Opfølgende henvendelse til Beskæftigelsesudvalget vedr. manglende lovhjemmel i Forældreansvarsloven i
anledning af lovforslag L 104 lov om ændring af Barselsloven
27. februar 2022
Til
Folketingets Beskæftigelsesudvalg (BEU) og formand for BEU
Kopi til Social- og Ældreudvalget (SOU) og Ligestillingsudvalget (LIU) samt formænd for SOU og LIU
I forlængelse af min henvendelse af 22. februar 2022 til Beskæftigelsesudvalg (BEU) og med kopi til Social-
og Ældreudvalget (SOU) bad Beskæftigelsesudvalget ved formand MF Bjarne Laustsen ministeren om at
kommentere henvendelse af 22. februar 2022 fra Søren Brønchenburg om manglende lovhjemmel i
Forældreansvarsloven, jf. L 104 - bilag 10.
Ministeren skriver bl.a. i svar på spørgsmål 5, jf. j.nr. 2021 – 11303, at uenighed omkring afholdelse af
barsel og forældreorloven mellem forældrene også efter de gældende regler kan få betydning for, hvordan
og om orloven (barselsorlov, forældreorlov og udskudt forældreorlov) med et barn kan afvikles.
Det er korrekt, og de lovgivningsmæssige hindringer er og har været kendt viden i Beskæftigelsesministeriet
og i Folketinget i over 12 år. En tidligere Beskæftigelsesminister har for anerkendt problemerne, og
Regeringens barseludvalg har problemstillingerne med i dets rapport fra september 2013. Der er endvidere
mig bekendt allerede for 12 år siden tilgået ministeriet konkrete forslag til, hvordan orlov kan afvikles.
Det er i dag i år 2022 generelt anerkendt, at der er to store årsager til, at så få mænd i Danmark tager barsel
og forældreorlov, nemlig at de: 1) hindres via deres arbejde (overenskomst el. holdninger) og 2) de hindres
hjemme privat via uenighed med deres partner om fordeling og afholdelse af barsel og forældreorloven.
Hertil kommer de lovgivningsmæssige hindringer, som ministeren selv tilkendegiver eksistensen af i sit svar.
Ministeren forholder sig fortsat ikke til mit spørgsmål om:
”Hvordan tænker beskæftigelsesministeren mon, at samlivsramte ikke-bopælsforældre m/k med ændringen
af Barselsloven og implementeringen af EU lovgivningen fremover sikres mulighed for i praksis at afholde
barselsorlov, forældreorlov eller udskudt forældreorlov, såfremt bopælsforælderen modsætter sig dette?”
Det bemærkes til spørgsmål, at der kun er tale om én forældre, som modsætter sig og udøver hindring.
Ministeren skriver om, hvad der er foreslået i L 104, nemlig at
”L 104 er det foreslået, at de 9 ugers orlov
efter orlovsdirektivet kan holdes inden for 3 år efter barnets fødsel, hvis der er en orlovshindring.”
Hertil kan
jeg tilføje, at udskudt orlov i dag kan afholdes af begge forældre med barnet til, det fylder 9 år, hvorfor der i
praksis er tale om en forringelse ifht. gældende lovgivning, hvis det er sådan ministerens svar skal forstås?
I min henvendelse af 22. februar 2022 oplyser jeg, at det familieretslige system, dvs. Familieretshuset under
Social- og Ældreministeriet er bekendt med den manglende lovhjemmel, og at den manglende lovhjemmel
ikke klart og tydeligt fremgår af Social- og Ældreministeriet/Familieretshusets høringssvar.
Både Familieretshusets direktion og Social- og Ældreministeriet er ved skriftlige henvendelser gjort
opmærksom på den manglende lovhjemmel, og hverken styrelse eller ministerium er fremkommet med
oplysninger eller juridisk dokumentation for, at lovhjemmel er til stede. De kan derfor ej hjælpe forældrene.
Nu skriver beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard så i svar til Beskæftigelsesudvalget, at:
”Forældreansvarsloven regulerer ikke forældres ret til orlov efter barselsloven, og henvendelsen giver mig
heller ikke anledning til at overveje dette. Forældreansvarsloven hører desuden under social- og
ældreministerens ressort, og ændringer heri vil således skulle drøftes med social- og ældreministeren.”
Det er en væsentlig indrømmelse fra Beskæftigelsesministeren i en igangværende lovgivningsproces.
1