Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 107 Bilag 1
Offentligt
2511317_0001.png
HØRINGSNOTAT
Høringsnotat til ny forlængelse af lov om et
midlertidigt børnetilskud
J.nr. 21/12884
YPC
HGN/JKH
Indledning
Et udkast til lovforslag til ny forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere har været i høring i perioden fra den 14. december 2021 til den 20.
december 2021 kl. 12.00. Lovforslaget skal fremsættes i Folketinget den 11. januar
2022.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark, Børnerådet, Børns
Vilkår, Danske A-kasser, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
Det faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautori-
serede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut for Menne-
skerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kriste-
lig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsrevisio-
nen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses landsorganisation, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
I følgende afsnit gives en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar, samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til de vedlagte høringssvar.
Beskæftigelsesministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger til lov-
forslaget fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Mødrehjælpen, Rådet
for etniske minoriteter og Udbetaling Danmark.
Efter høringsfristens udløb er der modtaget høringssvar fra Børns Vilkår.
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511317_0002.png
Følgende har afgivet høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Finanssektorens Arbejdsgiverforening KRIFA,
Rigsrevisionen og Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet.
Overordnede bemærkninger
Rådet for Etniske Minoriteter er tilfredse med regeringens ønske om at forlænge
det midlertidige børnetilskud, der har til formål at sikre en mere ensartet levestan-
dard for børnefamilier. De henviser til rådets høringssvar af 14. oktober 2019 til det
oprindelige fremsatte udkast til lov om et midlertidigt børnetilskud, hvor rådet på-
pegede fattigdom som en af konsekvenserne ved at skære i ydelserne. Desuden op-
fordrer rådet til, at regeringen medtænker børnenes behov og sikrer vilkårene for
forældre på kontanthjælp og/eller selvforsørgelses- og hjemrejse- eller overgangs-
ydelser i det fortsatte arbejde med Ydelseskommissionen.
Mødrehjælpen er positiv over for, at det midlertidige børnetilskud forlænges.
Dansk Socialrådgiverforening finder det afgørende, at det midlertidige børnetilskud
forlænges. De påpeger, at der findes omfattende forskning, der viser, at det har me-
get alvorlige konsekvenser for børn at vokse op i fattigdom, og at vejen til beskæf-
tigelse ikke sker gennem lave ydelser, men sikres med en intensiv, skræddersyet og
vedholdende indsats i beskæftigelsessystemet. De påpeger, at et fremtidigt forsør-
gelsessystem bør bygges op, så det fremover sikrer, at der ikke er børnefattigdom i
Danmark.
Dansk arbejdsgiverforening (DA) støtter ikke en forlængelse af det midlertidige
børnetilskud, da det svækker beskæftigelsen. DA mener, at det midlertidige børne-
tilskud er en delvis tilbagerulning af kontanthjælpsloftet, reducerer gevinsten ved at
komme i arbejde for kontanthjælpsmodtagere med børn og svækker den struktu-
relle beskæftigelse. DA påpeger desuden, at der er behov for reformer, der øger ar-
bejdsudbuddet og ikke det modsatte.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
Ikrafttræden
Mødrehjælpen påpeger, at de gerne havde set, at kompensationen kunne ske tidli-
gere end lovens ikrafttrædelse, der er sat til marts 2022. Mødrehjælpen er dog posi-
tive overfor, at familierne kompenseres med tilbagevirkende kraft til 1. januar
2022.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det følger af udkast til lovforslag om ny forlængelse af det midlertidige børnetil-
skud, at loven har virkning fra 1. januar 2022 og perioden derefter.
2
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2511317_0003.png
Med forslaget sikres det, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere
kan udbetales for januar og februar 2022 og perioden derefter i direkte forlæn-
gelse af den gældende virkningsperiode, idet midlertidigt børnetilskud udbetales
for én måned ad gangen og to måneder forskudt, dvs. at man får udbetalt tilskud
for en måned, der ligger to måneder tilbage. Der vil således ikke være nogen afbry-
delse i udbetalingerne af det midlertidige børnestilskud, så længe betingelserne i
øvrigt er opfyldt, da det midlertidige børnetilskud for november og december 2021
udbetales i henholdsvis januar og februar 2022 og tilskuddet for januar 2022 vil
blive udbetalt i marts 2022.
Udbetaling Danmark bemærker, at i forhold til udbetaling af midlertidigt børnetil-
skud i marts 2022 vil sagsbehandlingen for så vidt angår vurderingen af berettigel-
sen til tilskuddet påbegyndes allerede ultimo februar 2022. Dette for at sikre, at
midlertidigt børnetilskud kan udbetales i starten af marts 2022, jf. lov om et midler-
tidigt børnetilskuds § 7, stk. 2, 1. pkt. Udbetaling Danmark gør i den forbindelse
opmærksom på, at der alene behandles på oplysninger, som allerede foreligger in-
ternt hos Udbetaling Danmark på henholdsvis boligstøtte- og familieydelsesområ-
det. Udbetaling Danmark gør opmærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis
dette beskrives nærmere i forarbejderne til lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt er på baggrund af høringssvaret fra Udbe-
taling Danmark blevet justeret. Ikrafttrædelsestidspunktet er ændret fra 1. marts
2022 til, at lovforslaget træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. Det er des-
uden præciseret i bemærkningerne, at Udbetaling Danmark kan sagsbehandle fra
ikrafttrædelsestidspunktet, der forventeligt vil ligge forud for 1. marts 2022 med
henblik på udbetaling for januar måned i marts 2022.
På den måde fremgår det entydigt af lovforslaget, at det midlertidige børnetilskud
kan udbetales for januar i marts 2022 i overensstemmelse med den eksisterende
udbetalingskadence, hvorefter det midlertidigt børnetilskud udbetales for én måned
ad gangen og to måneder forskudt
Udbetaling til moderen
Mødrehjælpen bemærker, at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud indtil nu
har fulgt praksis for udbetaling af børne- og ungeydelsen, hvorefter tilskuddet ud-
betales til den registrerede moder. De påpeger, at der fra den 1. januar 2022 træder
nye regler i kraft, der betyder, at børne- og ungeydelsen som udgangspunkt deles
mellem forældre med fælles forældremyndighed. Det kan give anledning til forvir-
ring for borgerne, at der ikke er ens regler, og Mødrehjælpen tilkendegiver, at der
bør være ensretning, og at der bør arbejdes helhedsorienteret på tværs af de to love.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det midlertidige børnetilskud er en forlængelse af en eksisterende ordning og inde-
holder ingen materielle ændringer af de regler, hvorefter det midlertidige børnetil-
skud udbetales.
3
L 107 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Det midlertidige børnetilskud er en midlertidig ordning og skal alene sikre ens le-
vevilkår på tværs af børnefamilierne, indtil et nyt ydelsessystem træder i kraft. Mål-
gruppen for det midlertidige børnetilskud er afgrænset til personer, der forsørger
egne børn mellem 0 og 14 år i hjemmet, og modtager selvforsørgelses- og hjemrej-
seydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, samt er berørt af
kontanthjælpsloftet og /eller indførelsen af integrationsydelse (nu selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse og overgangsydelse).
4