Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 Bilag 23, L 106 A Bilag 23, L 106 B Bilag 23
Offentligt
2582719_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. juni 2022
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for
diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
5, herunder om deling af lovforslaget. Skatteministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Mode-
raterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
<>tal:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring
af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet,
brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater
og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-5 og 7-18, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Afskaffelse
af kravet om sikkerhed ved midlertidig indførsel fra Færøer-
ne eller Grønland)« omfattende § 1, nr. 6, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
<>tal:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 46 d
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
og
stk. 2
og
3,
»§ 45, stk. 4« til: »§ 45, stk. 6«.
[Ændring af henvisning]
Til § 3
3)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 1-6 og 8« til: »§ 1, nr. 1-5, 8 og
13,«.
DokumentId
Journalnummer
L 106 - 2021-22 - Bilag 23: 3. udkast til betænkning
2582719_0002.png
2
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 13, og kon-
sekvens af ændringsforslag nr. 2]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
4)
Nr. 6
affattes således:
»6.
§ 36, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) når der er toldfrihed ved midlertidig indførsel eller
toldfrihed for proviant m.v., der medbringes af skibe
og fly ved ankomst fra steder uden for EU, eller når
der ikke opstår toldskyld, fordi varen er tilintetgjort
eller overgivet til staten, eller når der indrømmes told-
frihed for returvarer. Der skal ved midlertidig indførsel
stilles sikkerhed for afgiften på samme måde og under
samme betingelser som fastsat for toldfrihed ved mid-
lertidig indførsel. Registrerede virksomheder med fuld
fradragsret efter § 37, godtgørelsesberettigede virksom-
heder efter § 45 og offentlige institutioner skal dog ikke
stille sikkerhed. Der skal heller ikke stilles sikkerhed
ved midlertidig indførsel fra Færøerne eller Grønland,
hvis varemodtageren er etableret i Danmark, på Færø-
erne eller i Grønland,«.«
[Lovteknisk begrundet ændring]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
<>tal:
Til § 3
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det
ene lovforslag (A) vedrører ændring af reglerne om forfat-
tervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, moms-
godtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering af
reglerne om undervisning og turistsalg m.v. Det andet lov-
forslag (B) vedrører afskaffelse af kravet om sikkerhed ved
midlertidig indførsel fra Færøerne eller Grønland.
Til nr. 2 og 3
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det at indsætte § 46 d
i momsloven, hvor der i paragraffens stk. 1-3 henvises til §
45, stk. 4. Denne henvisning skal forstås som en henvisning
til den gældende lovs § 45, stk. 4.
I henhold til lovforslagets § 3, stk. 1, træder loven i kraft
den 30. juni 2022, idet visse bestemmelser dog i henhold til
stk. 2 træder i kraft den 1. juli 2022, og skatteministeren i
henhold til stk. 3 fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
andre af lovens bestemmelser. Da nr. 13 hverken er nævnt i
stk. 2 eller 3, vil nr. 13 træde i kraft den 30. juni 2022.
Ved § 5, nr. 14, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021 blev der
imidlertid indsat nye stykker i § 45, som medfører, at stk.
4 bliver stk. 6. Denne lovændring træder i kraft den 1. juli
2022, jf. § 22, stk. 2, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021.
Som samlet konsekvens af ovenstående vil henvisninger-
ne i den foreslåede § 46 d, stk. 1-3, til § 45, stk. 4, kun være
rigtig i én dag.
For at sikre en korrekt fremtidig henvisning, og da det
ikke er afgørende, om § 46 d træder i kraft den 30. juni 2022
eller den 1. juli 2022, foreslås det med ændringsforslaget, at
henvisningerne i de foreslåede § 46 d, stk. 1-3, ændres til
at være henvisninger til § 45, stk. 6, og at § 1, nr. 13, først
træder i kraft den 1. juli 2022, samtidig med at § 45, stk. 4,
bliver § 45, stk. 6. Ændringen af ikrafttrædelsestidspunktet
foreslås at ske, ved at § 1, nr. 13, tilføjes i lovforslagets §
3, stk. 2, som nævner de bestemmelser i loven, der træder i
kraft den 1. juli 2022.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås indsat et nyt 4. pkt. i
momslovens § 36, stk. 1, nr. 1.
I § 36 er en opremsning i stk. 1, nr. 1-6, af tilfælde,
hvor indførsel af varer fra steder uden for EU er momsfri-
taget. Opremsningen er foretaget sådan, at der er komma
mellem de enkelte numre. Det er derfor lovteknisk ukorrekt
at indsætte et nyt punktum i form af »4. pkt.«, når den
indsatte tekst reelt slutter med et komma.
Det foreslås derfor af lovtekniske grunde at affatte hele §
36, stk. 1, nr. 1, på ny.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af for-
slaget om deling af lovforslaget i to forslag, jf. ændringsfor-
slag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december 2021 og var
til 1. behandling den 11. januar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høring
Udvalget har den 2. februar 2022 afholdt en høring om
lovforslaget. Materialet fra høringen er omdelt som bilag 4
og 5.
Indhentelse af uvildig ekstern redegørelse
Udvalget har indhentet en uvildig redegørelse fra advo-
katfirmaet Gorrissen Federspiel, jf. bilag 16 og 17. Gorris-
L 106 - 2021-22 - Bilag 23: 3. udkast til betænkning
2582719_0003.png
3
sen Federspiel gennemgik den 11. maj redegørelsen for ud-
valget, jf. bilag 21.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bi-
lag 328 (folketingsåret 2020-21). Den 22. december 2021
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <22> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <5> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i 2 åbne
samråd den 3. marts og [18. maj 2022. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <90> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9