Skatteudvalget 2021-22
L 109
Offentligt
2536574_0001.png
28
28. SEPTEMBER 2021
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Notat
Om overdragelse af Det Danske Klasselotteri A/S til Danske Spil A/S
- Valg af overdragelsesmodel, overordnede regulatoriske rammer og statsstøtteretlig vurdering
1.
BAGGRUND OG OPDRAG
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti og Liberal Alliance er enige om at arbejde videre med en sammenlægning af Danske Spil A/S og
Det Danske Klasselotteri A/S til ét statsligt spilleselskab.
Finansministeriet har bedt os om at redegøre for, hvilke overordnede overdragelsesmodeller der er mest
oplagte at anvende til brug for overdragelse af Det Danske Klasselotteri A/S
(”Klasselotteriet”) til Danske
Spil A/S (”Danske Spil”),
hvor det samtidig sikres, at Klasselotteriet opretholdes som et selvstændigt
helejet datterselskab under Danske Spil, samt hvorvidt overdragelsen giver anledning til lovændringer
og/eller statsstøtteretlige problemstillinger. Vores vurderinger følger i afsnit 4 (overdragelsesmodeller),
afsnit 5 (lovændringer) og afsnit 6 (statsstøtteret).
Endelig bemærkes det, at vi på baggrund af drøftelser med Skatteministeriet vurderer, at ingen af de to
overdragelsesmodeller beskrevet i afsnit 4 nedenfor indebærer nye restriktioner af den fri bevægelighed,
idet der i forbindelse med overdragelsen ikke sker en udvidelse af den eksisterende tilladelsesordning
eller ændringer i Danske Spils og Klasselotteriets eksisterende enerettigheder (monopoler). De eventuelle
hidtidige restriktioner af den fri bevægelighed som følge af de to selskabers monopoler har været drøftet
mellem Skatteministeriet og Kommissionen, og Kommissionen har på den baggrund accepteret de eksi-
sterende rammer. I overensstemmelse med hidtidig praksis er det aftalt, at Skatteministeriet uformelt
orienterer Kommissionen om overdragelsen, når den endelige overdragelsesmodel er besluttet.
2.
SAMMENFATTENDE VURDERING OG KONKLUSION
Overdragelsesmodeller
Vi anbefaler, at Klasselotteriet apportindskydes i Danske Spil mod udstedelse af aktier i Danske Spil
(model 1). Model 1 har den fordel, at der gøres endeligt op med de værdier, der indgår i Danske Spil
(værdien af Klasselotteriet) ved selve overdragelsen, hvilket ikke gør sig gældende ved valg af model 2. I
KØBENHAVN
KALVEBOD BRYGGE 32
DK-1560 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0002.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
model 2 vil Danske Spil således skulle servicere (afdrage og forrente) et lån til staten med henblik på, at
Staten vederlægges for værdien af Klasselotteriet.
Henset til at Danske Spil både er ejet af staten, Danmarks Idræts-Forbund
(”DIF”) og Danske Gymna-
stik-
og Idrætsforeninger (”DGI”)
, og at Danske Spil har udtrykt ønske om, at der på et senere tidspunkt
gennemføres en fusion mellem Klasselotteriet og Danske Lotteri Spil
A/S (”Danske Lotteri Spil”),
anbe-
faler vi af klarhedshensyn og for at sikre en tilstrækkelig implementering hos Danske Spil, at der i ved-
tægterne sker en regulering, der sikrer, at Staten skal godkende, hvis Klasselotteriet skal fusionere med
Danske Lotteri Spil.
Lovændringer
[Efter vores vurdering vil der være behov for at foretage enkelte ændringer i lov om spil (lbkg. nr. 1303
af 4. september 2020), således at disse ændringer træder i kraft senest på det tidspunkt, hvor overdra-
gelsen skal gennemføres endeligt. Øvrige lovændringer er knyttet til udlodning af overskud og udbytte
fra lotteri og kan efter vores vurdering gennemføres på et senere tidspunkt, dog således at ændringerne
skal gennemføres senest i marts måned 2022, hvor der ifølge den nugældende § 28 i lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri (lov nr. 1532 af 19. december 2017) skal foretages udlodning af øvrigt
overskud fra Danske Spil. Der henvises herved til, at dette overskud efter en overdragelse af Klasselot-
teriet og ændring af Klasselotteriets regnskabsår til kalenderåret vil indeholde overskud fra Klasselotte-
riet, hvilket skal reflekteres i lovgivningen.]
Statsstøtteret
Sammenfattende er det vores vurdering, at begge de to ovennævnte overdragelsesmodeller kan gennem-
føres, uden at de indebærer statsstøtte. For begge modeller forudsætter dette, at der ikke med transakti-
onen tilføres nye økonomiske fordele til (a) Danske Spil, (b) DIF og/eller DGI, eller (c) virksomheder, der
modtager udlodninger fra Danske Spil eller Klasselotteriet. Disse forudsætninger er efter vores vurdering
opfyldt med de to overdragelsesmodeller, og således som transaktionen planlægges struktureret.]
3.
FAKTUM
Klasselotteriet ejes i dag 100 pct. af staten v/Finansministeriet, mens Danske Spil ejes 80 pct. af Finans-
ministeriet og 20 pct. af to minoritetsaktionærer (DIF og DGI) med 10 pct. hver.
Sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet planlægges efter det oplyste at blive gennemført
således, at Klasselotteriet placeres som et særskilt datterselskab under Danske Spil.
Ifølge det oplyste ønskes overdragelsen gennemført, uden at der skal ske en kontantvederlæggelse til
staten for de aktier, der overdrages.
Side 2 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0003.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Nedenfor følger en kort redegørelse for de overordnede overdragelsesmodeller, der kan overvejes, og deres
respektive karakteristika
4.
4.1
OVERDRAGELSESMODELLER
Valg af overdragelsesmodel
I afsnit 4.1.1-4.1.2 følger en redegørelse for, hvilke overdragelsesmodeller der er mest oplagte at anvende
i forbindelse med overdragelsen af Klasselotteriet til Danske Spil. Herefter følger i afsnit 4.1.3 enkelte
generelle bemærkninger, der gør sig gældende, uanset om model 1 eller 2 vælges. Endelig følger i afsnit
4.1.4 vores anbefaling til valg af overdragelsesmodel.
4.1.1
Model 1: Apportindskud af Klasselotteriet i Danske Spil mod udstedelse af aktier i
Danske Spil
Ved denne overdragelsesmodel gennemføres der et apportindskud af samtlige aktier i Klasselotteriet til
Danske Spil mod udstedelse af nye aktier i Danske Spil til staten. Kapitalforhøjelsen gennemføres som
en rettet kapitalemission, hvor det alene er staten, der får mulighed for at tegne aktier. Kapitalforhøjel-
sen vil således ikke ændre på de to minoritetsaktionærers nominelle ejerandele i Danske Spil, men der
vil ske en procentuel udvanding af de to minoritetsaktionærer.
Der henvises til Kromann Reumerts notat af 10. september 2021 for en redegørelse for de dokumentati-
ons- og indholdsmæssige krav, der stilles til gennemførelsen af sammenlægningen, herunder at sammen-
lægningen skal godkendes på en generalforsamling i Danske Spil, idet der dog supplerende bemærkes
følgende:
-
Generalforsamlingsbeslutning i Danske Spil
Generalforsamlingsbeslutningen i Danske Spil om Statens tegning af yderligere aktier i Danske
Spil kan gennemføres med tilslutning fra staten alene, forudsat at det ikke sker til en favørkurs
for staten, idet der i henhold til selskabslovens § 106, stk. 1, herefter alene stilles krav om 2/3-
flertal. De øvrige ejere (DIF og DGI) skal dog indkaldes til generalforsamlingen og har ret til at
møde på generalforsamlingen i overensstemmelse med vedtægterne for Danske Spil, jf. herved
vedtægternes § 7 og § 10.
Side 3 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0004.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Der vil efter vores vurdering ikke være behov for at foretage yderligere ændringer i vedtægterne
for Danske Spil end den ændring i kapitalforholdene i vedtægternes § 3, som vil være en konse-
kvens af overdragelsen, jf. herved også afsnit 4.1.3 om formålsbestemmelsen i vedtægterne for
Danske Spil.
-
Vurderingsberetning
I forbindelse med apportindskuddet skal Danske Spils revisor (eller en anden vurderingsmand)
udarbejde en erklæring om, at værdien af Klasselotteriet mindst svarer til de nye aktiers nomi-
nelle værdi med tillæg af en eventuel overkurs. Erklæringen skal udarbejdes i overensstemmelse
med bestemmelserne i selskabslovens § 160, jf. §§ 36-37.
Minoritetsaktionærerne (DIF og DGI) vil blive udvandet ved statens tegning af yderligere aktier
i Danske Spil. Der er dog efter vores vurdering ikke behov for, at de yderligere aktier, som staten
tegner i Danske Spil, modsvarer markedsværdien af Klasselotteriet, jf. herved også afsnit 6 (stats-
støtte) nedenfor, da omfanget af den udvanding, der sker af minoritetsaktionærerne, ikke har
nogen reel betydning for DGI’s og DIF’s økonomiske rettigheder
i Danske Spil.
Dette skyldes følgende tre forhold:
1. Det følger af § 2 i lov om Danske Spil A/S (lbkg. nr. 985 af 25. maj 2021) at aktionærerne i
Danske Spil i tilfælde af opløsning af Danske Spil alene har krav på indløsning af deres aktier
til parikurs og til evt. at få udbetalt udbytte for det løbende regnskabsår. Det årlige udbytte
er i § 2, stk. 3 fastsat til 6 % af aktiekapitalen. Hvis minoritetsaktionærerne hver har en
nominel aktiekapital på 50.000 kr. i Danske Spil, vil de således hver alene have krav på ind-
løsning af aktierne til 50.000 kr. samt 6 % deraf svarende til 3.000 kr. for et helt år. DGI og
DIF vil dermed som minoritetsaktionærer samlet set modtage op til 106.000 kr. ved opløsnin-
gen af Danske Spil. Dette gælder, uanset hvor mange yderligere aktier staten modtager i
Danske Spil som følge af overdragelsen af Klasselotteriet.
2. Det er fastsat i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (lov nr. 1532 af 19. decem-
ber 2017), hvorledes midler hidrørende fra Klasselotteriets udbud af klasselotteri, skal udlod-
des. Den løbende udlodning af disse midler er således ikke baseret på aktionærernes aktieka-
pital, jf. herved også § 4 i lov om Danske Spil.
3. Endelig fremgår det af lovens § 2, stk. 2, at indtægter fra salg af Danske Spils datterselskaber
(f.eks. Klasselotteriet efter en overdragelse) tilfalder staten. Hverken Danske Spil eller DIF
og DGI vil således opnå en fordel i forbindelse med Danske Spils eventuelt efterfølgende salg
Side 4 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0005.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
af Klasselotteriet. Eftersom bestemmelsen ikke regulerer indtægter forbundet med en opløs-
ning af Danske Spils datterselskaber, bør det imidlertid i vedtægterne sikres, at et dattersel-
skab ikke kan opløses uden samtykke fra staten, jf. herved afsnit 4.2.1 nedenfor.
4.1.2
Model 2: Overdragelse af aktier i Klasselotteriet til Danske Spil på kredit
Ved denne overdragelsesmodel gennemføres der en overdragelse af samtlige aktier i Klasselotteriet til
Danske Spil på kredit, og Danske Spil påtager sig således en gældsforpligtelse over for staten på et beløb
svarende til købesummen, hvor købesummen kan fastsættes til den samme værdi i DKK, som ville følge
af afsnit 4.1.1 (model 1) ovenfor, hvorefter der efter vores vurdering ikke er behov for, at Klasselotteriet
værdiansættes til markedsværdi. Lånet kan ydes som et lån med eller uden afdrag.
Staten vil derved ikke opnå en up front kontantvederlæggelse for aktierne i Klasselotteriet, men vil i
tillæg til tilgodehavendet modtage en løbende forrentning af købesummen, hvor renten fastsættes til en
markedsrente. Renten vil typisk blive fastsat til en procentuel andel af det til enhver tid værende tilgo-
dehavende. I takt med, at Danske Spil måtte betale afdrag på gælden, vil forrentningen opgjort i DKK
således tilsvarende blive lavere.
Overdragelsen vil ikke ændre på nogen af de eksisterende aktionærers nominelle aktieposter i Danske
Spil og vil således heller ikke give staten et større udbytte fra Danske Spil.
Beslutning om overdragelse af Klasselotteriet til Danske Spil på kredit kan gennemføres ved en besty-
relsesbeslutning eller en generalforsamlingsbeslutning i Danske Spil.
Dokumentationskrav
I forbindelse med overdragelse skal følgende dokumentation udarbejdes:
1. Beslutning i bestyrelsen i Danske Spil. Alternativt en indkaldelse til ekstraordinær generalfor-
samling i Danske Spil og efterfølgende generalforsamlingsprotokollat.
2. Låneaftale mellem Danske Spil og staten.
Proces for gennemførelse af overdragelse
Selve overdragelsen af aktierne gennemføres som følger:
1. Beslutning
a. Bestyrelsesbeslutning.
Side 5 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0006.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Alternativt
b. Generalforsamlingsbeslutning efter følgende proces
i. Indstilling fra bestyrelsen til generalforsamlingen
ii. Udsendelse af indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling i Danske Spil,
inkl. offentliggørelse i Erhvervsstyrelsens IT-system
iii. Afholdelse af generalforsamling og generalforsamlingsbeslutning i Danske Spil
2. Opdatering af Klasselotteriets ejerbog, således at Danske Spil noteres som eneaktionær
3. Opdatering af legal ejer for Klasselotteriet, således at Danske Spil noteres som legal ejer
4. Generalforsamling i Klasselotteriet til vedtagelse af:
a. Ændring af bestyrelse (og eventuelt direktion) i Klasselotteriet samt anmeldelse heraf til
Spillemyndigheden, jf. lov om spil § 28, stk. 1 (lbkg. nr. 1303 af 4. september 2020)
b. Omlægning af regnskabsår til kalenderåret
c.
Valg af ny revisor.
teriet ikke længere er omfattet af reglerne for statslige aktieselskaber i selskabsloven
5. Indberetning af indtræden i sambeskatning med Danske Spil (varetages af Danske Spil eller re-
visor)
6. Indgåelse af relevante koncernaftaler på armslængdevilkår
7. Eventuel yderligere integration (samt opfølgning på due diligence observationer)
4.1.3
Yderligere bemærkninger generelt for model 1 og model 2
d. Vedtagelse af nye vedtægter, herunder konsekvensændringer som følge af, at Klasselot-
Nedenfor følger en række yderligere bemærkninger, der både gælder for model 1 og model 2:
-
Vedtægter for Danske Spil
Danske Spils formål som angivet i vedtægternes § 2, hvorefter ”Selskabets
formål er at foranstalte
lotterier, væddemål og øvrige spil samt anden virksomhed i forbindelse hermed. Selskabet kan
udøve sin aktivitet enten direkte eller
via datterselskaber”,
er efter vores vurdering dækkende for
de nye aktiviteter, som Danske Spil indirekte vil udøve gennem Klasselotteriet som følge af over-
dragelsen.
Der henvises til afsnit 4.2 nedenfor for en vurdering af, om der er behov for yderligere vedtægts-
ændringer henset til ønsket om at opretholde Klasselotteriet med selvstændig identitet.
-
Indgåelse af en overdragelsesaftale
Side 6 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0007.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Overdragelser af selskaber gennemføres sædvanligvis ved en overdragelsesaftale, der præciserer
vilkårene for overdragelsen. Imidlertid vil overdragelsen i denne særlige situation kunne gen-
nemføres uden indgåelse af en overdragelsesaftale, idet de dokumentations- og indholdsmæssige
krav, der er beskrevet i afsnit 4.1.1 og 4.1.2
ovenfor samt for model 1’s vedkommende
i Kromann
Reumerts notat af 10. september 2021, efter vores vurdering er tilstrækkelige. Desuden har Dan-
ske Spil/Kromann Reumert oplyst, at en indgåelse af en overdragelsesaftale i indeværende år
(2021) kan have den for Danske Spil uhensigtsmæssige konsekvens, at Danske Spil skal udar-
bejde konsoliderede regnskaber med Klasselotteriet for år 2021, hvilket forventes at være en res-
sourcekrævende og tidskrævende proces. Tilsvarende gælder, selvom man i en overdragelsesaf-
tale måtte udskyde gennemførelsen til 2022.
-
Opretholdelse af Klasselotteriets tilladelse
Spillemyndigheden har den 9. juni 2017 udstedt en tilladelse til Klasselotteriet til at udbyde klas-
selotteri i Danmark. Tilladelsen er meddelt tidsubestemt.
Det er
ikke
en forudsætning i tilladelsen, at Klasselotteriet er ejet direkte af staten. Klasselotte-
riets tilladelse vil således efter vores vurdering kunne opretholdes efter en overdragelse af det
direkte ejerskab til Klasselotteriet fra staten til Danske Spil, forudsat at der ved gennemførelse
af de i afsnit 5 anførte lovændringer, jf. bilag 1A og 1B, (som anført) indføres en overgangsbestem-
melse i lov om spil (lbkg. nr. 1303 af 4. september 2020) svarende til den eksisterende § 71, hvor-
efter
”[t]illadelser til udbud og arrangering af spil udstedt før lovens ikrafttræden er fortsat gyldige
efter lovens ikrafttræden”.
Såfremt der skal ske udskiftning af medlemmer af bestyrelsen eller direktionen for Klasselotte-
riet som følge af overdragelsen, skal sådanne nye medlemmer dog opfylde betingelserne i lovens
§ 26, stk. 1, nr. 1-5, hvoraf det bl.a. følger, at medlemmerne ikke må have forfalden gæld til det
offentlige, og anmeldes til Spillemyndigheden inden for 14 dage, jf. lovens § 28, stk. 1.
-
Forhold der skal være gennemført forud for overdragelsen
Forud for gennemførelsen af en overdragelse bør følgende betingelser være på plads:
o
o
der skal være foretaget lovændringer, der muliggør overdragelsen, jf. herved nærmere
afsnit 4 nedenfor, og
Folketingets Finansudvalg skal have godkendt overdragelsen ved et aktstykke, således
at der foreligger tilstrækkelig bevillingsmæssig hjemmel til at gennemføre overdragelsen.
Side 7 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0008.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
4.1.4
Anbefaling
Valg af overdragelsesmodel 1 (apportindskud af Klasselotteriet i Danske Spil mod udstedelse af aktier i
Danske Spil) har den fordel, at der gøres endeligt op med de værdier, der indgår i Danske Spil (værdien
af Klasselotteriet) ved selve overdragelsen, hvilket ikke gør sig gældende ved valg af overdragelsesmodel
2 (overdragelse af aktier i Klasselotteriet til Danske Spil på kredit). I sidstnævnte model vil Danske Spil
således skulle servicere (afdrage og forrente) et lån til staten med henblik på, at staten på sigt vederlæg-
ges for værdien af Klasselotteriet.
På det foreliggende grundlag anbefaler vi, at overdragelsesmodel 1 anvendes.
4.2
Opretholdelse af Klasselotteriet som selvstændigt selskab
Som det fremgår af den politiske aftale af juli måned, forstår vi, at der er et politisk ønske om, at Klasse-
lotteriet bevares med selvstændig identitet, herunder brand, produkter og kunder indtil videre.
Henset til det politiske ønske anbefaler vi, at opretholdelsen af Klasselotteriet med selvstændig identitet
sikres i forbindelse med overdragelsen. I afsnit 4.2.1 nedenfor følger en redegørelse for, hvorledes det i
forbindelse med overdragelsen kan reguleres, at Klasselotteriet
i hvert fald i en periode
skal opret-
holdes med selvstændig identitet. Endelig følger i afsnit 4.2.2 vores anbefaling til regulering.
4.2.1
Regulering
Det vil af klarhedshensyn være naturligt og hensigtsmæssigt at regulere opretholdelsen af Klasselotteriet
som selvstændigt selskab
i en periode
i de dokumenter, der udarbejdes/revideres i forbindelse med
overdragelsen.
Dette skyldes, at det efter en overdragelse af Klasselotteriet til Danske Spil, rent selskabsretligt (dvs.
uden regulering i overdragelsesdokumenterne m.v.) vil være et anliggende for bestyrelsen i Danske Spil
som beslutningstager på generalforsamlingerne i Klasselotteriet og Danske Lotteri Spil at træffe beslut-
ning om fusion af Klasselotteriet og Danske Lotteri Spil som datterselskaber til Danske Spil.
Det skyldes endvidere, at Danske Spil principielt risikerer at opnå en økonomisk fordel med statsmidler,
hvis Danske Spil kan beslutte at opløse Klasselotteriet og træffer beslutning derom, jf. herved nærmere
afsnit 6 (statsstøtte) nedenfor.
Dette gør sig gældende, uanset hvilken overdragelsesmodel, der vælges.
Side 8 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0009.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
Reguleringen kan ske i ét/flere af følgende dokumenter:
-
Vedtægterne for Danske Spil A/S
Af vedtægternes § 11, stk. 3, fremgår det, at en række beslutninger skal træffes af generalfor-
samlingen i Danske Spil, dvs. ejerne. Bestemmelsen er formuleret som følger:
”Beslutning
om (i) selskabets opløsning, (ii) ændring af selskabets vedtægter, (iii) afhændelse af en
væsentlig del af selskabets virksomhed, herunder af kapitalandele i de(t) selskab(er), hvorigennem
virksomheden til enhver tid måtte blive udøvet, og (iv) optagelse af medejere i sidstnævnte sel-
skab(er) træffes af generalforsamlingen med mindst 2/3 såvel af afgivne stemmer som af den på
generalforsamlingen repræsenterede stemmeberettigede aktiekapital samt kræver, at mindst 2/3
af aktiekapitalen er repræsenteret på den pågældende generalforsamling.”
Bestemmelsen kunne udvides således, at det tillige bliver et krav, at beslutning om fusion eller
spaltning af datterselskaber samt likvidation eller opløsning af Klasselotteriet tillige bliver et
generalforsamlingsanliggende. Det vil bevirke, at bestemmelsen formuleres som følger (tilføjelsen
er af illustrative årsager fremhævet med
fed):
”Beslutning
om (i) selskabets opløsning, (ii) ændring af selskabets vedtægter, (iii) afhændelse af en
væsentlig del af selskabets virksomhed, herunder af kapitalandele i de(t) selskab(er), hvorigennem
virksomheden til enhver tid måtte blive udøvet, (iv) optagelse af medejere i sidstnævnte selskab(er),
(v) fusion eller spaltning af selskab(er), hvorigennem virksomheden til enhver tid måtte
blive udøvet, (vi) likvidation eller opløsning af Det Danske Klasselotteri A/S som udby-
der af klasselotteri
eller (vii) hel/delvis overdragelse af Det Danske Klasselotteri A/S’
aktiviteter som udbyder af klasselotteri til et andet selskab,
træffes af generalforsamlingen
med mindst 2/3 såvel af afgivne stemmer som af den på generalforsamlingen repræsenterede stem-
meberettigede aktiekapital samt kræver, at mindst 2/3 af aktiekapitalen er repræsenteret på den
pågældende generalforsamling.”
-
Det strategiske ejerskabsdokument udarbejdet af Finansministeriet i relation til sta-
tens ejerskab i Danske Spil.
I dokumentet vil det være naturligt at regulere samme forhold, som vil fremgå af vedtægterne, jf.
ovenfor.
Side 9 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0010.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
4.2.2
Anbefaling
Henset til at Danske Spil både er ejet af staten, DIF og DGI, og at Danske Spil har udtrykt ønske om, at
der på et senere tidspunkt gennemføres en fusion mellem Klasselotteriet og Danske Lotteri Spil, er det
af klarhedshensyn og for at sikre en tilstrækkelig implementering hos Danske Spil vores anbefaling, at
reguleringen af, at Klasselotteriet opretholdes som selvstændigt selskab, sker i vedtægterne for Danske
Spil.
5.
5.1
LOVÆNDRINGER
Behov for lovændringer
Uanset hvilken overdragelsesmodel der anvendes, vil der være behov for at foretage ændringer i den
lovregulering, som Danske Spil og Klasselotteriet er underlagt.
Danske Spil har i et oplæg dateret den 12. august 2021 foreslået en række lovændringer, der relaterer
sig til placeringen af Klasselotteriet som et datterselskab til Danske Spil.
I
bilag 1A
og
bilag 1B
har vi forholdt os nærmere til Danske Spils forslag til lovændringer, idet vi har
redegjort for de lovændringer, der efter vores vurdering er relevante og nødvendige at foretage, når der
skal være mulighed for at overdrage Klasselotteriet til Danske Spil, hvorved Klasselotteriet fortsætter
som selvstændig enhed og tilladelsesindehaver under Danske Spil, og det samtidig ikke ønskes, at Klas-
selotteriet figurerer med navns nævnelse i loven.
Bilaget er udarbejdet i to versioner: Bilag 1A, hvor vores forslag til lovændringer sammenholdes med
Danske Spils forslag til lovændringer og de gældende lovbestemmelser og bilag 1B, hvor vores forslag til
lovændringer alene sammenholdes med de gældende lovbestemmelser.
5.2
Anbefaling
Efter vores vurdering vil der være behov for at foretage enkelte ændringer i lov om spil (lbkg. nr. 1303 af
4. september 2020), således at disse ændringer træder i kraft senest på det tidspunkt, hvor overdragelsen
skal gennemføres endeligt.
Øvrige lovændringer er knyttet til udlodning af overskud og udbytte fra lotteri og kan efter vores vurde-
ring gennemføres på et senere tidspunkt, dog således at ændringerne skal gennemføres senest i marts
måned 2022, hvor der ifølge den nugældende § 28 i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
(lov nr. 1532 af 19. december 2017) skal foretages udlodning af øvrigt overskud fra Danske Spil. Der
Side 10 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0011.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
henvises herved til, at dette overskud efter en overdragelse af Klasselotteriet og ændring af Klasselotte-
riets regnskabsår til kalenderåret vil indeholde overskud fra Klasselotteriet, hvilket skal reflekteres i
lovgivningen.
6.
STATSSTØTTE
Overdragelsen af Klasselotteriet til Danske Spil kan principielt indebære statsstøtte, hvis overdragelsen
indebærer, at der med statsmidler ydes en økonomisk fordel til en konkurrenceudsat økonomisk aktivitet,
jf. EUF-traktatens artikel 107, stk. 1.
På grund af de involverede selskabers særegne karakter, herunder deres økonomiske aktiviteter og de
særlige udlodningsregler, og på grund af det statslige ejerskab af begge selskaber er den statsstøtteretlige
analyse af transaktionen kompleks. Staten og statens virksomheder kan således efter fast praksis være
både ydere og modtagere af statsstøtte. En fuldstændig analyse af transaktionen kræver derfor efter vo-
res opfattelse, at enhver økonomisk værdi, som hver enkelt involveret økonomisk aktør yder eller modta-
ger, identificeres og analyseres, herunder navnlig med henblik på at sikre, at der enten ikke sker nogen
forrykkelse af økonomiske værdier til fordel for konkurrenceudsatte aktiviteter, eller at forrykkelsen sker
på markedsvilkår. I dette afsnit opsummerer vi resultaterne af vores analyse i kort form:
Ved vurderingen af, om en transaktion som denne risikerer at indebære statsstøtte, skal det overvejes,
om hver enkelt selvstændige økonomiske aktør (dvs. hver virksomhed, der kan anses for en særskilt øko-
nomisk enhed, og som leverer tjenesteydelser eller varer på et marked mod vederlag) opnår en økonomisk
fordel med statsmidler.
-
Finansministeriet/staten som
ejer af Klasselotteriet
er ikke en virksomhed, der kan modtage stats-
støtte. Der er derfor ingen risiko for, at overdragelsesvederlæggelsen, som staten modtager som
ejer af Klasselotteriet, bliver statsstøtte, f.eks. hvis salget sker til en værdi over markedsprisen.
-
Klasselotteriet
er formentlig en virksomhed, og det kan efter vores opfattelse ikke på baggrund af
de foreliggende oplysninger udelukkes, at selskabet potentielt er i konkurrence med andre virk-
somheder, der tilbyder substituerbare ydelser
også selv om selve lotteriaktiviteten ikke er libe-
raliseret. Klasselotteriet opnår imidlertid ikke selv en økonomisk fordel i forbindelse med den
påtænkte overdragelse. Klasselotteriet fortsætter således efter det oplyste indtil videre på uæn-
drede vilkår og opnår ikke i forbindelse med overdragelsen yderligere særrettigheder eller andre
fordele, udover sædvanlige og markedsmæssige synergifordele.
-
Danske Spil
risikerer principielt at opnå en økonomisk fordel med statsmidler, hvis Klasselotte-
riet samlet set overdrages fra staten til en værdi under markedsprisen. Imidlertid indebærer de
Side 11 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0012.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
særlige bestemmelser i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri og lov om Danske Spil,
at Danske Spil hverken løbende i kraft af udlodninger eller i tilfælde af salg af Klasselotteriet vil
opnå en økonomisk fordel som følge af overdragelsen, jf. ovenfor afsnit 4.1.1. Hertil kommer, at
opløsning af Klasselotteriet ved gennemførelse af de i afsnit 4.2.1 anbefalede vedtægtsændringer
vil være betinget af statens godkendelse, hvorefter Danske Spil ikke har mulighed for at opnå en
økonomisk fordel ved at opløse Klasselotteriet. Under disse særlige omstændigheder vil Danske
Spil således efter vores vurdering ikke opnå en økonomisk fordel, selv hvis overdragelsen sker til
en værdi under markedsprisen. Sædvanlige synergieffekter som følge af overdragelsen må anses
for at være sædvanlige markedsmæssige fordele af transaktionen for både køber og sælger, og
disse effekter er derfor heller ikke en økonomisk fordel i statsstøtteretlig forstand.
-
Selv hvis Danske Spil ikke selv opnår en økonomisk fordel i forbindelse med transaktionen, vil
Danske Spils ejere
principielt kunne modtage statsstøtte, hvis ejerne selv udfører konkurrence-
udsatte økonomiske aktiviteter, og hvis de med overdragelsen opnår en økonomisk fordel, der
overstiger almindelige markedsvilkår. Staten kan, som ejer af Danske Spil, ikke anses for at være
en virksomhed, og der er allerede derfor ikke risiko for, at staten i kraft af denne ejerrolle opnår
en statsstøtteretlig fordel ved transaktionen. DIF og DGI, der begge ejer en andel af Danske Spil,
udfører en række aktiviteter, og visse af disse kan muligvis anses for at være økonomiske aktivi-
teter. Det bør derfor sikres, at disse to ejere ikke opnår en økonomisk fordel ved, at staten giver
afkald på statsmidler til fordel for DIF og DGI. Imidlertid indebærer lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri og lov om Danske Spil set i sammenhæng med de i afsnit 4.2.1 anbefalede
vedtægtsændringer, at Danske Spils ejere ikke opnår en økonomisk fordel hverken løbende eller
i forbindelse med en eventuel opløsning af Klasselotteriet. Under disse særlige omstændigheder
vil Danske Spils ejere ikke opnå en økonomisk fordel, selv hvis Klasselotteriet overdrages til en
værdi under markedsprisen.
-
Henset til Danske Spils og Klasselotteriets særlige karakter bør det endvidere overvejes, om den
økonomiske balance i de særlige udlodningsregler forrykkes ved transaktionen, og om det risike-
rer at indebære ny statsstøtte til fordel for
modtagerne af udlodningerne.
Dette kunne principielt
ske, hvis f.eks. transaktionen ændrer fordelingen af udlodninger til fordel for visse virksomheder.
[Konklusion - Afventer endelig vurdering af konsekvenserne af ændringen af regnskabsåret for
Klasselotteriet.]
[Sammenfattende
er det vores vurdering, at begge de to ovennævnte overdragelsesmodeller kan gennemfø-
res, uden at de indebærer statsstøtte. For begge modeller forudsætter dette, at der ikke med transaktionen
tilføres nye økonomiske fordele til (a) Danske Spil, (b) DIF og/eller DGI, eller (c) til virksomheder, der
modtager udlodninger fra Danske Spil eller Klasselotteriet. Disse forudsætninger er efter vores vurdering
Side 12 / 13
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil fremsende Kammeradvokatens udtalelse om den foreslåede transaktionsmodel og EU’s statsstøtteregler m.v., til skatteministeren
2536574_0013.png
28. FEBRUAR 2022
4018564 RKA/HMA
UDKAST
opfyldt med de to overdragelsesmodeller, og således som transaktionen planlægges struktureret.] [Konklu-
sion - Afventer endelig vurdering af konsekvenserne af ændringen af regnskabsåret for Klasselotteriet.]
For fuldstændighedens skyld bemærkes det, at i notat af 14. juli 2021 har Kromann Reumert vurderet,
at overdragelsen med overvejende sandsynlighed ikke vil kunne anfægtes efter statsstøttereglerne. I no-
tatet fremhæves bl.a., at Danske Spil ikke ved transaktionen vil opnå en konkurrencefordel. I den forbin-
delse fremhæves det, at Klasselotteriets udbytte i henhold til udlodningsloven anvendes til almennyttige
forhold, som heller ikke skaber en konkurrencefordel. Det fremhæves også, at der formentlig ikke er
samhandelspåvirkning. Vi har ikke taget stilling til disse forhold, idet det, som det fremgår ovenfor, er
vores vurdering, at transaktionen, når den analyseres fra alle økonomiske enheders perspektiv, ikke in-
debærer økonomiske fordele for nogen virksomheder og derfor ikke indebærer statsstøtte. Vi har således
modsat Kromann Reumert ikke taget stilling til, om transaktionen potentielt påvirker konkurrencen og
samhandelen, idet vi finder det mere usikkert at udtale os herom på grundlag af de oplysninger, vi har
til rådighed. Uanset dette når vi dog samme konklusion som Kromann Reumert.
Side 13 / 13