Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22, Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 114 Bilag 4, L 114 A Bilag 4, L 114 B Bilag 4
Offentligt
2527362_0001.png
Miljøministeriet
Mail:
[email protected]
Miljøminister Lea Wærmelin
Miljø- og Fødevarerudvalget
Cc: Paizeh Damidej -
[email protected]
og
Martin Lundberg
[email protected]
ACR, den 04. februar 2022
Høringsvar
j.nr. 2021-50405 om udkast til ændring af teknisk miljøzonebekendtgørelse.
I ACR er vi taknemmelige over at kunne bidrage med vores tanker omkring ovennævnte forslag.
Vi vil allerede her pege store konsekvenser for et meget beskedent antal ejere af autocampere. Det kan
virke som ”at skyde gråspurve med kanoner”, og som kun har en
mikroskopisk lille miljømæssig påvirkning.
Overordnet er ACR tilhænger af fornuftige miljømæssige foranstaltninger, som har til formål af gavne
miljøet. Derfor omfatter vores indstilling heller ikke muligheder for dispensation for øvrige danske eller
udenlandske ejere af sådanne køretøjer i miljøzonerne, ud over den lille gruppe vi her peger på.
Vores indstilling er, at alle nuværende autocampere, hvor ejeren i dag har fast bopæl i de berørte
miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense, Århus og Aalborg, kan opnå dispensation efter ansøgning
og friholdes for krav om partikelfilter, og dermed sikres fuld bevægelsesfrihed indenfor egen miljøzone, i
bilens resterende ejer- og levetid.
Fritagelsen bør således ikke omfatte retten til at autocamperen kan køre ind i andre miljøzoner, uden her at
opfylde de miljømæssige krav, som alle øvrige danske som udenlandske køretøjer. F.eks. kan en ejer bosat i
Frederiksberg ikke lovligt kører ind i miljøzoner i København eller Odense.
I lovforslagets § 14 mener vi således der bør tilføjes et særskilt afsnit om førnævnte lille gruppe af
autocampere, hvor disse efter ansøgning automatisk meddeles dispensation, således bilerne kan anvendes
uhindret indenfor egen miljøzone af ejeren og dennes nærtstående familie. (§2,18). Dispensationen bør
ikke være tidsbegrænset jfr. § 22.
Hvis ejeren flytter til anden adresse, indenfor samme miljøzone opretholdes dispensationen. Ved ejerskifte
af bilen eller registrering af anden bruger bortfalder dispensationen.
Ud over ovennævnte gruppe, bør de berørte kommune sikre hovedfærdselsveje for alle øvrige til
parkeringsmuligheder. F.eks. København Autocamper Park, Copenhagen City Camp osv., således at vi sikre
mulighed for autocamperturisterne at besøge vores byer.
Vores argumentation i ACR er primærtud fra følgende:
Salget af, og antallet af autocampere i DK er og har været lille, set i forhold til det øvrige Europa. Faktisk ser
vi de første officielle offentliggørelser af salgstallet fra 2010. I al væsentlighed skyldes det lave salgstal en
ekstrem høj afgiftsbelastning heraf i Danmark.
www.acr.dk
-
[email protected]
L 114 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 9/2-22 fra AutocamperRådet om konsekvenser for ejere af autocampere
2527362_0002.png
Først efter en mindre afgiftsnedsættelse i 2017 sker der en større stigning i salgstallet i DK. Pr. 31-12-2020
opgør ECF (se bilag) det samlede antal Autocampere i DK til 11.092. Samme institut har opgjort salgstallene
for autocampere i DK til 3.001 stk. i perioden 2017-2020. Altså er der maximalt ca. 8.000 stk. solgt før 2017.
Heraf er størsteparten solgt efter indførelsen af partikelfiltre. Der er således kun et meget meget lille antal
biler uden partikelfiltre, og som ejes af personer, der i dag er bosat i de berørte miljøzoner i de 5 byer.
I AutoCamperRådet ACR er vi derfor af den opfattelse, at de få berørte ejere ikke bør tvinges til at sælge
deres elskede autocampere
biler som oftest køre langt under 10.000 km. årligt, og heraf kun ekstremt få
km. i de berørte miljøzoner. Samtidig har langt de fleste en mindre personbil, som benyttes til de daglige
ture som indkøb, familiebesøg osv.
Alternativt vil ejerne blive tvunget til at få eftermonteret partikelfilter
hvis det er muligt. Priserne herfor
svinger efter vores oplysninger mellem 8-15.000 kr., hvilket slet ikke står mål med værdien på de ældre
autocampere, som efterhånden alligevel skrottes pga. alder. Den miljømæssige forskel vil også være
ekstremt lille med kørslen i disse områder.
ACR opfordre i øvrigt alle større byer, inkl. de 5 kommuner, til at etablere parkeringsmuligheder udenfor
miljøzonerne og bycentrene, og tæt ved offentlige transportknudepunker. Her kan de berørte gæster
parkere og anvende offentlige transportmidler ind i miljøzonerne og bycentrene. Vi formoder langt de
fleste byer, og deres forretningsliv, cafeer, kulturelle institutioner, restauranter osv. fortsat gerne ser
autocamperturisterne som kunder.
AutoCamperRådet
p.b.v.
www.acr.dk
-
[email protected]