Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 107 Bilag 1
Offentligt
2511319_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2021-22
Fremsat den 11. januar 2022 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
(Ny forlængelse af det midlertidige børnetilskud)
§1
I lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere, som ændret ved § 19 i lov
nr. 1558 af 27. december 2019 og lov nr. 781 af 4. maj 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »den 31. august 2021« til:
»den 31. august 2022«.
2.
I
§ 17, 3. pkt.,
ændres »2019-2021« til: »2019-2022«.
3.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 31. december 2021« til: »den
30. juni 2022«.
4.
I
§ 19, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»Midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
for januar 2022 udbetales i marts 2022. Midlertidigt børne-
tilskud og tillæg til enlige forsørgere for februar 2022 udbe-
tales i april 2022.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
BE009212
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 21/12884
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkt
2.1.
Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetilskud til visse forsørgere
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev den 3. september
2019 enige om at indføre et nyt midlertidigt børnetilskud for
forsørgere pr. 1. januar 2020.
Aftalen om et midlertidigt børnetilskud har baggrund i den
politiske forståelse ”Retfærdig retning for Danmark” mel-
lem Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten fra den 25. juni 2019.
Formålet med det midlertidige børnetilskud er at sikre en
mere ensartet levestandard på tværs af børnefamilier i Dan-
mark, og at børn af forældre i kontanthjælpssystemet indgår
aktivt i fællesskabet på lige fod med deres jævnaldrende.
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
trådte i kraft den 1. januar 2020 og fik virkning fra den 1.
august 2019 til og med den 30. juni 2021. Udbetalingen af
det midlertidige børnetilskud er sidenhen blevet forlænget til
og med den 31. december 2021.
Det midlertidige børnetilskud er et skattefrit tilskud og
ydes til forældre, som er berørt af kontanthjælpsloftet og/
eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejse- eller over-
gangsydelsen. Det midlertidige børnetilskud ydes til foræl-
dre med børn i alderen 0-14 år og skal sikre familierne bedre
økonomiske vilkår og bedre mulighed for at være en del
af fællesskabet. Tilskuddet udgør i 2021 717 kr. pr. barn
af ydelsesmodtagere på de laveste ydelser – det vil sige
selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelsesmodtagere
samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 615
kr. pr. barn af enlige, og 563 kr. pr. barn af øvrige personer i
målgruppen. Derudover får enlige forsørgere et supplerende
tilskud på 665 kr. månedligt. Der er dog et loft for midler-
tidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, idet det
maksimale børnetilskud ikke kan overstige det beløb, som
den enkelte børnefamilie har mistet som følge af kontant-
hjælpsloftet og som følge af indførelsen af selvforsørgelses-,
hjemrejse- og overgangsydelsen.
Regeringen nedsatte i december 2019 en ydelseskommis-
sion til at gentænke kontanthjælpssystemet og finde en af-
løser for kontanthjælpsloftet, uden at det bliver muligt at
modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang.
Ydelseskommissionen afleverede sine anbefalinger til et
nyt kontanthjælpssystem den 31. maj 2021.
Da regeringen fortsat drøfter Ydelseskommissionens ar-
bejde med de øvrige partier i Folketinget, kan et nyt ydel-
sessystem ikke kan nå at træde i kraft inden udgangen
af 2021. Derfor er regeringen sammen med Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne med aftalen om finansloven for 2022
blevet enige om, at virkningsperioden for det midlertidige
børnetilskud forlænges til den 1. juli 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetil-
skud til visse forsørgere
2.1.1. Gældende ret
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
blev vedtaget den 20. december 2019 og trådte i kraft den 1.
januar 2020 med virkning fra den 1. august 2019 til og med
den 30. juni 2021.
En forlængelse af udbetalingen af det midlertidige børne-
tilskud blev indført ved lov nr. 781 af 4. maj 2021 om
forlængelse af det midlertidige børnetilskud.
Det fremgår af de gældende regler, at ordningen har virk-
ning fra og med den 1. august 2019 og frem i hele perioden
til og med den 31. december 2021.
For forsørgere med børn i alderen 0-14 år, der er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller indførelsen af integrationsydelse
- det vil sige modtager selvforsørgelses- og hjemrejse- eller
overgangsydelsen - udgør det midlertidige børnetilskud føl-
gende forskellige satser:
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0003.png
3
Det midlertidige børnetilskud udgør 615 kr. pr. barn
(2021-niveau) for enlige personer, der forsørger eget barn
under 15 år i hjemmet og modtager uddannelseshjælp med
aktivitetstillæg, uddannelseshjælp med barselstillæg, uddan-
nelseshjælp med satsen for gravide kvinder, der har passeret
12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for per-
soner, der har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i
lov om aktiv socialpolitik og har forsørgelsespligt over for
et barn, eller kontanthjælp. Den enkelte skal være berørt af
kontanthjælpsloftet og skal således have fået nedsat en eller
begge af disse ydelser: boligstøtten efter lov om individuel
boligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv social-
politik.
Det midlertidige børnetilskud udgør 717 kr. pr. barn
(2021-niveau) for personer, der forsørger eget barn under
15 år i hjemmet og modtager selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse, eller overgangsydelse, eller som modtager uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp og er gift eller samlevende med
en person, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydel-
se eller overgangsydelse, og derfor får beregnet deres hjælp,
således at begge i parret mindst modtager det beløb, de hver
ville have modtaget i selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse og danskbonus, samt personer, der
forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og som modtager
uddannelseshjælp som uddannelsesparat og er berørt af kon-
tanthjælpsloftet, og således får nedsat en eller begge af disse
ydelser: boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte og
særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Det midlertidige børnetilskud udgør 563 kr. pr. barn
(2021-niveau) for gifte eller samlevende personer, der for-
sørger eget barn under 15 år i hjemmet og modtager uddan-
nelseshjælp med aktivitetstillæg, uddannelseshjælp med bar-
selstillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide kvin-
der, der har passeret 12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp
med satsen for personer, der har en dokumenteret psykisk
lidelse som nævnt i lov om aktiv socialpolitik og har forsør-
gelsespligt over for et barn, eller kontanthjælp. Den enkelte
skal være berørt af kontanthjælpsloftet og skal således have
fået nedsat en eller begge af disse ydelser: boligstøtten efter
lov om individuel boligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov
om aktiv socialpolitik.
Samtidig modtager enlige forsørgere et særligt tillæg –
tillæg til enlige forsørgere - på 665 kr. pr. måned (2021-ni-
veau), som er uafhængigt af antallet af børn under 15 år i
hjemmet.
Det betyder, at personer, der modtager uddannelseshjælp
eller kontanthjælp, og som i den gældende virkningsperiode
har fået nedsat boligstøtten eller den særlige støtte efter §
34 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet i de hele kalen-
dermåneder, hvor deres boligstøtte eller særlig støtte bliver
reduceret som konsekvens af kontanthjælpsloftet. Kontant-
hjælpsloftet beregnes alene på hele kalendermåneder, og be-
tingelserne skal være opfyldt fra den første dag i måneden.
Modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik er
tilsvarende omfattet af loven i de hele kalendermåneder,
hvor de opfylder betingelserne for at modtage midlertidigt
børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere den
første dag i måneden.
Det betyder blandt andet, at revalidender, som modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik i stedet for revalide-
ringsydelse efter § 71 i samme lov, fordi de ikke opfylder
betingelserne om ophold her i riget i sammenlagt 9 år in-
den for de seneste 10 år og ordinær beskæftigelse svarende
til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de
seneste 10 år jf. § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er omfattet af personkredsen for det midlertidige
børnetilskud. Disse personer er dog ikke omfattet af reglerne
om kontanthjælpsloftet i § 25 b, stk. 1-5, jf. stk. 11, i lov
om aktiv socialpolitik. Det samme gør sig gældende for
personer, der har nået efterlønsalderen som fastsat i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension
på grund af betingelserne om optjening, og som modtager
hjælp efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik, hvis de opfylder
betingelserne om ophold og beskæftigelse i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modtager selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det er således en betingelse for modtagere af uddannel-
seshjælp og kontanthjælp, at den enkelte forsørger er omfat-
tet af kontanthjælpsloftet for at kunne få udbetalt midlerti-
digt børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere,
mens modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse el-
ler overgangsydelse (integrationsydelsesmodtagere indtil 1.
januar 2020) dog ikke skal være berørt af kontanthjælpslof-
tet, men skal alene modtage selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse eller overgangsydelsen efter § 22 i lov om aktiv
socialpolitik for at kunne modtage midlertidigt børnetilskud
og evt. tillæg til enlige forsørgere.
Følgende betingelser er gældende for retten til det midler-
tidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere:
– at personen har den privatretlige forsørgelsespligt over
for barnet,
– at personen og barnet har fælles folkeregisteradresse, og
– at barnet ikke er fyldt 15 år.
Alle betingelser skal være opfyldt den første dag i den
måned, som den enkelte udbetaling af det midlertidige bør-
netilskud og evt. tillæg til enlige forsørgere vedrører.
Der gælder et maksimum for, hvor meget den enkelte
person samlet kan få udbetalt af det midlertidige børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere. Beløbet kan sammenlagt
ikke overstige det beløb, hvormed boligstøtte efter lov om
individuel boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov
om aktiv socialpolitik til den enkelte forsørger er nedsat
efter reglerne om kontanthjælpsloftet i §§ 25 b-25 d i lov
om aktiv socialpolitik. Ved omfanget af nedsættelsen ses
der på den ny beregning for nedsættelse af den samlede
hjælp (kontanthjælpsloftet) efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk.
5, i lov om aktiv socialpolitik, som Udbetaling Danmark
foretager samtidig med, at Udbetaling Danmark genberegner
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0004.png
4
boligstøtten for den pågældende måned på baggrund af op-
lysninger fra indkomstregisteret og kommunen.
For modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse el-
ler overgangsydelse kan der ud over beløbet, hvormed den
enkelte forsørger er nedsat som følge af kontanthjælpsloftet,
udbetales yderligere midlertidigt børnetilskud og eventuelt
tillæg til enlige forsørgere op til et grænsebeløb på 1.937
kr. (2021-niveau) månedligt for en enlig modtager af selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og
på 4.261 kr. (2021-niveau) månedligt for en modtager af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
der anses for gift eller samlevende.
Vurderingen af, om en person er gift eller samlevende,
følger den afgørelse, som kommunen træffer efter lov om
aktiv socialpolitik forud for indplaceringen på loftsstørrelsen
for den enkelte. Det vil sige den afgørelse, som kommunen
træffer om, hvorvidt en person i relation til kontanthjælps-
loftet kan anses for samlevende eller enlig, jf. lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Det fremgår af lov om aktiv socialpolitik, at personer, der
modtager ordinært børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, anses for enlige ved
indplacering på loftstørrelsen for den enkelte. En person, der
indplaceres som enlig forsørger i forhold til kontanthjælps-
loftet, anses som enlig forsørger i lovens forstand og kan
dermed modtage midlertidigt børnetilskud som enlig samt
tillæg til enlige forsørgere, når de øvrige betingelser er op-
fyldt.
Revalidender, som ville have modtaget hjælp efter § 71
i lov om aktiv socialpolitik, hvis de havde opfyldt betingel-
serne om ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år og ordinær beskæftigelse svarende til fuldtids-
beskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10 år
jf. § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, men som
derfor modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse efter § 22 i stedet for revalideringsydelse
efter § 71, stk. 5, i samme lov, bliver anset som enlige,
hvis de modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse som enlig forsørger, idet disse personer
ikke er omfattet af reglerne om kontanthjælpsloftet i lov
om aktiv socialpolitik. Det samme gælder for personer, der
har nået efterlønsalderen som fastsat i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension på grund
af betingelserne om optjening, og som ville have modtaget
hjælp efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik, hvis de havde
opfyldt betingelserne om ophold og beskæftigelse i § 11,
stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der kan ydes ét midlertidigt børnetilskud pr. barn, mens
tillæg til enlige forsørgere udbetales som et fast månedligt
tillæg uanset antallet af børn. Det betyder, at modtagere
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydel-
se eller uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der
tillige er enlige forsørgere, kan modtage midlertidigt børne-
tilskud på 717 kr. pr. barn og samtidig modtage ét tillæg
på 665 kr. som enlig forsørger, hvorimod de øvrige enlige
forsørgere på højere ydelser modtager et midlertidigt børne-
tilskud pr. barn på 615 kr., samtidig med tillægget på 665 kr.
Det anførte satser er for 2021.
Er barnets forældre gift eller samlevende, sker udbeta-
ling af det midlertidige børnetilskud til den registrerede
moder. Forældre med fælles børn kan dog sammenlægge
deres maksimale udbetaling, det vil sige det beløb, som det
midlertidige børnetilskud ikke kan overstige, til brug for
deres fælles børn ved udbetaling af det midlertidige børne-
tilskud. Således sammenlægges hver forælders beløb, når
forældre, der anses for gifte eller samlevende, har fælles
bopæl og fælles børn.
Når gifte og samlevende forældre har forsørgelsespligt
over for både særbørn og fælles børn, som personen har
fælles folkeregisteradresse med, anvendes denne forælders
maksimale beløb for udbetaling først på det midlertidige
børnetilskud til personens særbørn og derefter på forældre-
nes fælles børn.
Udbetaling Danmark er en offentligt reguleret, selve-
jende institution med myndighedsansvar. Rammevilkårene
for myndigheden er reguleret i lov om Udbetaling Dan-
mark. Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillæg-
ges Udbetaling Danmark i henhold til lov. Udbetaling Dan-
mark administrerer ud over det midlertidige børnetilskud og
tillæg til enlig forsørgere blandt andet boligstøtte, herunder
beregningen af nedsættelsen som følge af kontanthjælpslof-
tet og en række familieydelser, og indsamler således i vidt
omfang de nødvendige oplysninger om borgerne til at admi-
nistrere det midlertidige børnetilskud og tillægget til enlige
forsørgere. Derudover administrerer Udbetaling Danmark en
lang række andre ydelser og tilskud, der primært afgøres på
et objektivt grundlag. Det vil sige, at der træffes afgørelser
uden skøn, og som er baseret på primært oplysninger fra
registre.
Det fremgår af de gældende regler, at Udbetaling Dan-
mark udbetaler det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere uden ansøgning. Der er tale om en auto-
matisk udbetaling, hvor borgerne som udgangspunkt ikke
selv skal henvende sig til myndighederne og søge om udbe-
taling og indsende dokumentation for, at betingelserne er
opfyldt. Personer, der ikke har modtaget en automatisk afgø-
relse fra Udbetaling Danmark efter loven, kan rette henven-
delse til Udbetaling Danmark, der kan træffe afgørelse om,
hvorvidt en person er berettiget til at modtage midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, hvis personen
selv ansøger om det, jf. lovens § 7, stk. 1. Ansøgningen
skal være modtaget hos Udbetaling Danmark senest den 31.
august 2021.
Administrationen af det midlertidige børnetilskud og til-
læg til enlige forsørgere er underlagt de generelle regler, der
i øvrigt gælder for Udbetaling Danmarks administration, jf.
§ 1 i lov om Udbetaling Danmark.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0005.png
5
Det midlertidige børnetilskud har til formål at sikre børn
med forældre i kontanthjælpssystemet rimelige vilkår og
lige muligheder, indtil et nyt kontanthjælpssystem kan træde
i kraft. Lovens virkningsperiode blev med lov nr. 781 af 4.
maj 2021 forlænget til og med 31. december 2021.
Da et nyt ydelsessystem ikke kan nå at træde i kraft inden
udgangen af 2021, er det med finanslovsaftalen 2022 blevet
aftalt at forlænge det midlertidige børnetilskud til den 1. juli
2022.
Med lovforslaget foreslås det, at loven ændres, så det
midlertidige børnetilskud kan ydes til og med den 30. juni
2022. Juni 2022 bliver dermed den sidste måned, som det
midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kan
ydes for. Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere for juni 2022 udbetales i august 2022.
Efter lovforslagets indhold kan det midlertidige børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere udbetales fra lovens
ikrafttrædelse. Da lovforslaget først fremsættes og behand-
les i Folketinget i januar og februar 2022, foreslås det, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-
de. Det betyder, at der fra udløbet af den tidligere gældende
virkningsperiode den 31. december 2021 og frem til ikraft-
trædelsen af dette lovforslag ikke vil være hjemmel til at
udbetale det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere. Dette vil dog ikke få betydning for den berettige-
de personkreds, da tilskuddet udbetales to måneder forskudt
bagud.
Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørge-
re for januar og februar 2022 skal således beregnes efter
lovforslagets ikrafttræden med henblik på udbetaling i hen-
holdsvis marts og april 2022 i direkte forlængelse af udbeta-
lingerne for november og december 2021, der udbetales i
henholdsvis januar og februar 2022.
Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende og får virkning fra den 1. januar 2022. Det
er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at dette ikke er be-
tænkeligt, idet der er tale om en ordning, der udelukkende
begunstiger den berettigede personkreds.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af lovforslaget (2022-pl)
2022
I alt statslige udgifter
Heraf til det midlertidige børnetilskud
Heraf til kontanthjælp – adfærd
Heraf til uddannelseshjælp – adfærd
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse – adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter – adfærd
Heraf til administration i Udbetaling Danmark
I alt kommunale udgifter
Heraf til kontanthjælp – adfærd
119,3
115,9
2,1
0,2
0,7
0,0
0,4
13,0
7,7
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser af det midlertidige børnetil-
skud
Det foreslås at forlænge det midlertidige børnetilskud, så
tilskuddet kan udbetales til og med den 30. juni 2022. Ord-
ningen vil i øvrigt fortsætte uændret.
Det midlertidige børnetilskud er målrettet børn fra 0-14 år
i familier, hvor forældrene er berørt af kontanthjælpsloftet
og/eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse. Det månedlige tilskud vil i 2022 komme
til at udgøre 718 kr. pr. barn for modtagere af selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og uddannel-
sesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 616 kr. pr. barn af
enlige, og 564 kr. pr. barn af øvrige i målgruppen. Derudo-
ver vil det supplerende tillæg til enlige forsørgere komme til
at udgøre 666 kr. månedligt.
Det forventes, at omkring 6.000 fuldtidspersoner vil mod-
tage det midlertidige børnetilskud i forlængelsesperioden fra
den 1. januar 2022 til og med den 30. juni 2022.
Det midlertidige børnetilskud er 100 procent statslig fi-
nansieret, og forlængelsen forventes at medføre statslige
merudgifter til udbetaling af tilskuddet på ca. 116 mio. kr.
i 2022, jf.
tabel 1,
svarende til ca. 89 mio. kr. efter tilbage-
løb. Det midlertidige børnetilskud er skattefrit. Skattefrita-
gelsen har karakter af en skatteudgift, der skønnes til ca. 43
mio. kr. i 2022.
Samlet set skønnes forlængelsen at medføre offentlige
merudgifter i 2022 på ca. 132 mio. kr. før skat og tilbageløb
svarende til ca. 117 mio. kr. i 2022 efter skat og tilbageløb,
jf.
tabel 1.
Heri indgår administrationsudgifter samt ydelses-
og aktiveringsudgifter som følge af en negativ beskæftigel-
seseffekt, jf. nedenstående afsnit. I 2022 skønnes forlængel-
sen at medføre et merbevillingsbehov til administration i
Udbetaling Danmark på 0,4 mio. kr.
2023
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0006.png
6
Heraf til uddannelseshjælp – adfærd
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse – adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter – adfærd
I alt (inklusiv adfærd) før skat og tilbageløb
I alt (inklusiv adfærd) efter skat og tilbageløb
0,8
2,2
2,3
132,3
117,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Udbetalingen af det midlertidige børnetilskud skønnes at
indebære, at den enkelte modtager i gennemsnit vil afgå
langsommere til beskæftigelse end i en situation uden det
midlertidige børnetilskud. Samlet skønnes forlængelsen med
betydelig usikkerhed at indebære en negativ beskæftigelses-
effekt på omkring 110 fuldtidspersoner i 2022.
Den forventede svækkelse af beskæftigelsen indebærer
offentlige merudgifter til kontanthjælp på ca. 9,8 mio. kr.,
uddannelseshjælp på ca. 1,0 mio. kr. og selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse på ca. 2,9 mio.
kr. i 2022 før skat og tilbageløb. Som følge heraf forventes
afledte merudgifter til aktivering på 2,3 mio. kr. i 2022. Ef-
ter skat og tilbageløb udgør de samlede adfærdsmæssige
merudgifter ca. 27,7 mio. kr. i 2022.
Det midlertidige børnetilskud udbetales af Udbetaling
Danmark. Udbetaling Danmark estimerer, at der samlet set
vil være et merbevillingsbehov i 2022 på 0,4 mio. kr. til
administration af det midlertidige børnetilskud. Administra-
tionsomkostningerne afholdes af staten.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal for-
handles med de kommunale parter for så vidt angår ydelses-
og aktiveringsudgifterne.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentli-
ge
Nærværende lovforslag følger de syv principper for digi-
taliseringsklar lovgivning – som den første forlængelse –
helt svarende til det lovforslag, der indførte midlertidigt bør-
netilskud til visse forsørgere, lovforslag nr. L45, Folketings-
amlingen 2019-20, se nærmere hertil i bemærkningerne til
lovforslag nr. L 45 om forslag til lov om et midlertidigt bør-
netilskud til visse forsørgere, jf. Folketingstidende 2019-20,
1. samling, Tillæg A, side 18.
Ordningen vil efter lovforslagets indhold blive forlænget
yderligere med 6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det
vil betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil kunne
udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige for-
sørgere, når betingelserne er opfyldt. Udbetaling af ydelsen
vil fortsat ske automatisk og dermed uden ansøgning fra
borgeren. Retten til tilskuddet er baseret på objektive kriteri-
er, og udbetalingen sker alene på baggrund af genbrug af
data fra kommunerne og data, som i forvejen er tilgængeli-
ge i Udbetaling Danmark. Dataunderstøttelsen i Udbetaling
Danmark baserer sig til dels på Udbetaling Danmarks eksi-
sterende it-systemer.
Det er derfor ministeriets vurdering, at lovforslaget er i
overensstemmelse med principperne nr. 3-7 fra den politiske
aftale om digitaliseringsklar lovgivning. Ministeriet vurderer
endvidere, at princip nr. 2 om digital kommunikation fortsat
ikke er relevant for nærværende lovforslag, idet ydelsen
bliver beregnet og udbetalt automatisk uden behov for for-
udgående kontakt fra borgerne til Udbetaling Danmark.
Samtidig skal det bemærkes, at det var ministeriets vurde-
ring, at enkelte dele af lov nr. 1550 af 27. december 2019
om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere i mindre
grad tilgodeså princip nr. 1 om enkle og klare regler, idet der
blev tilført yderligere kompleksitet til regelsættet på kon-
tanthjælpsområdet. Ministeriet skal i den forbindelse særligt
fremhæve, at der er tale om en yderligere forlængelse af en
eksisterende ydelse, der beregnes på grundlag af den enkelte
persons nedsættelse af boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte og/ eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik som følge af reglerne om kontanthjælpsloftet
og/eller personens modtagelse af selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelse eller overgangsydelse.
Forlængelsen af det midlertidige børnetilskud og tillæg
til enlige forsørgere sker på baggrund af et politisk ønske
om at yde en økonomisk hjælp til børnefamilier, der i kon-
tanthjælpssystemet er berørt af kontanthjælpsloftet eller ind-
førelsen af integrationsydelse (nu selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelse og overgangsydelse). En økonomisk hjælp, der
skal ydes, indtil et nyt kontanthjælpssystem er trådt i kraft.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0007.png
7
Forlængelse af det midlertidige børnetilskud vurderes ikke
at være omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger, idet det midlertidige
børnetilskuds intention er at tilføre ekstra økonomiske res-
sourcer til bopælsforælderens økonomiske situation som føl-
ge af kontanthjælpsloftet og indførelsen af integrationsydel-
sen (nu selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangs-
ydelse). Ydelser i kontanthjælpssystemet kan alene udbeta-
les til personer med ophold her i landet og er ikke en social
sikringsydelse omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om
koordinering af de sociale sikringsordninger.
Endvidere vurderes det midlertidige børnetilskud at være
i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet i forord-
ning 492/2011/EU om arbejdskraftens frie bevægelighed in-
den for Unionen, da kravet om, at barnet skal være bopæls-
registreret i Det Centrale Personregister (CPR) hos modta-
geren af det midlertidige børnetilskud, gælder for såvel
danske statsborgere som for øvrige statsborgere, herunder
EU/EØS statsborgere.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. decem-
ber til den 20. december 2021 kl. 12.00 været i høring. Den
korte høringsperiode skyldes, at lovforslaget skal fremsættes
10. Sammenfattende skema
allerede i januar 2022 med henblik på, at det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kan udbetales til
den berettigede personkreds uden afbrydelse i de månedlige
udbetalinger af tilskuddet. Udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstæn-
dige Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådets Ydel-
sesudvalg, Business Danmark, Børnerådet, Børns Vilkår,
DAK, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dan-
ske Revisorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det
faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forenin-
gen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
chefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Reviso-
rer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
(LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevæ-
gelse, Mødrehjælpen, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Ud-
satte, SAND – De hjemløses landsorganisation, Udbetaling
Danmark og Ældresagen.
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Lovforslaget medfører samlet set
merudgifter før skat og tilbageløb
på:
Stat
2022: 119,3 mio. kr.
Kommuner
2022: 13,0 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Midlertidigt børnetilskud vurderes ikke at være en social sikringsydelse
omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om koordinering af de sociale
sikringsordninger.
Kravet om, at barnet skal være bopælsregisteret hos modtageren af
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0008.png
8
det midlertidige børnetilskud gælder for såvel danske som for øvrige
statsborgere, herunder EU/EØS-statsborgere. Midlertidigt børnetilskud
vurderes således at være i overensstemmelse med ligebehandlingsprin-
cippet 19 i forordning 492/2011/EU. Der henvises til pkt. 7 om forholdet
til EU-retten.
Er i strid med de principper for im-
Ja
Nej
plementering
af erhvervsrettet EU-regulering/
X
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
§ 7, stk. 1, 3. pkt., så den 31. august 2021 ændres til den
31. august 2022. Med forslaget forlænges perioden for an-
søgninger til og med den 31. august 2022.
Det betyder, at ansøgningen skal være modtaget hos Ud-
betaling Danmark senest den 31. august 2022. Med forslaget
forlænges fristen for adgangen til at sende en ansøgning til
Udbetaling Danmark dermed som følge af lovforslagets §
1, nr. 3. om forlængelsen af virkningsperioden for lovens
øvrige bestemmelser.
Efter lovforslagets indhold sikres adgangen til at indgive
en ansøgning til Udbetaling Danmark for hele den samlede
virkningsperiode for det midlertidige børnetilskud. Beskæf-
tigelsesministeriet er ikke bekendt med, at den manglende
ret til indgivelse af ansøgning har givet problemer ved ad-
ministrationen af det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 17, 1. pkt., at de beløb, der
er nævnt i §§ 1-3, § 4, stk. 1 og § 6, stk. 2, reguleres en gang
årligt den 1. januar med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten
for det pågældende finansår, jf. lov om en satsregulerings-
procent. Der er tale om de beløb, som er nævnt i §§ 1-3 om
de månedlige beløb for det midlertidigt børnetilskud, § 4,
stk. 1, om det månedlige beløb for tillæg til enlige forsørge-
re og § 6, stk. 2, om de to grænsebeløb for henholdsvis enli-
ge og gifte/samlevende selvforsørgelses-og hjemrejseydelse
eller overgangsydelsesmodtagere. Det fremgår af § 17, 2. og
3. pkt., at ved den årlige regulering af beløbene fradrages
reguleringen for det pågældende finansår med en procent-
sats. For finansårene 2019-2021 udgør procentsatsen 0,75.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at ændre
2019-2021 til 2019-2022.
Det betyder, at der ved den årlige regulering af beløbene
anvendes reguleringsprocenten på 1,7 pct. tillagt tilpasnings-
procenten for det pågældende finansår på samme måde som
for ydelserne i kontanthjælpssystemet. Reguleringen fradra-
ges en procentsats for det pågældende finansår. For finans-
årene 2019-2022, svarende til den foreslåede virkningsperi-
ode for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsør-
gere (fra og med 1. august 2019 til og med 30. juni 2022),
udgør procentsatsen 0,75.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 7, stk.1, i lov om et mid-
lertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at Udbetaling Dan-
mark udbetaler det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere uden ansøgning til personer, der er beretti-
get, efter lovens §§ 1-3, 4 og 5. Der er tale om en automatisk
udbetaling, hvor borgerne som udgangspunkt ikke selv skal
henvende sig til myndighederne og søge om udbetaling og
indsende dokumentation for, at betingelserne er opfyldt.
Det fremgår endvidere af samme bestemmelses stk. 1, 2.
pkt., at der efter ansøgning kan træffes afgørelse om, hvor-
vidt en person er omfattet af den berettigede personkreds
for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
selvom personen ikke har modtaget en afgørelse fra Udbeta-
ling Danmark. Det betyder, at hvis en person ikke har mod-
taget en automatisk afgørelse fra Udbetaling Danmark efter
lovens § 7, stk. 1, 1. pkt., kan personen rette henvendelse
til Udbetaling Danmark, som på baggrund af ansøgningen
kan træffe afgørelse om, hvorvidt en person er berettiget
til at modtage midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 1, 3.
pkt., at ansøgningen skulle være modtaget hos Udbetaling
Danmark senest 31. august 2021. Baggrunden for denne
frist er et hensyn til, at der er tale om administration af en
midlertidig ordning med midlertidigt børnetilskud, som efter
lovens indhold ydes månedsvis. Oprindeligt var juni 2021
den sidste måned, som midlertidigt børnetilskud og tillæg til
enlig forsørgere kunne ydes for.
Fristen i § 7, stk. 1, 3. pkt., skulle rettelig have været for-
længet med lov nr. 781 af 4. maj 2021 om forlængelse af det
midlertidige børnetilskud, hvor det midlertidige børnetilskud
blev forlænget med 6 måneder første gang. Det betyder, at
der ikke har eksisteret en ret til at indgive en ansøgning til
Udbetaling Danmark i perioden fra 1. september 2021 til og
med den 31. december 2021.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at ændre lovens
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0009.png
9
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 2, i lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at §§ 1-18 har
virkning i perioden fra og med den 1. august 2019 til og
med den 31. december 2021.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at ændre § 19, stk.
2, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
således, at virkningsperioden for lovens §§ 1-18 fortsætter
til og med den 30. juni 2022. Forslaget medfører, at §§ 1-18
får virkning i perioden fra og med den 1. august 2019 til og
med den 30. juni 2022.
Med forslaget vil det midlertidige børnetilskud og tillæg
til enlige forsørgere kunne udbetales for yderligere 6 måne-
der, mens betingelserne for tildeling og udmåling i øvrigt
vil være uændret. Det betyder, at der vil kunne udbetales
midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for
månederne januar til og med juni 2022, når betingelserne er
opfyldt. Juni 2022 bliver dermed den sidste måned, som det
midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kan
ydes for. Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere for juni 2022 udbetales i august 2022.
Efter lovforslagets indhold kan det midlertidige børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere udbetales fra lovens
ikrafttrædelse. Da lovforslaget først fremsættes og behand-
les i Folketinget i januar og februar 2022, foreslås det, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-
de. Det betyder, at der fra udløbet af den tidligere gældende
virkningsperiode den 31. december 2021 og frem til ikraft-
trædelsen af dette lovforslag ikke vil være hjemmel til at
udbetale det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere. Dette vil dog ikke få betydning for den berettige-
de personkreds, da tilskuddet udbetales to måneder forskudt
bagud.
Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørge-
re for januar og februar 2022 skal således beregnes efter
lovforslagets ikrafttræden med henblik på udbetaling i hen-
holdsvis marts og april 2022 i direkte forlængelse af udbeta-
lingerne for november og december 2021, der udbetales i
henholdsvis januar og februar 2022.
Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og får virkning fra den 1. januar 2022.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 3, i lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at midlertidigt
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for perioden fra
og med den 1. august 2019 til og med den 30. november
2019 udbetales i januar 2020, samt at midlertidigt børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere for december udbetales i
februar 2020.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at indsætte to nye
punktummer i lovens § 19, stk. 3. Af disse fremgår det, at
det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
for januar 2022 udbetales i marts 2022, og at det midlertidi-
ge børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for februar
2022 udbetales i april 2022.
Det betyder, at udbetalinger for januar og februar 2022 vil
kunne ske i henholdsvis marts og april 2022. Med forslaget
sikres det, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige
forsørgere kan udbetales for januar og februar 2022.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at udbetaling
af midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for
en periode forud for tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke
er betænkeligt, da der alene vil være tale om begunstigende
udbetalinger for den berettigede personkreds.
Da lovforslaget fremsættes i januar 2022 og først træder
i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, vil der ikke være
hjemmel til at udbetale det midlertidige børnetilskud og til-
læg til enlige forsørgere i januar og februar 2022. Fra lovens
ikrafttrædelsestidspunkt vil der kunne behandles oplysnin-
ger til brug for udbetalingerne i januar og februar 2022.
Det vil være uden betydning for udbetalingen af det mid-
lertidige børnetilskud og tillæg for enlige forsørgere for den
berettigede personkreds, at der først fra lovens ikrafttrædel-
sestidspunkt vil kunne behandles oplysninger til brug for
udbetalinger. Dette skyldes, at det midlertidige børnetilskud
og tillæg til enlige forsørgere udbetales månedsvis i starten
af den anden måned efter den måned, som den enkelte ud-
betaling af det midlertidige børnetilskud vedrører. Dermed
udbetales det midlertidige børnetilskud for november 2021 i
januar 2022, mens tilskuddet for december 2021 udbetales i
februar 2022.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgø-
relsen i Lovtidende.
Da lovforslaget fremsættes og behandles i januar og fe-
bruar 2022 foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Fra lovens ikrafttræden kan Udbetaling Danmark behand-
le oplysninger til brug for udbetalingen af det midlertidige
børnetilskud for januar og februar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om
et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere ikke gælder
for disse dele af riget og ikke indeholder hjemmel til at sætte
loven i kraft for Færøerne og Grønland.
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0010.png
10
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1550 af 27. december 2019 om
et midlertidigt børnetilskud til visse for-
sørgere, som ændret ved § 19 i lov nr.
1558 af 27. december 2019 og lov nr.
781 af 4. maj 2021, foretages følgende
ændringer:
§ 7.
Udbetaling Danmark udbetaler uden
ansøgning det midlertidige børnetilskud
og tillæg til enlige forsørgere efter denne
lov til personer, der er berettiget, efter §§
1-5. Der kan dog efter ansøgning træf-
fes afgørelse om, hvorvidt en person er
omfattet af den berettigede personkreds
for midlertidigt børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere, selv om personen ikke
har modtaget en afgørelse fra Udbetaling
Danmark. Ansøgning skal være modta-
get hos Udbetaling Danmark senest den
31. august 2021.
Stk. 2.
---
§ 17.
De beløb, der er nævnt i §§ 1-3,
§ 4, stk. 1 og § 6, stk. 2, reguleres
en gang årligt den 1. januar med 1,7
pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en sats-
reguleringsprocent. Ved den årlige regu-
lering af beløbene i §§ 1-3, § 4, stk.
1 og § 6, stk. 2, fradrages reguleringen
for det pågældende finansår en procent-
sats. For finansårene 2019-2021 udgør
procentsatsen 0,75. Beskæftigelsesmini-
steren bekendtgør størrelsen af de regu-
lerede beløb. Der afrundes til nærmeste
hele kronebeløb.
§ 19. ---
1.
I
§ 7, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »den 31.
august 2021« til: » den 31. august 2022«.
2.
I
§ 17, 3. pkt.,
ændres »2019-2021« til:
»2019-2022«.
3.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 31. decem-
ber 2021« til: »den 30. juni 2022«.
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511319_0011.png
11
Stk. 2.
§§ 1-18 har virkning for perioden
fra og med den 1. august 2019 til og med
den 31. december 2021.
Stk. 3.
Midlertidigt børnetilskud og tillæg
til enlige forsørgere for perioden fra og
med den 1. august 2019 til og med den
30. november 2019 udbetales i januar
2020. Midlertidigt børnetilskud og tillæg
til enlige forsørgere for december 2019
udbetales i februar 2020.
Stk. 4.
---
4.
I
§ 19, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»Midlertidigt børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere for januar 2022 udbe-
tales i marts 2022. Midlertidigt børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere for
februar 2022 udbetales i april 2022.«