilde, men bevare en anden, giver ikke tilstrækkelig helbredsmæssig gavn for beboerne i zonen.
Generelt støtter DFAC op om eftermontage af partikelfiltre på personbiler, men i tilknytning hertil har vi
følgende input til loven og kommentarer til de afledte
”Udkast til Bekendtgørelse om krav til dieseldrevne
lastbiler, busser, varebiler og personbiler i kommunalt fastlagte miljøzoner m.v”
(ref. 1), og
”Udkast til
Bekendtgørelse om miljøzoner i større sammenhængende byområder”
som begge er udsendte i høring.
Den politiske forståelse mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten udtrykt i
”Retfærdig retning for Danmark”, som er udgangspunkt for den ændrede lovgivning, er en målsætning om
at gøre Danmark bedre - fordi vi vil det - sammen.
Regeringens udgivelse: ”Tættere på Grønne byer og en hovedstad i udvikling” nævner at:
”Berørte bilejere kan indrette sig på kravene ved enten at eftermontere et partikelfilter eller ved at skifte til
en nyere bil. Bilejere med dieselbiler uden partikelfilter vil ligeledes få mulighed for at søge dispensation.”
Lovforslaget L 114 har en ganske anden tone og anvender den u-danske metode ”pisk frem for gulerod” for
at opfylde denne målsætning. Det gør den afledte bekendtgørelse (ref. 1) desværre i endnu højere grad.
Idet Miljøministeriets og Færdselsstyrelsens afgørelser mht. registrering og dispensation jf. høringsudgaven
(ref. 1) § 28 ikke kan ankes, må loven være så rummelig og let at efterleve, at almindelige borgere ikke
kommer ”i klemme” i ærlige forsøg på at efterleve en indviklet, ny lovgivning.
I lovforslaget står: (2.4.2) ”For
at sikre miljøzonernes effektivitet bør der som udgangspunkt ikke gives
dispensation til private gøremål.”
og senere:
”Det er således vurderingen, at udgangspunktet bør være, at der kun kan opnås dispensation fra
miljøzonekravene for de dieseldrevne personbiler og de privat anvendte varebiler, hvis der ikke kan
eftermonteres et partikelfilter på køretøjet. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der ikke udbydes et godkendt
partikelfilter til den pågældende bilmodel, eller et partikelfilter til bilmodellen ikke længere er tilgængeligt
på markedet.”