Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 11303
22. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 104
–
bilag 10), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 22. februar 2022 fra Søren Brøn-
chenburg om manglende lovhjemmel i Forældreansvarsloven, jf. L 104 - bilag 10.”
Svar:
Indledningsvist vil jeg bemærke, at henvendelsen fra Søren Brønchenburg vedrører
samme spørgsmål som det, jeg besvarede i mit svar til udvalgets spørgsmål 2 til L
104.
Som jeg også tilkendegav i mit tidligere svar, så kan uenighed og konflikt mellem
forældre også efter de gældende regler få betydning for, hvordan orloven med et
barn afholdes. Det er desværre et dilemma, som barselsloven ikke kan løse.
I L 104 er det foreslået, at de 9 ugers orlov efter orlovsdirektivet kan holdes inden
for 3 år efter barnets fødsel, hvis der er en orlovshindring. Af bemærkningerne
fremgår det, at der fx tænkes på situationer, hvor forælderen ikke har haft mulighed
for at være sammen med barnet, herunder fordi forældrene ikke eller ikke i til-
strækkeligt omfang er blevet tilkendt samvær, eller fordi faderskabet først er blevet
fastlagt længe efter barnets fødsel.
Forældreansvarsloven regulerer ikke forældres ret til orlov efter barselsloven, og
henvendelsen giver mig heller ikke anledning til at overveje dette. Forældrean-
svarsloven hører desuden under social- og ældreministerens ressort, og ændringer
heri vil således skulle drøftes med social- og ældreministeren.
Til sidst vil jeg minde om, at vi har aftalt at evaluere de nye orlovsregler tre år efter
de er trådt i kraft, og her vil erfaringerne fra konfliktramte familier også kunne
indgå.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af BEU spørgsmål 2 til L 104.