HØRINGSNOTAT
14. januar 2021
2021-722
Notat om høringssvar til udkast til forslag til
lov om infrastruktur for alternative drivmidler
til transport (AFI-loven)
Transportministeriet hørte den
8. juli 2021
en række myndigheder
og organisationer over udkast til forslag til lov om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport (AFI-loven). Høringsfristen ud-
løb den
16. august 2021.
Der blev efterfølgende indgået politisk Aftale om regulering af la-
destandermarkedet mellem regeringen (Socialdemokratiet) og
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet af 28. oktober 2021.
Transportministeriet sendte herefter et revideret udkast til lov-
forslag i en supplerende høring i perioden fra den 9. november
2021 til den 23. november 2021. I det følgende redegøres for ind-
komne høringssvar i omvendt kronologisk rækkefølge fra begge hø-
ringer. Lovforslaget følger på en række punkter op på den indgåede
aftale og Transportministeriet henviser derfor i det følgende flere
gange til den oven for nævnte aftale.
- Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærknin-
ger til lovforslaget:
Brintbranchen, Dansk Erhverv, Dansk e-Mobilitet (tidligere Dansk
Elbil Alliance), Danske Havne, Danske Regioner, Dansk Industri
(DI), Dansk Vand- og Spildevandsforening, De Danske Bilimportø-
rer, Drivkraft Danmark, DTL, Esbjerg Kommune, E.On, FDEL,
FDM, Forsyningstilsynet, Fredensborg Kommune, Frederiksberg
Kommune, Frederikssund Kommune, Gentofte Kommune, Hader-
slev Kommune, Herlev Kommune, Horsens Kommune, KL, Kol-
ding Kommune, Københavns Kommune, Landdistrikternes Fælles-
råd, Lyngby-Taarbæk Kommune, Norddjurs Kommune, Norlys,
Odense Kommune, OK a.m.b.a., Region Hovedstaden (Copenha-
gen Electric), Share Now, Sperto ApS, Aalborg Kommune og Aar-
hus Kommune.