Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104 Bilag 9
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Lov om ændring af barselsloven
(Indførelse af øremærket orlov, ligedeling af retten til barselsdagpenge og ret til overdragelse af
barselsdagpenge til sociale forældre og nærtstående familiemedlemmer m.v.)
(L 104)
Til § 1
1)
I
nr. 11
udgår: ”og § 9, 1. pkt.”.
[Forslaget er en teknisk ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5.]
2)
I
nr. 12
udgår: ”, § 9, 1. pkt.”.
[Forslaget er en teknisk ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5.]
3)
Nr. 14
udgår:
[Forslaget er en teknisk ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5.]
4)
I
nr. 15
ændres ”I § 9, 2. pkt., to” til: ”To”.
[Forslaget er en teknisk ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr. 5.]
5)
Nr. 16
affattes således:
Ӥ
9
affattes således:
Ӥ 9.
Efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til fravær
i 32 uger. Faren eller medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger ef-
ter fødslen. Er et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret til at på-
begynde fraværet inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Stk. 2.
Hvis moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til faren eller medmoren efter §
7 a, stk. 2, har moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter § 7, stk. 1.” ”
[Nyaffattelse af § 9, som træder i kraft den 2. august 2022.]
6)
Nr. 17
affattes således:
Ӥ
9
affattes således:
Ӥ 9.
Efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til fravær
i 32 uger. Faren eller medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger ef-
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
ter fødslen. Er et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret til at på-
begynde fraværet inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Stk. 2.
Hvis moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til faren eller medmoren efter §
7 a, stk. 2, eller til en social forælder efter § 23 b, stk. 2, har moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i
forlængelse af sin orlov efter § 7, stk. 1.” ”
[Nyaffattelse af § 9, som træder i kraft den 1. december 2023.]
7)
I den under
nr. 24
foreslåede
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter ”herom”: ”samt om, hvorvidt
hun ønsker at holde fravær efter § 9 i stedet”.
[Præcisering af varslingspligten for en mor, der ønsker at overdrage sin orlov efter fødslen til den
anden forælder.]
8)
I den under
nr. 26
foreslåede affattelse af
§ 15, stk. 3,
ændres: ”eller overdraget orlov til afhol-
delse inden for de første 10 uger efter fødslen, jf. § 7 a” til: ”overdraget orlov efter § 7 a eller fravær
efter § 9 til afholdelse inden for de første 10 uger”.
[Præcisering af varslingspligten for en far eller en medmor, der ønsker at afholde fravær efter § 9
inden for de første 10 uger efter fødslen.]
9)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 17, 1. pkt.
ændres ”§ 15, stk. 1-5, og § 16” til: ”§ 15, stk. 1-5, § 16 og § 23 c, stk. 3”.”
[Præcisering af, at retten til at omvarsle fravær, hvis omstændigheder gør det urimeligt at fastholde
fraværet som varslet, også omfatter et nærtstående familiemedlem]
10)
I den under
nr. 31
foreslåede affattelse af
§ 17, 3. pkt.
ændres ”ret til at afholde den resterende
fraværsret” til: ”ret til at afholde den resterende del af fraværsretten”.
[Forslaget er en sproglig justering.]
11)
Nr. 32
affattes således:
”Overskriften til kapitel 5 affattes således:
”Kapitel 5
Ret til barselsdagpenge og ret til overdragelse af orlov m.v.”
[Forslaget er en teknisk ændring.]
12)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 21 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår: ”som andet end lønmodtager i be-
skæftigelse”, og efter 1. pkt. indsættes som
nyt punktum:
”Har forælderen tidligere holdt orlov med
barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1, som lønmodtager i beskæftigelse, fragår disse uger i retten efter 1.
pkt.”
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
[Præcisering af, at en forælder, der tidligere har udnyttet sin ret til barselsdagpenge delvist efter §
21 som lønmodtager, er omfattet af retten til op til 9 ugers øremærket orlov med barselsdagpenge
efter § 21 a.]
13)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 21 b, stk. 4,
indsættes efter ”Beskæftigelsesministeren fastsætter
regler om”: ”, hvornår en forælder efter stk. 1, 1. pkt. anses for at have barnet boende, og om”.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen.]
14)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b, stk. 4,
ændres: ”stk. 2 og 3” til: ”stk. 2 eller 3”.
[Forslaget er en sproglig justering.]
15)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b, stk. 5,
ændres ”En kvindelig lønmodtager” til: ”En løn-
modtager”, og ”stk. 1 og 2” ændres til: ”stk. 1 eller 2”.
[Forslaget er en sproglig justering.]
16)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b, stk. 6,
ændres ”stk. 1-3” til: ”stk. 1, 2, eller 3”.
[Forslaget er en sproglig justering.]
17)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 24
indsættes efter ”et nærtstående familiemedlem og”: ”om”.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen.]
18)
Efter
nr. 41
indsættes som nyt nummer:
”02.
§ 25 b, stk. 1,
affattes således:
”En lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2,
fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger
efter barnets fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt
barselsdagpenge under fraværet. En far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.” ”
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse.]
19)
Efter
nr. 41
indsættes som nyt nummer:
”03.
§ 25 b, stk. 1,
affattes således:
”En lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2,
fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
barnets fødsel eller modtagelse, eller fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1, optjener ret til ferie med
ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet. En far eller medmor, som er
omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær, der holdes indtil
10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse.” ”
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse.]
20)
Efter
nr. 41
indsættes som nyt nummer:
”04.
I
§ 25 b, stk. 5
og
7,
ændres ”§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt.,” til: ”stk. 1”. ”
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse.]
21)
Efter
nr. 41
indsættes som nyt nummer:
”05.
§ 25 d, stk. 1,
affattes således:
”En person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge under
fraværet. En far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferieydelse,
når der udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller mod-
tagelse.” ”
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse.]
22)
Efter
nr. 41
indsættes som nyt nummer:
”06.
§ 25 d, stk. 1,
affattes således:
”En person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse, eller fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1, optjener ret til ferieydelse, når der
udbetales barselsdagpenge under fraværet. En far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1,
optjener tilsvarende ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse.” ”
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse.]
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
23)
Efter nr. 45
indsættes som nyt nummer:
”07.
I
§ 29, stk. 2,
udgår ”og 3”. ”
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 42, om ophævelse af § 27, stk. 1, nr. 3.]
24)
Nr. 47
affattes således:
Ӥ
30, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
”Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20,
21, 21 b eller 21 c, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse anmelde fraværet til ar-
bejdsløshedskassen.” ”
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4, 1. pkt., som træder i kraft den 2. august 2022.]
25)
Nr. 48
affattes således:
Ӥ
30, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
”Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20,
21, 21 b, 21 c, 23 b eller 23 c, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse anmelde fra-
været til arbejdsløshedskassen.” ”
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4, 1. pkt., som træder i kraft den 1. december 2023.]
Til § 2
26)
Stk. 2
affattes således:
”Stk. 2.
§ 1, nr. 1-16, 18-23, 25, 27-33, 35-38, 40, 02, 04, 05, 42-45, 07, 47 og 49, træder i kraft den
2. august 2022.”
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslaget til nr. 18, 20, 21 og 23.]
27)
Stk. 3
affattes således:
”Stk. 3.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, træder i kraft den 1. december 2023.”
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslaget til nr. 9, 19 og 22.]
28)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
”For forældre til et barn, der er født før den 2. august 2022, finder
de hidtil gældende regler anvendelse.”
[Præcisering af, at forældre til et barn, der er født før den 2. august 2022, er omfattet af de hidtil
gældende regler.]
29)
Stk. 5
affattes således:
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
”Stk. 5.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, finder anvendelse for forældre til et barn, der er
født eller modtaget den 1. januar 2024 eller senere.”
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslaget til nr. 9, 19 og 22.]
Til § 3
30)
I stk.
3,
indsættes som
3. pkt.:
”En lønmodtager skal med 8 ugers varsel underrette arbejdsgive-
ren om afholdelse af orlov efter stk. 1.”
[Fastsættelse af frist for lønmodtagers varsling af arbejdsgiver om afholdelse af orlov med barsels-
dagpenge efter stk. 1.]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at den i nr. 11 foreslåede ændring i § 9, 1. pkt. udgår.
Forslaget er en teknisk ændring og en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, hvor det foreslås at ny-
affatte § 9.
Til nr. 2
Det foreslås, at den i nr. 12 foreslåede ændring i § 9, 1. pkt. udgår.
Forslaget er en teknisk ændring og en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, hvor det foreslås at ny-
affatte § 9.
Til nr. 3
Det foreslås, at nr. 14 udgår.
Forslaget er en teknisk ændring og en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, hvor det foreslås at ny-
affatte § 9.
Til nr. 4
Det foreslås, at i nr. 15 ændres ”I § 9, 2. pkt., to” til: ”To”.
Forslaget betyder, at den foreslåede ændring i § 9, 2. pkt. udgår.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget er en teknisk ændring og en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, hvor det foreslås at ny-
affatte § 9.
Til nr. 5
Indledningsvis bemærkes, at nr. 5 og nr. 6 i dette ændringsforslag vedrører forslag til en nyaffattelse
af barselslovens § 9. Der affattes to nye bestemmelser, da bestemmelserne har forskellig ikrafttræ-
den. Nr. 5 skal træde i kraft den 2. august 2022, og nr. 6 skal træde i kraft den 1. december 2023.
Det fremgår af den gældende § 9, at efter den 14. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har
hver af forældrene ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen har dog ret til at påbe-
gynde forældreorloven inden for de første 14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at
§ 9
nyaffattes, således at de foreslåede ændringer i det fremsatte lovforslag til § 9
indgår i den nyaffattede bestemmelse i § 9. Derudover indeholder forslaget et nyt forslag i stk. 1, 3.
pkt.
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af
forældrene ret til fravær i 32 uger. Forslaget svarer til § 1, nr. 11 og 12 i det fremsatte lovforslag.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring til § 7, hvor retten til fravær efter fødslen æn-
dres fra en periode på 14 til 10 uger.
Forslaget betyder, at forældrene kan påbegynde fravær efter § 9 efter den 10. uge efter barnets fød-
sel eller modtagelse.
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at faren eller medmoren har ret til at påbegynde fraværet inden for de
første 10 uger efter fødslen. Forslaget svarer til § 1, nr. 7, 14 og 15 i det fremsatte lovforslag.
Forslaget betyder, at faren eller medmoren, der efter den foreslåede ændring til § 7, stk. 3, i de før-
ste 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers fravær, kan påbegynde fravær ef-
ter § 9, når de 2 ugers fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i
stk. 1, 3. pkt.,
at er et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder li-
geledes ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet. Forsla-
get er nyt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring til § 8, stk. 6, hvor det foreslås, at i
de første 10 uger efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne ret til fravær i 6 uger, som
bortset fra 2 sammenhængende uger ikke kan holdes samtidig.
Forslaget betyder, at en eneadoptant har ret til at påbegynde fravær efter § 9 inden for de første 10
uger efter modtagelsen af barnet.
Med forslaget sikres, at en eneadoptant har ret til at holde orlov efter § 9 i umiddelbar forlængelse
af de 6 ugers orlov efter den foreslåede § 8, stk. 6, og dermed – ligesom efter de gældende regler –
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
har ret til at holde den samlede orlovsret efter henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en sammenhængende
periode.
Det foreslås i
stk. 2,
at hvis moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til faren eller
medmoren efter § 7 a, stk. 2, har moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov
efter § 7, stk. 1. Forslaget svarer til § 1, nr. 16 i det fremsatte lovforslag.
Forslaget betyder, at en mor, der efter den foreslåede § 7 a, stk. 2, har overdraget op til 8 uger af sin
ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., kan påbegynde fravær efter § 9 i forlængelse af de 2 ugers or-
lov efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 2, stk. 2, at bestemmelsen træder i kraft den 2. august 2022.
Til nr. 6
Det fremgår af den gældende § 9, at efter den 14. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har
hver af forældrene ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen har dog ret til at påbe-
gynde forældreorloven inden for de første 14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at
§ 9
nyaffattes, således at de foreslåede ændringer i det fremsatte lovforslag til § 9
indgår i den nyaffattede bestemmelse i § 9. Derudover indeholder forslaget et nyt forslag i stk. 1, 3.
pkt.
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af
forældrene ret til fravær i 32 uger. Forslaget svarer til § 1, nr. 11 og 12 i det fremsatte lovforslag.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring til § 7, hvor retten til fravær efter fødslen æn-
dres fra en periode på 14 til 10 uger.
Forslaget betyder, at forældrene kan påbegynde fravær efter § 9 efter den 10. uge efter barnets fød-
sel eller modtagelse.
Det foreslås i
stk. 1, 2. pkt.,
at faren eller medmoren har ret til at påbegynde fraværet inden for de
første 10 uger efter fødslen. Forslaget svarer til § 1, nr. 7, 14 og 15 i det fremsatte lovforslag.
Forslaget betyder, at faren eller medmoren, der efter den foreslåede ændring til § 7, stk. 3, i de før-
ste 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers fravær, kan påbegynde fravær ef-
ter § 9, når de 2 ugers fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i
stk. 1, 3. pkt.,
at er et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder li-
geledes ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet. Forsla-
get er nyt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring til § 8, stk. 6, hvor det foreslås, at i
de første 10 uger efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne ret til fravær i 6 uger, som
bortset fra 2 sammenhængende uger ikke kan holdes samtidig.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget betyder, at en eneadoptant har ret til at påbegynde fravær efter § 9 inden for de første 10
uger efter modtagelsen af barnet.
Med forslaget sikres, at en eneadoptant har ret til at holde orlov efter § 9 i umiddelbar forlængelse
af de 6 ugers orlov efter den foreslåede § 8, stk. 6, og dermed – ligesom efter de gældende regler –
har ret til at holde den samlede orlovsret efter henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en sammenhængende
periode.
Det foreslås i
stk. 2,
at hvis moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til faren eller
medmoren efter § 7 a, stk. 2, eller til en social forælder efter § 23 b, stk. 2, har moren ret til at holde
orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter § 7, stk. 1. Indholdet af forslaget svarer til § 1, nr.
17, i det fremsatte lovforslag.
Forslaget betyder, at en mor, der efter den foreslåede § 7 a, stk. 2, har overdraget op til 8 uger af sin
ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren, eller efter den foreslåede § 23 b, stk.
2, har overdraget op til 8 uger af sin ret til fravær til en social forælder, kan påbegynde fravær efter
§ 9 i forlængelse af de 2 ugers orlov efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 2, stk. 3, at bestemmelsen træder i kraft den 1. december 2023.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 15, stk. 1, at en kvindelig lønmodtager med 3 måne-
ders varsel skal underrette arbejdsgiveren om forventet fødselstidspunkt, og om hun agter at udnytte
retten til fravær før fødslen, jf. § 6, stk. 1.
Det er under nr. 24 foreslået indsat som
2. pkt.
i
§ 15, stk. 1,
at en kvindelig lønmodtager, der ønsker
at overdrage fraværsret efter den foreslåede § 7 a, stk. 1, senest 4 uger før forventet fødselstidspunkt
skal underrette sin arbejdsgiver herom. Forslaget betyder, at en kvindelig lønmodtager, der ønsker
at overdrage sin ret til fravær inden for de første 10 uger efter fødslen, skal varsle dette over for sin
arbejdsgiver senest 4 uger før forventet fødselstidspunkt. Dette er den samme frist, som allerede
gælder for varsling af fraværsretten efter § 7.
Det foreslås, at der i
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
efter ”herom” indsættes
”samt
om, hvorvidt hun ønsker at
holde fravær efter § 9 i stedet.”
Forslaget betyder, at en arbejdsgiver forud for barnets fødsel dels bliver underrettet om, at den kvin-
delige lønmodtager ønsker at gøre brug af sin ret til at overdrage barselsorlov til den anden forælder
og dels bliver underrettet om, hvorvidt den kvindelige lønmodtager ønsker at holde fravær efter § 9
i stedet for at genoptage arbejdet.
På denne måde sikres det, at arbejdsgiveren allerede inden fødslen ved, hvordan lønmodtageren øn-
sker at disponere over sin orlov efter fødslen og på den måde kan tilrettelægge arbejdet efter, om
lønmodtageren vender tidligt tilbage til arbejdspladsen.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 7 a, hvorefter en mor har ret til at
overdrage op til 8 af de 10 ugers fravær efter fødslen til den anden forælder.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 15, stk. 3, at en kommende fader eller medmoder, der
ønsker at udnytte sin ret til fravær efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, senest 4 uger før fraværets forventede
begyndelse skal underrette arbejdsgiveren herom og om længden af fraværet.
Det foreslås, at der i den foreslåede affattelse af
§ 15, stk. 3,
indsættes en henvisning til fravær efter
§ 9, således at en kommende far eller medmor, der ønsker at udnytte sin ret til fravær efter fødslen,
jf. § 7, stk. 3, overdraget orlov efter § 7 a eller fravær efter § 9 til afholdelse inden for de første 10
uger efter fødslen, senest 4 uger før det forventede fødselstidspunkt skal underrette arbejdsgiveren
herom og om længden af fraværet.
Med forslaget sikres det, at arbejdsgiver underrettes om, hvilken og hvor meget orlov en far eller en
medmor ønsker at holde inden for de første 10 uger efter fødslen, og på den måde kan arbejdsgive-
ren tilrettelægge arbejdet efter, om lønmodtageren vender tidligt tilbage til arbejdspladsen.
Forslaget er en konsekvens af, at en far eller en medmor efter den foreslåede affattelse af § 15, stk.
3, skal varsle afholdelse af overdraget orlov inden for de første 10 uger efter fødslen. Med denne
nye varslingsregel er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er hensigtsmæssigt at indføre
en lignende varslingsregel for en fars eller en medmors afholdelse af orlov efter § 9 inden for de
første 10 uger efter fødslen.
Til nr. 9
Det fremgår af den gældende § 17, at lønmodtageren har ret til at ændre anvendelsen af fraværsret-
ten, hvis nyt varsel afgives inden udløbet af fristen for varsel efter § 15, stk. 1-5, og § 16. Lønmod-
tageren har ret til at ændre anvendelsen af fraværsretten, hvis der indtræffer omstændigheder, som
gør det urimeligt at opretholde fraværsretten som varslet.
Det foreslås, at i
§ 17, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til § 23 c, stk. 3, således at også et nærtstå-
ende familiemedlems fravær varslet efter § 23 c, stk. 3, kan ændres inden udløbet af varslingsfri-
sten, eller hvis der indtræffer omstændigheder, som gør det urimeligt at opretholde fraværsretten
som varslet.
Til nr. 10
Det fremgår af den foreslåede § 17, 3. pkt., at en lønmodtager, der efter 2. pkt. ændrer anvendelsen
af fraværsretten efter §§ 9 og 10, anses efter denne lov for at have genoptaget arbejdet med den
konsekvens, at lønmodtageren har ret til at afholde den resterende fraværsret på et senere tidspunkt.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås i
§ 17, 3. pkt.,
at ændre ”ret til at afholde den resterende fraværsret” til ”ret til at af-
holde den resterende del af fraværsretten”.
Ændringen er en ren sproglig justering.
Til nr. 11
Den foreslåede overskrift til kapitel 5 foreslås nyaffattet, så det kommer til at fremgå, at der er tale
om en kapiteloverskrift.
Overskriften til kapitel 5 affattes således ”Kapitel 5 Ret til barselsdagpenge og ret til overdragelse
af orlov m.v.”
Der er tale om en teknisk ændring.
Til nr. 12
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 1, 1. pkt., at en forælder, der kommer i be-
skæftigelse som lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse, og som ikke har ret til
barselsdagpenge som lønmodtager efter § 21, stk. 1, fordi forælderen tidligere har udnyttet sin ret til
orlov med barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1 og 2, som andet end lønmodtager i beskæftigelse, har ret
til op til 9 ugers barselsdagpenge ved fravær efter § 9.
Det foreslås, at i
§ 21 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår: ”som andet end lønmodtager i beskæftigelse”, og efter
1. pkt. indsættes som
2. punktum:
”Har forælderen tidligere holdt orlov med barselsdagpenge, jf. §
21, stk. 1, som lønmodtager i beskæftigelse, fragår disse uger i retten efter 1. pkt.”
Med forslaget præciseres, at en forælder, der kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år
efter barnets fødsel eller modtagelse, og som tidligere har været lønmodtager og afholdt orlov med
barselsdagpenge i mindre end 9 uger, jf. § 21, stk. 1, har ret til op til 9 ugers barselsdagpenge ved
fravær efter § 9.
Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis forælderen er lønmodtager i beskæftigelse på tidspunktet for bar-
nets fødsel, og forælderen får bevilget barselsdagpenge efter § 21, stk. 1, som forælderen når at
holde 4 uger af, inden pågældende bliver ledig. Hvis forælderen efterfølgende får beskæftigelse
igen som lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse, vil forælderen kunne få 5
ugers barselsdagpenge efter den foreslåede bestemmelse, da forælderen kun har holdt 4 ugers orlov
med barselsdagpenge som lønmodtager.
Forslaget sikrer, at lønmodtagere, der kommer i beskæftigelse inden 1 år efter barnets fødsel eller
modtagelse, får ret til at kunne holde 9 ugers øremærket orlov i et ansættelsesforhold.
Til nr. 13
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk. 4, at beskæftigelsesministeren fastsætter
regler om administration af reglerne efter denne bestemmelse, herunder regler om krav til dokumen-
tationen.
Det foreslås, at der i
§ 21 b, stk. 4,
efter ”Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om” indsættes:
”, hvornår en forælder efter stk. 1, 1. pkt., anses for at have barnet boende, og om”.
Med forslaget får beskæftigelsesministeren en bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvornår en
forælder, der har barnet boende, omfattes af retten til barselsdagpenge efter stk. 1.
Bemyndigelsen tænkes anvendt til at fastsætte regler om, at det er den forælder, som barnet har fol-
keregisteradresse hos på tidspunktet for barnets fødsel eller modtagelse, som omfattes af retten til
barselsdagpenge efter stk. 1.
Til nr. 14
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der påbegynder
orlov efter § 9 på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til
en social forælder til afholdelse inden for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 3, 1. pkt., at en forælder helt eller delvis
kan overdrage sin ret til orlov, jf. § 9, med barselsdagpenge, efter §§ 21, 21 b og 21 c, jf. dog § 21,
stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede § 23 b, stk. 4, at reglerne i §§ 12, 22 og 23 finder tilsvarende anven-
delse for orlov overdraget efter stk. 2 og 3.
Det foreslås i
§ 23 b, stk. 4,
at ”stk. 2 og 3” ændres til ”stk. 2 eller 3”.
Med forslaget præciseres, at reglerne i §§ 12, 22 og 23 finder anvendelse, hvis orlov er overdraget
efter stk. 2 eller efter stk. 3.
Til nr. 15
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 1, at en beskæftiget mor, der genoptager
arbejdet på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til en so-
cial forælder til afholdelse inden for de første 10 uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der påbegynder
orlov efter § 9 på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til
en social forælder til afholdelse inden for det første år efter barnets fødsel.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 5, at en kvindelig lønmodtager, som ønsker
at overdrage orlov efter stk. 1 og 2 til en social forælder, skal underrette sin arbejdsgiver herom ef-
ter fristen fastsat i § 15, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås, at ordet ”kvindelig” udgår af
§ 23 b, stk. 5,
da det vurderes at være overflødigt.
Det foreslås endvidere i
§ 23 b, stk. 5,
at ”stk. 1 og 2” ændres til ”stk. 1 eller 2”. Med forslaget præ-
ciseres, at en lønmodtager, der overdrager orlov både efter stk. 1 eller efter stk. 2 til en social foræl-
der skal underrette arbejdsgiveren herom efter fristen, der er fastsat i § 15, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 16
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 1, at en beskæftiget mor, der genoptager
arbejdet på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til en so-
cial forælder til afholdelse inden for de første 10 uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der påbegynder
orlov efter § 9 på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til
en social forælder til afholdelse inden for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 3, 1. pkt., at en forælder helt eller delvis
kan overdrage sin ret til orlov, jf. § 9, med barselsdagpenge, efter §§ 21, 21 b og 21 c, jf. dog § 21,
stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk. 6, at en social forælder, der ønsker at ud-
nytte overdraget orlov efter stk. 1-3, og som er lønmodtager, skal underrette sin arbejdsgiver herom
efter fristerne fastsat i § 15, stk. 3 og 4.
Det foreslås i
§ 23 b, stk. 6,
at ”stk. 1-3” ændres til ”stk. 1, 2 eller 3”.
Med ændringsforslaget præciseres, at en social forælder skal underrette sin arbejdsgiver efter frister
fastsat i § 15, stk. 3 og 4, hvis orlov ønskes udnyttet efter enten stk. 1, 2 eller 3.
Til nr. 17
Det fremgår af den gældende § 24, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om ret
til dagpenge efter §§ 18 – 23, herunder regler om, hvorledes barselsdagpengene fordeles mellem
barnets forældre.
I lovforslaget § 1, nr. 40 foreslås det, at ”herunder regler om, hvorledes barselsdagpengene fordeles
mellem barnets forældre”, udgår af bestemmelsen.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
I lovforslaget § 1, nr. 41 foreslås indsat i bestemmelsen, ”og regler om administrationen efter §§ 23
a-23 c om en forælders ret til at overdrage uger med barselsdagpenge til sociale forældre og til et
nærtstående familiemedlem og krav til dokumentationen”.
Det foreslås, at der i § 24 efter ”et nærtstående familiemedlem og” indsættes et ”om”.
Ændringsforslaget betyder, at der kan fastsættes regler om krav til dokumentationen både i forbin-
delse med fastsættelse af regler for ret til barselsdagpenge efter §§ 18 - 23 og i forbindelse med fast-
sættelse af regler om administrationen efter §§ 23 a – 23 c.
Til nr. 18
Det fremgår af barselslovens 25 b, stk. 1, at en lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener ret til ferie
med ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Reglerne i § 25 b skal ses i lyset af graviditetsdirektivet, hvorefter en kvindelige arbejdstagers ret-
tigheder bortset fra lønkravet i forbindelse med arbejdsaftalen skal sikres under de første 14 uger i
forbindelse med fødslen.
Gældende regler i § 25 b betyder, at hvis lønmodtageren ikke får løn fra en arbejdsgiver eller ikke
har ret til feriedagpenge fra en arbejdsløshedskasse, optjener lønmodtageren ferieydelse. Det er ikke
et krav, at lønmodtageren får udbetalt barselsdagpenge efter loven under fraværet og opfylder be-
skæftigelseskravet som lønmodtager ved påbegyndelse af ferien. Det afgørende er alene, om løn-
modtageren er i et ansættelsesforhold på tidspunktet, hvor ferieydelsen optjenes.
Det foreslås at § 25 b, stk. 1, affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses de foreslåede æn-
dringer om ligedeling af orloven.
Det foreslås i
§ 25 b, stk. 1, 1. pkt.,
at en lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under fravær
efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferie med
ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Forslaget betyder, at en lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold på optjeningstidspunktet, fort-
sat sikres ret til optjening af ferie med ferieydelse i overensstemmelse med EU-retten, hvorefter en
kvindelig lønmodtager sikres ret til optjening af ferie i forbindelse med de 14 ugers orlov omkring
barnet fødsel, som er beskyttet af graviditetsdirektivet. Det vil derfor fortsat ikke være et krav, at
lønmodtageren opfylder barselslovens beskæftigelseskrav på optjeningstidspunktet. Det er således
ansættelsesforholdet, der udløser retten til optjening af ferieydelse efter den foreslåede bestem-
melse.
Baggrunden for forslaget er, at reglerne om optjening af ferieydelse efter barselsloven skal tilpasses
til de ændrede regler om ligedeling af orloven mellem forældrene for fortsat at være i overensstem-
melse med EU-retten. Moren vil efter den foreslåede ordning med lige fordeling af orloven med
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
barselsdagpenge få ret til fravær og barselsdagpenge i 10 uger efter fødslen mod de gældende 14
uger.
Efter graviditetsdirektivet har moren som lønmodtager i et ansættelsesforhold ret til orlov i en sam-
menhængende periode på 14 uger omkring barnets fødsel. I denne periode skal moren som lønmod-
tager i et ansættelsesforhold sikres ret til optjening af betalt ferie. Det foreslås derfor, at morens ret
til orlov 4 uger før det forventede fødselstidspunktet efter § 6, stk. 1, indgår i den periode, hvor mo-
ren som lønmodtager optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan moren genoptage arbejdet eller den selvstændige virksom-
hed på fuld tid og overdrage op til 8 uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmo-
ren, jf. den foreslåede § 7 a, stk. 1. Denne orlov skal holdes inden for de første 10 uger efter barnets
fødsel. I det omfang moren har overdraget orloven til faren eller medmoren, optjener faren eller
medmoren ferie med ferieydelse, når den overdragede orlov holdes, forudsat at faren eller medmo-
ren er i et ansættelsesforhold på tidspunktet for orlovens afholdelse.
Med den foreslåede barselsordning kan en beskæftiget mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt.,
til faren eller medmoren og i stedet påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid, jf. den foreslåede § 7 a,
stk. 2. I den situation vil moren som lønmodtager også optjene ferieydelse inden for de første 10
uger efter barnets fødsel.
Forslaget ændrer ikke ved, at en lønmodtager, som ved siden af sin lønmodtagerbeskæftigelse dri-
ver selvstændig virksomhed eller får udbetalt supplerende arbejdsløshedsdagpenge alene vil optjene
ferieydelse for sin arbejdsindsats som lønmodtager, men vil eventuelt kunne supplere optjeningen af
ferieydelse efter § 25 d, hvis betingelser herfor er opfyldt. Det medfører, at en person, der ikke har
optjent det maksimale antal dage med ferieydelse efter § 25 b, kan supplere den optjente ferieydelse
efter § 25 b med ferieydelse optjent efter § 25 d, hvis betingelserne herfor er opfyldt. En lønmodta-
ger, som under fraværet ophører i ansættelsen, vil tilsvarende kun optjene ferieydelse efter denne
bestemmelse, indtil ansættelsen ophører. Herefter vil der kunne optjenes ferieydelse efter forslagets
§ 25 d, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede
ændring til § 25 d.
Det foreslås i
§ 25 b, stk. 1, 2. pkt.,
at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller medmor i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene fe-
rieydelse på samme måde, som en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter § 7, stk. 1.
Forslaget finder anvendelse for forældre til et barn født den 2. august 2022 eller senere.
Til nr. 19
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af barselslovens 25 b, stk. 1, at en lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020, optjener ret til fe-
rie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Det foreslås at § 25 b, stk. 1, affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses den foreslåede æn-
dring om, at mor kan overdrage orlov til en social forælder, hvilket kommer til gælde for forældre
til et barn født den 1. januar 2024 eller senere.
Det foreslås i
§ 25 b, stk. 1, 1. pkt.,
at en lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under fravær
efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, eller fravær overdraget efter §
23 b, stk. 1, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under
fraværet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om, at en mor kan overdrage orlov til en social for-
ælder efter den foreslåede § 23 b, stk. 1-3, som finder anvendelse for forældre, til et barn født den 1.
januar 2024.
Forslaget betyder, at hvis en mor genoptager arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8 uger af sin
orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., efter den foreslåede § 23 b, stk. 1, til en social forælder til afholdelse
inden for de første 10 uger efter barnets fødsel, vil forælderen optjene ferieydelse, hvis denne er i et
ansættelsesforhold under afholdelse af orloven. En beskæftiget mor kan ligeledes overdrage orlov
efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren og i stedet påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid ef-
ter den foreslåede § 23 b, stk. 2. I den situation vil moren som lønmodtager men ikke som selvstæn-
dig også optjene ferie med ferieydelse inden for de første 10 uger efter barnets fødsel efter den fore-
slåede bestemmelse.
Sociale forældre stilles således på samme måde som andre forældre i forhold til optjening af ferie-
ydelse. Det vil derfor ikke være et krav, at den sociale forælder som lønmodtager i beskæftigelse
opfylder barselslovens beskæftigelseskrav på optjeningstidspunktet. Det er således ansættelsesfor-
holdet, der udløser retten til optjeningen efter den foreslåede bestemmelse.
Indholdet af bestemmelsen vil i øvrigt svare til indholdet i ændringsforslagets nr. 18, hvortil der
henvises.
Det foreslås i
§ 25 b, stk. 1, 2. pkt.,
at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modta-
gelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller en medmor i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene
ferieydelse på samme måde som en solomor vil optjene ferieydelse efter § 7, stk. 1.
Til nr. 20
Det fremgår af § 25 b, stk. 5, at en lønmodtager, som har optjent feriedagpenge efter lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
stk. 6, 1. pkt., har ret til ferie med ferieydelse i en efterfølgende ferieafholdelsesperiode, hvis løn-
modtageren på grund af særlig forhold, jf. ferielovens §§ 12-14, er forhindret i at holde ferien med
feriedagpenge inden ferieafholdelsesperiodens udløb.
Det fremgår af stk. 7, at ferieydelsen beregnes efter §§ 33 og 35 ud fra forholdene på tidspunktet for
fraværet efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., når ferien afholdes eller udbetales, jf. stk. 3-
6.
Det foreslås i
§ 25 b, stk. 5
og
7,
at ændre ”§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt.” til ”stk. 1”.
Forslaget er en konsekvensændring af, at henvisningen til de perioder, der er nævnt i § 25 b, stk. 1,
foreslås ændret.
Til nr. 21
Det fremgår af § 25 d, stk. 1, at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær efter §
7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener ret til ferieydelse, når
der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
Gældende regler i § 25 d, betyder, at hvis den omfattede personkreds ikke har ret til feriedagpenge
fra en arbejdsløshedskasse på ferietidspunktet, optjener vedkommende ferieydelse, forudsat at der
udbetales barselsdagpenge under fraværet. Når ferien holdes, skal barselslovens beskæftigelseskrav
for lønmodtagere i § 27 være opfyldt på ferietidspunktet.
Graviditetsdirektivet, som sikrer kvindelige arbejdstageres rettigheder bortset fra lønkravet i forbin-
delse med arbejdsaftalen under de første 14 uger i forbindelse med fødslen, gælder i den sammen-
hæng ikke for andre end lønmodtagere i ansættelse.
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1, affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses de foreslåede æn-
dringer om ligedeling af orloven.
Det foreslås i
§ 25 d, stk. 1, 1. pkt.,
at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær
efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferie-
ydelse, når der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
Forslaget betyder, at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær som nævnt i forsla-
get, vil skulle opfylde beskæftigelseskravet i kapitel 6 i barselsloven for at optjene ret til ferieydelse
på samme måde som personer, der ikke er i et ansættelsesforhold under fraværet efter gældende reg-
ler.
I den forbindelse er EU-retten ikke til hinder for, at der kan stilles betingelser for andre end lønmod-
tagere for optjening af ferie under den orlov, som er beskyttet af graviditetsdirektivet.
Baggrunden for forslaget er, at der vil skulle ske en tilpasning af reglerne om optjening af ferie-
ydelse i forhold til de ændrede regler om ligedeling af orloven mellem forældrene. Moren vil efter
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
den foreslåede ordning få ret til orlov og barselsdagpenge i 10 uger efter fødslen mod de gældende
14 uger. For at tilpasse gældende regler om optjening af ferieydelse for personer, som ikke er i et
ansættelsesforhold under orloven, foreslås det derfor, at morens ret til orlov 4 uger før det forven-
tede fødselstidspunktet efter § 6, stk. 1, skal indgå i den periode, hvor personer, som ikke er løn-
modtagere i et ansættelsesforhold, optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan moren genoptage arbejdet eller den selvstændige virksom-
hed på fuld tid og overdrage op til 8 uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmo-
ren, jf. den foreslåede § 7 a, stk. 1. Denne orlov skal holdes inden for de første 10 uger efter barnets
fødsel. I det omfang moren har overdraget orloven til faren eller medmoren, optjener faren eller
medmoren ferieydelse, når den overdragede orlov holdes, forudsat at faren eller medmoren får ud-
betalt barselsdagpenge under fraværet.
Med den foreslåede barselsordning kan en beskæftiget mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt.,
til faren eller medmoren og i stedet påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid. I den situation, hvor mo-
ren ikke er lønmodtager – men er selvstændig - og derfor er omfattet af § 25 d, vil moren også op-
tjene ferieydelse inden for de første 10 uger efter barnets fødsel, hvis hun modtager barselsdag-
penge under fraværet..
Forslaget ændrer ikke ved, at en lønmodtager, som driver selvstændig virksomhed ved siden af sin
lønmodtagerbeskæftigelse eller får udbetalt supplerende arbejdsløshedsdagpenge, evt. vil kunne op-
tjene ferieydelse for denne virksomhed efter § 25 d, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. En løn-
modtager, som under fraværet ophører i ansættelsen, vil tilsvarende kun optjene ferieydelse efter §
25 b, indtil ansættelsen ophører. Herefter vil der kunne optjenes ferieydelse efter forslagets § 25 d,
hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Forslaget ændrer heller ikke på, at personen, når ferien holdes med ferieydelse, skal opfylde be-
skæftigelseskravet, jf. § 25 d, stk. 4.
Det foreslås i
§ 25 d, stk. 1, 2. pkt.,
at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10 uger
efter barnets fødsel eller modtagelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller en medmor i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene
ferieydelse på samme måde som en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter § 7, stk. 1.
Forslaget finder anvendelse for forældre til et barn født den 2. august 2022 eller senere.
Til nr. 22
Det fremgår af § 25 d, stk. 1, at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær efter §
7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener ret til ferieydelse, når
der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1, affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses den foreslåede æn-
dring om, at mor kan overdrage orlov til en social forælder, hvilket kommer til gælde for forældre
til et barn født den 1. januar 2024 eller senere.
Det foreslås i
§ 25 d, stk. 1, 1. pkt.,
at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under fravær
efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, eller fravær overdraget efter §
23 b, stk. 1, optjener ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om, at en mor kan overdrage orlov til en social for-
ælder efter den foreslåede § 23 b, stk. 1, 2 eller 3, som finder anvendelse for forældre, til et barn
født den 1. januar 2024 eller senere.
Forslaget betyder, at hvis en mor genoptager arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8 uger af sin
orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., efter den foreslåede § 23 b, stk. 1, til en social forælder, vil forælderen
optjene ferieydelse, hvis forælderen ikke er lønmodtager i et ansættelsesforhold under afholdelse af
orloven, forudsat at den sociale forælder modtager barselsdagpenge under orloven.
Sociale forældre, som ikke er lønmodtagere i beskæftigelse, stilles således på samme måde som an-
dre forældre i forhold til optjening af ferieydelse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslagets nr. 20.
Det foreslås i
§ 25 d, stk. 1, 2. pkt.,
at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller en medmor i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene
ferieydelse på samme måde, som en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter § 7, stk. 1.
Til nr. 23
Det fremgår af gældende bestemmelse i § 29, stk. 2, at der kan dog udbetales barselsdagpenge fra
det tidspunkt, hvor en person efter fraværets påbegyndelse opfylder det beskæftigelseskrav, der er
nævnt i § 27, stk. 1, nr. 2 og 3.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 3 udgår. Ændringen er en konsekvens af, at lovens § 27, stk. 1,
nr. 3, ophæves i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 42.
Til nr. 24
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 30, stk. 4, at et ledigt medlem af en arbejdsløsheds-
kasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest 8 uger efter fødslen eller
barnets modtagelse skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en fraværsperiode
på et senere tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger efter
1. fraværsdag i denne periode.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
nyaffattes således, at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse,
der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b eller 21 c, senest 8 uger efter fødslen
eller barnets modtagelse skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.
Forslaget betyder, at der vil gælde den samme frist for anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskas-
sen på 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse, når et ledigt medlem ønsker at søge om barsels-
dagpenge efter de foreslåede bestemmelser i §§ 21, 21 b og 21 c, som i dag gælder, når den ledige
ønsker at søge om udbetaling af barselsdagpenge efter gældende §§ 20 eller 21.
Til nr. 25
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 30, stk. 4, at et ledigt medlem af en arbejdsløsheds-
kasse, der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest 8 uger efter fødslen eller
barnets modtagelse skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en fraværsperiode
på et senere tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger efter
1. fraværsdag i denne periode.
Det foreslås, at
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
nyaffattes således, at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse,
der ønsker at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b, 21 c, 23 b eller 23 c, senest 8 uger
efter fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.
Forslaget betyder, at der vil gælde den samme frist for anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskas-
sen på 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse, når et ledigt medlem ønsker at søge om barsels-
dagpenge efter de foreslåede bestemmelser i §§ 21, 21 b, 21 c, 23 b eller 23 c, som i dag gælder, når
den ledige ønsker at søge om udbetaling af barselsdagpenge efter gældende §§ 20 eller 21.
Til § 2
Til nr. 26
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af forslagene i nr.
18, 20, 21 og 23, som skal træde i kraft den 2. august 2022.
Til nr. 27
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af forslagene i nr. 9,
19 og 22, som skal træde i kraft den 1. december 2023.
Til nr. 28
Det fremgår af den foreslåede § 2, stk. 4, at loven finder anvendelse for forældre til et barn, der er
født eller modtaget den 2. august 2022 eller senere.
Det foreslås, at det i
§ 2, stk. 4,
indsættes som
2. punktum,
at for forældre til et barn, der er født eller
modtaget før den 2. august 2022, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
L 104 - 2021-22 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder, at gældende regler i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021
med senere ændringer, samt de dertil knyttede bekendtgørelser, fortsat finder anvendelse, hvis bar-
net er født eller modtaget før den 2. august 2022.
Da barselsloven giver forældrene mulighed for at holde orlov, indtil barnet fylder 9 år, vil de hidtil
gældende regler kunne finde anvendelse op til 9 år efter den 1. august 2022.
Til nr. 29
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af forslagene i nr. 9,
19 og 22, som skal finde anvendelse for forældre til et barn, der er født eller modtaget den 1. januar
2024 eller senere.
Til § 3
Til nr. 30
Det fremgår af den foreslåede § 3, stk. 1, at en forælder til et barn, der er født eller modtaget i perio-
den fra den 2. august 2021 til den 1. august 2022 har ret til op til 9 ugers barselsdagpenge i forbin-
delse med fravær efter § 9, hvis forælderen kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år ef-
ter barnets fødsel eller modtagelse, medmindre forælderen har udnyttet sin ret til forældreorlov som
lønmodtager efter § 21, stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021.
Det fremgår af den foreslåede § 3, stk. 3, at retten efter stk. 1 finder anvendelse på fravær, der påbe-
gyndes efter den 1. august 2022. Anmodning om udbetaling af barselsdagpenge kan tidligst indgi-
ves til Udbetaling Danmark den 2. august 2022.
Retten til op til 9 ugers barselsdagpenge efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, svarer til den
ret en forælder, der kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel eller
modtagelse, har, efter den foreslåede § 21 a, og hvor det i den foreslåede § 15 a, stk. 1, er fastsat, at
afholdelse af orloven skal varsles med en frist på 8 uger over for arbejdsgiveren.
Det foreslås på denne baggrund, at det i
§ 3, stk. 3,
indsættes
som 3. pkt.,
at en lønmodtager med 8
ugers varsel skal underrette arbejdsgiveren om afholdelse af orlov efter stk. 1.