Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104 Bilag 14
Offentligt
2534812_0001.png
Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsloven
(Indførelse af øremærket orlov, ligedeling af retten til barselsdagpenge og ret til overdragelse af barselsdagpenge til sociale
forældre og nærtstående familiemedlemmer m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 31 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, EL, SF, RV, KF og ALT)
indstiller forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Bent Bøgsted (UFG)) ind-
stiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get er en implementering af EU’s orlovsdirektiv og udmønt-
ningen af den politiske aftale, som et flertal i Folketinget
indgik sidste år.
EU vedtog et orlovsdirektiv for lønmodtagere i 2019, der
øremærker 9 ugers forældreorlov til forældre i arbejde. V
har kæmpet imod i EU, og vi stemte også imod i EU. Allige-
vel var der flertal for direktivet. V er et ansvarligt parti, der
står ved de aftaler, vi bliver en del af i EU, og derfor har det
været en bunden opgave at implementere EU-direktivet.
V bemærker, at regeringens støttepartier kæmpede for at
øremærke 14 ugers barsel, og dermed ville de gå længere
end EU-direktivet. Det kæmpede V imod. Og V er tilfreds
med, at det ikke lykkedes støttepartierne at gå længere end
EU-direktivet – og længere end den model, som arbejdsmar-
kedets parter anbefalede.
V har kæmpet for, at direktivet bliver minimumsimple-
menteret. Det har vi sikret. Derfor er V også med i en aftale,
der sikrer minimumsimplementering af direktivet. Det er en
aftale, der skaber den størst mulige fleksibilitet for danske
familier. Og det er en aftale, som bygger på anbefalinger fra
arbejdsmarkedets parter i form af DA og FH. V bemærker,
at barslen – som i dag – er en rettighed, man får. Der er
således ikke tale om tvang.
Barslen er i dag ikke delt ligeligt mellem forældrene
i Danmark. Mens mødre holder 280 dages barselsorlov,
holder fædre 34 dage. V mener, at den ulige fordeling af
barslen kan være med til at begrænse kvinders muligheder
på arbejdsmarkedet. Med dette lovforslag sikrer vi nu mere
ligestilling mellem forældrene.
For V har det været afgørende, at de selvstændige ikke
blev omfattet af øremærkningen. V konstaterede i forhand-
lingerne om aftalen, at regeringens støttepartier kæmpede
for at gå videre end direktivet, så selvstændige også blev
omfattet af øremærket barsel. Det kæmpede V imod. For vi
skal give de selvstændige størst mulig fleksibilitet. Det lyk-
kedes V, at selvstændige ikke er omfattet af den øremærkede
barsel.
Derfor kan Venstre samlet støtte lovforslaget.
AX027402
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0002.png
2
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget er positive over for lovforsla-
get. Ændringerne i den øremærkede barselsorlov vil betyde,
at fædre/partnere vil få de samme rettigheder, som den fø-
dende, hvor der tidligere har været en markant uligestilling
med kun 2 uger øremærket barselsorlov til partneren mod
14 uger til den fødende. Forhåbningen er, at barselsorloven i
fremtiden vil blive fordelt mere ligeligt, mens langt den stør-
ste del af orloven stadig kan fordeles frit mellem forældre-
ne. En mere ligelig fordeling af barselsorloven vil have en
positiv effekt på uligelønnen på det danske arbejdsmarked
og på kvinders karrieremuligheder og livsindkomster, uanset
om de får børn selv eller ej, men det vil også være positivt
for børnene, at de får en større og tidligere tilknytning til
den anden forælder.
Partierne ønskede sig, at flere uger blev øremærket for
at skubbe hurtigere på den udvikling, men ser forslaget her
som et første og vigtigt skridt. Partierne noterer sig med util-
fredshed, at et flertal ikke har ønsket at lade øremærkningen
gælde for selvstændigt erhvervsdrivende og ledige, og er
bekymrede for, at de positive effekter vil blive mindre. Det
virker især ikke sagligt, at flertallet først ser øremærkning
af barselsorlov til selvstændige som et problem nu, når der
frem til dette lovforslags vedtagelse har været øremærket 14
uger til den fødende, hvilket har medført, at der i familier,
hvor kvinden er selvstændig, er gået mange ugers orlov tabt,
uden at der har være politisk bevågenhed om dette.
Partierne er desuden meget tilfredse med lovforslagets
fleksibilitet for soloforældre og lgbt+-familier, som gør det
muligt at dele orloven mellem mere end to forældre. Dette
er den første juridiske anerkendelse af familier med flere
forældre, og det er et vigtigt skridt fremad.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget havde gerne set, at den
øremærkede barsel var blevet lagt oveni den eksisterende,
men da det ikke kunne lade sig gøre, støtter ALT selvfølge-
lig en ordning, der fremmer ligestilling.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, EL,
SF, RV, KF, DF, LA og ALT):
Til § 1
1)
I
nr. 7
udgår »§ 9, 2. pkt.,«.
[Forslaget er en lovteknisk ændring og er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
2)
I
nr. 11
udgår »og § 9, 1. pkt.,«.
[Forslaget er en lovteknisk ændring og er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
3)
I
nr. 12
udgår »§ 9, 1. pkt.«.
[Forslaget er en lovteknisk ændring og er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
4)
Nr. 14
udgår.
[Forslaget er en lovteknisk ændring og er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
5)
I
nr. 15
ændres »I § 9, 2. pkt., to« til: »To«.
[Forslaget er en lovteknisk ændring og er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
6)
Nr. 16
affattes således:
»16.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af
barnet har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger. Faren
eller medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden
for de første 10 uger efter fødslen. Er et barn adopteret
af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret
til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet.
Stk. 2.
Hvis moren har overdraget hele eller dele af sin
ret til fravær til faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, har
moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin
orlov efter § 7, stk. 1.««
[Nyaffattelse af § 9, som træder i kraft den 2. august 2022]
7)
Nr. 17
affattes således:
»17.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af
barnet har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger. Faren
eller medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden
for de første 10 uger efter fødslen. Er et barn adopteret
af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret
til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet.
Stk. 2.
Hvis moren har overdraget hele eller dele af sin ret
til fravær til faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, eller
til en social forælder efter § 23 b, stk. 2, har moren ret til at
holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter § 7,
stk. 1.««
[Nyaffattelse af § 9, som træder i kraft den 1. december
2023]
8)
I det under
nr. 24
foreslåede
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »herom«: »og om, hvorvidt hun ønsker at
holde fravær efter § 9 i stedet«.
[Præcisering af varslingspligten for en mor, der ønsker at
overdrage sin orlov efter fødslen til den anden forælder]
9)
I den under
nr. 26
foreslåede affattelse af
§ 15, stk.
3,
ændres »eller overdraget orlov til afholdelse inden for de
første 10 uger efter fødslen, jf. § 7 a« til: »overdraget orlov
efter § 7 a eller fravær efter § 9 til afholdelse inden for de
første 10 uger«.
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0003.png
3
[Præcisering af varslingspligten for en far eller en medmor,
der ønsker at afholde fravær efter § 9 inden for de første 10
uger efter fødslen]
10)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17, 1. pkt.,
ændres »§ 15, stk. 1-5, og § 16« til: »§
15, stk. 1-5, § 16 og § 23 c, stk. 3«.«
[Præcisering af, at retten til at omvarsle fravær, hvis om-
stændigheder gør det urimeligt at fastholde fraværet som
varslet, også omfatter et nærtstående familiemedlem]
11)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 17, 3. pkt.,
ændres
»ret til at afholde den resterende fraværsret« til: »ret til at
afholde den resterende del af fraværsretten«.
[Forslaget er en sproglig justering]
12)
Nr. 32
affattes således:
»32.
Overskriften
til kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Ret til barselsdagpenge og ret til overdragelse af orlov
m.v.««
[Forslaget er en lovteknisk ændring]
13)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 21 a
udgår i
stk. 1, 1.
pkt.,
»som andet end lønmodtager i beskæftigelse,«, og efter
1. pkt. indsættes som nyt punktum:
»Har forælderen tidligere holdt orlov med barselsdagpen-
ge, jf. § 21, stk. 1, som lønmodtager i beskæftigelse, fragår
disse uger i retten efter 1. pkt.«
[Præcisering af, at en forælder, der tidligere har udnyttet sin
ret til barselsdagpenge delvis efter § 21 som lønmodtager,
er omfattet af retten til op til 9 ugers øremærket orlov med
barselsdagpenge efter § 21 a]
14)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 21 b
indsættes i
stk.
4
efter »Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om«: »,
hvornår en forælder efter stk. 1, 1. pkt., anses for at have
barnet boende, og om«.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen]
15)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b
ændres i
stk. 4
»stk. 2 og 3« til: »stk. 2 eller 3«.
[Forslaget er en sproglig justering]
16)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b
ændres i
stk. 5
»En kvindelig lønmodtager« til: »En lønmodtager«, og »stk.
1 og 2« ændres til: »stk. 1 eller 2«.
[Forslaget er en sproglig justering]
17)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 23 b
ændres i
stk. 6
»stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 eller 3«.
[Forslaget er en sproglig justering]
18)
I den under
nr. 41
foreslåede ændring af
§ 24
indsæt-
tes efter »et nærtstående familiemedlem og«: »om«.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen]
19)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 25 b, stk. 1,
affattes således:
»En lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 6, stk. 1, eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset
om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet. En far
eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær, der holdes
indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse]
20)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 25 b, stk. 1,
affattes således:
»En lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 6, stk. 1, eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt.,
eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse eller fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1, optje-
ner ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt
barselsdagpenge under fraværet. En far eller medmor, som
er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferie
med ferieydelse for fravær, der holdes indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse]
21)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 25 b, stk. 5
og
7,
ændres »§ 7, stk. 1 eller 2, eller §
8, stk. 6, 1. pkt.,« til: »stk. 1,«.«
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse]
22)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 25 d, stk. 1,
affattes således:
»En person, som ikke er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 6, stk. 1, eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse, optjener ret til ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge under fraværet. En far eller medmor, som
er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende ret til fe-
rieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for fravær, der
holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse]
23)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»06.
§ 25 d, stk. 1,
affattes således:
»En person, som ikke er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 6, stk. 1, eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær
overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt.,
eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse eller fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1, op-
tjener ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge
under fraværet. En far eller medmor, som er omfattet af § 21
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0004.png
4
c, stk. 1, optjener tilsvarende ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse]
24)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 29, stk. 2,
udgår »og 3«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 42,
om ophævelse af § 27, stk. 1, nr. 3]
25)
Nr. 47
affattes således:
»47.
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker
at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b eller 21
c, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse
anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.««
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4, 1. pkt., som træder i kraft den 2.
august 2022]
26)
Nr. 48
affattes således:
»48.
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker
at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b, 21 c,
23 b eller 23 c, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets
modtagelse anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.««
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4, 1. pkt., som træder i kraft den 1.
december 2023]
Til § 2
27)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-16, 18-23, 25, 27-33, 35-38, 40, 02, 04,
05, 42-45, 07, 47 og 49, træder i kraft den 2. august 2022.«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 19, 21,
22 og 24]
28)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, træder
i kraft den 1. december 2023.«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 10, 20
og 23]
29)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
»For forældre til et barn, der er født før den 2. august
2022, finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Præcisering af, at forældre til et barn, der er født før den 2.
august 2022, er omfattet af de hidtil gældende regler]
30)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, finder
anvendelse for forældre til et barn, der er født eller modtaget
den 1. januar 2024 eller senere.«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 10, 20
og 23]
Til § 3
31)
I
stk. 3
indsættes som
3. pkt.:
»En lønmodtager skal med 8 ugers varsel underrette ar-
bejdsgiveren om afholdelse af orlov efter stk. 1.«
[Fastsættelse af frist for lønmodtagers varsling af arbejdsgi-
ver om afholdelse af orlov med barselsdagpenge efter stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Ændringsforslagene er en lovteknisk ændring som følge
af ændringsforslag nr. 6, hvor det foreslås at nyaffatte § 9.
Til nr. 6
Indledningsvis bemærkes det, at ændringsforslag nr. 6 og
nr. 7 vedrører forslag til en nyaffattelse af barselslovens §
9. Der affattes to nye bestemmelser, da bestemmelserne har
forskellig ikrafttræden. Nr. 5 skal træde i kraft den 2. august
2022 og nr. 6 skal træde i kraft den 1. december 2023.
Det fremgår af den gældende § 9, at efter den 14. uge ef-
ter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældre-
ne ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen
har dog ret til at påbegynde forældreorloven inden for de
første 14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at § 9 nyaffattes, således at de foreslåede
ændringer i det fremsatte lovforslag til § 9 indgår i den nyaf-
fattede bestemmelse i § 9. Derudover indeholder ændrings-
forslaget et nyt forslag i stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at efter den 10. uge efter
fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene
ret til fravær i 32 uger. Ændringsforslaget svarer til § 1, nr.
11 og 12 i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
ændring til § 7, hvor retten til fravær efter fødslen ændres
fra en periode på 14 uger til 10 uger.
Ændringsforslaget betyder, at forældrene kan påbegynde
fravær efter § 9 efter den 10. uge efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at faren eller medmoren har
ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
fødslen. Ændringsforslaget svarer til § 1, nr. 7, 14 og 15, i
det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at faren eller medmoren, der
efter den foreslåede ændring til § 7, stk. 3, i de første 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers
fravær, kan påbegynde fravær efter § 9, når de 2 ugers
fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., at er et barn adopteret af
en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret
til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet. Forslaget er nyt.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med den fore-
slåede ændring af § 8, stk. 6, hvor det foreslås, at i de første
10 uger efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne
ret til fravær i 6 uger, som bortset fra 2 sammenhængende
uger ikke kan holdes samtidig.
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0005.png
5
Ændringsforslaget betyder, at en eneadoptant har ret til at
påbegynde fravær efter § 9 inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet.
Med ændringsforslaget sikres det, at en eneadoptant har
ret til at holde orlov efter § 9 i umiddelbar forlængelse af de
6 ugers orlov efter den foreslåede § 8, stk. 6, og dermed –
ligesom efter de gældende regler – har ret til at holde den
samlede orlovsret efter henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en
sammenhængende periode.
Det foreslås i stk. 2, at hvis moren har overdraget hele
eller dele af sin ret til fravær til faren eller medmoren efter
§ 7 a, stk. 2, har moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i
forlængelse af sin orlov efter § 7, stk. 1. Forslaget svarer til
§ 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at en mor, der efter den fore-
slåede § 7 a, stk. 2, har overdraget op til 8 uger af sin ret til
fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., kan påbegynde fravær efter §
9 i forlængelse af de 2 ugers orlov efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 2, stk. 2, at bestemmelsen
træder i kraft den 2. august 2022.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende § 9, at efter den 14. uge
efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af foræl-
drene ret til forældreorlov i 32 uger. Faren eller medmoren
har dog ret til at påbegynde forældreorloven inden for de
første 14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at § 9 nyaffattes, således at de foreslåede
ændringer i det fremsatte lovforslag til § 9 indgår i den nyaf-
fattede bestemmelse i § 9. Derudover indeholder forslaget et
nyt forslag i stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at efter den 10. uge efter
fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene
ret til fravær i 32 uger. Forslaget svarer til § 1, nr. 11 og 12, i
det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
ændring til § 7, hvor retten til fravær efter fødslen ændres
fra en periode på 14 uger til 10 uger.
Ændringsforslaget betyder, at forældrene kan påbegynde
fravær efter § 9 efter den 10. uge efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at faren eller medmoren har
ret til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
fødslen. Ændringsforslaget svarer til § 1, nr. 7, 14 og 15, i
det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at faren eller medmoren, der
efter den foreslåede ændring til § 7, stk. 3, i de første 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers
fravær, kan påbegynde fravær efter § 9, når de 2 ugers
fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., at er et barn adopteret af
en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder ligeledes ret
til at påbegynde fraværet inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet. Forslaget er nyt.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med den fore-
slåede ændring af § 8, stk. 6, hvor det foreslås, at i de første
10 uger efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne
ret til fravær i 6 uger, som bortset fra 2 sammenhængende
uger ikke kan holdes samtidig.
Ændringsforslaget betyder, at en eneadoptant har ret til at
påbegynde fravær efter § 9 inden for de første 10 uger efter
modtagelsen af barnet.
Med ændringsforslaget sikres, at en eneadoptant har ret
til at holde orlov efter § 9 i umiddelbar forlængelse af de
6 ugers orlov efter den foreslåede § 8, stk. 6, og dermed –
ligesom efter de gældende regler – har ret til at holde den
samlede orlovsret efter henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en
sammenhængende periode.
Det foreslås i stk. 2, at hvis moren har overdraget hele
eller dele af sin ret til fravær til faren eller medmoren efter §
7 a, stk. 2, eller til en social forælder efter § 23 b, stk. 2, har
moren ret til at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin
orlov efter § 7, stk. 1. Indholdet af forslaget svarer til § 1, nr.
17, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at en mor, der efter den fore-
slåede § 7 a, stk. 2, har overdraget op til 8 uger af sin ret
til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren,
eller efter den foreslåede § 23 b, stk. 2, har overdraget op
til 8 uger af sin ret til fravær til en social forælder, kan
påbegynde fravær efter § 9 i forlængelse af de 2 ugers orlov
efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 2, stk. 3, at bestemmelsen
træder i kraft den 1. december 2023.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 15, stk.
1, at en kvindelig lønmodtager med 3 måneders varsel skal
underrette arbejdsgiveren om forventet fødselstidspunkt, og
om hun agter at udnytte retten til fravær før fødslen, jf. § 6,
stk. 1.
Det er i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 24, foreslået
indsat som 2. pkt. i § 15, stk. 1, at en kvindelig lønmodtager,
der ønsker at overdrage fraværsret efter den foreslåede § 7
a, stk. 1, senest 4 uger før forventet fødselstidspunkt skal
underrette sin arbejdsgiver herom. Ændringsforslaget bety-
der, at en kvindelig lønmodtager, der ønsker at overdrage
sin ret til fravær inden for de første 10 uger efter fødslen,
skal varsle dette over for sin arbejdsgiver senest 4 uger før
forventet fødselstidspunkt. Dette er den samme frist, som
allerede gælder for varsling af udnyttelse af fraværsretten
efter § 7.
Det foreslås, at der i § 15, stk. 1, 2. pkt., efter »herom«
indsættes »og om, hvorvidt hun ønsker at holde fravær efter
§ 9 i stedet.«
Ændringsforslaget betyder, at en arbejdsgiver forud for
barnets fødsel dels bliver underrettet om, at den kvindelige
lønmodtager ønsker at gøre brug af sin ret til at overdrage
barselsorlov til den anden forælder, og dels bliver underret-
tet om, hvorvidt den kvindelige lønmodtager ønsker at holde
fravær efter § 9 i stedet for at genoptage arbejdet.
På denne måde sikres det, at arbejdsgiveren allerede
inden fødslen ved, hvordan lønmodtageren ønsker at dis-
ponere over sin orlov efter fødslen, og på den måde kan
tilrettelægge arbejdet efter, om lønmodtageren vender tidligt
tilbage til arbejdspladsen.
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0006.png
6
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
bestemmelse i § 7 a, hvorefter en mor har ret til at overdrage
op til 8 af de 10 ugers fravær efter fødslen til den anden
forælder.
Til nr. 9
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 15, stk.
3, at en kommende fader eller medmoder, der ønsker at
udnytte sin ret til fravær efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, senest
4 uger før fraværets forventede begyndelse skal underrette
arbejdsgiveren herom og om længden af fraværet.
Det foreslås, at der i den foreslåede affattelse af § 15,
stk. 3, indsættes en henvisning til fravær efter § 9, således
at en kommende far eller medmor, der ønsker at udnytte sin
ret til fravær efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, overdraget orlov
efter § 7 a eller fravær efter § 9 til afholdelse inden for de
første 10 uger efter fødslen, senest 4 uger før det forventede
fødselstidspunkt skal underrette arbejdsgiveren herom og
om længden af fraværet.
Med ændringsforslaget sikres det, at arbejdsgiver under-
rettes om, hvilken og hvor meget orlov en far eller en
medmor ønsker at holde inden for de første 10 uger efter
fødslen, og på den måde kan arbejdsgiveren tilrettelægge
arbejdet efter, om lønmodtageren vender tidligt tilbage til
arbejdspladsen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at en far eller
en medmor efter den foreslåede affattelse af § 15, stk. 3,
skal varsle afholdelse af overdraget orlov inden for de første
10 uger efter fødslen. Med denne nye varslingsregel er det
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er hensigtsmæs-
sigt at indføre en lignende varslingsregel for en fars eller en
medmors afholdelse af orlov efter § 9 inden for de første 10
uger efter fødslen.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende § 17, at lønmodtageren har
ret til at ændre anvendelsen af fraværsretten, hvis nyt varsel
afgives inden udløbet af fristen for varsel efter § 15, stk. 1-5,
og § 16. Lønmodtageren har ret til at ændre anvendelsen af
fraværsretten, hvis der indtræffer omstændigheder, som gør
det urimeligt at opretholde fraværsretten som varslet.
Det foreslås, at der i § 17, 1. pkt., indsættes en henvis-
ning til § 23 c, stk. 3, således at også et nærtstående familie-
medlems fravær varslet efter § 23 c, stk. 3, kan ændres inden
udløbet af varslingsfristen, eller hvis der indtræffer omstæn-
digheder, som gør det urimeligt at opretholde fraværsretten
som varslet.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede § 17, 3. pkt., at en lønmod-
tager, der efter 2. pkt. ændrer anvendelsen af fraværsretten
efter §§ 9 og 10, anses efter denne lov for at have genop-
taget arbejdet med den konsekvens, at lønmodtageren har
ret til at afholde den resterende fraværsret på et senere tids-
punkt.
Det foreslås i § 17, 3. pkt., at ændre »ret til at afholde den
resterende fraværsret« til »ret til at afholde den resterende
del af fraværsretten«.
Ændringen er en ren sproglig justering.
Til nr. 12
Den foreslåede overskrift til kapitel 5 foreslås nyaffattet,
så det kommer til at fremgå, at der er tale om en kapitelover-
skrift. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk.
1, 1. pkt., at en forælder, der kommer i beskæftigelse som
lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse,
og som ikke har ret til barselsdagpenge som lønmodtager
efter § 21, stk. 1, fordi forælderen tidligere har udnyttet sin
ret til orlov med barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1 og 2, som
andet end lønmodtager i beskæftigelse, har ret til op til 9
ugers barselsdagpenge ved fravær efter § 9.
Det foreslås, at i
§
21 a, stk. 1, 1. pkt., udgår: »som
andet end lønmodtager i beskæftigelse,«, og efter 1. pkt.
indsættes som 2. pkt.: »Har forælderen tidligere holdt orlov
med barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1, som lønmodtager i
beskæftigelse, fragår disse uger i retten efter 1. pkt.«
Med ændringsforslaget præciseres, at en forælder, der
kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år efter
barnets fødsel eller modtagelse, og som tidligere har været
lønmodtager og afholdt orlov med barselsdagpenge i mindre
end 9 uger, jf. § 21, stk. 1, har ret til op til 9 ugers barsels-
dagpenge ved fravær efter § 9.
Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis forælderen er lønmod-
tager i beskæftigelse på tidspunktet for barnets fødsel og
forælderen får bevilget barselsdagpenge efter § 21, stk. 1,
som forælderen når at holde 4 uger af, inden den pågælden-
de bliver ledig. Hvis forælderen efterfølgende får beskæfti-
gelse igen som lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse, vil forælderen kunne få 5 ugers barsels-
dagpenge efter den foreslåede bestemmelse, da forælderen
kun har holdt 4 ugers orlov med barselsdagpenge som løn-
modtager.
Ændringsforslaget sikrer, at lønmodtagere, der kommer i
beskæftigelse inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagel-
se, får ret til at kunne holde 9 ugers øremærket orlov i et
ansættelsesforhold.
Til nr. 14
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk.
4, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om admini-
stration af reglerne efter denne bestemmelse, herunder regler
om krav til dokumentationen.
Det foreslås, at der i § 21 b, stk. 4, efter »Beskæftigelses-
ministeren fastsætter regler om« indsættes: », hvornår en
forælder efter stk. 1, 1. pkt., anses for at have barnet boende,
og om«.
Med ændringsforslaget bemyndiges beskæftigelsesmini-
steren til at fastsætte regler om, hvornår en forælder, der har
barnet boende, omfattes af retten til barselsdagpenge efter
stk. 1.
Bemyndigelsen tænkes anvendt til at fastsætte regler om,
at det er den forælder, som barnet har folkeregisteradresse
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0007.png
7
hos på tidspunktet for barnets fødsel eller modtagelse, som
omfattes af retten til barselsdagpenge efter stk. 1.
Til nr. 15
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
2, at en beskæftiget mor, der påbegynder orlov efter § 9 på
fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter
§ 7, stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
3, 1. pkt., at en forælder helt eller delvis kan overdrage sin
ret til orlov, jf. § 9, med barselsdagpenge, efter §§ 21, 21 b
og 21 c, jf. dog § 21, stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede § 23 b, stk. 4, at reglerne
i §§ 12, 22 og 23 finder tilsvarende anvendelse for orlov
overdraget efter stk. 2 og 3.
Det foreslås i § 23 b, stk. 4, at »stk. 2 og 3« ændres til
»stk. 2 eller 3«.
Med forslaget præciseres, at reglerne i §§ 12, 22 og 23
finder anvendelse, hvis orlov er overdraget efter stk. 2 eller
efter stk. 3.
Til nr. 16
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
1, at en beskæftiget mor, der genoptager arbejdet på fuld tid,
kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk.
1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden for de
første 10 uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
2, at en beskæftiget mor, der påbegynder orlov efter § 9 på
fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter
§ 7, stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
5, at en kvindelig lønmodtager, som ønsker at overdrage
orlov efter stk. 1 og 2 til en social forælder, skal underrette
sin arbejdsgiver herom efter fristen fastsat i § 15, stk. 1, 2.
pkt.
Det foreslås, at ordet »kvindelig« udgår af § 23 b, stk. 5,
da det vurderes at være overflødigt.
Det foreslås endvidere i § 23 b, stk. 5, at »stk. 1 og
2« ændres til »stk. 1 eller 2«. Med ændringsforslaget præci-
seres, at en lønmodtager, der overdrager orlov både efter
stk. 1 eller efter stk. 2 til en social forælder, skal underrette
arbejdsgiveren herom efter fristen, der er fastsat i § 15, stk.
1, 2. pkt.
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
1, at en beskæftiget mor, der genoptager arbejdet på fuld tid,
kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk.
1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden for de
første 10 uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
2, at en beskæftiget mor, der påbegynder orlov efter § 9 på
fuld tid, kan overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter
§ 7, stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
3, 1. pkt., at en forælder helt eller delvis kan overdrage sin
ret til orlov, jf. § 9, med barselsdagpenge efter §§ 21, 21 b
og 21 c, jf. dog § 21, stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 23 b, stk.
6, at en social forælder, der ønsker at udnytte overdraget
orlov efter stk. 1-3, og som er lønmodtager, skal underrette
sin arbejdsgiver herom efter fristerne fastsat i § 15, stk. 3 og
4.
Det foreslås i § 23 b, stk. 6, at »stk. 1-3« ændres til »stk.
1, 2 eller 3«.
Med ændringsforslaget præciseres, at en social forælder
skal underrette sin arbejdsgiver efter frister fastsat i § 15,
stk. 3 og 4, hvis orlov ønskes udnyttet efter enten stk. 1, stk.
2 eller stk. 3.
Til nr. 18
Det fremgår af den gældende § 24, at beskæftigelsesmini-
steren kan fastsætte nærmere regler om ret til dagpenge efter
§§ 18-23, herunder regler om, hvorledes barselsdagpengene
fordeles mellem barnets forældre.
I lovforslagets § 1, nr. 40, foreslås det, at », herunder
regler om, hvorledes barselsdagpengene fordeles mellem
barnets forældre« udgår af bestemmelsen.
I lovforslagets § 1, nr. 41, foreslås indsat i bestemmelsen
»og regler om administrationen efter §§ 23 a-23 c om en
forælders ret til at overdrage uger med barselsdagpenge til
sociale forældre og til et nærtstående familiemedlem og krav
til dokumentationen.«
Det foreslås, at der i § 24 efter »et nærtstående familie-
medlem og« indsættes et »om«.
Ændringsforslaget betyder, at der kan fastsættes regler
om krav til dokumentationen både i forbindelse med fastsæt-
telse af regler for ret til barselsdagpenge efter §§ 18-23 og
i forbindelse med fastsættelse af regler om administrationen
efter §§ 23 a-23 c.
Til nr. 19
Det fremgår af barselslovens 25 b, stk. 1, at en lønmodta-
ger, som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7,
stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september
2020 optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er
udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Reglerne i § 25 b skal ses i lyset af graviditetsdirektivet,
hvorefter en kvindelig arbejdstagers rettigheder bortset fra
lønkravet i forbindelse med arbejdsaftalen skal sikres under
de første 14 uger i forbindelse med fødslen.
Gældende regler i § 25 b betyder, at hvis lønmodtageren
ikke får løn fra en arbejdsgiver eller ikke har ret til feriedag-
penge fra en arbejdsløshedskasse, optjener lønmodtageren
ferieydelse. Det er ikke et krav, at lønmodtageren får udbe-
talt barselsdagpenge efter loven under fraværet og opfylder
beskæftigelseskravet som lønmodtager ved påbegyndelse af
ferien. Det afgørende er alene, om lønmodtageren er i et an-
sættelsesforhold på tidspunktet, hvor ferieydelsen optjenes.
Det foreslås, at § 25 b, stk. 1, affattes på ny, så reglerne
om ferieydelse tilpasses de foreslåede ændringer om ligede-
ling af orloven.
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0008.png
8
Det foreslås i § 25 b, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager,
som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk.
1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1,
eller fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil
10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, optjener ret til
ferie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdag-
penge under fraværet.
Ændringsforslaget betyder, at en lønmodtager, som er i
et ansættelsesforhold på optjeningstidspunktet, fortsat sikres
ret til optjening af ferie med ferieydelse i overensstemmelse
med EU-retten, hvorefter en kvindelig lønmodtager sikres
ret til optjening af ferie i forbindelse med de 14 ugers
orlov omkring barnet fødsel, som er beskyttet af gravidi-
tetsdirektivet. Det vil derfor fortsat ikke være et krav, at
lønmodtageren opfylder barselslovens beskæftigelseskrav på
optjeningstidspunktet. Det er således ansættelsesforholdet,
der udløser retten til optjening af ferieydelse efter den fore-
slåede bestemmelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at reglerne om op-
tjening af ferieydelse efter barselsloven skal tilpasses til de
ændrede regler om ligedeling af orloven mellem forældrene
for fortsat at være i overensstemmelse med EU-retten. Mo-
ren vil efter den foreslåede ordning med lige fordeling af
orloven med barselsdagpenge få ret til fravær og barselsdag-
penge i 10 uger efter fødslen mod de gældende 14 uger.
Efter graviditetsdirektivet har moren som lønmodtager
i et ansættelsesforhold ret til orlov i en sammenhængende
periode på 14 uger omkring barnets fødsel. I denne periode
skal moren som lønmodtager i et ansættelsesforhold sikres
ret til optjening af betalt ferie. Det foreslås derfor, at morens
ret til orlov 4 uger før det forventede fødselstidspunktet efter
§ 6, stk. 1, indgår i den periode, hvor moren som lønmodta-
ger optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan moren genoptage
arbejdet eller den selvstændige virksomhed på fuld tid og
overdrage op til 8 uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2.
pkt., til faren eller medmoren, jf. den foreslåede § 7 a, stk.
1. Denne orlov skal holdes inden for de første 10 uger efter
barnets fødsel. I det omfang moren har overdraget orloven
til faren eller medmoren, optjener faren eller medmoren ret
til ferie med ferieydelse, når den overdragede orlov holdes,
forudsat at faren eller medmoren er i et ansættelsesforhold
på tidspunktet for orlovens afholdelse.
Med den foreslåede barselsordning kan en beskæftiget
mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller
medmoren og i stedet påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid,
jf. den foreslåede § 7 a, stk. 2. I den situation vil moren som
lønmodtager også optjene ferieydelse inden for de første 10
uger efter barnets fødsel.
Forslaget ændrer ikke ved, at en lønmodtager, som ved
siden af sin lønmodtagerbeskæftigelse driver selvstændig
virksomhed eller får udbetalt supplerende arbejdsløsheds-
dagpenge, alene vil optjene ferieydelse for sin arbejdsindsats
som lønmodtager, men vedkommende vil eventuelt kunne
supplere optjeningen af ferieydelse efter § 25 d, hvis betin-
gelser herfor er opfyldt. Det medfører, at en person, der ikke
har optjent det maksimale antal dage med ferieydelse efter §
25 b, kan supplere den optjente ferieydelse efter § 25 b med
ferieydelse optjent efter § 25 d, hvis betingelserne herfor
er opfyldt. En lønmodtager, som under fraværet ophører
i ansættelsen, vil tilsvarende kun optjene ferieydelse efter
denne bestemmelse, indtil ansættelsen ophører. Herefter vil
der kunne optjenes ferieydelse efter forslagets § 25 d, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt. Der henvises til bemærk-
ningerne til den foreslåede ændring til § 25 d.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1, 2. pkt., at en far eller med-
mor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende
ret til ferie med ferieydelse for fravær, der holdes indtil 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en solofar eller medmor i
de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene ferieydelse
på samme måde, som en solomor vil optjene ferieydelse for
fravær efter § 7, stk. 1.
Ændringsforslaget finder anvendelse for forældre til et
barn født den 2. august 2022 eller senere.
Til nr. 20
Det fremgår af barselslovens 25 b, stk. 1, at en lønmodta-
ger, som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7,
stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september
2020, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er
udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Det foreslås at § 25 b, stk. 1, affattes på ny, så reglerne
om ferieydelse tilpasses den foreslåede ændring om, at en
mor kan overdrage orlov til en social forælder, hvilket kom-
mer til at gælde for forældre til et barn født den 1. januar
2024 eller senere.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager,
som er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk.
1, eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a,
stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk. 2,
i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse eller
fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1, optjener ret til ferie
med ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge
under fraværet.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslaget
om, at en mor kan overdrage orlov til en social forælder
efter den foreslåede § 23 b, stk. 1-3, som finder anvendelse
for forældre, til et barn født den 1. januar 2024.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en mor genoptager
arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8 uger af sin orlov
efter § 7, stk. 1, 2. pkt., efter den foreslåede § 23 b, stk.
1, til en social forælder til afholdelse inden for de første 10
uger efter barnets fødsel, vil forælderen optjene ferieydelse,
hvis denne er i et ansættelsesforhold under afholdelse af
orloven. En beskæftiget mor kan ligeledes overdrage orlov
efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren og i stedet
påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid efter den foreslåede §
23 b, stk. 2. I den situation vil moren som lønmodtager, men
ikke som selvstændig, også optjene ferie med ferieydelse
inden for de første 10 uger efter barnets fødsel efter den
foreslåede bestemmelse.
Sociale forældre stilles således på samme måde som
andre forældre i forhold til optjening af ferieydelse. Det
vil derfor ikke være et krav, at den sociale forælder som
lønmodtager i beskæftigelse opfylder barselslovens beskæf-
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0009.png
9
tigelseskrav på optjeningstidspunktet. Det er således ansæt-
telsesforholdet, der udløser retten til optjeningen efter den
foreslåede bestemmelse.
Indholdet af bestemmelsen vil i øvrigt svare til indholdet
i ændringsforslagets nr. 18, hvortil der henvises.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1, 2. pkt., at en far eller med-
mor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende
ret til ferie med ferieydelse for fravær indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller en medmor i de
første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene ferieydelse på
samme måde som en solomor vil optjene ferieydelse efter §
7, stk. 1.
Til nr. 21
Det fremgår af § 25 b, stk. 5, at en lønmodtager, som
har optjent feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk.
1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., har ret til ferie med
ferieydelse i en efterfølgende ferieafholdelsesperiode, hvis
lønmodtageren på grund af særlige forhold, jf. ferielovens
§§ 12-14, er forhindret i at holde ferien med feriedagpenge
inden ferieafholdelsesperiodens udløb.
Det fremgår af stk. 7, at ferieydelsen beregnes efter §§ 33
og 35 ud fra forholdene på tidspunktet for fraværet efter §
7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., når ferien afholdes
eller udbetales, jf. stk. 3-6.
Det foreslås i § 25 b, stk. 5 og 7, at ændre »§ 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt.,« til »stk. 1,«.
Forslaget er en konsekvensændring af, at henvisningen til
de perioder, der er nævnt i § 25 b, stk. 1, foreslås ændret.
Til nr. 22
Det fremgår af § 25 d, stk. 1, at en person, som ikke er
i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1 eller 2,
eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener
ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge under
fraværet.
Gældende regler i § 25 d betyder, at hvis den omfattede
personkreds ikke har ret til feriedagpenge fra en arbejds-
løshedskasse på ferietidspunktet, optjener vedkommende fe-
rieydelse, forudsat at der udbetales barselsdagpenge under
fraværet. Når ferien holdes, skal barselslovens beskæftigel-
seskrav for lønmodtagere i § 27 være opfyldt på ferietids-
punktet.
Graviditetsdirektivet, som sikrer kvindelige arbejdstage-
res rettigheder bortset fra lønkravet i forbindelse med ar-
bejdsaftalen under de første 14 uger i forbindelse med føds-
len, gælder i den sammenhæng ikke for andre end lønmodta-
gere i ansættelse.
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1, affattes på ny, så reglerne
om ferieydelse tilpasses de foreslåede ændringer om ligede-
ling af orloven.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1, 1. pkt., at en person, som
ikke er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk.
1, § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk.
1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk. 2, i
indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse, optjener
ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge under
fraværet.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som ikke er i et
ansættelsesforhold under fravær som nævnt i forslaget, vil
skulle opfylde beskæftigelseskravet i kapitel 6 i barselsloven
for at optjene ret til ferieydelse på samme måde som person-
er, der ikke er i et ansættelsesforhold under fraværet efter
gældende regler.
I den forbindelse er EU-retten ikke til hinder for, at der
kan stilles betingelser for andre end lønmodtagere for optje-
ning af ferie under den orlov, som er beskyttet af graviditets-
direktivet.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at der vil skulle
ske en tilpasning af reglerne om optjening af ferieydelse
i forhold til de ændrede regler om ligedeling af orloven
mellem forældrene. Moren vil efter den foreslåede ordning
få ret til orlov og barselsdagpenge i 10 uger efter fødslen
mod de gældende 14 uger.
For at tilpasse gældende regler om optjening af ferieydel-
se for personer, som ikke er i et ansættelsesforhold under
orloven, foreslås det derfor, at morens ret til orlov 4 uger før
det forventede fødselstidspunktet efter § 6, stk. 1, skal indgå
i den periode, hvor personer, som ikke er lønmodtagere i et
ansættelsesforhold, optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan moren genoptage
arbejdet eller den selvstændige virksomhed på fuld tid og
overdrage op til 8 uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2.
pkt., til faren eller medmoren, jf. den foreslåede § 7 a, stk.
1. Denne orlov skal holdes inden for de første 10 uger efter
barnets fødsel. I det omfang moren har overdraget orloven
til faren eller medmoren, optjener faren eller medmoren
ferieydelse, når den overdragede orlov holdes, forudsat at
faren eller medmoren får udbetalt barselsdagpenge under
fraværet.
Med den foreslåede barselsordning kan en beskæftiget
mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller
medmoren og i stedet påbegynde orlov efter § 9 på fuld
tid. I den situation, hvor moren ikke er lønmodtager – men
er selvstændig – og derfor er omfattet af § 25 d, vil moren
også optjene ferieydelse inden for de første 10 uger efter
barnets fødsel, hvis hun modtager barselsdagpenge under
fraværet.
Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at en lønmodtager,
som driver selvstændig virksomhed ved siden af sin løn-
modtagerbeskæftigelse eller får udbetalt supplerende ar-
bejdsløshedsdagpenge, eventuelt vil kunne optjene ferie-
ydelse for denne virksomhed efter § 25 d, hvis betingelserne
i øvrigt er opfyldt. En lønmodtager, som under fraværet
ophører i ansættelsen, vil tilsvarende kun optjene ferieydelse
efter § 25 b, indtil ansættelsen ophører. Herefter vil der
kunne optjenes ferieydelse efter forslagets § 25 d, hvis be-
tingelserne i øvrigt er opfyldt.
Ændringsforslaget ændrer heller ikke på, at personen, når
ferien holdes med ferieydelse, skal opfylde beskæftigelses-
kravet, jf. § 25 d, stk. 4.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1, 2. pkt., at en far eller med-
mor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende
ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0010.png
10
fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en solofar eller en medmor
i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene ferieydelse
på samme måde som en solomor vil optjene ferieydelse for
fravær efter § 7, stk. 1.
Ændringsforslaget finder anvendelse for forældre til et
barn født den 2. august 2022 eller senere.
Til nr. 23
Det fremgår af § 25 d, stk. 1, at en person, som ikke er
i et ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1 eller 2,
eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener
ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge under
fraværet.
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1, affattes på ny, så reglerne
om ferieydelse tilpasses den foreslåede ændring om, at en
mor kan overdrage orlov til en social forælder, hvilket kom-
mer til at gælde for forældre til et barn født den 1. januar
2024 eller senere.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1, 1. pkt., at en person, som ik-
ke er i et ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1, §
7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, fravær
efter § 8, stk. 6, 1. pkt., § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse eller fravær overdraget efter
§ 23 b, stk. 1, optjener ret til ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslaget
om, at en mor kan overdrage orlov til en social forælder
efter den foreslåede § 23 b, stk. 1, 2 eller 3, som finder
anvendelse for forældre til et barn født den 1. januar 2024
eller senere.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en mor genoptager
arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8 uger af sin orlov
efter § 7, stk. 1, 2. pkt., eller efter den foreslåede § 23 b, stk.
1, til en social forælder, vil forælderen optjene ferieydelse,
hvis forælderen ikke er lønmodtager i et ansættelsesforhold
under afholdelse af orloven, forudsat at den sociale forælder
modtager barselsdagpenge under orloven.
Sociale forældre, som ikke er lønmodtagere i beskæfti-
gelse, stilles således på samme måde som andre forældre i
forhold til optjening af ferieydelse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 21.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1, 2. pkt., at en far eller med-
mor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener tilsvarende
ret til ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge for
fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en solofar eller en medmor
i de første 10 uger efter barnets fødsel vil optjene ferieydelse
på samme måde, som en solomor vil optjene ferieydelse for
fravær efter § 7, stk. 1.
Til nr. 24
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 29, stk. 2,
at der dog kan udbetales barselsdagpenge fra det tidspunkt,
hvor en person efter fraværets påbegyndelse opfylder det
beskæftigelseskrav, der er nævnt i § 27, stk. 1, nr. 2 og 3.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 3 udgår. Ændringen
er en konsekvens af, at lovens § 27, stk. 1, nr. 3, ophæves i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 42.
Til nr. 25
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 30, stk. 4,
at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker
at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest
8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde
fraværet til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en fraværspe-
riode på et senere tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til
arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger efter 1. fraværsdag i
denne periode.
Det foreslås, at § 30, stk. 4, 1. pkt., nyaffattes, således
at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker at
ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b eller 21
c, senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse skal
anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.
Ændringsforslaget betyder, at der vil gælde den samme
frist for anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskassen på
8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse, når et ledigt
medlem ønsker at søge om barselsdagpenge efter de foreslå-
ede bestemmelser i §§ 21, 21 b og 21 c, som i dag gælder,
når den ledige ønsker at søge om udbetaling af barselsdag-
penge efter de gældende §§ 20 eller 21.
Til nr. 26
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 30, stk. 4,
at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker
at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest
8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde
fraværet til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en fraværspe-
riode på et senere tidspunkt, skal anmeldelse af fraværet til
arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger efter 1. fraværsdag i
denne periode.
Det foreslås, at § 30, stk. 4, 1. pkt., nyaffattes, således
at et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, der ønsker
at ansøge om barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b, 21 c,
23 b eller 23 c, senest 8 uger efter fødslen eller barnets
modtagelse skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.
Ændringsforslaget betyder, at der vil gælde den samme
frist for anmeldelse af fravær til arbejdsløshedskassen på
8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse, når et ledigt
medlem ønsker at søge om barselsdagpenge efter de foreslå-
ede bestemmelser i §§ 21, 21 b, 21 c, 23 b eller 23 c, som i
dag gælder, når den ledige ønsker at søge om udbetaling af
barselsdagpenge efter gældende §§ 20 eller 21.
Til nr. 27
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelses-
bestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 19, 21, 22
og 24, som skal træde i kraft den 2. august 2022.
Til nr. 28
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelses-
bestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 10, 20 og
23, som skal træde i kraft den 1. december 2023.
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0011.png
11
Til nr. 29
Det fremgår af den foreslåede § 2, stk. 4, at loven finder
anvendelse for forældre til et barn, der er født eller modtaget
den 2. august 2022 eller senere.
Det foreslås, at det i § 2, stk. 4, indsættes som 2. pkt., at
for forældre til et barn, der er født eller modtaget før den 2.
august 2022, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det betyder, at gældende regler i barselsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere æn-
dringer, og de dertil knyttede bekendtgørelser fortsat finder
anvendelse, hvis barnet er født eller modtaget før den 2.
august 2022.
Da barselsloven giver forældrene mulighed for at holde
orlov, indtil barnet fylder 9 år, vil de hidtil gældende regler
kunne finde anvendelse op til 9 år efter den 1. august 2022.
Til nr. 30
Der er tale om konsekvensændringer af ikrafttrædelses-
bestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 10, 20 og
23, som skal finde anvendelse for forældre til et barn, der er
født eller modtaget den 1. januar 2024 eller senere.
Til nr. 31
Det fremgår af det foreslåede § 3, stk. 1, at en forælder
til et barn, der er født eller modtaget i perioden fra den 2.
august 2021 til den 1. august 2022, har ret til op til 9 ugers
barselsdagpenge i forbindelse med fravær efter § 9, hvis
forælderen kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden
1 år efter barnets fødsel eller modtagelse, medmindre foræl-
deren har udnyttet sin ret til forældreorlov som lønmodtager
efter § 21, stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
235 af 12. februar 2021.
Det fremgår af den foreslåede § 3, stk. 3, at retten efter
stk. 1 finder anvendelse på fravær, der påbegyndes efter
den 1. august 2022. Anmodning om udbetaling af barsels-
dagpenge kan tidligst indgives til Udbetaling Danmark den
2. august 2022.
Retten til op til 9 ugers barselsdagpenge efter den foreslå-
ede bestemmelse i § 3, stk. 1, svarer til den ret, en forælder,
der kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år ef-
ter barnets fødsel eller modtagelse, har efter den foreslåede
§ 21 a, og hvor det i den foreslåede § 15 a, stk. 1, er fastsat,
at afholdelse af orloven skal varsles med en frist på 8 uger
over for arbejdsgiveren.
Det foreslås på denne baggrund, at der i § 3, stk. 3,
indsættes som 3. pkt., at en lønmodtager med 8 ugers varsel
skal underrette arbejdsgiveren om afholdelse af orlov efter
stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december 2021 og var
til 1. behandling den 25. januar 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 8.
december 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 85. Den 20. januar 2022 sendte beskæftigelsesministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Bent Bøgsted (UFG)
L 104 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
2534812_0012.png
12
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
11
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
9