Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 113 Bilag 6
Offentligt
2550001_0001.png
Til lovforslag nr.
L 113
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 22. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, straffeloven, lov om aktiv
socialpolitik, repatrieringsloven og forskellige andre love
(Initiativer til beskyttelse af børn imod vold og negativ social kontrol, indførelse af regler om fleksibel udbetaling af hjælp til
repatriering og hjemrejsestøtte m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 5 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL og FG) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det er vigtigt,
at udlændinge, der opholder sig i Danmark, tager de danske
værdier til sig. I dag lever en alt for stor gruppe af især ikke-
vestlige indvandre i parallelsamfund, hvor vold i hjemmet
og negativ social kontrol hører til dagligdagen. Venstre me-
ner, at man skal være hård og konsekvent over for dem, der
udøver social kontrol og vold. Der er brug for en markant
opstramning af reglerne på området, hvilket skal gennemfø-
res med lovforslaget. På denne baggrund stemmer Venstre
for lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det
rigtigt, at straffen bliver skærpet for gentagen vold mod
børn i hjemmet, at der sker en skærpelse af reglerne for
vandelskravet for permanent opholdstilladelse, at der sker en
udvidelse af karensreglerne for familiesammenføring med
børn, hvis den herboende er dømt for vold eller for at sende
et barn på genopdragelse i hjemlandet, og endelig at der
indføres sanktioner i ydelsessystemet.
Genopdragelse i islamiske værdier i hjemlandet er på
ingen måde i orden. At vold bruges i indvandrerfamilier,
overrasker desværre ikke. Det har en undersøgelse fra VIVE
vist. Derfor er det godt, at straffene skærpes og mulighe-
derne for at få permanent opholdstilladelse forringes for
dem, der ikke kan finde ud af det. Initiativerne er nødvendi-
ge. Dansk Folkeparti håber, at loven kommer til at virke
efter hensigten og derved kan være med til at forhindre
noget af den vold, der desværre finder sted.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17 a, stk. 4, nr. 2,
der bliver stk. 5, nr. 2, ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Teknisk ændring]
AX027556
L 113 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 22/3-22
2550001_0002.png
2
2)
I den under
nr. 19
foreslåede ændring af
§ 36, stk. 1, 1.
pkt.,
ændres »stk. 5« til: »§ 36, stk. 5«.
[Teknisk ændring]
3)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 36, stk. 5, 1.
pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 1. pkt.«, og »2. pkt.«
ændres til: »stk. 1, 2. pkt.«
[Teknisk ændring]
4)
I den under
nr. 32
foreslåede ændring af
§ 45 d, stk. 1,
nr. 2,
ændres »udlændingelovens« til: »denne lovs«.
[Teknisk ændring]
5)
Nr. 33
affattes således:
»33.
I
§ 45 d, stk. 2, 3. pkt.,
og
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 36,
jf. stk. 1, nr. 2,« til: »hjemrejselovens § 16, stk. 7, jf. stk. 1,
nr. 2, i denne paragraf,«, og i
§ 45 d, stk. 4,
ændres »§ 36, jf.
stk. 1, nr. 2« til: »hjemrejselovens § 16, stk. 7, jf. stk. 1, nr.
2, i denne paragraf«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 17 a, stk. 4, nr. 2, at
uanset bestemmelsen i § 17 bortfalder en opholdstilladelse
først, når en udlænding, der med henblik på at tage varigt
ophold vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholds-
land eller et land, hvortil udlændingen har nær familiemæs-
sig tilknytning, har opholdt sig uden for Danmark i mere
end 3 på hinanden følgende måneder og har opholdstilladel-
se efter § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig
tilknytning til en person omfattet af nr. 1, jf. dog stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at §
17 a, stk. 4-6, bliver til § 17 a, stk. 5-7.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., at
politiet med henblik på at sikre muligheden for afvisning
eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a kan bestemme,
at der skal ske frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig
risiko for, at den pågældende forsvinder, og de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf. § 36, stk. 5.
Der er tale om en lovteknisk ændring, da det, for så vidt
angår henvisninger til andre bestemmelser i en bestemmelse,
ikke er nødvendigt at henvise til paragraffens nummer, men
alene til stykkets nummer. Det er således i § 36, stk. 1, 1.
pkt., ikke nødvendigt at henvise til § 36, stk. 5, men alene
til stk. 5, der som følge af ændringen i det i lovforslaget
foreslåede § 1, nr. 19, bliver til stk. 4.
Ændringen medfører ingen ændringer i det materielle
indhold.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 36, stk. 5, 1. pkt., at
der ved beslutning om frihedsberøvelse efter § 36, stk. 1, 1.
pkt., særlig skal lægges vægt på, om udlændingen har søgt
asyl i andre lande, der er tilsluttet Dublinforordningen, eller
om udlændingen under opholdet i Danmark har forsøgt at
indrejse og søge asyl i en anden medlemsstat.
Der er tale om en lovteknisk ændring, da det, for så vidt
angår henvisninger til andre bestemmelser i en bestemmelse,
ikke er nødvendigt at henvise til paragraffens nummer, men
alene til stykkets nummer. Det er således i § 36, stk. 5, 1.
pkt., ikke nødvendigt at henvise til § 36, stk. 1, 1. pkt., men
alene til stk. 1, 1. pkt. Som konsekvens heraf er det også
nødvendigt at ændre henvisningen til 2. pkt. til stk. 1, 2. pkt.
Ændringen medfører ingen ændringer i det materielle
indhold.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk ændring, da der normalvis
ikke i lovteksten henvises til lovens titel, medmindre der
henvises til en anden lov.
Til nr. 5
Der er tale om en teknisk ændring, da der normalvis
ikke i lovteksten henvises til lovens titel, medmindre der
henvises til en anden lov.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar 2022 og var
til 1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 10. november 2021 dette udkast til udvalget,
jf. UUI alm. del – bilag 16. Den 27. januar 2022 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S)
fmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
L 113 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 22/3-22
2550001_0003.png
3
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10