Retsudvalget 2021-22
L 111
Offentligt
2549094_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0037-0143
2357906
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændin-
geloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og ud-
lændingeloven. (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 111 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om hvilke problemer i forhold til strafbarhed forslaget rejser, herunder om andre lande opererer med en anden målestok end i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Styr-
ket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111):
”Vil ministeren uddybe nærmere, hvilke problemer i forhold til
strafbarhed forslaget rejser, herunder om andre lande opererer
med en anden målestok end i Danmark, og om den forskellige
målestok landene imellem kan blive en udfordring i forhold til
sager om menneskeudnyttelse rejst i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der spørges til mulighe-
derne for at straffe fysiske eller juridiske personer, der er hjemmehørende
uden for Danmark, for forhold begået i Danmark, som udgør en overtræ-
delse af den foreslåede § 262 b om menneskeudnyttelse.
Det følger af straffelovens § 6, nr. 1, at handlinger, som foretages i den dan-
ske stat, hører under dansk straffemyndighed. Af straffelovens § 9, stk. 1,
følger det, at handlinger anses for foretaget, hvor gerningsmanden befandt
sig ved handlingens foretagelse. For så vidt angår juridiske personer anses
handlinger for foretaget, hvor den eller de handlinger, som medfører ansvar
for den juridiske person, er foretaget. Det følger videre af bestemmelsens
stk. 2, at i tilfælde, hvor en handlings strafbarhed afhænger af eller påvirkes
af en indtrådt eller tilsigtet følge, anses handlingen tillige for foretaget, hvor
virkningen er indtrådt, eller hvor gerningsmanden har forsæt til, at virknin-
gen skulle indtræde.
Som det fremgår af forarbejderne til den foreslåede § 262 b, jf. bemærknin-
gerne til § 1, nr. 1, i lovforslaget som fremsat, bør det i vurderingen af, om
der er tale om åbenlyst urimelige forhold, indgå, hvilke forhold der må anses
som almindelige inden for det relevante brancheområde med udgangspunkt
i f.eks. overenskomster for løn, arbejdstid mv. Såfremt forholdene i væsent-
lig grad adskiller sig fra, hvad der må anses for almindelige arbejdsforhold
i Danmark, vil der være en formodning for, at der er tale om åbenlyst uri-
melige forhold. Det skal indgå i vurderingen, om der er et væsentligt mis-
forhold mellem det udførte arbejde og den løn, kost og logi mv., som perso-
nen modtager herfor.
Fysiske og juridiske personer, der i den danske stat rekrutterer, transporte-
rer, overfører, huser eller efterfølgende modtager en anden person til arbejde
Side 2/3
L 111 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om hvilke problemer i forhold til strafbarhed forslaget rejser, herunder om andre lande opererer med en anden målestok end i Danmark, til justitsministeren
under åbenlyst urimelige forhold i strid med den foreslåede bestemmelse,
vil derfor kunne straffes for overtrædelse deraf, uanset hvor denne fysiske
eller juridiske person er hjemmehørende. Dette gælder uanset de alminde-
lige arbejdsforhold i den stat, hvor den pågældende fysiske eller juridiske
person er hjemmehørende.
Side 3/3