Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 Bilag 11, L 106 A Bilag 11, L 106 B Bilag 11
Offentligt
2541113_0001.png
Til Skatteudvalget,
København 10. marts 2022.
Skatteministeren har i svar til Skatteudvalget den 1. marts kommenteret på
udvalgets spørgsmål nummer 58 fra den 3. februar. Spørgsmålet er foranlediget af
vores henvendelse til udvalget den 31. januar vedlagt notat fra
konsulentvirksomheden Deloitte.
Ministeren fastholder i sit svar, at den nuværende formulering i L106 er udtryk for
minimumsimplementering. Vi mener ikke, det er tilfældet, og vi opfodrer udvalget
til at søge emnet yderligere belyst.
Konklusionen i ministerens svar er baseret på følgende præmis:
1. Momsfritagelsen er personlig for kunstneren
2. Muligheden for at benytte en lavere momssats er bredere formuleret end
muligheden for at momsfritage. Derfor kan det faktum at andre lande
lægger reduceret sats på forvaltningsorganisationerne ikke bruges som
indikation på, at Danmark kan momsfritage forvaltningsorganisationerne
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør udnyttes, men
det er der ikke rum til i denne situation
4. Forvaltningsorganisationerne er hidtil blevet anset for ikke at levere
ydelser mod vederlag
Vi må konstatere, at de væsentligste konklusioner i ministerens svar bygger på
skatteministeriets fortolkninger af andre – og ældre – domme end UCMR-ADA.
Samtidig forstår vi ikke, hvordan muligheden for en reduceret momssats er
bredere end momsfritagelse, når det eksplicit nævnes, at der kan indrømmes
reduceret sats på ”royalties
til
forfattere, komponister og udøvende kunstnere”.
Ministeriet kunne have argumenteret for, at det alene er royalties til kunstnere
m.fl. der kan være omfattet af reduceret sats – ikke royalties opkrævet af
forvaltningsorganisationer.
Endelig er den tvivl om grundlaget for forvaltningsorganisationernes hidtidige
momsfritagelse, som det kommer til udtryk i bemærkningerne til det fremsatte
lovforslag, ikke nævnt eller behandlet. På dette punkt er redegørelsen derfor også
udtryk for ministeriets egen fortolkning.
L 106b - 2021-22 - Bilag 11: Henvendelse af 10/3-22 fra Danske Mediedistributører om minimumsimplementering af momsregler for rettighedsorganisationer
2541113_0002.png
Der har efter vores vurdering aldrig været juridisk grundlag for at momsfritage
forvaltningsorganisationerne ud fra en argumentation om, at de ikke leverer
ydelser mod vederlag. Vi vurderer fortsat, at ministeriets forklaring ikke er den
korrekte gengivelse af den egentlige årsag til momsfritagelsen for
forvaltningsorganisationerne.
Som både vi, en lang række andre organisationer, Dansk Erhverv og
skatteministeren selv har nævnt i redegørelsen, er det afgørende, at Danmark ikke
forlader en stand still momsfritagelse på et utilstrækkeligt belyst eller direkte
fejlagtigt grundlag.
Efter vores opfattelse kan en minimumsimplementering bygge på følgende
principper inden for EU-retten:
1. Momsfritagelsen er personlig i den forstand, at den oprindelige ydelse skal
være frembragt af en momsfritaget kunstner. Meddelelse af licens til
benyttelse af en sådan ydelse er ikke personlig
2. Muligheden for at benytte en reduceret sats er udtryk for præcis dette. At
ordlyden i de to bilag til direktivet er forskellige, er ikke udtryk for en
tiltænkt forskel – muligheden for at fritage er lige så bred som muligheden
for en reduceret sats, fordi modtagelse af royalty er vederlaget for at have
meddelt en licens, og det er momsfritaget, når royalty i sidste ende tilfalder
en momsfri kunstner.
3. Forvaltningsorganisationerne har været momsfritaget hidtil ud fra denne
argumentationskæde
Vi vil opfodre udvalget til at bede ministeren redegøre for, at Skat klart og
utvetydigt kan udelukke disse tre principper på andet grundlag af andet end
ministeriets egen tolkning. Hvis ministeriet ikke er i stand til dette, er der netop
rum inden for princip 3 om minimumsimplementering, hvor
undtagelsesmulighederne bør udnyttes.
Det er således muligt at bevare momsfritagelse for forvaltningsorganisationer
inden for EU-retten.
Ib Konrad Jensen
Kommunikationsdirektør