Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104 Bilag 1
Offentligt
2516474_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til Lov om ændring af barselsloven
(Indførelse af øremærket orlov, ligedeling af
retten til barselsdagpenge og ret til overdra-
gelse af barselsdagpenge til sociale forældre
og nærtstående familiemedlemmer m.v.)
L nr. 104
11. januar 2022
J.nr. 2021 - 11303
CALI
Baggrund
EU vedtog den 19. juni 2019 et direktiv om balance mellem arbejdsliv og privatliv
for forældre og omsorgspersoner (orlovsdirektivet), som skal være implementeret i
dansk ret senest den 2. august 2022. Direktivet medfører bl.a., at der skal øremær-
kes to måneders forældreorlov med en dagpengeret tilknyttet til hver forælder, som
skal være en individuel rettighed, der ikke kan overføres til den anden forælder.
Der er på den baggrund den 26. oktober 2021 blevet indgået en politisk aftale om
implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af orlovsrettigheder mellem
forældre og øremærket forældreorlov. Lovforslaget skal implementere direktivet og
udmønte den politiske aftale i dansk ret.
Formål
Lovforslaget har til formål at udmønte den politiske aftale mellem regeringen og V,
SF, RV, EL og ALT af 26. oktober 2021 om implementering
af EU’s orlovsdirek-
tiv og ligestilling af orlovsrettigheder mellem forældre og øremærket forældreor-
lov, som skal skabe mere ligestilling mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet
og i familien ved at tilskynde til en større ligedeling af orloven mellem forældrene.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er forældre. Orlovsdirektivets bestemmel-
ser om lønmodtageres ret til 9 ugers øremærket forældreorlov implementeres i en
24-24-model, hvor hver forælder efter barnets fødsel får ret til 24 ugers orlov med
ret til barselsdagpenge. Der øremærkes således 9 ugers orlov til hver forælder. Der
ændres med lovforslaget ikke på længden af den samlede ret til orlov med barsels-
dagpenge, som er i alt 52 uger, hvoraf 48 uger er efter fødslen. Derudover får soci-
ale forældre og nærtstående familiemedlemmer mulighed for at tage del i den over-
førbare del af orloven med barnet.
De sekundære målgrupper
Udbetaling Danmark
Kommunerne
L 104 - 2021-22 - Bilag 1: Hørringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Lovforslaget forventes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser, idet
lovforslaget vil tilskynde til en større ligedeling af orloven mellem forældrene.
Samtidig forventes tildelingen af øremærket orlov til fædre at understøtte fædres
orlovsafholdelse.
Undersøgelser peger på, at ca. hver tredje far gerne ville have holdt mere orlov end
han gjorde. Fædre, der blev forældre i 2019, holdt i gennemsnit 34 dages orlov,
mens mødre holdt 280 dage, og udviklingen går kun langsomt fremad. De sidste
fem år har fædre i gennemsnit taget én dags mere orlov om året. Der er samtidig
stor geografisk forskel på, hvor meget orlov fædre holder. Mens fædre i Køben-
havn i gennemsnit holdte 48,6 dages orlov, holdt fædre i Vest- og Sydjylland 24,9
dages orlov. Derudover er det i højere grad højtuddannede mænd, der tager orlov.
Med forslaget forventes flere fædre at holde mere orlov, hvilket kan bidrage til
større ligestilling mellem mænd og kvinder både på arbejdsmarkedet og i familien.
Undersøgelser peger på, at det gavner både fædre, mødre og børn, når begge foræl-
dre kan være sammen med børnene tidligt i livet. Fædres orlov gavner for eksem-
pel børns udvikling og trivsel, og forbedrer fædres sundhed og tilknytningen til de-
res børn. Undersøgelser peger også på, at fædres brug af orlov fører til større lige-
stilling i hjemmet, hvor det ofte er mødrene, der tager barns første sygedage, og
som står for de fleste opgaver i hjemmet. Derudover kan fædres brug af orlov bi-
drage til at mindske forskellen mellem mænd og kvinder i forhold til løn, pension
og karrieremuligheder på sigt. På den baggrund forventes lovforslaget at have posi-
tive ligestillingsmæssige konsekvenser for både kvinder og mænd.
2