Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 114 , L 114 A , L 114 B
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-1006
Den 23. februar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 til L 114, forslag til lov om ændring af lov om miljøbe-
skyttelse (Mulighed for kommunal beslutning om, at dieseldrevne personbiler skal være omfattet af ek-
sisterende miljøzoner og fremrykning af trinkrav for dieseldrevne varebiler) stillet den 10. februar 2022.
Spørgsmål nr. 2 til L 114
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 9/2-22 fra AutoCamperRådet om konsekvenser for ejere af
autocampere, jf. L 114 - bilag 4?”
Svar
AutoCamperRådet (ACR) har henvendt sig med en bekymring for ejere af autocampere.
Overordnet er ACR tilhænger af fornuftige miljømæssige foranstaltninger, som har til formål at
gavne miljøet, men ACR mener, at forslaget om at lade dieseldrevne personbiler omfatte af eksiste-
rende miljøzoner vil få meget store konsekvenser for et lille antal ejere af autocampere, mens mil-
jøeffekten ved at lade dem omfatte af kravene vil være meget lille.
Hovedparten af de berørte personbilsejere vil have mulighed for at eftermontere et partikelfilter. Auto-
campere er dog en gruppe af køretøjer, hvor eftermontering af partikelfilter ikke nødvendigvis er en
mulighed.
For køretøjer, hvor det ikke er muligt at finde et godkendt partikelfilter, der passer til bilen og umiddel-
bart kan eftermonteres, vil Miljøstyrelsen fastsætte en række undtagelser. Dette skal sikre, at reglerne
ikke rammer berørte bilejere urimeligt hårdt. Miljøstyrelsen har i perioden 17. december 2021 til 4. fe-
bruar 2022 haft en bekendtgørelse i høring, hvor disse undtagelser er nærmere beskrevet.
I medfør af reglerne i bekendtgørelsen vil beboere, der har et køretøj, hvor der ikke kan eftermon-
teres partikelfilter, være undtaget miljøzonekravene 12 måneder fra de nye krav for virkning i mil-
jøzonen. Dette vil også omfatte autocampere, hvor der ikke kan eftermonteres et partikelfilter.
For alle med en dieseldrevet personbil, hvor det ikke er muligt at eftermontere et partikelfilter, vil der
endvidere være mulighed for seks ture for køretøjet inden for det første år. Reglerne er tænkt som en
overgangsperiode, men der vil med hjemmel i lovforslaget være mulighed for at udvide perioden, hvis
det skulle vise sig, at specifikke køretøjer eller situationer, bør undtages i en længere peirode.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk