Transportudvalget 2021-22
L 112 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag til forslag til lov om infrastruktur for alternative drivmidler til
transport
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 2
1)
I
nr. 9
indsættes efter »Offentligt tilgængeligt ladepunkt eller«
ordene:
»offentligt tilgængelig«.
[Sproglig præcisering]
2)
I
nr. 14
ændres
»udveksling af oplysninger mellem disse«
til:
»indbyrdes udveksling af
oplysninger«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3)
I
stk. 1
indsættes efter »operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter« ordene: »samt om ret til
at virke som operatør af ladepunkter til brug for opladning
af private køretøjer tilhørende ordregiverens
medarbejdere og gæster«.
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende ordregiverens medarbejdere og gæster]
4)
I
stk. 4
ændres »efter stk. 3.«
til:
»jf. stk. 3.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå
aftale med en operatør af ladepunkter om etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter og aftale om
etablering af ladepunkter til brug for opladning af private køretøjer tilhørende kommunens eller
regionens medarbejdere og gæster samt aftale om ret til at virke som operatør af sådanne ladepunkter,
der anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har rådighed over.«
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende kommunens og regionens medarbejdere og
gæster]
Til § 5
6)
Efter stk. 1, nr. 3, indsættes som nyt nummer:
»4)
ladepunktet etableres med henblik på opladning af private køretøjer tilhørende kommunens eller
regionens medarbejdere og gæster.«
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og 6.
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende kommunens og regionens medarbejdere og
gæster]
1
L 112 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag fra transportministeren
7)
I
stk. 2
ændres »stk. 1, nr. 1-4,« til: »stk. 1, nr. 1-5,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Til § 7
8)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Alle offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed for
opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den pågældende
elektricitetsleverandør eller operatør.«
[Ad hoc-opladning af elektriske køretøjer]
Til § 8
9)
I
stk. 2
indsættes efter »opladningstjenester,« ordene: »offentliggørelse heraf,«.
[Justering af bemyndigelse, herunder mulighed for at fastsætte regler om offentliggørelse af liste]
Til § 9
10)
I
stk. 2
indsættes efter »opladningstjenester,« ordene: »offentliggørelse heraf,«.
[Mulighed for at fastsætte regler om offentliggørelse af liste]
Til § 10
11)
I
§ 10
indsættes efter »købspris« ordene: », herunder at reglerne for en periode ikke finder
anvendelse for allerede etablerede offentligt tilgængelige ladepunkter«.
[Præcisering af muligheden for i en periode at undtage fra krav om skiltning via digitalt display]
Til kapitel 5
12)
I kapiteloverskriften indsættes efter »Gennemførelse« ordene: »eller anvendelse«.
[Præcisering af kapiteloverskriften]
Til § 12
13)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »format og« ordene: »en bestemt«.
[Sproglig korrektion]
Til § 20
14)
I
stk. 7
ændres »vejlovens § 80,« til: »§ 80 i lov om offentlige veje m.v.,«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
2
L 112 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag fra transportministeren
Det foreslås at ændre den foreslåede § 2, nr. 9, i lovforslaget som fremsat, således at det præciseres, at
der er tale om en offentligt tilgængelig tankstation. Der er tale om en sproglig præcisering, og der
foretages ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre den foreslåede § 2, nr. 14, i lovforslaget som fremsat, således at det præciseres, at
der er tale om indbyrdes udveksling af oplysninger. Der er tale om en sproglig korrektion, og der
foretages ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås, at det tilføjes i den foreslåede § 3, stk. 1, i lovforslaget som fremsat, at aftaler mellem en
offentlig ordregiver og en operatør af ladepunkter om ret til at virke som operatør af ladepunkter til
brug for opladning af private køretøjer, der tilhører ordregiverens medarbejdere eller gæster, skal
indgås på markedsvilkår.
Således sikres det, at i det omfang offentlige ordregivere beslutter, at der skal opstilles ladepunkter, som
ordregiverens medarbejdere og gæster kan benytte til opladning af deres private køretøjer, skal dette
ske via en aftale i henhold til § 3 i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring, og der foretages ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte § 4 i lovforslaget som fremsat. Der er tale om en tilføjelse i forhold til § 4 i det
fremsatte lovforslag, således at kommunalbestyrelsen og regionsrådet får hjemmel til at indgå aftale om
etablering af ladepunkter og om ret til at virke som operatør af ladepunkter til brug for opladning af
private køretøjer tilhørende kommunens eller regionens medarbejdere og gæster. En sådan hjemmel
har kommunalbestyrelsen og regionsrådet ikke i dag. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet vil ikke
efter forslaget selv kunne levere opladningstjenester til ansatte eller gæster, men vil skulle indgå en
aftale herom med en operatør af ladepunkter. Aftale herom skal indgås på markedsvilkår, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 6
Det foreslås, at der tilføjes et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1, i lovforslaget som fremsat. Med den foreslåede
tilføjelse vil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kunne anvende egne midler til at yde betaling til
operatører af ladepunkter, der etablerer ladepunkter til brug for opladning af private køretøjer
tilhørende kommunens eller regionens medarbejdere og gæster, og virker som operatør af sådanne
ladepunkter. Det foreslåede ændringsforslag omfatter alene de tilfælde, hvor der indgås aftale om ret til
at virke som operatør af de pågældende ladepunkter efter lovforslaget.
Til nr. 7
3
L 112 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag fra transportministeren
Det foreslås, at henvisningen til stk. 1, nr. 1-4, i § 5, stk. 2, i lovforslaget som fremsat ændres til en
henvisning til stk. 1, nr. 1-5. Ændringen er en konsekvens af, at der ved ændringsforslag nr. 6 foreslås
tilføjet et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Det foreslås, at der tilføjes en bestemmelse om, at offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere
af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt.
Bestemmelsen implementerer AFI-direktivets artikel 4, stk. 9, og indgår i dag i bekendtgørelse nr. 1037
af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative
drivmidler m.v.
Bestemmelsen i det fremsatte lovforslags § 7, stk. 2, undtager ikke operatøren fra at opfylde
forpligtelsen til at give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis.
Til nr. 9
Det foreslås først og fremmest, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om en liste over udbydere af
opladningstjenester, jf. de foreslåede § 8, stk. 1 og 2, i lovforslaget som fremsat, udvides, således at der
også kan fastsættes regler om, at den foreslåede liste offentliggøres. Af listen vil fremgå nødvendige
oplysninger for, at udbydervirksomhederne kan identificeres, f.eks. virksomhedsnavn, CVR-nummer og
adresse. Det er hensigten, at listen vil blive offentliggjort og løbende ajourført på Færdselsstyrelsens
hjemmeside. Dermed har operatørerne af offentligt tilgængelige ladepunkter nem adgang til at holde sig
orienteret om, hvilke udbydere af opladningstjenester der opfylder kriterierne, herunder de
vandelskrav, der stilles, for at få adgang til operatørernes ladenetværk.
Herudover vil bemyndigelsen til at fastsætte regler om kriterierne for at blive optaget på den foreslåede
liste i lovforslagets § 8, stk. 2, blive benyttet til at fastsætte krav om, at udbydere af opladningstjenester
skal kunne godtgøre at have et passende økonomisk grundlag for deres virksomhed. Hermed sikres et
grundlag for, at Færdselsstyrelsen kan bedømme, om udbyderne er økonomisk solide og kreditværdige.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen fastsætter disse regler ved bekendtgørelse, ligesom det vil være
styrelsen, som administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en udbyder opfylder de fastsatte kriterier for
at blive optaget på den foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige afgørelser og vil således blive
administreret inden for rammerne af den almindelige forvaltningsret.
Til nr. 10
Det foreslås, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om en liste over udbydere af digitale platforme for
handel med opladningstjenester, jf. de foreslåede § 9, stk. 1 og 2, i lovforslaget som fremsat, udvides,
således at der også kan fastsættes regler om, at den foreslåede liste offentliggøres. Af listen vil fremgå
nødvendige oplysninger for, at udbydervirksomhederne kan identificeres, f.eks. CVR-nummer og
adresse. Det er hensigten, at listen vil blive offentliggjort og løbende ajourført på Færdselsstyrelsens
hjemmeside. Dermed har operatørerne af ladepunkter nem adgang til at holde sig orienteret om, hvilke
udbydere af digitale platforme for handel med opladningstjenester der opfylder kriterierne for at fremgå
af listen. Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen fastsætter disse regler ved bekendtgørelse, ligesom det
4
L 112 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag fra transportministeren
vil være styrelsen, som administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en udbyder opfylder de fastsatte
kriterier for at blive optaget på den foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige afgørelser og vil
således blive administreret inden for rammerne af den almindelige forvaltningsret.
Til nr. 11
Det fremgår af § 10 i lovforslaget som fremsat, at det er hensigten at fastsætte regler om, at offentligt
tilgængelige ladepunkter med en effekt på eller over 50 kW, som er etableret før lovforslagets
ikrafttræden, ikke skal omfattes af kravet om skiltning via digitalt display før den 1. januar 2026. Det er
imidlertid ikke muligt at udstede en bekendtgørelse med dette skiltningskrav før tidligst den 1. juli
2022. Det indebærer, at operatører, som etablerer offentligt tilgængelige ladepunkter i perioden, fra
lovforslaget er trådt i kraft – forventeligt den 1. april 2022 – og frem til skiltningskravet træder i kraft
ved bekendtgørelsen, kan etablere ladepunkter uden at opfylde kravet om skiltning via digitalt display.
Når bekendtgørelsen herefter træder i kraft, vil operatøren være forpligtet til at bringe offentligt
tilgængelige ladepunkter, der er etableret i den nævnte periode, i overensstemmelse med
skiltningskravet. Dette er ikke hensigtsmæssig regulering og vil forekomme unødigt bebyrdende for
erhvervet. Det foreslås derfor, at der fastsættes regler om, at kravet om skiltning via digitalt display først
finder anvendelse fra den 1. januar 2026 for offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt på eller
over 50 kW, der er etableret før tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræden. Det er således
hensigten, at der for sådanne ladepunkter fra bekendtgørelsens ikrafttræden til 1. januar 2026 vil kunne
skiltes via enten et digitalt display, på hjemmeside eller app.
Til nr. 12
Det foreslås at tilføje ordene ”eller anvendelse” i den foreslåede kapiteloverskrift til kapitel 5 i
lovforslaget som fremsat. Der er tale om en sproglig korrektion, der skal sikre, at indholdet i
overskriften stemmer med teksten i den foreslåede § 11 i det fremsatte lovforslag. Der foretages ikke
materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 13
Det foreslås at ændre den foreslåede § 12, stk. 1, 2. pkt., i lovforslaget som fremsat, således at det
præciseres, at der er tale om en bestemt kvalitet. Der er tale om en sproglig præcisering, og der
foretages ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 14
Det foreslås at ændre den foreslåede § 20, stk. 7, i lovforslaget som fremsat, således at lov om offentlige
veje m.v. angives ved lovens officielle titel i lovteksten frem for ved lovens kaldenavn (vejloven). Der er
tale om en lovteknisk ændring, og der foretages ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
5