Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104 Bilag 4
Offentligt
EU-retlige aspekter
Spørgsmål fra Foreningen Mor
ang. lovforslag L 104 lov om ændring af Barselsloven
til beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard
24. januar 2022
Kan moderens barselsorlov overdrages til andre end hende selv?
Spørgsmål angående om det er muligt for en mor at overdrage en del af sin
barselsorlov til andre personer sådan som forslag til revision af Barselsloven
lægger op til
Spørgsmål til beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard
1. Anerkender ministeren, at EU's barselsdirektiv 92/85/EØF af 19. oktober
1992 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden
og sundheden under arbejdet for arbejdstagere som er gravide, som lige
har født, eller som ammer skal følges i dansk lovgivning og at dette
direktiv alene vedrører lønmodtagere, ”som
er gravide, som lige har
født, eller som ammer”
og som ”i
mange henseender betragtes som en
særlig risikogruppe, og der må træffes foranstaltninger til beskyttelse af
deres sikkerhed og sundhed”?
2. Kan ministeren finde en passage i dette direktiv som giver hjemmel til at
orlovsrettigheder, som defineres i direktivet, kan fragå moderen for at
blive givet til en anden person enten udenom moderen eller ved at hun
selv afstår fra sine rettigheder? I så fald ønskes et citat med
kildeangivelse.
Sandsynligvis kan ministeren ikke henvise til noget i dette direktiv, som tillader
at orloven omkring fødslen (barselsorloven) kan overføres til andre. Det er vel
også grunden til, at ministeren i lovforslaget har valgt at retfærdiggøre at han
alligevel vil fjerne den hidtidige øremærkning til mor ved at henvise til en EU-
dom i lovforslaget, hvor en mand i Spanien fik medhold angående at han
måtte få overført noget af sin hustrus barselsorlov. Der er så bare lige en lille
finte, som lader til at være overset. Den pågældende hustru var ikke
lønmodtager, men selvstændig. Derved var hun ikke omfattet af EU's
barselsdirektiv!
EU-dommen kan derfor ikke bruges til at retfærdiggøre den tolkning af
barselsdirektivet, som ministeren forsøger at benytte. Dommen er uegnet til at
danne grundlag for dansk lovgivning. Da den blev afsagt, forelå der end ikke et
fuldt beslutningsgrundlag. Vi kender derved ikke dommens forudsætninger.
L 104 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 24/1-22 fra Foreningen Mor vedrørende EU's barseldirektiv og lovforslaget
Spanien indtrådte i EU senere end Danmark og kan have en anden
lovgivningsmæssig indretning.
På denne baggrund er der ikke hjemmel til at fjerne øremærkningen fra
mødre, som
gravide, som lige har født, eller som ammer.
Moderens
barselsorlov kan ikke overdrages til andre uden at det strider imod EU's
bestemmelser.
I den gældende lov er der øremærket i alt 18 ugers sammenhængende
barselsorlov til moderen, som kan afholdes med 4 uger før forventet fødsel og
14 uger efter fødslen.
I lovforslaget vil moderen stadig få ret til fire ugers fravær før fødslen, men
kun to ugers fravær er øremærket til hende efter fødslen. Derved er hun kun
sikret 6 ugers sammenhængende fravær i forbindelse med fødslen. Hun har
ganske vist ret til yderligere 8 ugers fravær herefter, men disse uger kan hun
også overføre til en anden person. Det kan være barnets far. Er hun solomor,
kan hun overføre de 8 ugers ret til fravær eller en del af ugerne til fx en af sine
forældre eller en bror eller søster. I nogle tilfælde kan også andre personer få
overført disse 8 uger fra hende, såfremt hun beder myndighederne overføre
ugerne til dem.
Vi har udtrykt betænkelighed ved dette i vores høringssvar. Moderen får ikke
den beskyttelse, hun har krav på, såfremt andre skal kunne få andel i hendes
barselsorlov. Den vedrører hende og ingen andre. Vi taler her om en meget
grundlæggende menneskerettighed, som står nedfældet i DEN EUROPÆISKE
UNIONS CHARTER OM GRUNDLÆGGENDE RETTIGHEDER, som er EU's
grundlov.
3. Anerkender ministeren på baggrund af ovenstående, at danske
lønmodtagere, som er gravide, lige har født eller ammer ifølge EU's
bestemmelser fortsat skal have ret til 18 ugers øremærket barselsorlov
som minimum foruden mindst 18 ugers forældreorlov, hvoraf 9 er
øremærket og ikke kan overdrages?
Vi ser frem til ministerens svar på ovenstående og håber, at den kommende lov
ikke bliver som i udkastet, som har været i høring, da dette udkast ikke er i
overensstemmelse med EU-retten idet hverken barselsdirektivet eller
orlovsdirektivet er blevet overholdt. Det er vores klare forventning, at der vil
blive rettet op på dette.
Med venlig hilsen
Foreningen Mor
v. Nanna Gersov
L 104 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 24/1-22 fra Foreningen Mor vedrørende EU's barseldirektiv og lovforslaget