Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsloven
(Indførelse af øremærket orlov, ligedeling af retten til barselsdagpenge og ret til overdragelse af barselsdagpenge til sociale
forældre og nærtstående familiemedlemmer m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 31 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, EL, SF, RV, KF og ALT)
indstiller forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Bent Bøgsted (UFG)) ind-
stiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get er en implementering af EU’s orlovsdirektiv og udmønt-
ningen af den politiske aftale, som et flertal i Folketinget
indgik sidste år.
EU vedtog et orlovsdirektiv for lønmodtagere i 2019, der
øremærker 9 ugers forældreorlov til forældre i arbejde. V
har kæmpet imod i EU, og vi stemte også imod i EU. Allige-
vel var der flertal for direktivet. V er et ansvarligt parti, der
står ved de aftaler, vi bliver en del af i EU, og derfor har det
været en bunden opgave at implementere EU-direktivet.
V bemærker, at regeringens støttepartier kæmpede for at
øremærke 14 ugers barsel, og dermed ville de gå længere
end EU-direktivet. Det kæmpede V imod. Og V er tilfreds
med, at det ikke lykkedes støttepartierne at gå længere end
EU-direktivet – og længere end den model, som arbejdsmar-
kedets parter anbefalede.
V har kæmpet for, at direktivet bliver minimumsimple-
menteret. Det har vi sikret. Derfor er V også med i en aftale,
der sikrer minimumsimplementering af direktivet. Det er en
aftale, der skaber den størst mulige fleksibilitet for danske
familier. Og det er en aftale, som bygger på anbefalinger fra
arbejdsmarkedets parter i form af DA og FH. V bemærker,
at barslen – som i dag – er en rettighed, man får. Der er
således ikke tale om tvang.
Barslen er i dag ikke delt ligeligt mellem forældrene
i Danmark. Mens mødre holder 280 dages barselsorlov,
holder fædre 34 dage. V mener, at den ulige fordeling af
barslen kan være med til at begrænse kvinders muligheder
på arbejdsmarkedet. Med dette lovforslag sikrer vi nu mere
ligestilling mellem forældrene.
For V har det været afgørende, at de selvstændige ikke
blev omfattet af øremærkningen. V konstaterede i forhand-
lingerne om aftalen, at regeringens støttepartier kæmpede
for at gå videre end direktivet, så selvstændige også blev
omfattet af øremærket barsel. Det kæmpede V imod. For vi
skal give de selvstændige størst mulig fleksibilitet. Det lyk-
kedes V, at selvstændige ikke er omfattet af den øremærkede
barsel.
Derfor kan Venstre samlet støtte lovforslaget.
AX027402