Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 110 Bilag 1
Offentligt
2520168_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K.
Danish Cable Television Association
Vagtelvej 1 – 3
5000 Odense C.
Telefon: 44 40 20 12
e-mail: [email protected]
www.a2012.dk
19. november 2021
Sendt via e-mail til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
J.nr.: 1461-0066.
Høringssvar vedr. forslag til Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem
Ledningsejerregistret (LER-Loven)_________________________________________
Antennesammenslutningen af 2012 (A2012) vil hermed fremkomme med bemærkninger til
ovennævnte forslag til lov.
Indledning
A2012 er interesseorganisation for danske brugerejede antenneforeninger m.fl., og er antenne-
foreningernes fælles talerør, som varetager deres interesser over for leverandører, offentlige
myndigheder og medier. A2012 følger løbende udviklingen i branchen, og rådgiver om alle for-
hold i relation til at drive og udvikle et antenneanlæg. A2012 er en demokratisk ledet organisa-
tion, som blev stiftet i 2012.
I Danmark modtager ca. 600.000 husstande tv-signaler gennem brugerejede antenneforenin-
ger.
A2012 skriver i dette høringssvar i sin egenskab repræsentant for de især mindre brugerejede
antenneforeninger, som vil blive særligt berørt af mulige politiske reaktioner, herunder evt. tiltag
af reguleringsmæssig karakter.
-oOo-
A2012 har gennemgået det fremsendte høringsudkast, og har disse bemærkninger:
a) Høringsudkastets foreslår, at ledningsejere (herunder også antenneforeninger) som ud-
gangspunkt skal sende de nødvendige ledningsoplysninger til Ledningsejerregistret inden
for 2 timer efter at forespørgslen er modtaget.
Mange – især mindre antenneforeninger – der er demokratisk ledede foreninger, drives
på frivillig basis på samme måde som i håndbold-, fodbold-, sejl-, skytte-, gymnastik og
andre frivillige foreninger.
Arbejdet i disse antenneforeninger varetages typisk af bestyrelsesmedlemmer, hvis bag-
grund er ikke-professionel. Bestyrelsesarbejdet er frivilligt og ulønnet og udføres i friti-
den. Det er derfor umuligt for disse antenneforeninger at overholde en 2 timers tidsfrist.
A2012 foreslår derfor,
at berørte antenneforeninger bliver omfattet af Klima-, energi-
og forsyningsministerens bemyndigelse til, under særlige omstændigheder, at dispensere
jvf. § 12, stk. 2 (Ministeren kan tillade en ledningsejer at udlevere ledningsoplysninger
efter 12, stk. 3).
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0002.png
b) Det fremgår på side 15, at Klima-, energi- og forsyningsministeren efter bemyndigelses-
bestemmelsen i §3, stk. 4, kan fastsætte visse regler om, at antenneforeninger kan ud-
tages fra lovens anvendelsesområde. De gældende undtagelsesbestemmelser er fastsat
i § 7 i
Bekendtgørelse om registrering af ledningsejere,
hvor antenneforinger med under
100 brugere er undtaget.
A2012 bekendt findes der ingen antenneanlæg med under 100 brugere.
A2012 anbefaler derfor,
at grænsen for at blive omfattet af undtagelsesbestemmelsen
sættes op til 1.000 (eller i hvert fald over 500 brugere), således at
intentionen
med
undtagelsesbestemmelsen tilpasses de faktiske forhold, der er for antenneforeningerne i
dag.
c) Det fremgår på side 56, 4. afsnit, at antenneanlæg uden internetadgang er fritaget ind-
beretningspligten.
A2012 bekendt findes der ingen antenneanlæg uden internetadgang.
A2012 anbefaler,
at sidste punktum i 4. afsnit på side 56, udgår af disse forarbejder.
d) Det fremgår på side 58, at
A2012 bekendt findes der ingen antenneanlæg, der ”kun” leverer bredbåndstilslutning på
30 Mbit/s eller derunder. Derfor vil der principielt ikke være nogen antenneanlæg, der vil
kunne blive omfattet af denne undtagelsesbestemmelse.
Antenneanlæggene leverer i dag op til 1.200 Mbit/s
A2012 anbefaler derfor, at grænsen for at blive omfattet af undtagelsesbestemmelsen
sættes op til 100 Mbit/s, således at
intentionen
med undtagelsesbestemmelsen tilpasses
de tekniske forhold, der er i antenneanlæggene i dag.
-oOo-
Gennemførelse af de forslag, der foreligger, vil i praksis være en hindring for i fremtiden at drive
mindre kabeltv- og internet som frivillige foreninger. Vi mener ikke, at det er statens opgave
eller i statens interesse på denne måde at lægge hindringer for en bestemt driftsform, som det
her vil ske. En driftsform som gennem de 50 år væsentligt har bidraget til at udbygge Danmark
med kabelanlæg, der både bruges til tv og internet. Og en driftsform, som gennem forenings-
demokratiet er en væsentlig del af samfundets almindelige demokratiske opbygning.
A2012 skal samtidig gøre opmærksom på, at vi har kendskab til flere eksempler på, at store
selvskaber gennemfører gravearbejde, hvor man lader gravearbejde udføre af gravehold, der
ikke behersker dansk sprog, og som ikke anvender LER-oplysninger, kort eller elektronisk søg-
ning efter eksisterende coaxkabler. Det medfører skader på og afbrydelser af eksisterende, vel-
fungerende kabelnet. Der er også eksempler på, at sådanne gravehold dækker over egne skader
og overgravninger med uprofessionel afhjælpning, der herefter skjules med påfyldt jord.
Selv om det ligger uden for rammerne af selve LER-lovgivningen, vil A2012 meget gerne have
mulighed for med styrelsen at drøfte, hvorledes der kan etableres lovgivning, der gennem klare
straffe- og erstatningsbestemmelser, sikrer, at intensionen med hele LER-arbejdet, nemlig re-
spekt for, at nedgravede kabler ikke beskadiges, når nye kabler nedgraves, håndhæves bedre.
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
A2012 vil derfor gerne have mulighed for at uddybe det ovenfor anførte, og anmoder derfor
styrelsen om et møde, hvor der kan finde en mundtlig drøftelse sted af de særlige forhold, der
gælder for brugerejede og brugerledede antenneforeninger.
Vi vil gerne understrege, at vi som udgangspunkt er meget positive overfor LER’s nyttige virk-
somhed, men må fastholde, at LER-reglerne ikke må hindre, at antenneforeninger fortsat kan
drive foreningen på forsvarlig vis som demokratiske, frivillige foreninger, samt at respekten for
nedgravede kabler hos store selskaber forøges stærkt.
Endelig skal vi anmode om, at A2012 optages på listen over parter, der bliver hørt i alle sager
vedr. LER.
Med venlig hilsen
Bernt Freiberg
Formand for A2012
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0004.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 19. november 2021
Høringssvar – Forslag til Lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-loven)
BL – Danmarks Almene Boliger har den 11. oktober 2021 modtaget Høring af forslag til Lov om
udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
BL vil gerne benytte anledningen til at gøre opmærksom på usikkerhed omkring lovens
anvendelsesområde vedrørende digital infrastruktur, som leverer en bredbåndstilslutning med
en hastighed på 30 Mbit/s, samt vedrørende levering af overskudsvarme eller elektricitet til et
forsyningsselskab i relation til almene boligorganisationer og deres boligafdelinger.
Der har hersket tvivl om, hvorvidt almene boligafdelinger, som ejer deres eget antenneanlæg,
eksempelvis et coaxalæg eller et fiberanlæg, var fritaget for registrering i LER efter den
nuværende lovs § 3, stk. 3, idet anlægget kunne anses som en stikledning.
BL opfatter den foreslåede § 1 således, at disse antenneanlæg vil være omfattet af lovforslagets
§ 1, stk. 1, nr. 5 og ikke kan betegnes som stikledninger.
BL noterer sig ligeledes, at boligafdelinger, som ejer jordvarme- eller solcelleanlæg er omfattet
af LER, jf. den forslåede lovs § 1, stk. 1, nr. 1, hvis jordvarme- eller solcelleanlægget leverer
overskudsvarme eller overskudsel til forsyningsselskabet.
BL kan være bekymret for, at det vil medføre øgede administrative omkostninger og dermed
huslejestigninger til beboerne, hvis de almene boligafdelinger er omfattet. Mange boligafdelinger
vil, ligesom visse ledningsejere som registrerer sig frivilligt, hverken have økonomi eller
ressourcer til at digitalisere ledningsoplysningerne og udlevere automatisk inden for to timer.
Ofte vil de kun eje et begrænset ledningsnet og derfor sjældent blive berørt af en
graveforespørgsel, og det er ofte ikke økonomisk rentabelt at lade en tjenesteyder varetage
arbejdet med udlevering af ledningsoplysninger.
Såfremt Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering vurderer, at almene boligafdelinger i
ovenstående tilfælde er omfattet af loven, foreslår BL, at der indføres en udvidet mulighed for
dispensation i § 12, således at boligafdelingerne får mulighed for at søge om tilladelse til at
udlevere oplysninger efter § 12, stk. 3 fremfor efter § 9, stk. 1.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0005.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
[email protected]
cc. [email protected]
Dok. ansvarlig: MEH
Sekretær:
Sagsnr: s2020-021
Doknr: d2021-36185-4.0
19. november 2021
Høringssvar til forslag til lov om udlevering af ledningsoplysninger gen-
nem Ledningsregistret. - J.nr. 1461-0066.
Dansk Energi har modtaget høring over forslag til lov om udlevering af ledningsoplysninger
gennem Ledningsregistret.
Lovforslaget er dels en gennemskrivning af gældende lov dels forslås enkelte ændringer til
den gældende lov.
Dansk Energi kan i den forbindelse støtte op om Dansk Ledningsejerforums høringssvar af
19. november 2021 til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Mette Louise Horneman
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0006.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
Mail:
[email protected], [email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende forslag til Lov
om udlevering af ledningsoplysninger gennem Lednings-
ejerregistret (LER-loven). J.nr. 1461-0066
Dansk Fjernvarme har udarbejdet nærværende høringssvar om
”Høring over forslag til
Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-loven)”
som har til formål at gennemføre følgende ændringer:
a) Undtagelse for vejafvandingsledninger, så det frem til den 1. januar
2030 er frivilligt for ledningsejere, om de vil udlevere oplysninger om disse
ledninger, hvis ledningerne er nedlagt før den 1. juli 2023.
b) Nye bestemmelser om ledningsejere, der frivilligt registrerer sig i Led-
ningsejerregistret.
c) Udvidelse af det geografiske omfang af anvendelsesområdet.
d) Regler om betaling for at udlevere ledningsoplysninger og opkræve be-
taling for påvisning (§ 13 og § 14).
e) Bestemmelse om opbevaring af oplysninger (§ 16).
Hovedproblemstilling
Dansk Fjernvarme bifalder, at loven på området for Ledningsejerregistreret gennemskri-
ves, og har følgende specifikke bemærkninger til lovforslaget:
a) Undtagelse for vejafvandingsledninger.
Dansk Fjernvarme værdsætter, at oplysninger om vejafvandingsledninger etableret efter
1. juli 2023 skal udleveres via Ledningsejerregistreret. Samtidig finder Dansk Fjernvarme
det problematisk, at ejere af vejafvandingsledninger er undtaget kravet om at udlevere
ledningsoplysninger igennem LER frem til 1. januar 2030, for de ledninger der er etable-
ret før 1. juli 2023. I høringsbrevet anvendes begrebet ”nedlagt”, der kan opstå tvivl om
hvorvidt det betyder at ledningen er etableret, eller at ledningen er taget ud af drift. I nær-
værende høringssvar tolkes ”nedlagt” som etablering.
Eksisterende vejafvandingsledninger er undtaget med en økonomisk og tidsmæssig be-
grundelse, men LER-loven pålægger alle øvrige ledningsejere ekstraomkostninger til
konvertering af eksisterende oplysninger. Det må forventes, at omkostningerne står mål
med en bedre kvalitet af ledningsoplysningerne og hurtigere udlevering. Dermed kan
19. november 2021
Side 1/3
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0007.png
antallet af graveskader reduceres, og dermed også de økonomiske konsekvenser for led-
ningsejerne, graveaktørerne og samfundet.
Øverst på side 12 i
lovforslaget
henvises til, at kommuner skal have længere tid til at regi-
strere vejafvandingsledninger i henhold til DUT-princippet (Det udvidede totalbalanceprin-
cip). Ifølge
vejledningen om DUT,
defineres princippet:
1. Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) indebærer, at der ved ændring
i udgifts- eller opgavefordelingen mellem staten, kommunerne og regio-
nerne samt ved ændringer i den bindende statslige regulering af kommu-
nernes og regionernes virksomhed skal ske en regulering af det generelle
statstilskud (bloktilskuddet) til kommuner og regioner for de økonomiske
konsekvenser heraf.
DUT-princippet baseres på en regulering af statstilskuddet til at dække de økonomiske
konsekvenser af en ændret udgiftsfordeling. Der er altså ikke tale om en undtagelse eller
udsættelse af lovgivning for kommunerne, men derimod om et økonomisk tilskud til kom-
munerne for at løse de pålagte opgaver.
Derfor bør opgaven om registrering af kommunale vejafvandingsledninger prioriteres, så
oplysningerne kan udleveres via LER, omkostningerne bør dækkes af statstilskuddet, og
ledningerne bør være omfattet af loven, efter samme vilkår som øvrige ledninger.
b) Frivillig registrering i Ledningsejerregisteret.
Ledningsejere, der ikke er omfattet af loven, kan frivilligt indberette oplysninger til LER.
Jvf. § 5. pkt. 2) er anlæg til Lokal Afledning af Regnvand (LAR-anlæg) undtaget fra LER.
Dansk Fjernvarme vurderer, at oplysninger om LAR-anlæggene bør være omfattet af
LER, og at oplysninger herom bør udleveres via Ledningsejerregistreret. Det begrundes
med at placeringen af anlæggene er afgørende for planlægningen af ledningsarbejder, og
at anlæggene kan beskadiges ved gravearbejder i jorden.
c) Udvidelse af det geografiske omfang.
Det vurderes, at ændringen ikke har væsentlig betydning for fjernvarmesektoren.
d) Betaling for ekstraydelser og påvisning af ledninger
Dansk Fjernvarme finder det rimeligt, at de nødvendige ledningsoplysninger skal udleve-
res uden beregning i henhold til § 13, men at der kan kræves betaling for ekstraydelser,
samt at en graveaktør skal afholde udgifterne til påvisning af en ledning, hvis ledningen i
det væsentlige ligger, som det fremgår af de udleverede ledningsoplysninger.
e) Bestemmelse om opbevaring af oplysninger (§ 16).
Det vurderes, at ændringen ikke har væsentlig betydning for fjernvarmesektoren.
Side 2/3
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0008.png
Øvrige bemærkninger:
Dansk Fjernvarme finder det problematisk, at privatejede stikledninger ikke er omfattet af
LER-loven, men at loven kun gælder for stikledninger ejet af et forsyningsselskab. Oplys-
ninger om privatejede stikledninger bør udleveres af det forsyningsselskab, der anvender
ledningen, da det ofte er forsyningsselskaberne, der har det bedste kendskab til stikled-
ningernes placering, det samme bør gøre sig gældende for ledninger på privatveje og
hos boligforeninger.
Da forsyningsselskaberne i visse tilfælde ikke ejer stikledningerne, bør disse kunne angi-
ves som ”privatejet”. Det svarer til at en ledningsejer kan udlevere ledningsoplysninger
om andre ledningsejeres ledninger iht. § 11, stk. 1.
Ӥ 11. En ledningsejer kan udlevere ledningsoplysninger om andre led-
ningsejeres ledninger, der ikke er omfattet af § 1, hvis det må formodes, at
ejeren af ledningen ikke selv udleverer ledningsoplysninger om ledningen.”
Kommentarer til forslagets enkeltpunkter:
§ 12, stk. 2, og 3. - Præcisering:
Af afsnittet fremgår det, at en ledningsejer kan få dispensation fra LER af klima-, energi-
og forsyningsministeren. Ved aftale om dispensation bør vilkårene præciseres, eksempel-
vis dispensationens varighed og geografiske område, samt evt. ledningstyper.
I det omfang det er muligt, bør ledningsoplysninger udleveres i henhold til § 11.
§ 28, stk. 7. - Præcisering:
I afsnittets sidste sætning henvises til stk. 3-5. Det fremgår ikke tydeligt, om der henvises
til stk. 3-5 i § 28 eller stk. 3-5 i § 9:
”… skal ledningsejeren senest den 1. juli 2023 udlevere ledningsoplysninger om lednin-
gen efter reglerne i § 9. Indtil den 30. juni 2023 kan ledningsejeren udlevere ledningsop-
lysninger efter stk. 3-5.”
Side 14, afsnit 2. – Tilføjelse:
I afsnittet er der nævnt en række eksempler på kollektive net, i den sammenhæng bør
”fjernvarme”
også nævnes:
”… Dette gælder f.eks. for langt de fleste ejere af ledninger, der leverer eller aftager en
forsyning, f.eks. el, FJERNVARME, gas, vand, spildevand, fibernet m.v.”
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget. Vi har løbende
oplevet en god dialog med SDFE omkring LER og håber, at dette vil fortsætte i fremtiden.
Med venlig hilsen
Jens Christian Nielsen
Teknisk Konsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 2054 5473
Side 3/3
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0009.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
[email protected],
cc: [email protected]
Den 19. nov. 2021
Høringssvar vedr. forslag til Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-
loven)
j. nr. 1461-0066.
Dansk Ledningsejerforum (DLF)
bestående af DANVA, Dansk Energi, DGC, FDA, Dansk Fjernvarme, Danske
Vandværker og tdc net
takker for muligheden for at fremkomme med bemærkninger i forbindelse med
det fremsatte lovforslag. Med lovforslaget gennemskrives det meste af den eksisterende lov og
bemærkningerne til bestemmelserne med det formål, at gøre loven lettere at læse og anvende for de
aktører, som er berørt af loven. Dette hilses velkommen.
Lovforslaget indeholder enkelte ændringer i forhold til den gældende lov, herunder en undtagelse for ejere
af vejafvandingsledninger (primært kommunerne og Vejdirektoratet). Undtagelsen betyder, at ejere af
vejafvandingsledninger indtil d. 31. december 2029 kan vælge, om de vil udlevere ledningsoplysninger om
disse ledninger, hvis ledningerne er nedlagt før d. 1. juli 2023. Den særlige undtagelsesmulighed for ejere af
vejvandingsledninger bygger på en aftale baseret på det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT), indgået
mellem Finansministeriet og KL i 2020.
DLF mener, at den særlige undtagelse for ejere af vejvandingsledninger er udtryk for en klar
forskelsbehandling i forhold til alle andre typer ledningsejere, som er forpligtet til senest d. 1. juli 2023 at
have digitaliseret deres ledningsoplysninger i overensstemmelse med fastsatte krav og formater i den nye
LER 2.0 lov
og dertil hørende bekendtgørelse. Undtagelsesbestemmelsen for vejvandingsledninger kan
medføre flere graveskader og føre til en uklar retstilstand om ansvarsforholdet ved graveskader på
vejmyndighedernes vejafvandingsledninger, der ikke udleveres frem til 1. januar 2030. DLF skal derfor
opfordre aftaleparterne om at genoverveje rationalet for den særlige undtagelsesbestemmelse for ejere af
vejvandingsledninger.
DLF har gennem LER’s følgegruppe
bidraget med en række bemærkninger i forbindelse med en præhøring
af lovforslaget i maj 2021. En række af bemærkningerne synes afspejlet i det fremsatte lovforslag.
DLF har derfor kun et begrænset antal bemærkninger til det fremsatte lovforslag:
§ 3, nr. 2
om definition af digital infrastruktur. Vi forstår ikke hvorfor definitionen kun omfatter privatejet
infrastruktur og hvorfor der kun tales om højhastighedsnet?
Vi mener, at definitionen også bør omfatte offentligt ejet infrastruktur, herunder kommunalt ejet fibernet
mellem rådhus og kommunale institutioner. Endvidere bør digital infrastruktur ikke kun omfatte
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0010.png
højhastighedsnet, men enhver form for kabelbaseret teleinfrastruktur, der anvendes til formidling af
elektroniske kommunikationstjenester
jævnfør telelovens definition af elektroniske kommunikationsnet
(§2, nr. 4).
§ 6, stk. 2
om undtagelse af LER-opslag ved gravning på egen grund.
Vi mener, at den anførte gravedybde på 40 cm bør ændres til 30 cm, da telekabler, herunder fibernet og
kabel-tv net, ofte kun er nedlagt i 30 cm. dybde
svarende til et spadestik. Dette vil reducere risikoen for
graveskader på egen grund.
§ 11, stk. 3
om påsætning af advarsel ved udlevering af ledningsoplysninger, der ikke er omfattet LER 2.0.
Vi finder det uklart hvordan man i LER 2.0 kan sætte en advarsel på ledninger, som ikke er ens egne og som
ikke er omfattet LER 2.0’s anvendelsesområde.
§ 12, stk. 3
om dispensation for visse typer ledningsejere
primært mindre ledningsejere målt på omfanget
af ledningsnet og økonomiske formåen
om udlevering af ledningsoplysninger direkte til en graveaktør
snarest muligt, og senest 5 hverdage efter at graveforespørgslen er modtaget.
DLF mener, at dispensationsbestemmelsen bør begrænses mest muligt, da det ellers vil kunne forsinke
mange anlægsprojekter og fjerne fordelen med 2 timers reglen for udlevering af ledningsoplysninger
stik
imod lovens intention. Så mange ledningsejere som overhovedet muligt bør være registreret i LER. Vi
mener, at SDFE skal tilskynde flest mulige frivillige ledningsejere, herunder private grundejere, skoler,
virksomheder m.fl., til at indtegne deres ledninger i LER, så de udleveres automatisk og på lige fod med
øvrige ledningsoplysninger. DLF foreslår, at LER-portalen udvides til at understøtte de frivillige
ledningsejeres indtegning/upload/ajourføring af deres ledninger med tilhørende metadata. LER skal forestå
den automatiske udlevering af de frivillige ledningsejeres ledninger. Hermed sikrer vi at de overholder 2
timers reglen jf. lovens intention, desuden fritages de for løbende at skulle besvare graveforespørgsler.
§27, stk. 1.
DLF mener, at strafbestemmelsen også bør omfatte anvendelsen af ledningsoplysninger til
ulovlige formål, f.eks. kortlægning af kritisk infrastruktur som led i forberedelse af terroranslag eller
indsamling af ledningsoplysninger alene til brug for konkurrentovervågning. Dette skal i lyset af den
foreslåede bemyndighedsbestemmelse i § 6, stk. 7 om fastsættelse af regler om ledningsoplysningernes
anvendelse, herunder hvad der er et lovligt formål.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 3
(side 66): Det fremgår af lovbemærkningerne, at der som en del af ledningsregistreringen kan indgå
betydelige komponenter, f.eks. stophaner, blokstik eller ventiler.
DLF anser ikke de anførte eksempler på komponenter som værende betydelige af størrelse, og foreslår, at
de anførte eksempler erstattes af f.eks. ventiler, brønde, bassiner og bygværker.
Til § 5
(side 71): ”Klimasikringsanlæg kan f.eks. være anlæg, der udelukkende håndterer
spildevand (f.eks.
almindelige fælleskloakerede systemer…”
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DLF foreslår,
at ”spildevand” erstattes med ”tag-
og overfladevand og i fremtiden også højtstående
grundvand samt oversvømmelser”.
Til § 19
(side 98) vedr. bemyndigelsen til at fastsætte regler om, hvordan en graveaktør kan indberette
oplysninger om ledninger, hvor ejerskab ikke kan placeres.
DLF finder den foreslåede bemyndighedsbestemmelse om at fastsætte regler om, hvordan en graveaktør
kan indberette oplysninger om ledninger, hvor ejerskab ikke kan placeres, relevant, og ser frem til at blive
inddraget i en kommende udmøntning af bestemmelsen.
Dansk Ledningsejerforum stiller sig naturligvis til rådighed for en uddybning af bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kresten Bladt
Formand for Dansk Ledningsejerforum
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0012.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
Sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
18. november 2021
J.nr. 2021-11-0726
Dok.nr. 410213
Sagsbehandler
Kasper Viftrup
Styrelsen For Dataforsyningen og Effektiviserings journalnummer
1461-0066: Høringssvar angående forslag til lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-loven)
1.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har den 8. oktober 2021 sendt Datatilsynet
overstående udkast til lovforslag i høring. Datatilsynet har forstået det sådan, at lovforslaget i
vidt omfang indholdsmæssigt indebærer en videreførsel af gældende ret.
Styrelsen har anført, at Datatilsynet især bør være opmærksom på § 16, § 21 og § 24 og af-
snit 2.11 i de almindelige bemærkninger, der omhandler klima-, energi- og forsyningsministe-
rens ansvar som dataansvarlig for de personoplysninger, der behandles i Ledningsejerregi-
stret.
Datatilsynet har primært forholdt sig til disse bestemmelser i forbindelse med høringen.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 1, at såkaldte graveforespørgsler kan udstilles på
Ledningsejerregistrets hjemmeside og webservice. Det fremgår af de specielle bemærkninger
til bestemmelsen, at der udstilles graveforespørgselsnummer, oprettelsesdato, firmanavn el-
ler navn (hvis oprettet af privatperson), CVR-nummer og telefonnummer. Det fremgår også, at
nogle få af de udstillede graveforespørgsler indeholder persondata i form af navn og telefon-
nummer på et enkeltmandsfirma eller en privatperson, der har oprettet en graveforespørgsel.
Det er ligeledes anført, at udstillingen er nødvendig, ”fordi udstillingen af graveforespørgsler
skal sikre, at der er mulighed for kontakt mellem forskellige parter i en række situationer”, og
at graveforespørgslerne derfor skal derfor kunne ses af alle.
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at tilsynet i tidligere sager vedrørende offentligt
tilgængelige registre har udtalt, at der skal foretages en konkret vurdering af, om det er nød-
vendigt at offentliggøre kontakteoplysninger som e-mailadresse og telefonnummer henset til
et registers formål.
Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at det fremgår af lovforslagets almindelige be-
mærkninger, pkt. 2.11.1, at klima- energi- og forsyningsministeren kan beslutte, at en grave-
forespørgsel fra en privatperson skal anonymiseres, hvis særlige forhold taler for det.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0013.png
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at det følger af databeskyttelsesforordningens
1
arti-
kel 32, at der skal sikres et passende sikkerhedsniveau ved behandling af personoplysninger.
Ved anvendelsen af reglerne i lovforslaget – herunder ved overvejelser om anonymisering –
bør der være særlig opmærksomhed omkring dette, særligt hvis der er spørgsmål om at of-
fentliggøre oplysninger om beskyttede navne og adresser.
Datatilsynet bemærker – alene for en god ordens skyld – at når der i lovforslaget (og i dette
høringssvar) henvises til ”anonymisering”, vil der reelt i databeskyttelsesretlig forstand være
tale om en ”pseudonymisering”, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 5.
3.
I det omfang personoplysninger behandles i Ledningsejerregistret, påhviler det den data-
ansvarlige at sikre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, før en behandling
iværksættes. Dette kan f.eks. omfatte manuel eller teknisk gennemgang af planlagt offentlig-
gjort materiale. Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig det, som er anført under de spe-
cielle bemærkninger til § 24, herunder at der vil blive fastsat ”generelle regler for opbevaring,
anvendelse og sletning af registrets oplysninger”, herunder fastsættes datasikkerhedsregler,
som retter sig til den for systemet ansvarlige databehandler.
Datatilsynet forudsætter, at der ved fastsættelsen af tekniske og organisatoriske foranstaltnin-
ger for at sikre et passende sikkerhedsniveau vil ske iagttagelse af databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 32.
4.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at forespørgslerne som udgangspunkt vil være til-
gængelige i registeret i 10 år.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at en behandling af personoplysninger omfattet af
forordningen skal altid ske i overensstemmelse med de generelle principper for behandling af
personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5. Det fremgår i den forbindelse
af bestemmelsens stk. 1, litra c, at personoplysninger skal være tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles.
Det står umiddelbart ikke klart for Datatilsynet, hvilke konkrete forhold, der nødvendiggør et
udgangspunkt om offentliggørelse i Ledningsejerregistret på minimum 10 år.
Datatilsynet bemærker hertil, at hensynet til at lette myndighedernes administrative sagsbe-
handling skal afvejes mod den behandling af personoplysninger, som offentliggørelsen vil give
anledning til – herunder behandlingens tidsramme. Tilsynet har dog også noteret sig, at føl-
gende fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 24:
”Klima-, energi- og forsyningsministeren har derfor også en bemyndigelse til at fastsætte
regler om, hvor længe oplysningerne kan opbevares. Oplysningerne er ledningsejernes
og skal derfor ikke ligge i Ledningsejerregistret på ubestemt tid. Udgangspunktet er der-
for fastsat til at være 10 år, eller forældelsesfristen for skader, men enkelte oplysninger
kan blive i Ledningsejerregistret længere tid, f.eks. fordi der er en igangværende tvist om
en graveskade, og Ledningsejerregistret derfor bør beholde de udleverede og sammen-
stillede ledningsoplysninger, indtil tvisten er afgjort. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at oplysningerne opbevares i kortere tid end 10 år, hvis det er nødvendigt.”
Side 2 af 3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
1
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0014.png
I forbindelse med ministeriets fastsættelse af supplerende regler henstiller Datatilsynet til, at
man er opmærksom på de ovennævnte generelle regler i databeskyttelsesforordningens arti-
kel 5.
5.
Ud over det ovenfor anførte forudsætter Datatilsynet generelt, at enhver behandling af per-
sonoplysninger i forbindelse med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter vil ske under iagtta-
gelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
2
.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er Styrelsen for Dataforsyning og Effektivi-
sering velkommen til at rette henvendelse til undertegnede på tlf. 29 49 32 98 og e-mail
[email protected] eller til Datatilsynet på tlf. 33 19 32 00 og e-mail [email protected].
Nærværende udtalelse er dags dato sendt til Justitsministeriet til orientering.
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kasper Viftrup
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
2
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0015.png
Høringssvar - journal 1461-0066
forslag til Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem ledningsejerregistret
(LER-loven)
Sendt via mail til
[email protected]
[email protected]
journal 1461-0066
Højby den 22. november 2021
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg takker for det tilsendte lovforslag og for muligheden for at kommentere det.
FDA har i høringsperioden været i kontakt med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og dette skriftlige svar
skal ses i den kontekst.
FDA har følgende bemærkninger:
Til side 14, 2. nye afsnit;
’fibernet’ er ikke en forsyning men en infrastruktur –
det kan i konteksten give anled-
ning til misforståelser.
Til side 15, 7. nye afsnit, jfr. 8. nye afsnit; FDA skal opfordre til at angivelsen af 30 Mbit/s genovervejes idet
den aktuelt udbudte hastighed ikke i sig selv bør have indflydelse på, hvorvidt den pågældende infrastruktur
bør være omfattet.
Til side 17, 6. nye afsnit; der mangler efter sammenhængen et IKKE mellem
’det’ og ’er’ i næstsidste
linje.
Til side 20, 7. & 8. nye afsnit; FDA skal opfordre til at der alene dispenseres på baggrund af udbredelsen af
anlægget og ikke på baggrund af eksempelvis omsætning, som ikke ses at være et relevant kriterium i denne
sammenhæng. Da omsætningen i disse brugerejede anlæg som helt overvejende udgangspunkt afspejler
markedsprisniveauet, vil en regels om den nævnte skulle tilpasses markedsprisen løbende.
Med venlig hilsen
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg
[afsendt elektronisk uden signatur]
Søren Birksø Sørensen
Sekretariatschef
Højby Hovedgade 83 · DK-4573 Højby · Tlf.:(+45) 59 96 17 00
www.fda.dk
· CVR-NR.: DK10547776
[email protected]
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0016.png
Høringssvar vedrørende Forslag til Lov om udlevering af led-
ningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
Baggrund for beredskabets høringssvar
Hovedstadens Beredskab (HBR) er et fælleskommunalt § 60 selskab
ejet af 8 kommuner (Albertslund, Brøndby, Dragør, Frederiksberg,
Glostrup, Hvidovre, Rødovre og Københavns kommuner) og er un-
derlagt offentligretlige regler og budgetter.
Hovedstadens Beredskab har i forbindelse med beredskabsrefor-
men d. 1. januar 2016 fået overdraget driften af ca. 250 kilometer
gamle jordkabler og ca. 875 samlebrønde fra det tidligere Køben-
havns Brandvæsen i Københavns Kommune. Kablerne har oprinde-
ligt været anvendt som teleforbindelse mellem daværende 112-
alarmcentral på Hovedbrandstationen (Bag Rådhuset 3, 1550 Kbh
V) og brandalarmer rundt omkring i gadebilledet, bl.a. de velkendte
røde gadealarmer.
Da det er mange år siden, at borgerne anvendte fysisk gadealarme-
ring og der i det hele taget blev anvendt jordkabler til brandalarme-
ring, så er samtlige kabler i dag inaktive og de hverken kan eller skal
aktiveres igen.
For at HBR fra d. 30. juni 2023 skal kunne overholde lovens meget
korte svarfrist på 2 timer til at udlevere ledningsoplysninger. Jf. for-
slagets § 9, er HBR nødsaget til at indkøbe og implementere et IT-
system, der automatisk kan afgive ledningsoplysningerne. For nu-
værende ligger den indhentede tilbudspris på 1,2 - 1,5 millioner
kroner ekskl. efterfølgende drifts- og serviceomkostninger. Der er
ikke i forbindelse med LER loven afgivet DUT eller økonomiske mid-
ler til kommunerne og dermed heller ikke til Beredskabet.
Hovedstadens Beredskab fremgår ikke af høringslisten, men har
ved E-mail til Klima, Energi og forsyningsministeriet d. 1. november
2021 forespurgt til:
1. Hvorvidt Hovedstadens Beredskabs ledninger er omfattet af
forslag til lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem
19. november 2021
Journal nr. 2021-0008871
Virksomhedsstrategi
Bag Rådhuset 3
1550 Kbh V
Mobil:
E-Mail:
+45 26867017
[email protected]
www.hbr.dk
Vi passer på hovedstadsområdet og vores 1 mio. borgere døgnet rundt - året rundt. Læs mere på hbr.dk
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0017.png
Ledningsejerregistrets definition af ledning, når ledningen ikke
længere er aktiv og ikke forventes at skulle tages i brug igen.
2. Om der alternativt kan indføjes et afsnit for ledningsejere, der
kun har ikke-aktive kabler, eller om der på anden måde kan fri-
tages fra at skulle udlevere ledningsoplysninger.
Svaret som kom fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering d.
3. november 2021 var, at HBR’s ledninger er omfattet af loven og
at der ikke kan indføres nye bestemmelser til lovforslaget medmin-
dre de kommer på baggrund af et høringssvar. Derfor fremsendes
hermed Hovedstadens Beredskabs bemærkninger til loven i form af
et høringssvar.
Bemærkninger
Økonomi
Hovedstadens Beredskab finder det økonomisk uhensigtsmæssigt
at kommunale midler som er afsat til at drifte et redningsbered-
skab i hovedstadsområdet skal anvendes på at vedligeholde et
statsligt ledningsregister, når samtlige ledninger/kabler hvor bered-
skabet er ledningsejer er inaktive og hverken kan eller skal anven-
des som led i det kommunale beredskabs arbejde.
Definitionen af kabler/ledninger
Henset til, at lovforslagets § 3, stk. 10, definerer ledninger som
”kabler og rør nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på
havbunden, som har til formål at transportere kommunikation,
data, signaler eller energi af enhver art samt faste, flydende eller
luftformige stoffer af enhver art…”.
så bør dette ifølge Hovedsta-
dens Beredskab forstås således, at ledningsejere til underjordiske
kabler som hverken kan eller skal transportere noget, ikke er om-
fattet af pligten til at afgive ledningsoplysninger indenfor 2 timer,
da kablerne ikke længere har noget formål om at transportere no-
get.
Side 2 af 3
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0018.png
Proportionalitet mellem lovens formål og middel
På lovforslagets side 12, fremgår det at ledningsejerregistrets for-
mål at reducere antallet af skader på ledninger nedgravet i jord.
Derfor vurderes det ikke proportionelt, at et fælleskommunalt be-
redskab som udelukkende har gamle inaktive kabler skal afsætte
væsentlige økonomiske ressourcer til at beskytte kabler der ikke
kan eller skal anvendes nogensinde igen. Det har dermed ingen be-
tydning om ledningerne/kablerne graves over eller bliver beskadi-
gede på anden vis.
Løsningsforslag
Hovedstadens Beredskab anmoder på baggrund af ovenstå-
ende derfor om, at Klima-, energi- og forsyningsministeriet ind-
sætter en bestemmelse om ledningsejere som udelukkende har
inaktive kabler, der ikke skal aktiveres igen, kan undtages plig-
ten til at give oplysninger til ledningsregisteret indenfor 2 timer.
Hovedstadens Beredskab foreslår subsidiært, at der tilføres
økonomiske midler til kommunerne/beredskaberne således, at
de omkostninger der pålægges Beredskabet i forbindelse med
digitaliseringen og implementering af et IT-system, bliver dæk-
ket.
Side 3 af 3
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0019.png
NOTAT
KL's høringssvar til forslag til lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
(LER-loven)
Hermed fremsendes KL's høringssvar til forslag til lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret.
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af
høringssvaret inden for høringsfristen. Der tages derfor forbehold for den
efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.
LER-loven og de foreslåede ændringer
Lovforslaget er en ny hovedlov på området for Ledningsejerregistret. Med
den nye lov gennemskrives det meste af den eksisterende lov og
bemærkningerne til bestemmelserne. Gennemskrivningen har ikke til formål
at ændre retsstillingen på området, men i stedet gøre loven lettere at læse
og anvende for de aktører, som er berørt af loven.
Lovforslaget indeholder følgende ændringer i forhold til den gældende lov:
Undtagelse for vejafvandingsledninger, så det frem til den 1. januar
2030 er frivilligt for ledningsejere, om de vil udlevere oplysninger om
disse ledninger, såfremt ledningerne er etableret før den 1. juli 2023.
Nye bestemmelser om ledningsejere, der frivilligt registrerer sig i
Ledningsejerregistret.
Udvidelse af det geografiske omfang af anvendelsesområdet.
Ud over de større ændringer foreslås der indsat regler om, hvornår en
ledningsejer må opkræve betaling for at udlevere ledningsoplysninger eller
opkræve betaling for påvisning.
Ydermere indsættes der en bestemmelse om ledningsejeres og
graveaktøreres opbevaring af de oplysninger, som de modtager i forbindelse
med forespørgsler om ledningsoplysninger.
KL’s bemærkninger
KL støtter overordnet op om lovforslagets formål om at gøre loven lettere at
læse og anvende. Nedenfor fremgår de detaljerede bemærkninger til
lovforslaget.
§1, stk. 2: Det kan med fordel tydeliggøres i loven, at der med
drænledninger ikke menes vejdræn, så man ikke skal læse i
bemærkningerne for at finde oplysningerne.
§ 3, stk. 14: I paragraffen angives, at en vejafvandingsledning er: ”En
ledning, der leder vand væk fra et vejareal.”
I bemærkningerne hertil
fremgår, at
"Vejafvandingsledninger er således ledninger, der bortleder
regnvand fra et vejareal, dvs. et område med færdsel af f.eks. biltrafik. En
ledning, der leder vand bort fra pladser, f.eks. parkeringspladser, anses ikke
Dato: 16. november 2021
Sags ID: SAG-2021-05639
Dok. ID: 3149732
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3866
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0020.png
NOTAT
for at være en vejafvandingsledning".
Bemærkningen synes derfor at være
misvisende, da pladser og parkeringspladser ofte er vejarealer, som bør
være omfattet af loven og dens undtagelse
§ 17: LER-lovens bestemmelser om koordinering samt bemærkningerne
hertil kan med fordel gøres mere præcise.
I § 17 er det endvidere angivet, at Klima- energi- og forsyningsministeren
kan fastsætte regler om annoncering, forespørgsel til brug for koordinering
mm. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at ministeriet stiller en
funktion til rådighed i Ledningsejerregistret, hvor ledningsejere og
graveaktører kan koordinere gravearbejder.
KL vurderer, at faciliteten, der stilles til rådighed i forbindelse med
ledningsejeres og graveaktøreres koordinering af graveaktiviteter, er et godt
tiltag. KL bemærker i forlængelse heraf, at ledningsejere og graveaktører
bør være forpligtet til at registrere interesseområder. De kommunale
vejmyndigheder har oplevet, at ledningsejere ikke sørger for at annoncere
deres interesseområder med en rimelig tidshorisont i forhold til den
forpligtelse, der ligger om koordinering af gravearbejder i Vejloven.
KL finder, at de fleste lednings- og gravearbejder, der ikke har karakter af
akutte opståede problemer, har været igennem et længere
planlægningsforløb. Derfor efterspørger KL, at der i LER-loven stilles krav
om, at ledningsejere og graveaktører skal annoncere interesseområder med
f.eks. en 3 mdr. frist i forhold til, hvornår der kan indhentes gravetilladelse.
Derved vil der være en reel mulighed for at understøtte en vis koordinering
af gravearbejder.
§ 28, stk. 7: Det er generelt positivt, at lovforslaget imødekommer den store
registreringsopgave, som de kommunale vejmyndigheder har i forbindelse
med registreringen af vejafvandingsledninger.
Undtagelsen for vejafvandingsledninger er knyttet op på interesseområde,
hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da kommunerne oftest har hele kommunen
som interesseområde – specielt hvad angår vejafvanding. Jf. KL’s
høringssvar ved præhøring af LER-loven i juni 2021 finder KL fortsat, at
ophænget på interesseområdet for ledninger før 1. juli 2023 bør fjernes.
Sammenhæng til anden lovgivning
KL anbefaler, at der sikres en bedre sammenhæng mellem krav og
definitioner i LER-loven og krav i Vejloven.
Venlig hilsen
Julie Leth
Dato: 16. november 2021
Sags ID: SAG-2021-05639
Dok. ID: 3149732
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3866
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0021.png
Praktiserende Landinspektørers
forening
Kalvebod Brygge 31
1780 København V
Tlf:
3886 1070
E-mail: [email protected]
Web:
www.plf.dk
Høringssvar til forslag til lov om udlevering af ledningsoplysning
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har ved mail af 11/10 2021 sendt forslag til Lov om udlevering af lednings-
oplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-loven) i høring.
Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF) har gennemgået det fremsendte lovforslag og har følgende bemærk-
ninger:
Kapitel 1: Lovens anvendelsesområde
§ 1, stk. 1, nr. 4, jfr. § 28, stk. 7: PLF stiller sig fortsat uforstående overfor, at det indtil 1/1 2030 er frivilligt at udlevere
vejafvandingsledninger nedgravet før 1. juli 2023. Særligt i vejareal, hvor der graves hyppigt, udgør vejafvandings-
ledninger i sagens natur en stor del af ledningsnettet, og det forringer i betragtelig grad opfyldelsen af LER-lovens formål,
at vejafvandingsledninger først skal udleveres efter 1/7 2030.
Kapitel 2: Registrering af ledningsejere i Ledningsejerregistret
§ 5, stk. 1, nr. 2: Det bør ikke være frivilligt at registrere LAR-anlæg. Da LAR-anlæg ofte er beliggende i områder, hvor der
generelt er større graveaktivitet, bør det være obligatorisk at registrere LAR-anlæg i LER.
§ 5, stk. 1, nr. 3: Da fx højspændingsluftledninger udgør en sikkerhedsrisiko og kan beskadiges i forbindelse med grave-
arbejde, bør disse også være omfattet af LER-loven.
Med venlig hilsen
På vegne af Praktiserende Landinspektørers Forening
Torbjørn Mandahl Pedersen
Høringssvar til forslag til lov om udlevering af l D21-555265 2.0
Side 1 af 1
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0022.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivi-
sering
Email:
[email protected]
[email protected]
Journalnummer 1461-0066
19.11.2021
Høring over forslag til lov om udlevering af ledningsoplysnin-
ger gennem Ledningsejerregisteret (LER-loven)
Teleindustrien (TI) takker for mulighederne for at fremsætte be-
mærkninger til lovforslaget. TI hilser det velkomment, at loven nyaf-
fattes, så den bliver nemmere at forstå og anvende.
Specifikke bemærkninger
Kapitel 1
TI
konstaterer,
at formålsbestemmelsen fra den eksisterende LER-lov
udgår, og at formålet med loven i lovforslaget er henvist til bemærk-
ningerne. TI finder, at det bør fremgå af loven i form af en formålsbe-
stemmelse, at formålet med loven blandt andet er at reducere antal-
let af ledningsskader, så beskyttelseshensynet tydeligt er fremhævet.
TI konstaterer, at det i lovbemærkningerne til kapitel 1 om anvendel-
sesområde og definitioner er blevet tydeliggjort, hvilke bestemmelser
som retter sig mod elektroniske kommunikationsnet, og hvordan de
enkelte bestemmelser spiller sammen. Det er meget positivt.
Kapitel 2
TI finder, at pligten til at forespørge om ledningsoplysninger er uklart
formuleret, jf. lovforslagets § 6, stk. 1, når den ses i relation til § 3,
stk. 1, nr. 6.
Af lovforslagets § 6, stk. 1 fremgår det, at en graveaktør skal fore-
spørge om ledningsoplysninger i forbindelse med et gravearbejde. Af
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 6 defineres en graveaktør som enhver,
der forespørger om ledningsoplysninger. Der er dermed tale om en
tautologi.
Det bør tydeligt fremgå, at enhver, der udfører gravearbejde, og som
ikke er omfattet af undtagelserne i § 6, stk. 2 – 6, skal forespørge om
ledningsoplysninger, jf. lovforslagets § 6, stk. 1.
Teleindustrien – Axeltorv 6, 3. sal - DK-1609 København V –
www.teleindu.dk
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0023.png
Kapitel 4
Af bemærkningerne til lovforslagets § 9, stk. 3, side 80, fremgår det,
at graveaktøren umiddelbart skal kunne genfinde ledningen og grave
efter de udleverede ledningsoplysninger. Det bør tilføjes, at ledningen
bør lokaliseres, f.eks. ved at prøvegrave i området, inden gravearbej-
det iværksættes. Dermed skabes der i øvrigt overensstemmelse med
lovbemærkningerne, side 33, hvor det fremgår, at ”hvis
der ikke er
noget på graveområdet eller i det udleverede kortmateriale, der klart
giver grundlag for mistanke om, at de modtagne ledningsoplysninger
er forkerte, kan graveaktøren grave i tillid til ledningsoplysningerne.
Graveaktøren bør dog lokalisere ledningerne, evt. med prøvegrav-
ning, så der ikke sker skader på dem under gravearbejdet.”
Kapitel 12
Indtil 2029 er det frivilligt for en ledningsejer, der ejer en vejafvan-
dingsledning, at registrere interesseområde og udlevere ledningsop-
lysninger, jf. lovforslagets § 28 stk. 7. Efter TI’s opfattelse er det ikke
hensigtsmæssigt, da det i forbindelse med f.eks. tilrettelæggelsen af
et gravearbejde er væsentligt for andre ledningsejere at kende disse
ledningers placering.
TI noterer sig, at det af lovbemærkningerne, side 50 nederst, frem-
går, at ”
der er en øget risiko for graveskader på vejafvandingslednin-
ger, der ikke udleveres ledningsoplysninger om. Graveaktøren vil ofte
ikke skulle betale erstatning for en graveskade på en ledning, der ikke
var udleveret ledningsoplysninger om, hvis graveaktøren har levet op
til den generelle forundersøgelsespligt i forbindelse med gravearbej-
det.”
Afslutningsvis skal det bemærkes, at TI er af den opfattelse, at LER-
loven implementerer artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger for at reducere
omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation. Der mangler således en fodnote til lovforslagets titel
om dette.
TI står naturligvis til rådighed for uddybende bemærkninger.
Med venlig hilsen
2
Jakob Willer
Direktør
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0024.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Marianne Bentsen DK <[email protected]>
16. november 2021 08:07
SDFE - Postkasse LER
Niels Nepper-Christensen
Høring af forslag til Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem
Ledningsejerregistret (LER-loven), j.nr. J nr. 1461-0066
1461-0066
461176
Sag:
Sagsdokument:
Til
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive svar vedrørende høring af forslag til Lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret (LER-loven), j. nr. J nr. 1461-0066.
Danske Kloakmestre har ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær Danske Kloakmestre
Tlf. 72 16 02 07
Sekretariat:
H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V
[email protected]
www.danskekloakmestre.dk
Facebook • Instagram • LinkedIn
Sekretariat: H. C. Andersens Boulevard 18 • 1553 København V •
danskekloakmestre.dk
Facebook
Instagram
LinkedIn
1
L 110 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2520168_0025.png
CR-X-3P-CR-459-0007/CABL
Styrelsen for Dataforsyning
og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
Brevet er fremsendt pr. mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Att.: Jesper Weng Haar
Cityringen. Metroselskabets bemærkninger til lov om udlevering af
ledningsoplysninger gennem ledningsregistret
Styrelsens journalnr.: 1461-0066
Metroselskabet har den 8. oktober 2021 modtaget anmodning om udtalelse i
forbindelse med forslag til Lov om udlevering af ledningsoplysninger gennem
Ledningsejerregistret (LER-loven).
Lovforslaget har til formål at gennemskrive det meste af den eksisterende lov og
bemærkningerne til bestemmelserne for at gøre loven lettere at læse og anvende
for de aktører, som er berørt af loven.
Metroselskabet har gransket det fremsendte materiale og har ingen bemærkninger
hertil.
Hvis styrelsen har eventuelle spørgsmål til ovenstående, kan der rettes henvendelse
til Metroselskabet, Naboer og Ejendomme på mailadressen
[email protected].
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2021-11-15
Med venlig hilsen
Caroline Binne Larsen
Naboer og Ejendomme
1/1