Til Folketingets Skatteudvalg
Tak for foretræde i går den 4. maj 2022.
Lad L106 blive et eksempel på, at den åbne danske lovgivningsproces sikrer høj lovkvalitet
Det er blevet til vished grænsende klart, at antagelsen i aftalen om Kriminalforsor-
gens økonomi 2022-2025, om at dommen i sag C-501/19, UMCR - ADA nødvendig-
gør en ændring af den danske momslov,
ikke
baserer sig på en korrekt forståelse af
de EU-retslige konsekvenser af den nævnte dom.
Aftalen om Kriminalforsorgen bestemmer, at der skal ske en minimumsimplementering i forhold til følge-
ændringer af EU-dommen. Den logiske følge af, at der ikke kræves nogen ændringer i den danske lovgivning
må derfor være, at der slet ikke skal ske nogen form for implementering. Mere minimum er det svært at
forestille sig.
FDAs bekymring i denne sag handler ikke om de brugerejede antenneanlægs muligheder for at overleve.
Den evne tvivler vi faktisk ikke på, da langt de fleste af de medlemmer, der fravælger flow-tv-pakker forbli-
ver som medlemmer alene med internetadgang gennem foreningens fællesejede bredbåndsinfrastruktur.
Vores bekymring handler om det økonomiske grundlag for fortsat at producere kvalitets tv-indhold til dan-
skerne
–
i en dansk ramme og af danske tv-stationer.
Den moms på de ophavsretlige vederlag, som vil være en følge af at L106 vedtages, vil betyde at flow-tv-
pakker stiger (betydeligt) i pris. Stigninger i spændet ca. 160,- til 210,- kroner årligt svarende til op mod 10
% prisstigninger.
Det vil helt ubetinget medføre (betydeligt) fravalg af tv-pakker. Hvor mange og hvordan er selvsagt uklart.
Men et realistisk estimat, baseret på konkrete erfaringer, peger i retning af fra 5 til 10 %.
Fravalg af flow-tv-pakker, fordi de bliver for dyre, betyder et farvel til den nemme adgang til dansk public
service-tv, som disse pakker giver. DR1, DR 2, TV 2, TV 2-regionen vil ikke længere være en knap på fjernbe-
tjeningen som hidtil, men vil kræve streaming via en app. En helt anden form for aktivt tilvalg hver gang en
kanal skal ses
–
og en tilvænning til ny teknologi, som måske særligt vil være til besvær for en række ældre,
der samtidig med den aktuelle inflation, kan have en særlig presset økonomi.
Vi skal ikke trætte med at gentage eksemplerne fra vores foretræde, men henvise til materialet, som nu er
tilgængeligt som
bilag 18 på L106.
Derimod vil vi, så indtrængende som vi kan, opfordre udvalgets medlemmer til i fordragelighed at nå frem
til,
at ingen ændring af momsloven er nødvendig
som konsekvens af EU-dommen og under indtryk af den
betydelige skade en moms på de ophavsretlige vederlag formidlet gennem godkendte forvaltningsorganisa-
tioner vil have på udbredelsen af dansk public-service flow-tv og for produktionen af danskbaseret kvali-
tetsindhold, beslutter ikke at gennemføre den del af L106.
Det kan ikke gøres om, hvis et flertal i Folketinget fjerner den gældende
standstill-bestemmelse
og dermed
ophæver det EU-forbehold Danmark har på dette punkt.
Højby Hovedgade 83
|
|
DK-4573 Højby
| Tlf.: +45 59 96 17 00
www.fda.dk
|
CVR-NR.: DK10547776