Skatteudvalget 2021-22
L 109 Bilag 1
Offentligt
2519013_0001.png
26. januar 2022
J.nr. 2021-7561
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af over-
skud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil
(Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Anti Doping Danmark
Anti Doping Danmark har tilken-
degivet, at de ikke har bemærknin-
ger til lovforslaget.
Danmarks Idrætsfor-
bund (DIF)
DIF bemærker, at de ser positivt
på en sammenlægning af Danske
Spil og Klasselotteriet. DIF oply-
ser, at de som udlodningsmodtager
er tilfreds med udsigten til færre
administrationsomkostninger,
samt de øgede sammenlægnings-
og synergieffekter, som sammen-
lægningen stiller i sigte, da det på
sigt forventes at øge det samlede
overskud fra Danske Spil og Klas-
selotteriet, og dermed komme ud-
lodningsmodtagerne til gode.
Derudover bemærker DIF, at det
er en vigtig pointe, at de nødven-
dige lovændringer, for at realisere
sammenlægningen af Danske Spil
og Klasselotteriet, ikke får betyd-
ning for selve udlodningsmodel-
len, og dermed alene forholder sig
til de praktiske og tekniske aspek-
ter af sammenlægningen. DIF me-
ner, at den udlodningsmodel, som
den nuværende udlodningslov in-
deholder, er af afgørende betyd-
ning for at sikre en stabil fremtidig
finansiering af det danske for-
eningsliv.
Hertil bemærker DIF til punkt 5 i
lovforslaget vedrørende ændringer
af § 2, stk. 2, i udlodningsloven, at
man lægger op til en ændring af
det første udlodningsår ift. 2017,
hvor beløbet for udlodningsloftet
var 2.151 mio. kr., til 2018 (som
første udlodningsår) med et
Kulturministeriet kan bekræfte, at
lovforslagets ændringer til § 2 i ud-
lodningsloven, herunder ændringer
relateret til udlodningsloftet, er
tekniske foranstaltninger som
følge af, at det har været nødven-
digt at ophæve den forældede
overgangsordning, fra da man
overgik til en ny udlodningsmodel
i 2018. Jf. bemærkningerne til lov-
forslagets § 2, nr. 5, har ændringen
ingen betydning for beregningen
af udlodningsbeløbet. Ændringen
har derfor ikke konsekvenser for
udlodningsmodtagerne.
Side 2 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mindre beløb på 2.046,6 mio. kr.
DIF forventer, at det er en teknisk
foranstaltning, og at det ikke er et
udtryk for, at udlodningsloftet, og
dermed udlodningsbeløbet, sættes
ned. DIF går ud fra, at det jf. be-
mærkningerne til lovforslaget, for-
holder sig således, at ”de tekniske
ændringer ikke har materiel betyd-
ning for beregningen eller størrel-
sen af udlodningsbeløbet.” DIF
bemærker, at det er vigtigt, at sam-
menlægningen af Danske Spil og
Klasselotteriet ikke har betydning
for, om udlodningsloftet, og der-
med udlodningsbeløbet, bliver la-
vere end i den nuværende udlod-
ningslov.
Dansk Firmaidræt
Dansk Firmaidræt bakker op om
lovforslaget og ambitionerne om
at skabe bedre og mere effektiv sy-
nergi mellem Danske Spil og Dan-
ske Klasselotterier gennem en
sammenlægning. Dansk Firma-
idræt værdsætter den vigtige inten-
tion om at skabe det forventede
merprovenu på 20 mio. kr. årligt til
overskudsmodtagerne.
Dansk Folkeoplysnings
Samråd
Dansk Folkeoplysnings Samråd
har tilkendegivet, at Dansk Folke-
oplysnings Samråd ikke har be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Ungdoms Fælles-
råd (DUF)
DUF er overordnet positiv overfor
forslaget. DUF bemærker, at DUF
som udlodningsmodtager er sær-
ligt positiv over for forventningen
om et varigt merprovenu grundet
en sænkning af administrations-
Side 3 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udgifterne som følge af sammen-
lægningen.
DUF er glade for, at det i forslaget
bemærkes, at lovændringerne in-
gen negative konsekvenser vil have
for udlodningsmodtagerne, men at
der derimod er en forventning om
et varigt merprovenu.
DUF bemærker hertil, at i punkt 5,
vedrørende ændringer af § 2, stk.
2, i udlodningsloven, angives ud-
lodningsloftet fra 2018 til 2.046,6
mio. kr. I den nuværende udlod-
ningslov angives udlodningsloftet
til 2.151 mio. kr. DUF bemærker,
at dette altså er en sænkning af ud-
lodningsloftet. DUF er i den sam-
menhæng opmærksom på, at der
efter udlodningslovens ikrafttræ-
delse er foretaget nye beregninger
af udlodningsloftets størrelse. Dog
ønsker DUF at få bekræftet, at
denne lovændring ikke medfører et
sænket udlodningsloft eller på an-
den vis får negative konsekvenser
for udlodningsmodtagerne.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Idrætsforbund (DIF).
DGI
DGI kan bakke op om forslaget
og dets ambitioner om en bedre og
mere effektiv synergi gennem det
nuværende Danske Spil og Klasse-
lotteriet.
Derudover bemærker DGI, at det
fremgår af lovudkastets bemærk-
ninger, at tekniske ændringer ikke
har materiel betydning for bereg-
ningen eller størrelsen af udlod-
ningsbeløbet. DGI anfører i den
forbindelse, at det er afgørende, at
forslaget ikke stiller det brede
Side 4 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foreningsliv og øvrige almennyt-
tige formål dårligere end i dag. Da
DGI mener, at den nuværende ud-
lodningsmodel er helt vital for en
stabil finansiering af det danske
foreningsliv.
DI
DI har tilkendegivet, at DI ikke
har bemærkninger til lovforslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har tilken-
degivet, at Digitaliseringsstyrelsen
ikke har bemærkninger til lov-
forslaget.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR har tilkendegivet, at FSR ikke
har bemærkninger til lovforslaget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen bemærker generelt, at det er
styrelsens opfattelse, at det vil være
til gavn for konkurrencen og for-
brugerne at konkurrenceudsætte
lotterispil.
Det er ikke en del af lovforslaget
at liberalisere lotterier, som i dag er
monopolspil.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har tilken-
degivet, at Skatterevisorforeningen
ikke har bemærkninger til lov-
forslaget.
Sport Event Danmark
Sport Event Denmark finder det
positivt, at der sker en sammen-
lægning. Sport Event Danmark
Side 5 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bemærker yderligere, at i en tid
med fokus på mange administrati-
onsomkostninger giver det rigtig
god mening at sammenlægge, og
dermed øge det samlede overskud
til glæde for alle udlodningsmodta-
gere, hvoraf nogle modtagere i dag
oplever en meget økonomisk pres-
set situation.
Varelotteriet og Land-
brugslotteriet
Varelotteriet og Landbrugslotteriet
finder, at en egentlig sammenlæg-
ning af Danske Spil koncernens
datterselskab Danske Lotteri Spil
A/S (DLO) og Det Danske Klas-
selotteri A/S (Klasselotteriet) vil
være konkurrenceforvridende, idet
en sammenlægning vil kunne med-
føre krydssubsidiering fra mono-
polområdet i DLO. Varelotteriet
og Landbrugslotteriet peger navn-
lig på, at Klasselotteriets aktiviteter
vil kunne nyde godt af DLO’s di-
stributionsnetværk mv.
Varelotteriet og Landbrugslotteriet
ønsker på den baggrund lovforsla-
get præciseret, således at Klasselot-
teriet heller ikke i fremtiden skal
kunne placeres i DLO, og således
at lotto- og klasselotteri ikke skal
kunne sammenblandes på fx Dan-
ske Spils hjemmeside, via apps el-
ler via forhandlernettets infrastruk-
tur.
Finansministeriet bemærker ind-
ledningsvist, at der ikke med lov-
forslaget træffes beslutning om el-
ler gennemføres en egentlig sam-
menlægning af DLO og Klasselot-
teriet.
Derudover bemærkes, at Varelot-
teriet og Landbrugslotteriets syns-
punkter i høringsbrevet bl.a. ser ud
til at bygge på forarbejderne til lov
om spil, herunder forholdet mel-
lem monopolaktiviteter og de fuldt
liberaliserede aktiviteter. Den fore-
liggende situation med en hypote-
tisk senere sammenlægning af
DLO og Klasselotteriet i et selskab
under Danske Spil koncernen ad-
skiller sig herfra, idet der er tale
om hhv. monopolaktiviteter og ak-
tiviteter, hvor der ikke er tale om
et monopol, men tilladt et begræn-
set udbud efter lovens § 8. Det
skal ses i lyset af, at DLO
lige-
som Klasselotteriet, Varelotteriet
og Landbrugslotteriet
ikke ope-
rerer inden for det i lovgivningen
angivne fuldt liberaliserede, kon-
kurrenceudsatte marked, men på et
monopolmarked. Den i forarbej-
derne angivne hypotetiske situa-
tion, hvor krydssubsidiering ved
overførsel af midler fra
Side 6 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
monopolområdet til fuldt liberali-
serede, rent kommercielle aktivite-
ter skal forebygges ved, at selska-
berne skal udskille udbud af andre
rent kommercielle spil, som selska-
berne udbyder, til et eller flere
selvstændige selskaber med be-
grænset ansvar, vurderes dermed
ikke at have samme relevans i for-
hold til en hypotetisk senere sel-
skabsretlig sammenlægning af
Klasselotteriet og DLO under
Danske Spil koncernen.
Det bemærkes endvidere, at der
ved en eventuel senere sammen-
lægning af DLO og Klasselotteriet
vil skulle sikres, at der ikke sker
ulovlig krydssubsidiering i strid
med relevante konkurrence- og/el-
ler statsstøtteregler. Det forventes,
at dette principielt også vil kunne
sikres, uden at de omhandlede ak-
tiviteter er selskabsretligt adskilt.
Endelig bemærkes, at relevante
konkurrence- og statsstøtteregler
hverken vurderes at være til hinder
for eller at sigte efter at forhindre,
at der
i forbindelse med sam-
menlægningen af Danske Spil og
Klasselotteriet, hvor Klasselotte-
riet bliver et selvstændigt dattersel-
skab under Danske Spil koncer-
nen, eller ved en hypotetisk senere
sammenlægning af DLO og Klas-
selotteriet
opnås synergier ved
mere effektive og fælles distributi-
onsmetoder af begge selskabers
produkter, som i sidste ende vil
kunne være til gavn for bl.a. kun-
der, forhandlere, modtagere af ud-
lodningsmidler og staten.
Side 7 af 8
L 109 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2519013_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Såfremt der senere måtte være et
ønske om at træffe beslutning om
at organisere udbuddet af klasse-
lotteri i Danske Spil koncernen på
anden vis end i et selvstændigt dat-
terselskab, vil der bl.a. skulle fore-
tages en EU-retlig, herunder stats-
støtte- og konkurrenceretlig, vur-
dering af den påtænkte organise-
ring. Vurderingen vil have til for-
mål at indrette en evt. ny organise-
ring på en måde, der sikrer over-
holdelse af alle relevante EU-reg-
ler. En eventuel anden organise-
ring, fx en egentlig selskabsretlig
sammenlægning af Klasselotteriet
og DLO under Danske Spil kon-
cernen, vil skulle besluttes på en
generalforsamling i Danske Spil,
hvor staten vil have den afgørende
indflydelse.
Med afsæt i ovenstående foreslås
det på baggrund af det modtagne
høringsbrev fra Varelotteriet og
Landbrugslotteriet at tilføje føl-
gende sætning til lovforslagets be-
mærkninger under pkt. 3.4.3: "En
eventuel fremtidig ændring i orga-
niseringen af udbuddet af klasse-
lotteri i Danske Spil koncernen vil
skulle ske på en måde, der sikrer
overholdelse af gældende EU-reg-
ler, herunder konkurrenceregler og
statsstøtteregler."
Side 8 af 8