Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2580364_0001.png
18. maj 2022
J.nr. 2021 - 2113
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
llj
Samrådsspørgsmål B-D
- Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål B-D til L 106 den 18. maj
2022.
Samrådsspørgsmål B
Set i lyset af advokatredegørelsen fra Gorrissen Federspiel, der me-
get klart konkluderer, at EU-retten ikke
i modsætning til, hvad
der antages i lovforslaget
stiller krav om at gøre meddelelse af li-
cens til ophavsrettigheder momspligtig, når licensen meddeles af
andre end forfatteren eller kunstneren selv, bedes ministeren rede-
gøre for, om regeringen fortsat mener, at der med lovforslaget er
tale om nødvendig minimumsimplementering.
Samrådsspørgsmål C
Vil regeringen trække lovforslaget tilbage, nu det viser sig, at der er
rejst betydelig tvivl om, om Skatteministeriet har fortolket EU-dom-
men korrekt, eller ønsker regeringen på trods af dette fortsat at indføre
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0002.png
moms på kunstnerisk virksomhed? I fald regeringen agter at opret-
holde lovforslaget bedes ministeren redegøre for, hvorfor regeringen
ønsker at opgive den undtagelse, som Danmark har på moms på
kunstnerisk virksomhed.
Samrådsspørgsmål D
Vil ministeren redegøre for, om regeringen mener, at antenneforenin-
ger, copydan og oplysningsforbund er så godt polstret, at de uden pro-
blemer kan finansiere regeringens forslag?
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at bemærke, at jeg i dette samråd kommer til
at gentage en stor del af det, som min forgænger og jeg både har skrevet
og sagt i forbindelse med behandlingen af L 106
men jeg håber, at I
vil bære over med mig.
Før jeg svarer på selve spørgsmålene, vil jeg gerne sige
som jeg også
forklarede i samrådet den 3. marts
at lovforslaget kun ændrer på ord-
lyden af momsfritagelsen for forfattere og kunstnere for at sikre, at den
er bedre i overensstemmelse med EU’s momsregler, men ikke ændrer
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0003.png
på indholdet. Kunstnere vil fortsat være momsfritaget for deres aktivi-
teter.
Svar på samrådsspørgsmål B
I samrådsspørgsmål B spørges til, om regeringen efter redegørelsen fra
Gorrissen Federspiel fortsat mener, at lovforslaget er udtryk for mini-
mumsimplementering.
Skatteministeriet har studeret redegørelsen fra Gorrissen Federspiel
nøje. Som det fremgår af min besvarelse på spørgsmål 87, der kom-
menterer på Gorrissen Federspiels vurdering, er Skatteministeriet
imidlertid
ikke
enig i Gorrissen Federspiels konklusion om, at forvalt-
ningsorganisationerne kan fortsætte med at være momsfri, og at æn-
dringen foreslået i L 106 ikke er nødvendig.
Jeg skal bemærke, at Skatteministeriets vurdering er tiltrådt af den
tværministerielle arbejdsgruppe og Justitsministeriet.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0004.png
Jeg vil ikke gennemgå alle de juridiske analyser og argumenter, der alle-
rede er sendt til Skatteudvalget
fx i redegørelsen fra den tværministe-
rielle arbejdsgruppe og svaret på spørgsmål 87
men blot ridse de væ-
sentligste punkter op.
Hovedkonklusionen i den juridiske analyse er fortsat, at momsfritagel-
sen for forfattere og kunstner i modsætning til de fleste andre momsfri-
tagelser har et sådant særkende, at den kun gælder for levering af ydelser,
der er foretaget af netop forfattere og kunstnere
forvaltningsorganisa-
tioner, der handler i eget navn for kunstnernes regning, kan ikke an-
vende fritagelsen.
Forvaltningsorganisationer skal med forslaget fremover betale moms,
når de leverer licenser til ophavsrettigheder, fordi EU-Domstolen har
fastslået, at denne levering er økonomisk virksomhed i momsmæssig
forstand. I Danmark har vi hidtil anset denne aktivitet for at være
momsfritaget ud fra en tese om, at det ikke udgjorde økonomisk virk-
somhed i momsmæssig forstand, men denne tese har EU-Domstolen
nu afvist.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0005.png
Svaret på samrådsspørgsmål B
er derfor et ”ja”.
Jeg henholder mig til
den faglige vurdering, som Skatteministeriet
som ressortmyndighed
og ekspert på området
har foretaget, og jeg fastholder derfor vurde-
ringen af, at lovforslaget er nødvendigt for at sikre, at de danske
momsregler er i overensstemmelse med EU-reglerne.
Svar på samrådsspørgsmål C
I den første del af samrådsspørgsmål C spørges der til, om regeringen
vil trække lovforslaget tilbage, fordi Gorrissen Federspiel ikke mener, at
Skatteministeriet fortolker EU-reglerne korrekt.
Hertil er svaret ”nej” –
som jeg lige har tilkendegivet i forhold til sam-
rådsspørgsmål B, fastholdes vurderingen af, at lovforslaget er nødven-
digt.
Den anden del af samrådsspørgsmål C går på, hvorfor regeringen øn-
sker at opgive den undtagelse, som Danmark har på moms på kunst-
nerisk virksomhed.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0006.png
Hverken jeg, regeringen eller andre er indstillet på at opgive stand still-
ordningen på kunstneriske ydelser i momsloven, og det er heller ikke
det, der foreslås med L 106. Jeg synes, at det er en glimrende ordning,
og med den nye formulering foreslået i L 106 vil det med loven blive
klart for enhver, hvad momsfritagelsen rent faktisk omfatter. Desuden
vil ordlyden blive bragt i overensstemmelse med den bagvedliggende
direktivbestemmelse, netop så vi kan opretholde stand still-ordningen
for fremtiden.
Jeg vil gerne pointere, som også anført i svaret på spørgsmål 87 til lov-
forslaget, at Gorrissen Federspiel er enig i, at forslaget til præcisering af
momsfritagelsen betyder, at den danske ordlyd af fritagelsesbestemmel-
sen kommer i bedre overensstemmelse med momsdirektivets stand still-
bestemmelse.
Forvaltningsorganisationerne er
som jeg tidligere har nævnt
ikke
omfattet af momsfritagelsen for kunstnere, da den er personlig, men
organisationerne har været momsfritaget, fordi de ikke blev anset for
at udøve økonomisk virksomhed i momsmæssig forstand. Dette æn-
drede en EU-dom på.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0007.png
I bund og grund består uenigheden i, at Gorrissen Federspiel konklu-
derer, at forvaltningsorganisationer, der som formidlere handler i eget
navn, men for kunstnernes regning, kan være momsfritaget ligesom
kunstnerne grundet en særlig formidlingsregel.
Formidlingsreglen ændrer dog ikke på, at momsfritagelsen for kunst-
nere er personlig og dermed har et
såkaldt ”særkende”,
der betyder, at
fritagelsen ikke kan anvendes af formidlere.
Dette fremgik også af min mundtlige besvarelse af spørgsmål S 847, S
848 og S 850 sidste onsdag. Og uanset, at forslaget ændrer reglerne for
forvaltningsorganisationerne, gentager jeg her, at indholdet af den dan-
ske momsfritagelse for kunstnere
ikke
ændres med forslaget.
Efter forslaget vil det derfor også fremover være momsfrit og i over-
ensstemmelse med standstill-bestemmelsen i direktivet, når forfattere
og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, leverer licenser til egne
ophavsretsbelagte værker. Herudover vil den udøvende kunst
fx når
musikere spille til koncerter
naturligvis fortsat være momsfritaget.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0008.png
Samrådsspørgsmål D
Endelig spørges der til
i samrådsspørgsmål D
om regeringen mener,
at antenneforeninger, Copydan og oplysningsforbund er godt nok pol-
stret til, at de kan finansiere regeringens forslag.
Som tidligere anført i flere svar på spørgsmål til L 106, forventes mom-
sen at blive overvæltet i forbrugerpriserne, og det vil således være de
endelige forbrugere af bl.a. tv-abonnementer, som vil blive belastet af
højere momsbetaling. Prisstigningen må forventes at reducere efter-
spørgslen efter varer og ydelser, der indeholder licenser til ophavsret-
tigheder
hvilket må forventes at reducere mængden af licenser som
forvaltningsorganisationer så som Copydan meddeler på vegne af
kunstnerne.
Her vil jeg henvise til, at de Forenede Danske Antenneanlæg, i bilag 20
til lovforslaget, selv anfører, at de ikke bekymrer sig om de brugerejede
antenneanlægs muligheder for at overleve. Dette på trods af et eventuelt
fald i forbruget af flow-tv pakker.
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. maj 2022, til skatteministeren
2580364_0009.png
Afslutningsvis antyder spørgsmålet, at forslaget om moms på forvalt-
ningsorganisationers meddelelse af licens til ophavsrettigheder
er ”op-
fundet” til lejligheden for at skaffe finansiering til regeringens øvrige
prioriteringer. Det vil jeg kraftigt afvise. Forslaget skal bringe de danske
regler i overensstemmelse med EU-retten
forslaget ville være fremsat,
uanset om merprovenuet skulle finansiere en aftale om kriminalforsor-
gen. Så enkelt er det.
Tak for ordet.