Skatteudvalget 2021-22
L 109
Offentligt
2546362_0001.png
Vedr. Varelotteriets og Landbrugslotteriets brev til Folketingets Skatteudvalg
Danske Spil er blevet anmodet om eventuelle bemærkninger til brev fra Varelotteriet og
Landbrugslotteriet til Skatteudvalget. Brevet vedrører L109 om sammenlægning af Danske
Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S.
L109 er fremsat i forlængelse af en politisk enighed mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance om at arbejde på en sammenlægning af de to statslige spilleselskaber; henholdsvis
Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, jf. pressemeddelelse fra Finansministeriet
af 1. juli 2021.
Det fremgår af pressemeddelelsen og af Akt. 25/11 2021, at formålet med sammenlægningen
af statens to spilleselskaber er at opnå sammenlægnings- og synergieffekter gennem dels a)
øget omsætning og salg og dels b) lavere omkostninger gennem driftsbesparelser mv.
Konkret har Danske Spil A/S vurderet, at sammenlægningen isoleret set og med betydelig
usikkerhed vil kunne bidrage med en transaktionsspecifik forøgelse af det samlede resultat
efter skat på mellem 20-22 mio. kr. årligt.
Selve formålet med sammenlægningen er således efter Danske Spils opfattelse, at statens to
spilleselskaber skal drives mere effektivt og mere lønsomt, således at overskuddet til
udlodningsmodtagerne øges mest muligt.
Dette forudsætter udnyttelse af stordriftsfordele og synergieffekter, som typisk realiseres ved
bedre og tværgående udnyttelse af kompetencer, it-systemer og fælles salgskanaler mv. på
tværs af Danske Spil koncernen.
Danske Spil opererer på to væsensforskellige markeder:
1)
Det fuldt konkurrenceudsatte såkaldte ”liberaliserede marked”, hvor ca. 40 danske
og internationale virksomheder konkurrerer, og hvor spiludbuddet blandt andet
omfatter sportsvæddemål, kasinospil, Bingo mv. Her konkurrerer Danske Spil med
datterselskabet Danske Licens Spil.
2)
Det såkaldte ”monopolmarked”,
der jf. f.eks. Spillemyndighedens hjemmeside,
består af fire selskaber, der konkurrerer med tilladelse fra henholdsvis
Spillemyndigheden og Justitsministeriet. De fire selskaber er Varelotteriet,
Landbrugslotteriet, Klasselotteriet og Danske Lotteri Spil, som er Danske Spils
datterselskab på monopolmarkedet.
Der er klare regler for, at aktiviteter på monopolmarkedet skal afgrænses fra det liberaliserede
marked og afregnes til en markedskonform pris, så der ikke opnås fordele på det
liberaliserede marked i kraft af aktiviteter på monopolmarkedet. Disse regler kontrolleres af
Spillemyndigheden. Danske Spil vil naturligvis fortsat fuldt ud efterleve de
konkurrenceretlige regler på området.
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-22 fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet om bemærkninger til sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri, til skatteministeren
2546362_0002.png
Sammenlægningen vedrører monopolmarkedet, hvor der kan realiseres synergier til gavn for
udlodningsmodtagerne ved, at datterselskaberne Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet
samarbejder. Der vil også efter eventuel politisk godkendelse af sammenlægningen være tale
om to selvstændige datterselskaber, men den planlagte fælles placering i Danske Spil
koncernen muliggør de ovennævnte synergier.
Danske Spil henholder sig i øvrigt til - og er enig i - den juridiske vurdering, der er foretaget
af Kammeradvokaten for Danske Spils ejere, og som konkluderer, at sammenlægningen kan
foretages, uden at der foreligger statsstøtte.
Konkret bemærkes i forhold til brevet fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet, at Danske Spil
ikke modtager ”statslige midler”. Den fulde indtjening stammer fra Danske Spils
kommercielle aktiviteter.
Det bemærkes også, at Danske Spil ikke kontrollerer en ”statslig[t] opbygget og
markedsdominerende infrastruktur”
og/eller et eget ”forhandlernetværk”. Danske Spil har
ikke egne forhandlere, men Danske Spils produkter, herunder lotterier, skrabespil og
sportsvæddemål, sælges p.t. hos ca. 3.800 forhandlere (supermarkeder, kiosker mv.) i
Danmark, som er selvstændige erhvervsdrivende. Danske Spils produkter sælges således kun
hos forhandlere, der selv ønsker at føre produkterne. Danske Spil har heller ingen indflydelse
på, om de pågældende forhandlere vælger også at sælge andre spiludbyderes produkter,
hvilket de i betydeligt omfang gør.
Samlet set er det Danske Spils opfattelse, at:
Der foreligger en ejervurdering af, at staten kan sammenlægge sine to spilleselskaber
som en intern omstrukturering, og at dette ikke falder inden for konkurrencelovens
fusionsbegreb.
Kammeradvokaten for Danske Spils ejere har foretaget en juridisk vurdering af, at den
planlagte sammenlægning kan gennemføres, uden at det indebærer statsstøtte, hvilket
Danske Spil er enig i.
Formålet med sammenlægningen således er, at stordriftsfordele og synergieffekter
inden for gældende rammer og regler bruges til at drive de to statsligt ejede selskaber på
monopolmarkedet så effektivt og lønsomt som muligt til gavn for
udlodningsmodtagerne.