Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104 - endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 11303
15. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
4 (L 104
–
bilag 8), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 8/2-2022 fra Kvindeøkonomien og
herunder de forslag til evaluering af lovforslaget, der fremgår af henvendelsen, jf.
L 104 - bilag 8.”
Svar:
Der er bred konsensus om, at den skæve fordeling af orlov mellem mænd og kvin-
der bidrager markant til forskellen i mænds og kvinders livstidsindkomst. Det er
endnu en god grund til, at vi skal rykke ved den traditionelle orlovsfordeling
–
og
netop det, som er kernen i den politiske aftale om lige orlovsrettigheder for foræl-
drene.
Med de nye orlovsregler ønsker vi at sende et tydeligt signal om, at forældrene er
ligeværdige, og at udgangspunktet er, at de har den samme mængde orlov. Håbet
er, at nye forældregenerationer vil tage det til sig og i meget højere grad end tidli-
gere vil dele orloven mere lige. Forskning viser, at mere ligelig fordeling af orlov
medvirker til en mere lige deltagelse i de øvrige omsorgsforpligtelser, der er i en
familie fx ved børns sygdom.
Jeg kan oplyse, at for modtagere af barselsdagpenge indbetales der, ud over et
ATP-bidrag af dagpenge, et bidrag til den obligatoriske pensionsordning. Bidraget
er i 2022 på 0,9 pct. af dagpenge, og det stiger årligt, indtil det i 2030 er på 3,3 pct.
dagpengene. Bidraget indbetales på modtagerens konto i ATP-livslang pension og
er med til at forøge udbetalingen fra ATP, når folkepensionsalderen er nået.
Samtidig sikrer en del overenskomster allerede pensionsindbetaling under foræl-
dres orlov.
Så vi har taget hul på den problemstilling omkring de økonomiske konsekvenser af
orlov, som Kvindeøkonomien peger på.