Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2535979_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 11. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Birgitte Bergman (KF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om, hvordan lovforslaget kan være udtryk for en minimumsimplementering af UCMR – ADA m.v., til skatteministeren
2535979_0002.png
Spørgsmål
Af selve lovforslaget ser det ud til, at det er den relativt nye dom fra EU-Domstolen i sag
C-501/19, UCMR
ADA, der bliver brugt som baggrund for lovforslaget og ønsket om
at sikre overensstemmelse mellem direktiv og lov. Denne dom vedrører det rumænske
momssystem, som ikke har en momsfritagelse for kunstnerisk virksomhed. Spørgsmålene
i sagen var, om kunstnerens meddelelse af licens er økonomisk virksomhed for kunstne-
ren. Hvis det ikke var tilfældet, skulle der ikke moms på licensen. Dernæst var spørgsmå-
let, om de rumænske forvaltningsorganisationer kunne anses for at formidle i eget navn
og for fremmed regning. Hvis det var tilfældet, skulle forvaltningsorganisationerne sende
en faktura til brugeren af licensen og ikke til kunstneren. EU-Domstolen nåede frem til,
at kunstnerens meddelelse af licens er økonomisk virksomhed, og de rumænske forvalt-
ningsorganisationer skal anses for at formidle i eget navn og for fremmed regning. Kon-
kret betyder dommen for de rumænske forhold, at der er moms på kunstnerlicensen, og
at UCMR
ADA skulle sende en faktura til brugeren af licensen i stedet for til kunstne-
ren. Da Rumænien som nævnt ikke har en momsfritagelse for kunstneriske ydelser, for-
holder EU-Domstolen sig ikke til spørgsmålet om, hvorvidt kunstnerens meddelelse af
licens kan være omfattet af en momsfritagelse og i hvilket omfang. Domstolen forholder
sig tilsvarende ikke til spørgsmålet om, hvorvidt forvaltningsorganisationerne også kan
være omfattet af en momsfritagelse. Begge dele var irrelevante for EU-Domstolens stil-
lingtagen til den rumænske situation. På den baggrund bedes ministeren redegøre for,
hvordan lovforslaget kan være udtryk for en minimumsimplementering af UCMR
ADA, og hvordan ministeren kan mene, at domstolens præmisser i det lys nødvendiggør
en tilpasning af de danske momsfritagelsesregler.
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 57 og 58 til L 106 (2021-22).
Side 2 af 2