Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2535915_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 14. januar 2022.
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvor stort kundetabet på tv-markedet skal være, før statens merprovenu fra rettighedsmomsen overgås i kroner og øre i tabte indtægter for broadcastere og rettighedshavere, til skatteministeren
2535915_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor stort kundetabet på tv-markedet skal være, før sta-
tens merprovenu fra rettighedsmomsen overgås i kroner og øre i tabte indtægter for bro-
adcastere og rettighedshavere.
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Skatteministeriet vurderer, at forslaget om moms på meddelelse af licens til ophavsret-
tigheder vil føre til højere priser på tv-abonnementer. Det afspejler, at en række tv-udby-
dere ikke har faktureret en samlet salgspris med moms til forbrugerne, men i stedet har
faktureret licenserne særskilt uden moms. Fremover vil det ikke være muligt at momsfri-
tage denne del af prisen på tv-abonnementer. Prisstigningen forventes alt andet lige at re-
ducere efterspørgslen efter tv-abonnementer. Denne adfærdsvirkning vurderes ikke at
have nævneværdig betydning for de provenumæssige konsekvenser. Dette skyldes, at den
sparede forbrugerudgift fra et reduceret forbrug af tv-abonnementer må påregnes an-
vendt på andet forbrug, som vil indebære omtrent tilsvarende moms- og afgiftsprovenu
som den moms, der ellers ville være blevet betalt fra forbrug af tv-abonnementer mv.
På denne baggrund har Skatteministeriet ikke konkret skønnet over størrelsen af den af-
ledte nedgang i forbrug af tv-abonnementer og det eventuelt afledte kundetab, ligesom
det samtidig bemærkes, at et skøn herfor vil være forbundet med betydelig usikkerhed.
Side 2 af 2