Retsudvalget 2021-22
L 103
Offentligt
2523598_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2022
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2022-0037-0142
2311078
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven. (Kriminalisering af identi-
tetsmisbrug) (L 103)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Kriminalisering af identitetsmisbrug) (L 103), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2022.
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 103 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at loven skal evalueres, senest 3 år efter den er trådt i kraft, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af identitetsmisbrug) (L
103):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer at loven skal evalueres senest 3 år efter den er trådt i
kraft, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant
ændringsforslag?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fin-
der Justitsministeriet, at der er behov for en øget regulering af området, så
det sikres, at lovgivningen på dette punkt følger med tiden. Det gælder sær-
ligt i relation til internettet, herunder sociale medier og datingplatforme, da
identitetsmisbrug i høj grad er et internetbaseret fænomen, men også i de
tilfælde, hvor identitetsmisbrug ikke foregår på internettet.
Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse inde-
bærer kravet om, at udgivelsen for at være en anden person eller manipula-
tionen af en anden persons fremtræden skal være »utilbørlig«, at der – også
uden for de situationer, hvor der foreligger samtykke – vil kunne være til-
fælde, hvor det ikke vil være strafbart at anvende eller videregive materiale,
hvor der er gjort brug af en anden persons oplysninger til at udgive for sig
at være eller manipulere denne persons fremtræden.
Betingelsen om, at anvendelse eller videregivelse skal ske på utilbørlig vis,
har til formål at fastsætte en nedre grænse for, hvornår henholdsvis anven-
delse til at udgive sig for at være en anden person og videregivelse til at
manipulere en anden persons fremtræden vil være strafbart. Det er i den for-
bindelse Justitsministeriets vurdering, at begrebet ”utilbørlig” er egnet til at
sikre, at visse tilfælde af uberettiget anvendelse eller videregivelse af en an-
den persons oplysninger ikke vil være strafbart efter den foreslåede bestem-
melse.
Vurderingen af, hvornår der foreligger strafbart identitetsmisbrug, herunder
navnlig utilbørlighedsvurderingen, beror således på et skøn af forholdene i
den enkelte sag.
Henset til, at der er tale om en nykriminalisering, kan Justitsministeriet støtte
forslaget om, at der foretages en evaluering af lovens virkning efter en år-
Side 2/3
L 103 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at loven skal evalueres, senest 3 år efter den er trådt i kraft, til justitsministeren
række. Ministeriet vil derfor sende en evaluering af den foreslåede krimina-
lisering af identitetsmisbrug, herunder af om der er behov for justeringer på
baggrund af erfaringerne med kriminaliseringen, til Folketingets Retsudvalg
i umiddelbar forlængelse af, at loven har været i kraft i tre år.
Som det fremgår af lovkvalitetsvejledningens pkt. 8.9 om lovovervågning,
forudsættes lovovervågningsmodellen nærmere beskrevet i lovforslagets
bemærkninger. Der er således ikke behov for et ændringsforslag herom.
Lovforslaget er imidlertid fremsat, hvorfor der ikke kan ændres i bemærk-
ninger heri. Ønsker spørgeren, at Justitsministeriets tilkendegivelse om
støtte til forslaget om en evaluering indgår som en del af lovens forarbejder,
kan tilkendegivelsen derfor med fordel optrykkes i Retsudvalgets betænk-
ning.
Side 3/3